Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@08:21:00 GMT

ملی‌پوش پارالمپیکی: با اسکی بر استرس غلبه می‌کنم

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۱۰۷۹

ملی‌پوش پارالمپیکی: با اسکی بر استرس غلبه می‌کنم

دوران قرنطینه خانگی می‌تواند زمان مناسبی برای بررسی زندگی ورزشکاران باشد. زمانی که در آن فرد یا خانواده ورزشکار با بیان علل و انگیزه خود برای ورود به ورزش، از مشکلات مسیر موفقیت و شیوه غلبه بر آن سخن می‌گویند.

یکی از این ورزشکاران «صدیقه روزبه» ملی‌پوش پارااسکی ایران است. او که از ناحیه پا دچار آسیب شده اکنون با (صادق کلهر) دیگر اسکی‌باز ایرانی یک خانواده کاملا ورزشی را تشکیل داده و ‌مانند بسیاری از کلهرهای ساکن شمشک فرزند آنان نیز در حال فراگیری اسکی است رشته‌ای که به گواه روزبه یکی از مفرح‌ترین ورزش‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح گفت و گو «صدیقه روزبه» با خبرنگار ایرنا در زیر از نگاهتان می‌گذرد:

باوجود معلولیت ورزش را رها نکردم

شاید معلولیتم محدودیتی چشمگیر باشد و هر کسی در نگاه اول از این معلولیت به‌عنوان سدی در برابر خواسته‌هایم یاد کند، اما من این نقص جسمانی را محدودیت تعریف نمی‌کنم بلکه از آن به‌عنوان مشکلی نام می‌برم که باید برای غلبه بر آن راهکار پیدا کرد. ورزش برای عبور از این مشکل بهترین راهکار است. قبل از ازدواج و شروع اسکی ورزش‌های مختلف را دنبال کردم. حتی کوهنوردی را به همراه پدرم تجربه کردم. ورزش با معلولیت سخت است اما می‌تواند ابزار خوبی برای غلبه بر معلولیت باشد.

پیش از ورودم به ورزش به‌صورت حرفه‌ای تحصیل در دانشگاه را به هر کاری ترجیح می‌دادم اما پس از ورود به ورزش فهمیدم می‌شود با ابزار ورزش به قله‌های بزرگ‌تر رسید. به تمام افراد دارای معلولیت پیشنهاد می‌کنم متناسب باکلاس بندی خود، به‌صورت حرفه‌ای یا تفریحی وارد دنیای ورزش شوند تا تغییر شرایط روحی را احساس کنند.

اسکی سخت اما لذت‌بخش است

من تا سال ۲۰۱۷ در رشته اسکی فعال نبودم و بیشتر ورزش‌هایی مانند کوهنوردی را دنبال می‌کردم اما از سال ۲۰۱۷ تمایل داشتم که به رشته اسکی بیایم. هرچند که این رشته برای افراد معلول سخت است اما توانستم در زمان کوتاهی اصول اولیه آن را فراگیرم. البته این پیشرفت را مدیون همسرم «صادق کلهر» و «عیسی ساوه شمشکی» هستم. کمک آنان موجب شد تا در کمتر از ۲ سال به‌عنوان نماینده ایران به بازی‌های پارالمپیک زمستانی کره‌جنوبی بروم.

همسرم مخالف ورودم به اسکی بود

نزدیک به ۲ دهه است که با «صادق کلهر» به‌عنوان یک ملی‌پوش اسکی زندگی می‌کنم و از نزدیک به جذابیت و سختی‌های اسکی آشنا بودم. همسرم در اسکی پای خود را از دست داد و به مشکلات این رشته آگاه بود. او مخالف بود که من به اسکی بیایم زیرا برای کسی که از ناحیه پا معلولیت دارد اسکی سخت است و ممکن است آسیب بیشتری متوجه او شود اما در نهایت،  موافقت کرد که به رشته اسنوبرد بروم.

اسکی معلولان رشد چشمگیری دارد

ورزش جانبازان و معلولان در ایران رشد فوق‌العاده‌ای دارد و عناوین جهانی و المپیکی خود بیانگر این واقعیت است. از دهه‌ها پیش‌ طرح پارااسکی در دستور کار فدراسیون قرار گرفت اما تا مدت‌ها تنها همسرم در این ورزش شناخته‌شده بود اما اکنون بیش از ۴۰ ورزشکار در پارااسکی فعال هستند و برخی از آنان نیز به مسابقات پارالمپیک زمستانی رفتند. اکنون زیر نظر فدراسیون جانبازان و معلولین فعالیت می‌کنیم و شرایط بسیار مناسبی داریم.

ملی‌پوشان اسکی به حال ما غبطه می‌خورند

خوشبختانه با فرصتی که با حمایت انجمن، فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک ایجاد شد توانستم در کمپ تمرینی کشور امارات و کره‌جنوبی شرکت کنم و این فرصت مناسبی بود تا از نزدیک با تمرین تخصصی‌تر مربیان بین‌المللی آشنا شوم. البته از «الهه حسینی» مربی خودم تشکر می‌کنم که با تمرینات مناسب به پیشرفتم کمک زیادی کرده است. با توجه به اینکه در ایران تنها سه ماه زمان برای تمرین است ملی‌پوشان اسکی که امسال با شیوع کرونا از تمرین بازماندند به ما غبطه می‌خورند.

کسب سهمیه سخت است

متأسفانه اسکی معلولان ایران در ابتدای راه است و برخی از شرایط اجازه برگزاری رقابت بین‌المللی در کشور نمی‌دهد به همین خاطر باید برای کسب سهمیه به‌صورت جدی در مسابقات بین‌المللی شرکت کنیم تا بتوانیم جواز حضور در پارالمپیک زمستانی چین را کسب کنم. من در پارالمپیک زمستانی کره‌جنوبی حضور داشتم و آرزو دارم در چین نیز حضور داشته باشم و بتوانم برای کشور افتخار کسب کنم.

چند نقش مهم در زندگی دارم

یک ورزشکار تنها در زندگی قهرمانی خلاصه نمی‌شد بلکه چندین نقش بر روی دوش او قرار دارد. ‌مانند هر ورزشکار حرفه‌ای دیگر ترکیبی از نقش‌ها هستم. نقش‌هایی مانند فرزند، همسر، مادر و یک ورزشکار حرفه‌ای دارم که باید هرکدام از آنان را به بهترین شکل انجام دهم. البته سخت است اما با کمک اطرافیان به‌ ویژه خانواده خودم و همسرم این نقش‌ها را به شکل مطلوبی انجام می‌دهم.

برچسب‌ها کره‌ جنوبی پارالمپیک فدراسیون جانبازان چین صدیقه روزبه کمیته ملی پارالمپیک پروندهٔ خبری همراه با پیشکسوتان ورزش ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره جنوبی پارالمپیک فدراسیون جانبازان چین صدیقه روزبه کمیته ملی پارالمپیک کره جنوبی پارالمپیک فدراسیون جانبازان چین صدیقه روزبه کمیته ملی پارالمپیک پارالمپیک زمستانی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای کاهش استرس

مطالعات روان شناسان نشان می‌دهد: درد دل کردن با یک دوست می‌تواند برای عزت نفس شما تسکین دهنده، آرامش بخش و خوب باشد. این کار موجب کاهش قابل توجه سطح اضطراب و استرس افراد خواهد شد.

به گزارش مشرق ،وقتی با یکی از دوستانتان در مورد مشکلات و نحوه حل آن‌ها درد دل کرده و مشکلاتتان را تقسیم می‌کنید، باعث کاهش اضطراب شده و این تجربه در سطوح مختلف از نظر روانی رضایت بخش است. برای شروع، همانطور که همه ما از این چند سال اخیر بسیار آگاه هستیم، رویدادهای جهانی مانند بیماری‌های همه گیر و جنگ‌ها می‌توانند فوق العاده اضطراب آور باشند.

وقتی زمانی را صرف بحث در مورد راه حل‌های بالقوه مواجه شدن با مشکلاتتان می‌کنید، دارای حمایت عاطفی شده و نوعی امنیت روانی دریافت می‌کنید. این عمل حتی اگر در حد حرف زدن بوده و طرف مقابل هیچ اقدام عملی برای کمک به شما انجام ندهند نیز می‌تواند آرامش بخش و مفید باشد.

علاوه بر این، اگر این گفتگو را با یک دوست صمیمی داشته و در مورد چگونگی حل مشکلات با یک دیگر هم عقیده باشید، این تجربه به تقویت رابطه شما نیز کمک خواهد کرد. به نوعی، شما از مزایای شناخته شده تقویت دوستی لذت می‌برید.

بنابراین، اگر مکالمه با یک دوست به شما این حس را بدهد که شما و وی جهان بینی یکسانی دارید، احتمالاً با احساس نزدیکی و تعلق خاطر رضایت بخشی مواجه خواهید شد. علاوه بر این، بیان ارزش‌ها و باورهای سیاسی خود و تایید آن‌ها توسط دوستتان، می‌تواند به تقویت حس اعتماد به نفس شما کمک کند.

روانشناسان این پدیده را شفافیت خود پنداره می‌نامند که برای عزت نفس و کاهش اضطراب و افسردگی شما خوب است. توصیه می‌شود اگر این بار دچار مشکلات متعددی شده و نمی‌دانید باید چه کنید، با یک دوست معتمد، درد دل کنید. حداقل مزیت این عمل، بهتر شدن حال شماست.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • ثبت رکورد طولانی ترین پرش اسکی توسط تیم ردبول (فیلم)
  • شطرنج پلیس امارات| موحد شگفتی‌ساز شد/ طباطبایی نوجوان جویای نام هندی را مغلوب کرد
  • شطرنج پلیس امارات| موحد شگفتی ساز شد/ طباطبایی نوجوان جویای نام هندی را مغلوب کرد
  • 5 تفریح جذاب برای اینکه گرمای هوا در تور دبی تابستان 1403 را احساس نکنید!
  • اسکی ۱۵۰ مدال دارد/ از قله به درون شهرها رفتیم
  • سکاندار هیئت اسکی اصفهان مشخص شد
  • یسلیانی، سکان‌دار هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی اصفهان شد
  • محمود یسلیانی سکان‌دار اسکی استان اصفهان شد
  • راهکارهای کاهش استرس
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟