Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- طبق اعلام رسمی در کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن شمار مبتلایان روزانه ویروس «کووید19»، از نزولی بودن سیر این بیماری حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، کمیسیون بهداشت ملی چین امروز (جمعه) اعلام کرد طی بیست‌وچهار ساعت گذشته 12 مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته خبرگزاری «رویترز»، از این میان البته 6 مورد به‌صورت محلی داخل خاک چین رخ داده و 6 مبتلا از خارج از این کشور آمده‌اند.
بر اساس آمار اعلامی جدید، در همین بازه زمانی اما هیچ مورد فوتی در چین ثبت نشده است.
بدین ترتیب تعداد کل مبتلایان به این ویروس در چین به 82862 نفر رسید و تعداد قربانیان آن نیز در رقم 4633 نفر باقی ماند.
از تعداد کل مبتلایان چینی اما 77642 نفر بهبود یافته و سلامتی خود را به دست آوردند و فعلا 599 مورد فعال ابتلا به کرونا در این کشور وجود دارد.
در کره جنوبی نیز - که به دلیل نزدیکی به کانون شیوع کرونا، جزو اولین کشورهایی بود که به این بیماری آلوده شد - روند کاهش تعداد مبتلایان روزانه به این بیماری ادامه دارد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کره جنوبی گزارش داد که طی بیست‌وچهار ساعت گذشته 9 مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.
به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی این مرکز، همچنین از روز گذشته تا کنون، فقط 1 نفر به تعداد قربانیان کرونا در کره جنوبی افزوده شد.
بدین ترتیب تعداد کل مبتلایان در کره جنوبی به 10774 نفر و تعداد کل فوتی‌های آن نیز به 248 نفر رسید.
در مقابل اما تا کنون 9072 مبتلا به کرونا در کره جنوبی بهبود یافته و با به‌دست آوردن سلامتی خود، از بیمارستان مرخص شدند.
وزارت بهداشت ژاپن نیز اعلام کرد که بر اساس تست پی.سی.آر (PCR) انجام شده، جواب آزمایش ابتلای 14088 نفر به ویروس کرونا مثبت است.
به نوشته وبگاه «نیپون»، تعداد کل جان‌باختگان بر اثر این بیماری نیز 430 نفر است.

احتمال موج دوم شیوع بیماری کرونا در چین
احتمال موج دوم شیوع بیماری کرونا در استان هیلونگ‌جیانگ، واقع در شمال شرقی چین به گوش می رسد و ابتلای برخی ساکنین این استان به کرونا مردم این منطقه بشدت نگران کرده است
از استان هیلونگ‌جیانگ اخبار بدی می‌رسد. در این استان موارد جدید ابتلا به بیماری کرونا مشاهده شده است. مسئولان چین درباره شیوع این بیماری تنفسی در استان یاد شده سکوت کرده‌اند. مردم نگران یک "هوبئی جدید" هستند.
اوضاع زندگی در چین عمدتا به حالت عادی بازگشته است. منحنی ثبت موارد جدید ابتلا به کووید-19 از اوایل ماه آوریل به این سو کمابیش حکایت از آن دارد که شیوع بیماری در چین مهار شده است. این اطلاعات از جمله از سوی دانشگاه جانز هاپکینز نیز تایید شده است.
آنچه باعث نگرانی مسئولان و مردم چین شده است، مشاهده موارد جدید ابتلا به بیماری تنفسی کرونای جدید در استان هیلونگ‌جیانگ، واقع در شمال شرقی چین است. مردم این منطقه نگران آن هستند که موج دوم شیوع بیماری کرونا در این منطقه پدید آید.
یکی از شهروندان این استان به خبرنگار دویچه وله گفته است که تردیدی نسبت به ایجاد یک "هوبئی جدید" ندارد. موج نخست شیوع بیماری کرونا در استان هوبئی و کلان‌شهر این استان، شهر ووهان، پدید آمده بود.

اخبار نگران‌کننده
از اواسط ماه آوریل به این سو، کمیسیون بهداشت و درمان استان هیلونگ‌جیانگ خبر از مشاهده موارد جدید ابتلا به این بیماری در چند شهر این استان داده بود. در حال حاضر، خبر از ثبت 553 مورد شیوع در این استان می‌رود. باید یادآور شد که 386 فرد مبتلا به این بیماری افرادی هستند که اخیرا از روسیه به کشور خود بازگشته‌اند.
اوضاع به‌ویژه در شهر مودان‌جیانگ وخیم گزارش شده است. پس از مشاهده موارد ابتلا به بیماری کرونای جدید در بیمارستانی در این شهر، ماموران کنترل مردم در مناطق مسکونی شهر یاد شده را آغاز کردند.

اکثر خیابان‌های شهرهای استان مودان‌جیانگ خالی شده است
در روز 26 آوریل حتی از ساکنان شهر مودان‌جیانگ درخواست شده بود خانه‌های خود را تنها در صورت لزوم ترک کنند. مسئولان شهر از ساکنان درخواست کرده‌اند که هر خانواده‌ای تنها یک نفر را که از سیستم ایمنی بهتری نسبت به سایر اعضای خانواده برخوردار است، مامور خرید مواد خوراکی بکنند.

احتمال قرنطینه مودان‌جیانگ
از روز 27 آوریل ماموران انتظامی نظارت بر تردد مردم در شهر مودان‌جیانگ را آغاز کرده‌اند. تجمع بیش از سه نفر ممنوع اعلام شده است. استفاده از اسکوترهای برقی در سطح شهر ممنوع شده و خودروهای شخصی تنها با داشتن مجوز حق تردد در خیابان‌ها را دارند.
راه‌های ارتباطی مودان‌جیانگ به سایر نقاط استان هیلونگ‌جیانگ مسدود شده است. اکثر مغازه‌ها تعطیل شده‌اند. تنها فروشگاه‌های کوچک مواد خوراکی اجازه کار دارند.
یکی از شهروندان دیگر شهر مودان‌جیانگ به خبرنگار دویچه وله گفته است که مردم در این شهر به آمار دولتی با دیده تردید می‌نگرند.
دامنه شیوع بیماری کرونا به شهر هاربین، مرکز استان یاد شده نیز رسیده است. در اطراف بیمارستان‌های این کلان‌شهر ده میلیون نفره در چین موارد جدید ابتلا به بیماری کرونای جدید ثبت شده است.
گفته می‌شود که یک بیمار 83 ساله در این شهر باعث ابتلای 78 نفر دیگر در بیمارستان شماره دو شهر هاربین شده است. پس از آن مسئولان بیمارستان یاد شده را تعطیل کردند.

ژاپن وضعیت اضطراری کرونا را تمدید می کند
ژاپن خود را برای تمدید وضعیت اضطراری پس از همه گیری کرونا آماده می کند.
روزنامه ژاپن تودی روز جمعه نوشت: وضعیت اضطراری بر اساس اعلام دولت تا روز 6 می (17 اردیبهشت) ادامه می یابد اما توکیو خود را برای «تمدید یک ماهه» آن آماده کرده است.
اولین دوره وضعیت اضطراری برای 7 منطقه در سراسر ژاپن از جمله توکیو از روز هفتم آوریل اعلام شد و سپس کل 47 منطقه سراسر کشور را در بر گرفت.
آبه شینزو نخست وزیر ژاپن قرار است برای تمدید این وضعیت اضطراری با شماری از کارشناسان و متخصصان امور بهداشتی و پزشکی مشورت کند.
او در پارلمان گفت: افرادی که متخصص بیماری های عفونی هستند باید با دولت وارد رایزنی شوند تا درباره تمدید وضعیت اضطراری تصمیم گرفته شود.
همزمان «یاسوتوشی نیشیمورا» وزیر اقتصاد که نتیجه آزمایش کرونا وی منفی اعلام شده است گفت : رایزنی ها با کارشناسان از روز جمعه شروع می شود.
در ژاپن 14 هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند و 436 نفر هم جان باخته اند، آبه بر این اعتقاد است که باید بر اساس داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرهای کارشناسی درباره تمدید وضعیت اضطراری تصمیم گیری شود.

ثبت 433 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا دراندونزی
 یک مقام وزارت بهداشت اندونزی روز جمعه از 433 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا در این کشور خبر داد.
به این ترتیب، شمار موارد آلودگی به ویروس کرونا در اندونزی به ده هزار و 551 مورد رسید.
اندونزی همچنین از هشت مورد جدید مرگ بر اثر ویروس کرونا در این کشور خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا در اندونزی 800 مورد رسید.
وی افزود یک هزار و 591 نفر نیز تاکنون بهبود یافته اند.

ثبت 69 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا در مالزی
مالزی روز جمعه از 69 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا در این کشور خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد آلودگی به ویروس کرونا در مالزی به شش هزار و 71 مورد رسید.
مالزی همچنین روز جمعه از یک مورد جدید مرگ بر اثر ویروس کرونا در این کشور خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا در مالزی به 103 مورد رسید.
 
استرالیا: هیچ مدرکی از ساخته‌شدن کرونا در آزمایشگاه ووهان وجود ندارد
نخست‌وزیر استرالیا با رد ادعای آزمایشگاهی بودن ویروس جدید کرونا، خواستار انجام تحقیقات مستقل در این باره شد.
«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا بامداد امروز (جمعه به وقت ایران) گفت هیچ مدرکی از اینکه ویروس «کووید19» در آزمایشگاهی در شهر «ووهان» واقع در چین ساخته شده، وجود ندارد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، موریسون با بیان اینکه استرالیا هیچ اطلاعاتی که از ایده آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا پشتیبانی کند در اختیار ندارد، توضیح داد که برای برطرف کردن شک‌ها در این باره، خواستار اجرای تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره علت طغیان این ویروس و سرایت سریع آن در جهان شده است.
وی طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در این باره، اظهار داشت: «چیزی که در اختیار داریم، نشان نمی‌دهد که [آزمایشگاه] منبع احتمالی [شیوع ویروس] است. هیچ [اطلاعاتی] نداریم که نشان دهد [آزمایشگاه] منبع آن است، البته شما در این اوضاع نمی‌توانید هیچ [احتمالی] را رد کنید».
بر این اساس، نخست‌وزیر استرالیا همچنین افزود: «می‌دانیم که [شیوع این بیماری] از چین آغاز شد، می‌دانیم که از ووهان شروع شد، محتمل‌ترین سناریو که مطرح شده مربوط به بازارهای فروش مواد غذایی زنده است اما این موضوعی است که باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد».
در حالی که روابط چین با استرالیا بعد از درخواست موریسون برای انجام تحقیقات به تیرگی گرویده، اما وی با اصرار بر خواسته خود، گفت: «به همین دلیل است که باید بفهمیم چه اتفاقی افتاده است، تا مطمئن شویم بار دیگر قادر خواهیم بود از وقوع فاجعه جهانی این‌چنینی جلوگیری کنیم».
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز گفته بود نمی‌تواند دلیل اطمینان خودش مبنی بر اینکه فکر می‌کند کرونا در آزمایشگاهی در ووهان ساخته شده را بیان کند.

شمار مبتلایان به کرونا در فلسطین اشغالی به 16 هزار نفر رسید
رژیم صهیونیستی در حالی رفع محدودیت‌های قرنطینه‌ای را آغاز کرده که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی از شانزده هزار نفر گذشته است.
همزمان با هشدار متخصصان درمانی درباره احتمال وقوع موج دوم شیوع ویروس «کووید19» در فلسطین اشغالی، آمارها از صعودی بودن روند این بیماری در این منطقه حکایت دارد.
وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) اعلام کرد طی بیست‌وچهار ساعت گذشته تا کنون 134 نفر دیگر به ویروس کرونا مبتلا شدند که نسبت به دیروز شاهد افزایش است.
به نوشته وبگاه «آی24 نیوز»، با احتساب تعداد ابتلاهای جدید، شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی به 16004 نفر افزایش یافت که حال 105 نفر از آنها وخیم است.
همچنین با جان باختن چهار نفر دیگر، تعداد قربانیان کرونا در فلسطین اشغالی نیز به 223 نفر افزایش یافت.

کرونا در جهان عرب
منابع خبری از افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در برخی کشورهای عربی و افزایش آمار بهبودیافتگان در 6 کشور عربی حاشیه خلیج فارس خبر دادند.
به گزارش پایگاه خبری عربی 21، کشورهای مختلف عربی از ثبت موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سایه تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با شیوع این ویروس خبر دادند.
آمار بهبود یافتگان در 6 کشور عربی حاشیه خلیج فارس به 10 هزار و 14 نفر رسیده است.

عمان
مسئولان بهداشت سلطان نشین عمان از ثبت 74 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت اخیر خبر دادند.
وزارت بهداشت عمان اعلام کرد با ثبت موارد جدید ابتلا به کرونا، آمار کل مبتلایان تا امروز پنجشنبه به 2348 نفر رسید.
این وزارت با اعلام جان باختن یک مبتلای دیگر، آمار فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا را 11 نفر اعلام کرد.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت عمان، طی 24 ساعت اخیر، 131 مبتلا بهبود یافته اند و به طور کلی از ابتدای شیوع کرونا در این کشور، تا کنون 495 نفر از مبتلایان بهبود یافته اند.
احمد بن محمد السعیدی وزیر بهداشت عمان درباره گسترش شیوع ویروس کرونا در این کشور در صورت پایبند نبودن شهروندان به دستورالعمل های بهداشتی هشدار داد.
السعیدی در پنجمین کنفرانس مطبوعاتی کمیته عالی مقابله با بحران کرونا اظهار داشت تمام مبتلایان به ویروس کرونا فقط افراد مسن نیستند و هفت نفر از 10 فوتی بر اثر ابتلا به کرونا، کمتر از 60 سال داشتند.
وی افزود بیشترین افرادی که در قرنطینه هستند مربوط به مسقط-پایتخت- است.
وزیر بهداشت عمان گفت نمی توان درباره تاریخ مشخص رسیدن به پیک شیوع کرونا پیشگویی کرد.
وی افزود تا کنون هیچ نشانه ای مبنی بر کاهش ابتلا به این ویروس در ایام عید فطر به چشم نمی خورد و عمان هنوز به مرحله مهار نرسیده زیرا ویروس همچنان در حال شیوع است.

بهبود یافتن 150 مبتلای دیگر در کویت
باسم حمود الصباح وزیر بهداشت کویت از بهبود یافتن 150 مبتلای دیگر به ویروس کرونا و افزایش آمار بهبود یافتگان به 1539 نفر خبر داد.
مسئولان بهداشت کویت از ثبت 284 مورد ابتلا به کرونا و افزایش آمار مبتلایان به 4024 نفر خبر داده اند. همچنین با جان باختن دو مبتلای دیگر، آمار فوتی ها هم به 26 نفر رسیده است.

عراق
در عراق هم وزارت بهداشت اقلیم کردستان از ثبت پنج مورد جدید ابتلا به کرونا در اربیل(مقر مسعود بارزانی) در شمال عراق خبر داد، این در حالی است که یک مورد ابتلا در استان واسط در جنوب عراق ثبت شده است.
این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق، تدابیر منع تردد کامل را در شهرستان العزیزیه در شمال واسط پس از اثبات ابتلا یک فرد به ویروس کرونا اجرا کردند، این فرد از سوریه وارد عراق شده است.
به گفته منابع عراقی، این فرد مبتلا اولین مورد ابتلا به کرونا است که در این شهرستان ثبت شده است.
با ثبت موارد جدید ابتلا به کرونا، آمار کل مبتلایان در عراق به 2008 نفر رسیده است، از این تعداد تاکنون 92 نفر جان باخته اند و البته 1346 نفر هم بهبود یافته اند.

آخرین وضعیت کرونا در اردن
سعد جابر وزیر بهداشت اردن با بیان اینکه تا روز چهارشنبه مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت نشده است،
از انجام 3500 آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا خبر داد که به گفته وی نتایج همه این آزمایشها منفی است.وی از بهبود یافتن هشت مبتلای جدید خبر داد.
وزیر بهداشت اردن هشدار داد هرگونه سهل انگاری یا کوتاهی در انجام تدابیر پیشگیرانه، ما را به نقطه اول بازخواهد گرداند. وی بر ضرورت پایبندی شهروندان به پوشیدن ماسک و دستکش بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد.
خبر دیگر اینکه 59 عضو کنگره آمریکا خواستار آزادسازی فوری کمکهای انسانی آمریکا به آژانس کار و امدادرسانی به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل موسوم به آنروا شد تا بتواند با ویروس کرونا در اردوگاههای آوارگان فلسطینی در کرانه باختری، نوار غزه، اردن، سوریه و لبنان مقابله کند.
بر اساس گزارش پایگاه خبری شهاب، این اعضای کنگره در طوماری که برای کیلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل فرستادند،
خواستار حمایت لازم از بیمارستانهای فلسطینی در قدس شرقی برای مقابله با ویروس کرونا شدند.
در این طومار آمده است با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، ما خواهان ارسال کمکهای انسانی به فلسطینیان از جمله آنروا هستیم، با توجه به اینکه ویروس کرونا در حال حاضر به نوار غزه رسیده است به طوری که آمار مبتلایان در حال افزایش است به گونه ای که مهار آن دشوارخواهد بود.
نمایندگان کنگره آمریکا هشدار داده اند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کرانه باختری،لبنان، سوریه و اردن وجود حالت فوق العاده بهداشتی بی سابقه را هشدار می دهد.

جان باختن یک فلسطینی در روسیه بر اثر ابتلا به کرونا
وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از جان باختن یک شهروند فلسطینی مقیم روسیه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، در بیانیه وزارت خارجه فلسطین آمده است که محمد احمد بدر 62 ساله از فلسطینیان مقیم روسیه بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت. وی از آوارگان ساکن در لبنان بود که تابعیت روسیه را به دست آورده بود. این اولین مورد فوتی در میان فلسطینیان مقیم روسیه اعلام شده است.

ادامه بسته بودن مسجدالاقصی در راستای مقابله با کرونا
شورای اوقاف و مقدسات اسلامی قدس اشغالی از تمدید منع ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی در چارچوب اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.
این تصمیم به سبب عدم برطرف شدن خطر شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است.
شورای اوقاف و مقدسات اسلامی قدس اشغالی اعلام کرد اوضاع را به دقت از نزدیک پیگیری می کند و در صورت تغییر اوضاع، مسلمانان وارد مسجد خود خواهند شد و در آن نماز برپا خواهند داشت.

لبنان
لبنان وزارت بهداشت لبنان از ثبت چهار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان به 725 نفر تا امروز پنجشنبه خبر داد.
وزارت بهداشت امارات از ثبت 552 مبتلای جدید طی 24 ساعت گذشته و افزایش آمار مبتلایان به 12 هزار و 481 نفر خبر داد.
مسئولان بهداشت امارات همچنین از جان باختن هفت مبتلای دیگر و افزایش آمار به 105 نفر خبر داد.

مغرب
مسئولان بهداشت مغرب از ثبت 38 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان به 4359 نفر خبر داد. آمار فوتی ها همان 168 نفر قبلی است.

یمن
یمن هم که بیش از پنج سال است در معرض جنگ ویرانگر ائتلاف سعودی اماراتی قرار دارد به تازگی با ویروس کرونا درگیر شده به طوری که مسئولان بهداشت یمن البته در عدن در جنوب این کشور که شاهد درگیری میان مزدوران امارات و عربستان است، از ثبت 6 مورد ابتلا به کرونا و جان باختن دو نفر از آنها خبر داده اند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا آسیا مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا ویروس کرونا در این کشور خبر موج دوم شیوع بیماری کرونا ویروس کرونا در این کشور افزایش آمار مبتلایان جدید ابتلا به ویروس کرونا مرگ بر اثر ویروس کرونا مبتلایان به ویروس کرونا ثبت موارد جدید ابتلا کرونا در فلسطین اشغالی کرونا و افزایش آمار مورد جدید ابتلا بهبود یافته اند ابتلا به بیماری مسئولان بهداشت بر اثر ابتلا ابتلا به کرونا وضعیت اضطراری وزارت بهداشت کره جنوبی کل مبتلایان وزیر بهداشت بهداشت عمان مبتلای دیگر ثبت شده نفر خبر ساعت گذشته شمار موارد شیوع ویروس مورد ابتلا نخست وزیر جان باختن مورد رسید اعلام شد روز جمعه تعداد کل نفر رسید تا کنون یاد شده فوتی ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حسین فرشیدی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوب ایران، به‌رغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است در حدی که در مدیترانه شرقی به رغم همه کارشناسان بین‌المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در شرایط سخت سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید ۱۹ به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

معاون بهداشت گفت: در کنار این کمک‌ها تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشور به شدت آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

فرشیدی تصریح کرد: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد؛ به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ به دنبال وقوع سیل در پاکستان نه تنها افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در داخل شهرستان‌های مرزی استان سیستان بلوچستان را به شکل قابل توجهی افزایش داده است، که به رغم مشاهده نشدن شواهد اثبات شده مبنی بر برقراری چرخه انتقال محلی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت بر موارد اندکی از انتقال بیماری در داخل مرزهای کشور، نظر دارد.

وی گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران یک کشور پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشورهایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده‌اند، نیست، ما بیش از ۸۰ میلیون جمعیت داشته و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار داریم که آمار بیماری مالاریا در آنها بیش از خیلی از کشورهای منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در دو سال گذشته بعد از نزدیک به ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که همه این موارد، موارد وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و از کشور پاکستان بوده و به هر حال برنامه ما را متأثر خواهد ساخت، نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

فرشیدی افزود: این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چابهار و سراوان داشته‌اند و مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه و کسانی که در امر جابه‌جایی سوخت بین مناطق مرزی ما و پاکستان اشتغال داشته‌اند، هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ۱۰ هزار مورد بیماری بسته شد که به اعتقاد ما، همه این موارد، اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بوده‌اند، همانطور که ذکر شد ایرانی‌هایی که از موارد وارده این بیماری را گرفته‌اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بوده یا به آن سوی مرزهای شرقی کشور تردد داشته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هشیارانه عمل و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

کد خبر 748708

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد