۲۲ حدیث از اهلبیت علیهمالسلام در باب فضایل ماه مبارک رمضان
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۵۳۲۴
خبرگزاری میزان- ماه مبارک رمضان، به عنوان خجستهترین و بهترین ماه در اسلام شناخته میشود. از این ماه به عنوان ماه مهمانی خدا هم یاد میشود. در این مطلب چندین حدیث از پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در باب فضلیتهای ماه مبارک رمضان را آورده ایم. تاریخ انتشار: 17:53 - 12 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۱۶۷۱۷
خبرگزاری میزان - ماه مبارک رمضان، به عنوان خجستهترین و بهترین ماه در اسلام شناخته میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضرت محمد (ص) فرمودند:
هر که ماه رمضان را پشت سر گذارد و بخشیده نشود، خدا او را نیامرزد.
«من انسلخ عنه شهر رمضان و لم یغقر له فلا غفر الله له» (اقبالالاعمال، ج١، ص٢٧٠)
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودهاند:
رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانهاش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.
«هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار» (بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۲)
پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند:
درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.
«ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه» (بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۴)
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدنها روزه است.
«قال رسول الله صلی الله علیه و آله لکل شیئی زکاة و زکاة الابدان الصیام» (الکافی، ج ۴، ص ۶۲، ح ۳
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
روزه سپر آتش (جهنم) است.
«الصوم جنة من النار» (الکافی، ج ۴ ص ۱۶۲)
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود:
درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.
«انّ ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه» (بحارالانوار، ج٩٣، ص٣۴۴)
حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم:
اگر بنده «خدا» مى دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد]دوست مى داشت که تمام سال، رمضان باشد.
«لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة» (بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۶)
احادیث امامان معصوم (ع) در مورد فضلیتهای ماه رمضانامام باقر علیه السلام فرمود:
اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت.
«بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه» (فروع کافى، ۴ ص ۶۲، ح ۱)
امام صادق علیهالسلام فرمود:
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.
«انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر» (من لا یحضره الفقیه، ج٢، ص۴٣، ح١)
امام صادق علیهالسلام فرمود:
آنگاه که روزه مىگیرى، باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند.
«اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک» (الکافى، ج۴، ص٨٧، ح١)
امام على علیه السلام فرمود:
خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
«فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق» (نهجالبلاغه، حکمت٢۵٢)
امیرالمومنان على علیهالسلام فرمود:
روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزههاست.
«صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام» (غررالحکم، ج١، ص۴١۶، ح۶)
امام على علیهالسلام فرمود:
روزه پرهیز از حرامهاست؛ همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مىکند.
«الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب» (بحارالانوار، ج٩٣، ص٢۴٩)
امام على علیه السلام فرمود:
روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
«صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن» (غررالحکم، ج١، ص۴١٧، ح٨٠)
امام رضا علیهالسلام فرمود:
مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و بهواسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابن.
«انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخر» (وسائلالشیعه، ج۴، ص۴، ح۵؛ عللالشرایع، ص١٠)
امام رضا (علیه السلام) فرمود:
هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.
«من قرا فى شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فى ... من الشهور» (بحار الانوار ج ۹۳، ص ۳۴۶)
امام باقر علیهالسلام فرمود:
روزه این افراد [کامل]نیست:
کسى که امام را نافرمانى کند
بنده فرارى تا زمانى که برگردد
زنى که اطاعت شوهر نکرده تا اینکه توبه کند
فرزندى که عاق شده تا اینکه فرمانبردار شود
«لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر» (بحارالانوار، ج٩٣، ص٢٩۵)
امام محمد باقر علیه السلام:
هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
«لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان» (اصول کافی / ج ۲ / «کتاب فضل القرآن» «باب نوادر» حدیث ۹ و ۱۰)
امام کاظم علیهالسلام فرمود:
دعاى شخص روزهدار، به هنگام افطار مستجاب است.
«دعوة الصائم تستجاب عند افطاره» (بحارالانوار، ج٩٢، ص٢۵۵، ح٣٣)
امام کاظم علیهالسلام فرمود:
افطارى دادن به برادر روزهدارت از روزه [مستحبى]تو بهتر است.
«فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک» (الکافى، ج۴، ص۶٨، ح٢)
امام حسن مجتبی علیهالسلام نگاهش به گروهی افتاد که در روز فطر در حال خنده و سرگرمی بودند، پس فرمود:
بسی عجب از کسی که خندان و خوشگذران است در روزی که نیکوکاران به پاداش خود میرسند و کوتاهیکنندگان [در ماه رمضان]دچار خسران میشوند.
نَظَرَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهالسلام إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْفِطْرِ یَضْحَکُونَ وَ یَلْعَبُونَ فَقَال: «.. فَالْعَجَبُ کُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِکِ اللَّاعِبِ فِی الْیَوْمِ الَّذِی یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُقَصِّرُون» (اقبالالاعمال، ج١، ص٢٧۵)
کسی از امام حسین (علیه السلام) پرسید، خداوند چرا روزه را واجب کرده است؟ فرمود:
برای اینکه ثروتمند، رنج گرسنگی را بچشد و از فزونی مالش بر بینوایان کمک کند.
«لِیَجِدَ الغَنِیُّ مَسَّ الجوعِ فَیَعودَ بِالفَضلِ عَلَی المَساکینِ» (مناقب، ج ۴، ص ۶۸)
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: ماه رمضان حدیث احادیث پیامبر على علیه السلام فرمود ماه مبارک رمضان الله علیه و آله بحار الانوار پیامبر اکرم شهر رمضان ماه رمضان رسول خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۵۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»
ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقهمند مىشوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مىکنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسانهاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمىگیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمىکنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.
این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیهالسلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مىکنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمىشمرد مگر این که من بىنیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمانها و زمین را ضامن روزى او قرار مىدهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی