Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: کرد‌ها و اهل تسنن تاکید و پافشاری بر انتخاب وزرا از گروه‌ها و احزاب خودشان دارند و همین روند با این رویکرد،دست الکاظمی برای تشکیل کابینه بسته خواهد ماند.

رضا میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص احتمالی ناکامی الکاظمی در تشکیل کابینه در عراق گفت: در پروسه تشکیل کابینه و انتخاب وزرا در عراق گروه‌ها و احزاب شیعه دست نخست وزیر را برای انتخاب باز گذاشته اند به شرط آنکه این انتخاب از میان افراد شایسته صورت بگیرد حتی اگر از حزب و گروه آن‌ها نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  وی ادامه داد: اما متاسفانه کرد‌ها و اهل تسنن تاکید و پافشاری بر انتخاب وزرا از گروه‌ها و احزاب خودشان دارند و همین روند را در برخورد با سایر نخست وزیران پیشنهادی از جمله علاوی و الزرفی نیز داشتند، لذا اگر اهل سنت و کرد‌ها بخواهند با همین رویکرد پافشاری در انتخاب وزرا داشته باشند دست الکاظمی برای تشکیل کابینه بسته خواهد ماند.
میرابیان ادامه داد: متاسفانه بحث سهم خواهی احزاب برای اینکه وزرا از حزب آن‌ها باشد کار تشکیل کابینه در عراق را از ابتدا با مشکل مواجه کرده بود و اساسا این سنت غلط رهاورد آمریکایی‌ها در زمان اشغال عراق بود.
این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در تمام دنیا هر حزب و گروهی که اکثریت جامعه را به خود اختصاص داده باشد طبیعتا در آن جامعه حاکم خواهد بود، اما در عراق این طور نیست.
وی افزود: در عراق تمام احزاب و گروه‌های سیاسی ولو اینکه در اقلیت باشند می‌خواهند در حاکمیت مشارکت داشته باشند، اما در عین حال هم می‌خواهند درون حاکمیت اپوزسیون یا همان مخالف نیز باشند.
میرابیان تصریح کرد: در شرایط فعلی عراق خود شیعیان به تنهایی و از لحاظ قانونی به دلیل آنکه تعداد اعضای آن‌ها در پارلمان به حد نصاب قانونی رسیده است می‌توانند کابینه تشکیل دهند، اما چون سنت غلط حضور سایر احزاب اقلیت برای تشکیل کابینه توسط آمریکایی‌ها پایه گذاری شده است این اتفاق عملیاتی نمی‌شود.
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با بیان اینکه علت ناکامی نخست وزیران در عراق و تشکیل کابینه در حقیقت دمکراسی توافقی است که تن به اکثریت نمی‌دهد گفت: اما تمام این پروسه برای این که گفته شود الکاظمی از نخست وزیری عراق انصراف خواهد داد قضاوت زود هنگامی است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: میرابیان عراق الکاظمی تشکیل کابینه آمریکا کارشناس مسائل غرب آسیا تشکیل کابینه انتخاب وزرا گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۱۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان گفت: مجمع خیرین برنامه ها و خط مشی ستاد عتبات را ادامه می‌دهد و از ظرفیت آنان برای تقویت برنامه‌ها استفاده می کند.   سردار حکمتیان افزود: با برگزاری این مجمع در استان اعضای هیات مدیره انتخاب می‌شوند تا شاهد فعالیت مجمع خیران حرم ساز استان باشیم.   وی اضافه کرد: این مجمع در مسیر اهداف و ماموریت‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات و استفاده از ظرفیت نیکوکاران و خیرین برای تسریع در بازسازی این اماکن مقدس فعالیت خواهد کرد.   سردار حکمتیان گفت: در انتخابات مجمع خیرین حرم ساز استان از بین ۷۰ داوطلب برای حضور در هیات امنا و بازرسی با رای گیری، افرادی برای اعضای اصلی هیات امنا انتخاب می‌شود. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • مخالف حمله به رفح و کوچ اجباری غیرنظامیان فلسطین هستیم
  • چرا نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود؟
  • تصمیم کابینه جنگ رژیم صهیونیستی برای ادامه حملات به رفح
  • تصمیم کابینه جنگ اسرائیل برای ادامه حملات به رفح
  • گیر کردن نتانیاهو در میان آرواره‌ها
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب