Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-با اینکه اکثر دولت‌های جهان باور دارند که منحنی اپیدمی کووید١٩ به سراشیبی رسیده، اما برخی کشورها در حال عبور از نقطۀ اوج‌اند و برخی دیگر – مثل تاجیکستان – تازه نخستین موارد ابتلا به ویروس را گزارش کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو فرانسه ،وضعیت هند و شمار اندک مبتلایان برای پژوهشگران به معمایی بزرگ تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفتۀ یک متخصص هندی-کانادایی دانشگاه تورونتو "امکان دارد که اپیدمی کووید١٩ در هند به دلایل نامعلوم، مسیری متفاوت داشته باشد".
وضعیت هند و شمار اندک مبتلایان برای پژوهشگران به معمایی بزرگ تبدیل شده است. به گفتۀ یک متخصص هندی-کانادایی دانشگاه تورونتو "امکان دارد که اپیدمی کووید١٩ در هند به دلایل نامعلوم، مسیری متفاوت داشته باشد".
همچنین رئیس‌جمهوری کرۀ جنوبی اعلام کرد که برای نخستین بار بعد از ٧٢ روز، حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا هم ثبت نشده است. کرۀ جنوبی که در آغاز اپیدمی، دومین کشور آلوده بعد از چین به شمار می‌آمد، با سرعتی خیره‌کننده شیوع ویروس را مهار کرد. در این کشور تاکنون ٢٢٠ نفر به علت ابتلا به کووید١٩ جان داده‌اند.
هنگ‌کنگ و تایوان نیز از چهار روز قبل در وضعیتی مشابه قرار دارند. اما در حالی که ویروس کرونا از خاوردور بیرون رانده می‌شود، تاجیکستان از نخستین موارد ابتلا خبر داد.

تاجیکستان و یمن در نقطۀ شروع؟
تاجیکستان که تاکنون یکی از معدود کشورهای "پاک" شناخته می‌شد، اینک پنج مورد آلودگی در شمال کشور - استان سغد – را اعلام کرده است. به دنبال این خبر، داشتن ماسک در اماکن عمومی برای همۀ شهروندان اجباری شد. حالا در آسیای میانه فقط ترکمنستان باقی مانده که همچنان ادعای "پاک" بودن از ویروس کرونا را دارد.
در یمن نیز مقامات بهداشتی مرگ دو نفر را به علت ابتلا به کرونا اعلام کردند. وضعیت آشفته و ناهمگون کشور امکان جمع‌آ‌وری اطلاعات دقیق را نمی‌دهد اما سازمان‌های غیردولتی که به مردم یمن کمک‌رسانی می‌کنند می‌گویند که این کشور تاکنون از شیوع اپیدمی در امان مانده ولی خطر سرایت ویروس از عدن (جنوب) به دیگر مناطق وجود دارد. یمن مجموعآ شش مورد ابتلا را – همگی در عدن - گزارش داده است.
ترکیه هم به گفتۀ مقامات دولتی "در حال عبور از نقطۀ اوج اپیدمی است". آنکارا تاکنون ٣هزار مرگ به علت کووید١٩ را گزارش داده است. وزیر بهداشت ترکیه گفت که نزدیک به ٧5٠٠ نفر از درمان‌گران ترک به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

معمای هند
وضعیت هند و شمار اندک مبتلایان برای پژوهشگران به معمایی بزرگ تبدیل شده است. به گفتۀ یک متخصص هندی-کانادایی دانشگاه تورونتو "امکان دارد که اپیدمی کووید١٩ در هند به دلایل نامعلوم، مسیری متفاوت داشته باشد".
هند که ١٫٣ میلیارد جمعیت دارد تاکنون ٣١هزار مورد ابتلا و مرگ هزار نفر را گزارش کرده است. یکی از دلایلی که معمولاً  برای کم بودن شمار قربانیان در هند ذکر می‌شود جوانی جمعیت است. برخی متخصصان نیز احتمال می‌دهند که واکسیناسیون ب.ث.ژ. (برای بیماری سل) که در سراسر کشور اجرا شده، مصونیت در برابر کرونا را بالا برده باشد.
اما گذشته از همۀ این فرضیات دکتر پرابهات جها پژوهشگر دانشگاه تورونتو گوشزد می‌کند که "حتی در حالت عادی، حدود نیمی از ١٠ میلیون مرگ سالانه در هند هیچ کجا ثبت نمی‌شود"...

روسیه: خطر الکل جامعه را تهدید می‌کند
در روسیه شمار تلفات اپیدمی از هزار نفر گذشت. با اینکه موارد ابتلا در این کشور ناگهان بسیار زیاد شده (بیش از صدهزار نفر) اما سخنگوی ریاست جمهوری تأکید کرد که روسیه دچار "سناریوی ایتالیایی" نشده و به دلیل اقدامات "قاطعانه و محکم دولت، اپیدمی تحت کنترل درآمده است".
اما به غیر از کرونا خطر دیگری روسیه را تهدید می‌کند: از همان هفتۀ نخست قرنطینه، فروش مشروبات الکلی در کشور 65درصد افزایش یافت. روسیه که از دیرباز با مشکل اعتیاد به الکل مواجه بوده، در چند سال اخیر پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته است. اما اینک مسئولان بهداشتی نگرانند که زحمات چند ساله در عرض چند هفته بر باد رود. یکی از فعالان مبارزه با الکل می‌گوید: "افزایش ناگهانی فروش دو علت دارد: مسلماً مردم برای روزهای خانه‌نشینی مقداری نوشابه ذخیره کرده‌اند. اما دلیل دوم، اعتقادات عامیانۀ قدیمی مبنی بر خاصیت تطهیر‌کنندۀ الکل است. بسیاری از مردم باور دارند که با نوشیدن الکل، در مقابل ویروس مصونیت می‌یابند، در حالی که پزشکان بارها تأکید کرده‌اند که مصرف الکل از مصونیت بدن می‌کاهد".

شمار مبتلایان به کرونا در فلسطین اشغالی به 16 هزار نفر رسید
رژیم صهیونیستی در حالی رفع محدودیت‌های قرنطینه‌ای را آغاز کرده که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی از شانزده هزار نفر گذشته است.
همزمان با هشدار متخصصان درمانی درباره احتمال وقوع موج دوم شیوع ویروس «کووید19» در فلسطین اشغالی، آمارها از صعودی بودن روند این بیماری در این منطقه حکایت دارد.
وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) اعلام کرد طی بیست‌وچهار ساعت گذشته تا کنون 134 نفر دیگر به ویروس کرونا مبتلا شدند که نسبت به دیروز شاهد افزایش است.
به نوشته وبگاه «آی24 نیوز»، با احتساب تعداد ابتلاهای جدید، شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی به 16004 نفر افزایش یافت که حال 105 نفر از آنها وخیم است.
همچنین با جان باختن چهار نفر دیگر، تعداد قربانیان کرونا در فلسطین اشغالی نیز به 223 نفر افزایش یافت.
مقامات ارشد در وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی هفته قبل گفته بودند تل‌آویو اقدامات لازم برای ایجاد شبکه‌ای گسترده برای نظارت بر روند شیوع ویروس کرونا در فلسطین اشغالی و انجام تعداد بالای آزمایش ابتلا به این ویروس را انجام نداده و برای موج دوم آن آماده نیست.
چند روز گذشته نیز دکتر «یگال سادِتسکی» رئیس خدمات سلامت عمومی در وزارت بهداشت این رژیم، هشدار داده بود کاهش محدودیت‌های عمومی و قرنطینه‌ای و همچنین عدم اجرای فاصله‌گذاری فیزیکی می‌تواند روند کاهشی در نرخ ابتلا به ویروس کرونا را معکوس کرده و منجر به جهش تعداد مبتلایان شود.
پیش از این نیز گزارش محرمانه‌ای در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نشان داده بود که رژیم صهیونیستی برای مقابله با ویروس جدید کرونا، تجهیزات درمانی کافی ندارد.
مسئولان آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان در فلسطین اشغالی نیز می‌گویند به دلیل بی‌توجهی رژیم تل‌آویو به این اماکن در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، میزان مرگ‌ومیر آنها رو به افزایش است.

ژاپن فهرست جدیدی از علائم کرونا را منتشر کرد
 وزارت بهداشت ژاپن امروز پنجشنبه فهرست 13 مورد «علائم ابتلا به ویروس کرونا» که بعضی از آنها جدید هستند را منتشر و اعلام کرد شخصی که این علایم را داشته باشد باید فورا با یک کارشناس پزشکی مشورت کند.
به گزارش  شبکه خبری «ان. اچ. کی»، این فهرست برای بیمارانی تهیه شده است که علائم خفیفی دارند و در مراکز تعیین شده و یا در منازل خود در حال بهبود هستند.
این فهرست شامل «رنگ پریدگی صورت، کبودی لب ها، مشکلات تنفسی از قبیل درد سینه، ناتوانی از دراز کشیدن و تنها قادر بودن به تنفس در حالت نشسته و بالا و پائین افتادن شانه ها هنگام نفس کشیدن» است.
وزارت بهداشت ژاپن می گوید: بیماران و خانواده های آنها باید دو بار در روز این فهرست را چک کنند.
این وزارتخانه اضافه کرده است: در صورت ظاهر شدن هر کدام از این علائم، کسانی که در منزل در حال بهبود یافتن هستند باید فورا با مسئولان مربوط در شهرداری تماس بگیرند کسانی هم که در هتل ها هستند باید پرستاران حاضر در محل را صدا کنند.
انتشار این گزارش در حالی است که دولت ژاپن در حال بررسی «تمدید وضعیت اضطراری در کشور»  که بخاطر دنیاگیر شدن ویروس کرونا اعمال شده بود، برای حدود یک ماه دیگر است این وضعیت اضطراری قرار است چهارشنبه آینده پایان یابد.
"آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن در نشست کمیسیون بودجه مجلس سنا گفت: این پرسش هنوز باقی است که آیا پایان دادن به وضعیت اضطراری در روز ششم ماه مه امکان پذیر است یا خیر،  که ظاهرا هنوز بعید به نظر می رسد.
وی در مورد «درخواست ها برای تغییر زمان آغاز سال تحصیلی در ژاپن» هم گفت: هنگامی که دولت تغییر یا عدم تغییر آغاز سال تحصیلی از ماه آوریل به سپتامبر را در نظر بگیرد گزینه های مختلفی را هم بررسی خواهد کرد.
بعضی از استانداران و احزاب مخالف به دلیل طولانی شدن تعطیلی مدارس در بحبوحه شیوع ویروس کرونا می خواهند که آغاز سال تحصیلی به ماه سپتامبر موکول شود.
آبه تصریح کرد که از اینکه بعضی از افراد خواهان دوراندیشی و احتیاط هستند آگاه است و مایل است گزینه های مختلف را بررسی کند.
داده های گردآوری شده توسط دانشگاه آمریکایی "جانز هاپکینز" نشان می دهد تعداد موارد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا تا امروز پنجشنبه در جهان از مرز سه میلیون و 222 هزار نفر گذشته است.
در ژاپن نیز تا کنون 13 هزار و 965 تن به کرونا مبتلا شده و 425 تن هم جان باخته اند.

جهان برای رویارویی با موج دوم و سوم کروناویروس آماده شود
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: تا زمانی‌که واکسن کروناویروس ساخته شود جهان باید برای مواجهه با موج دوم و سوم کروناویروس آمادگی داشته باشد.
دکتر هانس کلوگ - مسئول منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا - نیز گفت: به رغم نشانه‌های مثبتی که از کنترل شیوع کروناویروس در اروپا مشاهده شده، کشورهای این منطقه همچنان درگیر بیماری کووید-19 ناشی از شیوع کروناویروس هستند همچنین به نظر نمی‌آید که این بیماری مرگبار به‌زودی از بین برود.
وی افزود: آنچه که در بسیاری از کشورها به‌طور شفاف قابل مشاهده است سرعت شیوع کروناویروس است به گونه‌ای که در کشورهایی با بهترین سیستم خدمات درمانی و مراقبتی هم این ویروس به بحران تبدیل شده است.
در برخی از کشورهای اروپایی مقامات تصمیم گرفته‌اند تا بخشی از محدودیت‌های اعمال شده به منظور مهار کروناویروس برداشته شود و به مغازه‌ها اجازه فعالیت داده شده است و افراد می‌توانند از خانه‌های خود خارج شوند.
به نقل از روزنامه ایندیپندنت، هانس کلوگ تاکید کرد: ضروری است کشورها برای رویارویی با موج دوم و سوم شیوع کروناویروس پس از اوج‌گیری موج اول آمادگی لازم را داشته باشند. همچنین درصورت پایان یافتن موج اول موضوع کلیدی کسب آمادگی لازم برای مقابله با موج دوم و سوم به ویژه در صورت عدم تولید واکسن است.


 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین ایران اروپا کرونا در فلسطین اشغالی ابتلا به ویروس کرونا شیوع کروناویروس موج دوم و سوم رژیم صهیونیستی تبدیل شده وزارت بهداشت شیوع ویروس هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، امروز طی مراسمی دفترچه‌های اقامت در اختیار اولین گروه از اتباع مشارکت کننده در این طرح قرار گرفت.


مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گفت: سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی تنها طرح قانونی و حمایتی اتباع در کشور است که به ابتکار سازمان ملی مهاجرت و با همکاری شرکت زنجیره تأمین دانش و بانک ملی اجرایی شده و با استقبال اتباع، فرآیند اجرایی آن در خراسان جنوبی در حال انجام است.


محسن صفایی با بیان اینکه اتباع و مهاجرین خارجی مجاز در استان می‌توانند با مراجعه به دفاتر اقامت و اشتغال نسبت به مشارکت در این طرح اقدام کنند افزود: متقاضیان با افتتاح حساب نزد شعب بانک ملی و در چارچوب همین طرح می‌توانند از مزایای آن از جمله اقامت، اشتغال، بیمه و سایر موارد بهره مند می‌شوند.

دیگر خبرها

  • دو برابر شدن بودجه شهرداری شهرکرد
  • تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی آغاز شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز ضبط مناظره های نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در خراسان جنوبی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • عملیات روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر از محور طبس – یزد آغاز شد