Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا با بررسی نحوه تقابل بیماری کرونا با سیستم ایمنی بدن به مطالعه آثار پایدار این عفونت ویروسی بر سلامت سیستم عصبی مرکزی انسان و به ویژه مغز پرداختند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، گروهی از محققان مسیرهایی را که عفونت ویروسی با استفاده از آن‌ها از بدن مادر باردار به فرزند منتقل شده و موجب بروز علایمی مانند اوتیسم در نوزاد شده، ردگیری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مطالعه مشخص شد عفونت ویروسی می‌تواند اثار پایداری بر رفتار شخص برجای بگذارد. در این تحقیقات مشخص شد ابتلای نوزاد به عوارض عصبی در اثر عفونت ویروس، تا حد زیادی بستگی به ساختار میکروبیوم روده مادر دارد و احتمالا با استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب می‌توان آن را کنترل کرد.
علاوه بر این محققان با ردگیری ساختار عصبی سیستم بویایی در تلاشند تا مکانیزم‌های مورد استفاده ویروس برای اثرگذاری بر سیستم عصبی را شناسایی کنند.
در واقع پرسش اصلی محققان این است که ویروس جدید کرونا چطور به سیستم عصبی مرکزی نفوذ می‌کند. به همین علت گروه دیگری از محققان ام آی تی در حال انجام تحقیقاتی در رابطه با نحوه اثرگذرای ویروس کرونا بر سد خونی مغز هستند. سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیر قابل نفوذ است که رگ‌های خونی مغز را احاطه می‌کند و از ورود ذرات مضر به رگ جلوگیری می‌کند. این سد خونی علاوه بر اینکه نقش محافظتی دارد، گاهی مشکل ساز می‌شود؛ زیرا از ورود مولکول‌های دارو جلوگیری می‌کند و منجر به اختلال درمان در شرایطی مانند تومور مغزی می‌شود.
محققان برای بررسی نحوه اثرگذاری ویروس جدید کرونا بر سدخونی مغز تحقیقات جدید را آغاز کردن و توانستند سد خونی مغز را در آزمایشگاه مدل‌سازی کنند و با استفاده از این مدل، آزمایش‌های متعددی را انجام دهند.
بر اساس این تحقیقات ممکن است افزایش نفوذپذیری سد خونی مغز در اثر فعالیت سیستم ایمنی راه را برای ورود ویروس به مغز باز کند. همچنین ممکن است ویروس‌ها از طریق سیناپس‌ها و از نورونی به نورون دیگر منتقل شده و درون مغز منتشر شوند.
علاوه بر این ویژگی‌های ژنتیکی نیز بر میزان احتمال ورود ویروس به مغز اثرگذار است. محققان برای بررسی این ویژگی‌های ژنتیکی، از فناوری CRISPR/Cas9 به‌منظور تولید ژن‌های دست‌ورزی شده و مطالعه اثر این ژن‌ها بر عفونت ویروسی با استفاده از مدل آزمایشگاهی خود بهره می‌برند.
به اعتقاد متخصصان، تعامل‌های بین ویروس، میکروبیوم، سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی بسیار پیچیده است؛ اما با استفاده از ابزارهای مناسب، تخصص کافی و کار گروهی می‌توان راه‌هایی را برای شناسایی مکانیزم‌های آلوده شدن سیستم عصبی مرکزی توسط ویروس کرونا شناسایی کرد.
ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر 2019 در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از 100 کشور و منطقه را درگیر کرده است.
گزارش کامل این تحقیقات در وب‌سایت دانشگاه ام آی تی منتشر شده است.

آسیب طولانی مدت ریه ها
برخی از بیمارانی که توانستند از ویروس کرونا جان سالم به در ببرند ممکن است برای همیشه دچار آسیب‌های ریوی شوند.
در بین بیماران بهبودیافته مبتلا به کرونا در چین، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از این بیماران دچار آسیب طولانی مدت در ریه شده‌اند.
محققان اعلام کردند از بین 70 بیمار بهبودیافته، در سی‌تی‌اسکن 66 مورد از آن‌ها آسیب به ریه مشاهده شده است.
یووهی وانگ، (Yuhui Wang) رادیولوژیست در دانشگاه علم و فناوری Huazhong در ووهان چین گفت: این آسیب‌ها به دلیل وجود انبوهی از بافت‌های سفت شده است که باعث انسداد رگ‌های خونی در کیسه‌های ریز هوایی به نام آلوئول‌ها می‌شود. آلوئول‌ها اکسیژن را جذب می‌کنند تا ضایعات بافت اطراف خود را تشکیل دهند.
ضایعات بافتی می‌تواند نشانه مزمن بیماری‌های ریوی باشد، از جمله در بیماری سارس و مرس صدمات مشابهی در بیماران بهبودیافته مشاهده شده بود.
مطالعات طولانی مدت در مورد بیماران سارس نشان داد که حدوداً یک سوم افرادی که دارای علائم شدید بیماری بودند، بعد از بهبودی دچار آسیب دائمی ریه شدند.
همچنین درباره بیماری مرس، یک مطالعه نشان داد که حدود یک سوم از افرادی که از عفونت جدی نجات پیدا کردند تا 7 ماه بعد، هنوز مشکل ریوی داشتند.
به گفته وانگ و همکارانش مطالعات انجام شده روی بیماری سارس و مرس نشان می‌دهد معمولاً این ویروس‌ها فقط یک ریه را درگیر می‌کند، اما ویروس کرونا دو ریه را فوراً درگیر می‌کند.
از 90 بیمار مبتلا به کرونا که در بیمارستان Huazhong بستری شده بودند، در 75 مورد آن‌ها از تاریخ 16 ژانویه تا 17 فوریه، آسیب در هر دو ریه مشاهده شده بود.
سی‌تی‌اسکنی که از قبل ترخیص از 70 بیمار گرفته شد، نشان داد که 42 مورد این بیماران دارای ضایعات در اطراف آلوئول‌ها هستند که احتمالاً این ضایعات به زخم تبدیل می‌شود.
وانگ و همکاران گفتند این سی‌تی‌اسکن از یک زن 35 ساله مبتلا به ویروس کروناست که نشان داده است برخی از آسیب‌های ریه حتی پس از بهبودی باقی می‌ماند.
همانطوری که مشاهده می‌کنید، هنگامی که این بیمار در بیمارستان بستری شد یک اسکن نشان داد که بافت یا مایعات باعث انسداد رگ‌های خونی در هر دو ریه می‌شود.
برخی از بافت‌ها تا روز پانزدهم، چند روز قبل از اینکه بیمار از بیمارستان ترخیص شود، بهبود یافتند، اما برخی از این بافت‌ها ممکن است در ریه ماندگار شوند؛ بنابراین با توجه به گسترش وسیع این بیماری همه‌گیر، مشکلات ریوی ناشی از کووید 19 ممکن است سلامتی هزاران نفر را در سال‌های بعد تهدید کند.
وانگ و همکاران معتقدند که برخی از آسیب‌های به وجود آمده در ریه با گذشت زمان ناپدید می‌شود، اما در برخی از بیماران، ناهنجاری‌های ریه به لایه‌هایی از بافت زخم معروف به فیبروز ریوی تبدیل می‌شود.
جای زخم ریه‌ها باعث سفت شدن بافت ریه می‌شود و گرفتن اکسیژن کافی را سخت می‌کند.
افراد مبتلا به فیبروز ریوی به طور معمول دچار تنگی نفس می‌شوند و توانایی‌شان برای فعالیت جسمی کمتر می‌شود، برخی از بیماران بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع جای زخم هستند.
اولین بیمارستان دانشگاه لانژو (Xiaolong Qi) در چین درباره بیماران مبتلا به فیبروز ریوی، گفت: این بیماران شامل سالمندانی هستند که دچار درد شدید کووید 19 می‌شوند.
به گفته این بیمارستان، مطالعات لازم درباره بیماری‌های دیگر مانند سرطان یا دیابت و سایر بیماری‌های ریوی ناشی از استعمال دخانیات در حال انجام است.
یک پاسخ ایمنی بیش فعالی ممکن است دلیل ایجاد جای زخم در ریه‌ها باشد، هجوم ناگهانی مولکول‌هایی به نام سیتوکین‌ها باعث التهاب ریه می‌شود و می‌تواند به بافت ریه آسیب برساند و آلوئول‌ها را پر از چرک کند.
در بدترین حالت، آسیب ناشی از این التهاب به حدی شدید است که در نهایت باعث ایجاد بافت ضخیم زخم می‌شود، چیزی که در سارس و مرس نیز دیده می‌شود.
به گفته رادیولوژیست کارونا داس (Karuna Das) از دانشگاه امارات متحده عربی، تنفس با کمک ونتیلاتورها (تهویه‌های مکانیکی وسایلی هستند که برای تنفس بیماران استفاده می‌شوند) می‌تواند باعث آسیب به ریه شود و شاید تشخیص این نوع آسیب از طریق ونتیلاتورها سخت باشد.
او ادامه داد: در حال حاضر در حال بررسی تأثیر طولانی مدت کووید 19 روی ریه هستیم.
داس افزود: در هنگام شیوع مرس، برخی از بیماران بیش از 100 روز در ونتیلاتور قرار داشتند، اکسیژن با فشار قوی به آن‌ها تزریق می‌شد و هنگامی که ریه‌ها پر از اکسیژن و باعث تروما می‌شد.
داس و همکارانش در سال 2017 در مجله رادیولوژی و تصویربرداری هندی اعلام کردند که حدود یک سوم بیماران مبتلا به مرس که دچار آسیب ریه شده بودند، بعد از گذشت 7 ماه به طور کامل بهبود نیافتند.

شناسایی پنج عارضه پوستی مرتبط با کرونا
طبق یک مطالعه جدید متخصصان پوست پنج عارضه پوستی مرتبط با شیوع کروناویروس را شناسایی کرده‌اند.
مطالعه‌ای روی 375 بیمار در اسپانیا انجام گرفت تا چگونگی بروز بیماری کووید-19 ناشی از کروناویروس در پوست مشخص شود.
به منظور انجام این بررسی از تمام متخصصان پوست در اسپانیا درخواست شد تا به شناسایی بیمارانی که بی‌دلیل دچار ضایعات پوستی طی دو هفته گذشته شده‌اند و افرادی که به بیماری کووید-19 مبتلا شده یا مشکوک بوده‌اند کمک کنند.
پرسشنامه‌هایی در اختیار این افراد قرار داده شد و به منظور تشخیص الگوی تاثیر احتمالی ویروس بر پوست، از وضعیت پوست آنان عکس گرفته شد. هرچند محققان این مطالعه هشدار دادند که در بعضی از موارد نمی‌توان به آسانی تشخیص داد که عارضه پوستی از تاثیر مستقیم کروناویروس بر پوست بوده یا اینکه نشانه‌ای از بیماری دیگری است.
آنها همچنین از مردم درخواست کردند که براساس علائم پوستی در تشخیص بیماری کووید-19 دچار اشتباه نشوند زیرا ضایعات پوستی معمول هستند و امکان تشخیص آنها بدون برخورداری از تخصص کافی وجود ندارد.
به گفته محققان، در 19 درصد موارد علائمی شبیه به سرمازدگی مشاهده شده که پوست ناحیه دست‌ها و پاها درگیر شده‌اند.
همچنین در 9 درصد موارد بثورات وزیکولار مشاهده شد. دراین عارضه پوستی تاول‌های کوچک که معمولا با خارش همراه هستند روی پوست ظاهر می‌شود.
همچنین در 19 درصد موارد ضایعات پوستی به رنگ سفید یا صورتی مشاهده شد که معمولا با نام کهیر شناخته می‌شوند. این ضایعات همراه با خارش است و می‌تواند در سراسر بدن پخش شود.
در 47 درصد بثورات پوسـتی ماکولوپاپولر شناسایی شده که با برآمدگی‌های قرمز رنگ و کوچک روی پوست شناخته می‌شود.
محققان تاکید کرده‌اند که بثورات پوسـتی ماکولوپاپولر و کهیر عارضه‌های شایعی هستند و ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ظاهر شوند، به همین دلیل نمی‌توانند در تشخیص بیماری کووید-19 کمک کننده باشند.
همچنین در شش درصد موارد عارضه نکروز تشخیص داده شده است. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که گردش خون در رگ‌های خونی پوست دچار اختلال شود. نکروز نشان دهنده مرگ زودهنگام بافت پوست است.
به نقل از اسکای نیوز، در این مطالعه آمده است این عارضه‌ها در بیماران سالخورده با موارد شدید کووید-19 مشاهده شده اگرچه علائم بیماری در این گروه سنی نیز متفاوت بوده است.

سیستم ایمنی زنان قوی‌تر از مردان است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی معتقد است: در زنان به دلیل هورمون‌های جنسی و یا به خاطر دو کروموزمی که در آن‌ها وجود دارد سیستم ایمنی قوی‌تر از مردان است.
یک متخصص ایمونولوژی گفت: تجاربی که از گذشته داریم و از زمانی که علم ایمونولوژنتیک در دهه 1940 کشف شد، بعد از آن در دهه 1960 و 70 مشخص شد که کاربرد این رشته در تنظیم پاسخ ایمنی است و پاسخ به پاتوژن‌های مختلف یا پروتئین‌هایی که خارجی هستند و برای بدن نیستند. اگر ژنی نباشد ما پاسخ ایمنی نداریم.
وی افزود: به همین جهت در عفونت اخیر یعنی کووید 19 بحث جدی‌ای بین محققان وجود دارد که چرا یک عده مصون می‌مانند و بدون علامتند یا چرا بعضی شدید دچار این بیماری می‌شوند. یکی از ژن‌هایی که مورد ظن است ژن‌های پاسخ ایمنی هستند. اینکه بخواهیم مرزی قائل شویم که چند درصد از پاسخ‌های ما عوامل محیطی و چند درصد مربوط به ژنتیک هستند کار سختی است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: زمینه تحقیقاتی یا کاربردی جدیدی به نام فرا ژنتیک وجود دارد که می‌توانند روی بیان ژن‌ها تاثیر بگذارند، ولی از نظر من پاسخ اولیه‌ای که بدن می‌دهد بر عهده ژنتیک است.
وی درباره اینکه آیا خودایمنی در زنان فعال‌تر است یا خیر، گفت: در زنان به دلیل هورمون‌های زنانه استروژن سیستم‌ایمنی قوی‌تر و در مردان به خاطر هورمون‌های تستوسترون سیستم ایمنی ضعیف‌تر است. به همین جهت گفته می‌شود که بیماری‌های خودایمنی در زنان و سرطان‌ها در مردان بیشتر است.
مصطفی‌زاده همچنین تاکید کرد: جنسیت، سن و ورزش عواملی هستند که هم روی سیستم ایمنی اختصاصی و هم روی سیستم ایمنی غیر اختصاصی تاثیر می‌گذارند. در کودکان زیر پنج سال و افراد بالای 60 یا 65 سال سیستم ایمنی ضعیف است. در زنان به دلیل هورمون‌های جنسی و یا به خاطر دو کروموزمی که در آن‌ها وجود دارد سیستم ایمنی قوی‌تر از مردان است.
این متخصص ایمونولوژی گفت: ورزش در حد متعادل در صورتی که سنگین نباشد و به فرد استرس وارد نکند می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند، چون استرس باعث می‌شود که محور مغز به کلیه فعال شود و هورمون کورتیزول که هورمون استرس است و سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند افزایش پیدا کند. این موارد عوامل محیطی هستند که می‌توانند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا سیستم عصبی مرکزی برخی از بیماران بیماری کووید 19 عفونت ویروسی ویروس کرونا عفونت ویروس عارضه پوستی سیستم ایمنی سد خونی مغز رگ های خونی مشاهده شده درصد موارد پاسخ ایمنی طولانی مدت دچار آسیب مشاهده شد آسیب ها ریه ها قوی تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۴۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی

نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی هستند و افرادی که بیماری‌های قلبی‌وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می‌کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علائم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.

در حالی که عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت‌هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی دخیل بوده‌اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان کشف کرده‌اند که این بیماری‌ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می‌کنند که بر هر دو شرایط تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های مهم فنلاند

دکتر بینشا اچ میشرا و گروه او در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. آنان از طریق تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های خون و داده‌های بیان ژن، ماژول ژنی خاص مرتبط با افسردگی و سلامت قلبی‌وعروقی را شناسایی کردند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط است.

دکتر میشرا اظهار کرد: شناسایی این ژن‌ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی فراهم می‌کند، بلکه دری را به روی توسعه درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند هر دو بیماری را به طور همزمان هدف قرار دهند.

محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی‌وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تأکید دارند.

دکتر میشرا اظهار کرد که یافته‌ها نه تنها درک ما را از زمینه‌های بیولوژیکی این شرایط افزایش می‌دهد، بلکه به هموار کردن راه برای رویکردهای یکپارچه برای درمان کمک می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می‌دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن علل ریشه‌ای و نه فقط علائم این مسائل بهداشتی فراگیر، ارائه می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد