Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@14:20:06 GMT

پس از کیم جونگ اون چه کسی رهبر کره شمالی می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۳۷۹۰

پس از کیم جونگ اون چه کسی رهبر کره شمالی می شود؟

خبرگزاری آریا- گمانه‌زنی‌ها درباره وضع سلامت کیم جونگ اون کاملا بی‌دلیل باشد، اما چیزی از اهمیت مساله جانشینی او در کوتاه‌مدت یا درازمدت کم نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بی بی سی ،از زمان تاسیس کشور کره شمالی در 1948، فقط اعضای مرد خاندان کیم بر آن حکومت کرده‌اند و افسانه این خاندان ریشه عمیقی در جامعه دوانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهروندان حتی پیش از اینکه خواندن یاد بگیرند هم با تبلیغات حکومتی درباره عظمت این خاندان روبه‌رو می‌شوند؛ بچه‌های پیش‌دبستانی سرودی می‌خوانند به نام "می‌خواهم رهبرمان کیم جونگ اون را ببینم".
مگر می‌شود کره شمالی را بدون حضور این شخصیت نمادین و سیاسی در راس امور تصور کرد؟ نخبگان چگونه خود و جامعه را سازمان‌دهی خواهند کرد؟
پاسخ ساده این است: نمی‌دانیم. نکته جالبتر این است که آن‌ها هم نمی‌دانند. تا به حال با چنین معضلی روبه‌رو نشده‌اند.
هنگامی که کیم جونگ اون داشت برای قدرت آماده می‌شد، عبارت "تبار پکتو" وارد گفتمان رسمی شد تا جایگاه او مشروعتر به نظر برسد.
پکتو کوهی افسانه‌ای و مقدس است که ادعا می‌شود پایگاه کیم ایل سونگ در زمان جنگ‌های چریکی بود و زادگاه کیم جونگ ایل. کیم جونگ اون هر وقت که می‌خواهد بر اهمیت تصمیمات سیاسی تاکید کند به این کوه سفر می‌کند.
گفته می‌شود که کیم جونگ اون 36 ساله 3 فرزند دارد، اما سنشان خیلی کم است؛ بزرگترینشان 10 ساله است و کوچکترینشان 3 ساله. خود او وقتی در سن 27 سالگی به قدرت رسید جوان قلمداد می‌شد.
به احتمال زیاد نوعی رهبری شورایی پدیدار خواهد شد، مثل وضعیت ویتنام، که برای تقویت جایگاه خود شدیدا به افکار و مشروعیت بنیانگذار کشور تکیه خواهد کرد.
ناظران می‌توانند صاحبان مناصب شاخص را پیگیری کنند، و اخبار و اطلاعات عمومی درباره نهادهای مهم را دنبال کنند، اما نمی‌توانند ایده مشخصی درباره تغییرات دسته‌بندی‌های داخلی یا روابط قدرتی که نه بر پایه روابط سازمانی، بلکه بر پایه روابط شخصی استوار است اظهار نظر کنند. علاوه بر این، بعضی وقت‌ها معاونت یک نهاد قدرت بیشتری از ریاست افتخاری آن دارد. به همین خاطر پیش‌بینی کار بسیار سختی است.

سه کیم باقی‌مانده
در صورت نبودن کیم جونگ اون در صحنه سیاست، سه کیم دیگر هستند که می‌توانند نقشی بالقوه در سیاست کره شمالی ایفا کنند. و هر سه نفر برای ادامه قدرت خانوادگی کاستی‌هایی دارند.
اولی کیم یو جونگ، خواهر جوانتر کیم جونگ اون، است. گفته می‌شود که او عزیزکرده پدرش بوده و پدرش همیشه به خاطر علاقه به سیاست و هوش بالا در بچگی از او تعریف می‌کرده است.
رفتار او موثر، ملایم و به احتمال زیاد از سر هوشیاری است. کارشناسان همیشه به رابطه نزدیکی که با برادرش داشته است اشاره کرده‌اند. یکی از نکات برجسته جلسه‌ای که بین کیم و ترامپ در سنگاپور برگزار شد خودکاری بود که او به برادرش داد تا با آن توافقنامه را امضا کند. و در جلسه بعدی نیز در هانوی از گوشه اتاق ناظر رفتار برادرش بود که داشت عکس‌های رسمی می‌گرفت.
با این حال او در پی اجلاس هانوی برای مدتی تنزل رتبه پیدا کرد؛ ظاهرا به خاطر شکست آن اجلاس، هر چند که این موضوعی نیست که هرگز تایید شود. او عضو بالاترین نهاد تصمیم‌گیری یعنی کمیسیون مصالح حکومتی نیست، اما عضو علی البدل پولیتبورو و معاون دایره تبلیغات و تحریکات حزب کارگران کره است. این دایره سازمانی قدرتمند است که وظیفه تضمین وفاداری ایدئولوژیک در داخل نظام را به عهده دارد.
اما او زن است و بعید است در کشوری چنین پدرسالار برای رسیدن به راس هرم قدرت مناسب باشد. کره شمالی حکومتی شدیدا مردانه دارد که بر اساس تعاریف سفت و سختی از وظایف جنسیتی عمل می‌کند. انجام وظیفه به عنوان رهبر عالی، و البته هدایت ارتش، در زمره وظایف زنان نمی‌گنجد.
نفر دوم کیم جونگ چول است. او برادر بزرگتر کیم جونگ اون است، اما هرگز علاقه‌ای به سیاست یا قدرت از خود نشان نداده است. می‌گویند که علاقه زیادی به اریک کلپتون دارد. شاید نهایتا بتواند نقش رابطی نمادین با خاندان کیم را ایفا کند - مثلا در راس بنیادی گذاشته شود و هر از چندی در جایی سخنرانی کند.
نفر آخر کیم پیونگ ایل است، برادر ناتنی کیم جونگ ایل. مادرش - یعنی مادرخوانده کیم جونگ ایل - قصد داشت او را جانشین کیم ایل سونگ کند، اما موفق نشد و با افزایش نفوذ کیم جونگ ایل به مرور از صحنه حذف شد. کیم پیونگ ایل در سال 1979 به اروپا فرستاده شد و در این سال‌ها سفیر کره شمالی در برخی از کشورهای اروپایی بوده است. او سال گذشته بالاخره به کشور بازگشت. گذشته او به این معنی است که احتمالا روابط لازم برای ایفای نقش اساسی در سطوح بالای سیاست پیونگ‌یانگ را ندارد.

دومین مرد قدرتمند فعلی در کره شمالی
افراد دیگری نیز در دوران کیم جونگ اون مهم بوده‌اند، اما خیلی معلوم نیست که کدام‌ها با یکدیگر همکاری خواهند کرد و کدام‌ها رقیب یکدیگر خواهند شد.
یکی از آن‌ها چو ریونگ هی است. البته او هم فرازونشیب‌های خودش را در دوره کیم جونگ اون داشته است، اما بالاخره از توفان عبور کرد و حالا عضو هیات رئیسه پولیتبورو است و به عنوان معاون اول کمیسیون مصالح حکومتی ایفای نقش می‌کند. او سال گذشته به عنوان رئیس‌جمهور کره شمالی انتخاب شد و بعد از 20 سال جای کیم یونگ نام را گرفت. لذا او نماینده کره شمالی در مناسبات بین‌المللی نیز محسوب می‌شود.
او در عین حال از مقامات ارشد نظامی و دایره سازمان‌دهی و ارشاد حزب کارگران کره نیز بوده است که به عنوان ضابط وفاداری به رژیم ایفای نقش می‌کند؛ سازمانی بسیار قدرتمند که وظیفه‌اش کسب اطمینان از التزام شهروندان کره شمالی به ایدئولوژی رژیم است. او احتمالا دومین مرد قدرتمند در کره شمالی است.
نفر دیگر کیم یونگ چول است. او کسی بود که برگزاری جلسات کیم و ترامپ را ممکن کرد و چندین بار با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کرد. او رئیس دایره جبهه متحد (مسئول روابط با کره جنوبی) و دفتر عمومی تجسس نیز بوده است که سرویس امنیتی اصلی این کشور محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که به خاطر شکست مذاکرات با ایالات متحده تنزل رتبه پیدا کرده باشد، اما بعید است که این رویه ادامه پیدا کند.
فرد مهم دیگر کیم جی ریونگ است. او در عین حال که عضو کمیسیون مصالح ملی است، ریاست کابینه را نیز به عهده دارد که مقامی نسبتا پرنفوذ است. اطلاعات زیادی درباره او در دست نیست، اما همزمان با غروب ستاره بخت دیگران، ستاره بخت او طلوع کرده است. سابقه او در مدیریت صنایع است و چند سالی مسئول اداره استانی بود که محل اسکان صنایع مهم نظامی است. به همین خاطر شاید نقش مهمی در برنامه اتمی این کشور ایفا کرده باشد.
جونگ کیونگ تیک مسئول دایره امنیت کشور است که جرایم سیاسی را بررسی و مجازات می‌کند. در عین حال تامین امنیت فیزیکی رهبری را نیز به عهده دارد. این قبیل مسئولیت‌ها اهمیت زیادی در ایجاد ثبات داخلی سیستم دارند.
مقام دیگر هوانگ پیونگ سو است که قبلا در رده‌های بالایی ارتش خدمت کرده است و در دوران رهبری کیم جونگ اون رئیس دایره سازمان‌دهی و ارشاد نیز بوده است. با او نیز مانند چو ریونگ هی برخورد انضباطی شده است، اما به نظر نمی‌رسد که مانند او شهرت و اعتبار گذشته خود را بازیافته باشد.
چهره‌های دیگری که در سال‌های گذشته در زمینه سیاست خارجی فعال بوده‌اند، نظیر ری یونگ هو و ری سو یونگ، نیز جایگاه خود را اخیرا از دست داده‌اند. ری سون گوان و کیم هیونگ جون جای آن‌ها را گرفته‌اند و گفته می‌شود که اولی به کیم یونگ چول نزدیک است.

شخصیت‌های نظامی
شکی نیست که تنی چند از افسران عالی‌رتبه ارتش نیز در دوران گذار از نفوذ خود استفاده خواهند کرد. در حال حاضر ریاست دفتر سیاسی عمومی ارتش به عهده دو نفر است: کیم سو گیل و کیم وان هونگ. وظیفه این دفتر تضمین وفاداری سیاسی در ارتش است؛ مساله‌ای که در دوران بلاتکلیفی بسیار مهم خواهد بود.
کیم وان هونگ مثال خوبی برای توضیح سختی پیش‌بینی چگونگی تقسیم قدرت در نبود کیم جونگ اون است. تصور بر این است که کیم وان هونگ و هوانگ پیونگ سو رقیب یکدیگر بوده‌اند و بر سر تاثیرگذاری بر کیم جونگ اون با یکدیگر رقابت می‌کرده‌اند.
در بین نخبگان چه افرادی با یکدیگر متحد خواهند شد و کار چه کسانی به درگیری خواهد کشید؟ آیا به دو دسته مخالف و موافق کیم جونگ اون تقسیم خواهند شد؟ آیا ترس از بی‌ثباتی مانع شدت گرفتن رقابت می‌شود؟ شکی نیست که فروپاشی حکومت به نفع هیچ کدام از نخبگان سیاسی نیست، چرا که راه را برای تسلط کره جنوبی یا حتی چین هموار می‌کند.
در حال حاضر هیچ مدعی بی‌نقصی وجود ندارد: خواهرش باید بر تبعیض‌های جنسی غلبه کند و بر سنت جانشینی مردانه فائق آید. مشکل مهم دیگران نداشتن ارتباط مستقیم با تبار پکتو است. اما در نهایت مجبور خواهند شد ثبات حکومتی را در نظر بگیرند که برای حفظش همه قواعد بین‌المللی را نقض کرده‌اند.


گزارش کنگره آمریکا: خواهر کیم گزینه اصلی برای جانشینی رهبر کره شمالی است
یک گزارش کنگره آمریکا برآورد کرده است در صورتی که رهبر کره شمالی فوت کند و یا ناتوان از ادامه کار شود، به احتمال زیاد خواهر او رهبری پیونگ یانگ را به دست خواهد گرفت.
 «بخش تحقیقاتی کنگره» در گزارشی نوشت «کیم یو جونگ» خواهر «کیم جونگ اون» گزینه اصلی برای جانشینی رهبر کره شمالی است.
این گزارش کنگره آمریکا پس از مطرح شده که اخبار ضد و نقیض زیادی درباره سلامتی و وضعیت جسمی رهبر کره شمالی در رسانه ها منتشر می شود.
در گزارش کنگره آمریکا آمده است: « این باور وجود دارد کیم 36 ساله که چاق است و شدیدا سیگار مصرف می کند از انواع بیماری ها در طول سال های گذشته رنج برده است.»
بر اساس این گزارش، « گفته می شود کیم سه فرزند زیر 10 ساله دارد اما وارث مشخصی ندارد. اگر او فوت کند و ناتوان شود، معلوم نیست چه کسی جانشین او خواهد شد. به احتمال زیاد کیم یو جونگ، خواهر کوچکتر و معتمد او جانشین شود.»


عموی ناتنی، تازه ترین گزینه احتمالی جانشینی رهبر کره شمالی
عموی ناتنی رهبر کره شمالی به عنوان تازه‌ترین گزینه احتمالی جانشینی وی مطرح شده است.
به گزارش بلومبرگ، باوجود شایعات گسترده درباره احتمال جانشینی خواهر کیم جونگ اون، به عنوان رهبر احتمالی رهبر کره شمالی به نظر می رسد گزینه دیگری نیز در این بین وجود دارد که نباید ساده از آن عبور کرد.
 کیم پیونگ ایل عموی ناتنی رهبر کره شمالی نیز می تواند به عنوان یکی از گزینه های جانشینی رهبر این کشور در نظر گرفته شود.
کیم پیونگ ایل، بازمانده 65 ساله موسس خاندان کیم است که در دهه 1970 توسط برادر ناتنی خود کنار زده شد. برادر کیم این سونگ در 1994 به قدرت رسید و تا سال 2011 و تا زمان مرگش به حکمرانی خود در کره شمالی ادامه داد.
کیم پیونگ ایل 40 سال به عنوان دیپلمات کره شمالی در بلغارستان، فنلاند، لهستان و چک به فعالیت ادامه داد و سال گذشته به کشورش بازگشت.
برخی از ناظاران تحولات کره شمالی معتقدند وی به واسطه جنسیت خود و مرد سالار بودن جامعه کره شمالی، می تواند یکی از گزینه های رهبری کره شمالی باشد.

پیام جدید رهبر کره شمالی در اوج شایعات مربوط به سلامتیش
رسانه‌های دولتی کره شمالی در اوج شایعات مربوط به وضعیت سلامتی رهبر کره شمالی اعلام کردند «کیم جونگ اون» در پیامی روز جهانی کارگر را به کارگران کشورش تبریک گفته است.
روزنامه رودونگ سینمون گزارش کرده است که رهبر کره شمالی همزمان با یکم آوریل (12 اردیبهشت)  روز جهانی کارگر، با انتشار پیامی از کارگران کشورش که مشغول کار در صنایع مختلف هستند قدردانی کرده است.
کیم پیش از این نیز در پیام های جداگانه ای از کارگران شهرک ساحلی وونسان و همچنین کارگران یک سایت تفریحی قدردانی کرده بود.
رسانه های کره شمالی به ندرت شایعات مربوط به رهبر این کشور را به طور مستقیم منتشر می کنند آنها معمولاً گزارش ها یا عکس هایی از کیم منتشر می کنند تا نشان دهند وی از سلامت برخوردار است.
غیبت 20 روزه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در انظار عمومی باعث ایجاد شایعاتی در مورد وضعیت سلامتی وی شده است، کیم جونگ اون 36 ساله آخرین بار در 11 آوریل (23 فروردین) در انظار عمومی ظاهر شد زمانی که در جلسه حزب کارگران کشورش خواستار تدابیر شدید علیه ویروس کرونا شده بود.
عدم حضور وی در مراسم بزرگداشت 108 امین سالگرد تولد پدر بزرگش "کیم ایل سونگ" در 15 آوریل (27 فروردین)، گمانه زنی هایی را در مورد سلامت وی ‌برانگیخته است وی از زمان تصدی مقام رهبری کره شمالی در اواخر سال 2011، سابقه نداشته است در این مراسم شرکت نکند.
برخی رسانه های آمریکایی و کره ای در برخی اخبار تایید نشده گزارش کرده بودند که کیم بعد از انجام یک عمل جراحی سخت، به شدت بیمار است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گزارش کنگره آمریکا رهبر کره شمالی احتمال زیاد کیم پیونگ ایل جانشینی رهبر کیم جونگ ایل کره شمالی کره شمالی کیم جونگ اون گفته می شود خواهند شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۳۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از معلمان سراسر کشور چهارشنبه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم به طور پیوسته برگزار شده است.

کد خبر 6092117 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • جمعی از معلمان روز معلم با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • جمعی از معلمان سراسر کشور چهارشنبه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • جمعی از معلمان در روز معلم با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند
  • فیلم/ انتظار رهبر چین برای استقبال از بلینکن
  • ببینید | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنیدند
  • ببینید | ماجرای خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنیدند
  • شلوار عجیب و غریب کیم جونگ اون سوژه رسانه‌های جهان شد + تصاویر
  • از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب