Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کم کاری سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از فعالیت های نامولد گفت: با این شرایط چه کسی در ایران حاضر می‌­شود که سرمایه­‌اش را وارد تولید کند وقتی که اینقدر در تولید اذیت می‌­شود ولی از آن طرف فعالیت­‌های نامولد سهل و راحت و بدون مالیات هستند؟

 سید امیر سیاح کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: برای اینکه تولید در کشور ما پا بگیرد و قوی شود لازم است که فعالیت­‌های اقتصادی که درآمد به دست می­‌آورند ولی در بخش تولید نیستند با ابزارهای مختلفی از جمله مالیات مهار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلاً خرید و فروش دست دوم مسکن و خودرو. تا زمانی که مثل الآن، سود این کارها بیشتر از تولید باشد، توقع بی­‌جایی است که رونق تولید در کشور ما اتفاق بیافتد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از این رو سازمان مالیاتی در این زمینه به وضوح دارد کم کاری می­کند و مالیات­هایی مثل مالیات بر عایدی سرمایه و همینطور مالیات بر خانه­‌ها یا خودروهای دوم و سوم را نمی گیرد و جلوی همه­ این  فعالیت­ها که نامولد هستند را نمی­‌گیرد. با این شرایط چه کسی در ایران حاضر می‌­شود که سرمایه­‌اش را وارد تولید کند وقتی که اینقدر در تولید اذیت می‌­شود ولی از آن طرف فعالیت­‌های نامولد سهل و راحت و بدون مالیات هستند؟

سیاح در باره امکان جبران کسری بودجه از طریق افزایش پایه های مالیاتی در اصلاحیه قانون بودجه 99 گفت: خیلی از درآمدها و ثروت­‌ها هستند که از آن مالیاتی گرفته نمی­‌شود مثلاً سود سهام. خیلی­ از سهام­داران بزرگ دارند سودهای خیلی بزرگی می­‌گیرند که از آنها مالیات گرفته نمی­‌شود. خیلی از صاحبان خودروهای لوکس، خانه­‌های لوکس تا دو سه ماه پیش همیشه هر وقت از این حرف­ها می‌­زدیم می­‌گفتیم مالیات بگیرید، مالیات از این ثروت‌­ها بگیرید، می­‌گفتند اینها می­روند خارج. الآن کجا می‌­خواهند بروند؟ آمریکای کرونایی می‌­خواهند بروند یا اروپای کرونایی؟

وی اضافه کرد: الآن اتفاقاً اگر کمی تدبیر داشته باشیم وقت خیلی خوبی است که هم از املاک لوکس  نه فقط برای اینکه جلوی لوکس ساختن را بگیریم، مالیات بگیریم و در نتیجه، صاحبان این املاک که به دلایل مختلف از جمله شرایط تورمی، ثروت­های خیلی کلانی به دست می‌آوردند، ثروت­شان تعدیل شود.

سیاح درباره نگرانی ناشی از ورود سرمایه به بازارهای دیگر و ایجاد تورم در آنها نیز گفت: در واقع، دولت در این دوره با ابزارهای جدید فناوری اطلاعات این امکان برایش وجود دارد که اجازه ندهد که شهروندان محصولات خاصی را بخرند. مثلاً اجازه ندهد شهروندان طلا بخرند یا ارز بخرند یا خانه بخرند یا خودروهای خاصی را بخرند و بفروشند و می­تواند از آنها مالیات بگیرد. می تواند از طریق ابزاهای مالیاتی صرفا گروه‌های خاصی برای سرمایه گذاری جذاب کند مثلا در بورس می تواند عرضه اولیه را جذاب کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مالیات تولید جهش خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۳۰۰ میلیارد فرار مالیاتی حوزه ساخت‌وساز در خوزستان

سرپرست مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی از مطالبه ۳ هزار میلیارد ریال مالیات از فراریان مالیاتی مجریان ذیصلاح ساختمان خوزستان خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شاهین مستوفی؛ سرپرست مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور پیرامون نحوه شناسایی فرار مالیاتی مجریان ذیصلاح ساختمان خوزستان و میزان مطالبه مالیاتی از آنان، اظهار کرد: متعاقب دریافت گزارش سامانه سوت‌زنی مبنی بر فرار مالیاتی شرکت‌های سازنده مسکن در این استان و با‌ توجه به وجود اطلاعات مربوط به میزان فعالیت این اشخاص در سازمان نظام مهندسی استان مذکور (از جمله حق تعرفه هر متر مربع متراژ واگذار شده به هر شخص حقیقی یا حقوقی، قراردادهای منعقده فی مابین کارفرمایان و مجریان ذیصلاح) و عدم همکاری کامل آن مجموعه، انجام بازرسی موضوع ماده (181) قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار قرار گرفت. 

وی با اشاره به اینکه با بررسی اسناد و مدارک به دست آمده از بازرسی انجام شده، مشخص شد حق الزحمه واقعی 573 مجری ذیصلاح ساختمان در استان طی سال‌‌های 1398 لغایت 1402 نزدیک به 13 هزار میلیارد ریال بوده گفت: لیکن درآمد ابرازی آنها در اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیمی بسیار کمتر از این مبالغ اعلام شده بود که با عنایت به مستندات مذکور و با رعایت قوانین و مقررات، بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال مالیات و عوارض در منابع مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده طی اوراق مطالبه و تشخیص صادره، از مودیان مذکور مورد مطالبه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لایحه‌ مالیاتی دولت برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید
  • شناسایی ۳۰۰ میلیارد فرار مالیاتی حوزه ساخت‌وساز در خوزستان
  • شناسایی ۳ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی حوزه ساخت و ساز در خوزستان
  • شناسایی فرار مالیاتی ۳۰۰ میلیارد تومانی در حوزه ساخت و ساز
  • سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه
  • پول نقد بیاورید تا پزشک محترم مالیات ندهد!
  • جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • جزییات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟