Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان فضایی کشور درباره اینترنت ماهواره‌ای و اقتصاد فضایی گفت: آینده هر کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انقلاب فضایی و اقتصاد فضایی تعیین می‌کند چراکه ۱۳۹ درصد رشد اقتصادی تا دو دهه آینده به دست فعالیت‌های فضایی می‌افتد.

احسان حامدرحمت مشاور رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه ماهواره‌های مخابراتی دارای خدمات و جوانب اقتصادی هستند، گفت: با پیشرفت فناوری در حوزه ارتباطات و رسانه، مرزبندی­ بین خدمات قابل ارائه به کاربران همچون پخش همگانی، ارتباطات سیار و ارتباطات ثابت به روشنی و تفکیک پذیری گذشته نیست چراکه اشیاء متصل به اینترنت و شبکه های ارتباطی پرسرعت خصوصی باعث به وجود آمدن نیازها و تقاضاهای جدید شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروزه افراد با گوشی ­های هوشمند، تبلت­ها، رایانه های قابل حمل و پوشیدنی ­های هوشمند همچون ساعت می­ توانند در حال حرکت با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر از پخش زنده مسابقات المپیک لذت ببرند، در حالیکه از دیتای اینترنت با سرعت خوب بهره مند می شوند، با نزدیکان خود مکالمه صوتی و تصویری داشته باشند و از خدمات آموزشی و پزشکی نیز بهره مند شوند. همه این تقاضاها با رشد فزاینده در آینده نزدیک با گسترش اینترنت اشیا روبرو خواهد شد و نیازمند ظرفیت مخابراتی بیشتر، مدل­های کسب و کار جدیدتر و استفاده از راه حل ­های ترکیبی از بسترهای زمینی و ماهواره­ا خواهد بود.

* میلیاردها نفر در سراسر جهان بر پایه زیرساخت ماهواره ای، مسافرت می کنند

حامد رحمت تصریح کرد: بعد از ظهور ماهواره ها در دهه ۵۰ میلادی و به ویژه در دهه اخیر پس از ظهور ماهواره های پر ظرفیت (HTS]، نقش عناصر اصلی دخیل در زنجیره ارزشی ماهواره از مراحل اولیه ساخت تا مصرف کنندگان نهایی و مدل‌های کسب وکار آنها تغییرات زیادی داشته است به طوری که میلیاردها نفر در سراسر جهان بر پایه زیرساخت ماهواره ای، مسافرت می کنند، ارتباط برقرار می کنند، سرگرم می شوند و رویدادهای مهم دنیا را به صورت زنده تماشا می کنند. ماهواره ها، دیتا، صوت و شبکه های موبایل را با فراهم کردن زیرساخت انتقال آنها، زمانی که راه انتقال کابلی فراهم نباشد، پشتیبانی می کند.

* ماهواره ها زیر ساخت ارتباطی و اینترنت را برای همه شهروندان فراهم می کنند

وی ادامه داد: ماهواره ها زیر ساخت ارتباطی و اینترنت را برای همه شهروندان در مناطق شهری و روستایی در سراسر جهان فراهم می کنند و می تواند با ترکیب با زیرساخت زمینی، زیرساخت مقرون به صرفه و سریعی برای یک کشور یا منطقه ایجاد کنند. همچنین عملیات نظامی برای حفظ صلح و حفاظت از مرزها در سراسر جهان بر اساس ارتباطات امن ماهواره می تواند ایجاد شود.

* افزایش مصرف پهنای باند با  برقراری ارتباط ماهواره­ ای با هزینه پایین

مشاور رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در صورت برقراری ارتباط ماهواره­ ای با هزینه پایین، بسیاری از مصرف­ کنندگان که پیش از این متقاضی استفاده از ماهواره نبوده ­اند ممکن است در آینده به سوی استفاده از این نوع لینک ارتباطی گام بردارند یا مصرف پهنای باند خود را افزایش دهند.  

وی درباره خدمات ماهواره­ های مخابراتی گفت: بر اساس آخرین گزارش­ شرکت EuroConsult، خدمات قابل ارائه توسط ماهواره مخابراتی را می­ توان در شش دسته تقسیم بندی کرد. این شش دسته در حقیقت بازار اصلی خدمات ماهواره‌­ای هستند که می توان به خدمات پهن ‌باند ماهواره‌ای، خدمات دولتی و شبکه های خصوصی، خدمات متحرک، خدمات بکهال مخابرات سلولی، خدمات نظامی وخدمات ویدئویی اشاره کرد.

* در سال ۲۰۲۵ سهم سرویس های پهن باند در حدود ۱۰ درصد کاهش می یابد

حامد رحمت درباره مقایسه ظرفیت اختصاص داده شده به هر خدمت روی ماهواره و درآمد حاصل از آن اضافه کرد: مسلماً ارزش خدمات قابل ارائه، تعداد مشتریان هر خدمت و متناسب با آن، ظرفیت اختصاص داده شده به هر خدمت روی یک ماهواره مخابراتی معمول با یکدیگر برابر نیستند از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که نحوه توزیع پهنای باند در شش خدمت ماهواره ­ای در سال ۲۰۱۹ و مقایسه آن با سال ۲۰۲۵ نشان می دهد که  در سال ۲۰۱۹ در حدود ۸۲ درصد پهن باند در سرویس های پهن باند مصرف می شود اما سرویس های دولتی - تجاری و سرویس های متحرک (قطار، هواپیما، کشتی) به تریب ۱۰ و ۴ درصد پهنای باند را مصرف می کنند همچنین ۴درصد باقی مانده پهنای باند در سرویس های بکهال، نظامی و ویدئو مصرف می شود که باید گفت در سال ۲۰۲۵ سهم سرویس های پهن باند در حدود ۱۰درصد کاهش یافته و سهم سرویس های دیگر افزایش می یابد.

وی درباره پهنای باند مصرفی هر یک از سرویس های GEO-HTS در سال های مختلف گفت:  پهنای باند مصرفی هریک از خدمات ماهواره های مخابراتی پرظرفیت (HTS) را در سال های مختلف نشان می ­دهد کل پهنای باند سرویس ها در سال ۲۰۱۹ در حدود ۸۶۰  Gbps است که تا سال ۲۰۲۵، پهنای باند مصرفی سرویس ها تقریبا ۳ برابر خواهد شد.

* بیشترین درآمد ماهواره ها از محل سرویس پهنای باند است

حامد رحمت ادامه داد: در آمد سالیانه ماهواره از ارائه خدمات مختلف بر حسب میلیون دلار نشان می دهد که باتوجه به پهنای باند مصرفی بالای سرویس های پهن باند بیشتر درآمد ماهواره از محل این سرویس ها بدست می آید. در صورتی که درآمد سالیانه ماهواره را بر پهنای باند مصرفی تقسیم کنیم، می­ توانیم متوسط ماهیانه قیمت هریک از سرویس ها را بدست آوریم این موضوع در حالی است که گران ترین سرویس، سرویس های نظامی و ارزان ترین سرویس سرویس های پهن باند می است.

* کمتر از ۱ درصد پهنای باند در سرویس های نظامی مصرف می شوند

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد پهنای باند در سرویس های پهن باند مصرف می شود و کمتر از یک درصد پهنای باند در سرویس های نظامی مصرف می شوند، در واقع بیشترین درآمد به ترتیب از سرویس های پهن باند، سرویس های متحرک و سرویس های دولتی- تجاری بدست می آید این سه سرویس بیشتر مصرف پهنای باند را نیز دارند.

* ۱۳۹ درصد رشد اقتصادی تا دو دهه آینده به دست فعالیت‌های فضایی می‌افتد

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران نیز درباره اینترنت ماهواره ای و اقتصاد فضایی گفت: آینده هر کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انقلاب فضایی و اقتصاد فضایی تعیین می‌کند چراکه ۱۳۹ درصد رشد اقتصادی تا دو دهه آینده به دست فعالیت‌های فضایی می‌افتد، به طوری که ما باید در این زمینه به طور شبانه‌روزی فعالیت کنیم؛ چراکه باید بگویم کشورهای غربی با تولید فیلم‌های متنوع و مختلف فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و خانواده‌های ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد هدف قرار داده و سعی دارند به آنها آسیب رسانده تا بی‌بندوباری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترویج دهند.

*اقتصاد فضایی در آینده‌ای نه چندان دور همه کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحول می کند

وی افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین اقتصادها در دنیا اقتصاد فضایی است به طوریکه می توان گفت این اقتصاد در آینده‌ای نه چندان دور همه کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحول کرده و در برمی‌گیرد. اکنون بیش از 90 درصد صادرات و واردات مربوط به ناوبری است به طوری که ما سعی داریم از طریق ماهواره بسیاری از صادرات و واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در همه بخش‌های مختلف تسهیل کنیم؛ چراکه باید بگویم به زودی اینترنت ماهواره‌ای در همه جا فراگیر می‌شود و دیگر بسیاری از اپراتورها کارکرد خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست می‌دهند در واقع باید به این نکته اشاره کنم که جنگ امروز، جنگ در محتوا است به این معنی که کشورهای قدرتمند در حال تلاش هستند تا زیرساخت‌های ارتباطی هر کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دست بگیرند که اگر این اتفاق بیفتد آنها مشخص می‌کنند که به طور مثال کدام استارت‌آپ فعالیت کند و کدام استارت‌آپ فعالیت نکند.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پهنای باند اینترنت ماهواره مصرف پهنای باند در سرویس رئیس سازمان فضایی پهنای باند مصرفی درصد پهنای باند اقتصاد فضایی سراسر جهان ماهواره ها ماهواره ای درصد پهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۷۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک گرم چای سنواتی هم تاکنون در چرخه مصرف قرار نگرفته است

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی صبح شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها اظهار کرد: دولت بر اساس راهبردی که تعیین شده و در راستای نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» جلسه‌ای با چایکاران و هیأت مدیره سندیکای کارخانجات چای در سازمان چای برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه حمایت و پشتیبانی خود را از چایکاران اعلام کردیم، افزود: همانطور که ۳۰ درصد افزایش تولید در سال گذشته افزایش قیمت نیز در خرید تضمینی برگ سبز چای نیز داشته‌ایم.

استاندار گیلان با تاکید با تاکید بر اینکه تاکنون یک گرم از چای سنواتی در چرخه مصرف قرار نگرفته است، اضافه کرد: به زودی در جهت تعیین تکلیف چای سنواتی تصمیم گیری خواهد شد و به این دغدغه جامه عمل پوشانده می‌شود.

عباسی با اشاره به واردات چای طی هماهنگی با آقای مخبر انجام شده تلاش می‌شود پس از تولید چای و ارزیابی‌های صورت گرفته به اندازه نیاز کشور وارد شود، گفت: چایکاران در تولید تلاش کنند ما نیز پای کار هستیم.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی نیز برای کارخانجاتی که سرمایه گذاری کرده و چایکاران برای بهسازی باغات چای پیش بینی شده است، ادامه داد: کارخانجات مطالبات باقیمانده چایکاران را پرداخت کنند لذا در سال آینده اجازه نخواهیم داد به طول بیانجامد.

کد خبر 6089681

دیگر خبرها

  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • یک گرم چای سنواتی هم تاکنون در چرخه مصرف قرار نگرفته است
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • سهمیه‌ کشورها در فصل آینده باشگاه‌های آسیا تعیین شد
  • تعیین سهمیه‌ کشورها در فصل آینده؛ ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود