Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@07:42:25 GMT

سبزی قورمه سبزی شامل چیست و نسبت آن چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۷۷۱۵

سبزی قورمه سبزی شامل چیست و نسبت آن چگونه است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خورشت قورمه سبزی یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و غالبا در هر خانه‌ای بار گذاشته شود عطر و بوی وسوسه انگیز آن کل محل را در برمی گیرد. اما سوال این است که چرا گاهی عطر و طعم قورمه سبزی بهتر می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که علاوه بر روش پخت، نسبت سبزی قورمه سبزی نیز در خوشمزگی آن تاثیر به سزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قورمه سبزی یکی از خورش‌های سبز است که یک پای ثابت آن را سبزی‌های تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و اسفناج تشکیل می‌دهد و چاشنی آن معمولا لیمو عمانی درسته یا پودر شده است، ولی گاهی به آن آب نارنج، آب غوره یا رب انار هم اضافه می‌کنند. نسبت سبزی قورمه سبزی در شهر‌های مختلف، فرق می‌کند همچنین نوع گوشت آن نیز می‌تواند متفاوت باشد همچون: قورمه سبزی با گوشت مرغ یا قورمه سبزی با گوشت چرخ کرده. ما در این مطلب قصد داریم نسبت سبزی قورمه سبزی در چند منطقه مختلف ایران را مرور کنیم.

در زیر انواع سبزی‌های استفاده شده در قورمه سبزی برای شهر‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

در تهران سبزی قورمه سبزی متشکل از تره و جعفری به نسبت برابر؛ به اضافه مقدار کمی شنبلیله است.

نسبت سبزی قورمه سبزی (تهران)
تره ۵۰۰ گرم
جعفری ۵۰۰ گرم
شنبلیله ۱۰۰ گرم

نسبت سبزی خورشتی (فارس و خوزستان)
سبزی قورمه سبزی در فارس و خوزستان ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر (یا هر دو به یک اندازه)، شنبلیله و سیر سبز است. مقدار شوید، شنبلیله و سیر سبز حدود یک چهارم؛ و مقدار گشنیز و اسفناج یک دوم تره و جعفری است.

نسبت سبزی قورمه سبزی (فارس و خوزستان)
تره ۴۰۰ گرم
جعفری ۴۰۰ گرم
گشنیز ۲۰۰ گرم
شوید ۱۰۰ گرم
اسفناج یا برگ چغندر ۲۰۰ گرم
شنبلیله ۱۰۰ گرم
سیر سبز ۱۰۰ گرم

ترکیب سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)
سبزی قورمه سبزی در آذربایجان مرکب از تره، جعفری، گشنیز به نسبت یک، یک چهارم و یک پنجم به ترتیب است. چند برگ اسفناج یا برگ چغندر و ترخون نیز بسته به فصل اضافه می‌شود.

نسبت سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)
تره ۱ کیلوگرم
جعفری ۲۵۰ گرم
گشنیز ۲۰۰ گرم
اسفناج یا برگ چغندر چند برگ
ترخون چند برگ

نسبت سبزی خورشتی به زعم نگارنده
به زعم نگارنده بهترین نسبت قورمه سبزی عبارت است از: تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله به نسبت یک و یک دوم و یک پنجم و یک دهم و یک دهم است.

نسبت سبزی قورمه سبزی به زعم نگارنده
تره ۱ کیلوگرم
جعفری ۵۰۰ گرم
گشنیز ۲۰۰ گرم
شنبلیله ۱۰۰ گرم
اسفناج ۱۰۰ گرم

اگرمواد لازم برای تهیه یک قورمه سبزی خوشمزه را خریداری کردید می‌توانید شروع به پخت آن نمایید. کافی است کمی دقت کرده و طبق دستور پخت پیش بروید.

طرز تهیه قورمه سبزی

مواد لازم
گوشت خرد شده با قلم ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ ریز خرد شده ۱ عدد
سبزی ریز خرد شده ۵۰۰ گرم
لوبیا چیتی یا قرمز خیس خورده ۱/۲ پیمانه
لیمو عمانی سوراخ کرده ۵-۶ عدد
پودر شنبلیله خشک ۱ قاشق مرباخوری
پودر برگ کرفش خشک شده ۱ قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

مواد ذکر شده برای تهیه خورش قرمه سبزی برای چهار تا شش نفر کافیست.

دستور تهیه:

۳-۲ قاشق روغن در قابلمه روی حرارت ملایم داغ کنید و پیاز را در آن تفت دهید تا طلایی شود.
گوشت را به پیاز سرخ شده اضافه کرده و ۱۲-۱۰ دقیقه تفت دهید تا سرخ شود. سپس زردچوبه، فلفل، پودر شنبلیله و پودر برگ کرفس را اضافه کنید و دو سه دقیقه تفت دهید.
لوبیا را با ۶ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. وقتی محتویات قابلمه به جوش آمد حرارت را کم کرده و درب قابلمه را ببندید.
اجازه دهید گوشت و لوبیا حدود ۳ ساعت بپزند و در پایان ساعت دوم پخت، لیمو عمانی و نمک را اضافه کنید.
۶-۵ قاشق روغن در تابه روی حرارت ملایم داغ کنید و حدود ۲۵-۲۰ دقیقه سبزی قورمه سبزی را در آن تفت دهید تا آب سبزی کشیده شود و روغن آن رنگ سبز بگیرد.
سبزی را در پایان ساعت اول پخت، روی گوشت بریزید و زیر و رو کنید.
حرارت را کم کرده و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید. برای اینکه قورمه سبزی به روغن بنشیند در اواخر پخت چند تکه یخ به خورش اضافه کنید.
قرمه سبزی را با برنج و سالاد شیرازی سرو کنید.

چند نکته

در قدیم از لوبیا چشم بلبلی در قورمه سبزی استفاده می‌شد. از آنجا که این نوع لوبیا زودپزتر است، لوبیا را در پایان ساعت اول پخت اضافه کنید یا جداگانه پخته و اضافه کنید.
اضافه کردن آب قلم به قورمه سبزی طعم بی نظیری به آن می‌دهد.
مقدار شنبلیله باید کمتر از باقی سبزی‌ها باشد، زیرا شنبلیله باعث تلخ شدن خورش می‌شود.
افزودن برگ کرفس خشک در بهتر شدن عطر و بوی قورمه سبزی تاثیر به سزایی دارد.
لیمو عمانی قورمه سبزی را معمولا از نوع سیاه انتخاب می‌کنند، تا با رنگ تیره خورش تناسب داشته باشد.

نوش جان ...

منبع: ستاره

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خانه داری آشپزی سبزی قورمه سبزی اضافه کنید تفت دهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی

مینا کاویانی، با اشاره به مواد مغذی موجود در شلغم، گفت: شلغم در دسته سبزی‌های بسیار کم‌کالری قرار دارد و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۲۸ کیلوکالری انرژی دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است (حدود ۸/۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم) و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است.

به گزارش سرگرمی روز، مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، ویتامین C را از دیگر مواد مغذی موجود در شلغم نام برد که جزو ویتامین‌های محلول در آب است و با خاصیت آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در از بین بردن عوامل زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند سرطان دارد. این ویتامین ضمن کاهش التهاب، باعث تقویت ایمنی بدن نیز می‌شود.

به گفته کاویانی، هر ۱۰۰ گرم شلغم حدود ۲۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد که می‌تواند تقریباً یک سوم نیاز روزانه بدن فرد را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: شلغم فاقد هرگونه چربی مضر مانند کلسترول و اسیدهای چرب ترانس است و همچنین مقداری ویتامین‌های گروه B مانند اسید فولیک را دارا است.

کاویانی با اشاره به مواد معدنی موجود در این سبزی گفت: شلغم حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم و منیزیوم است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ریشه‌ای ۳۰ میلی‌گرم کلسیم و ۱۹۱ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه افراد را تأمین کند.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه همچنین شلغم را دارای ترکیبات شیمیایی عنوان کرد که دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی است و رشد باکتری‌ها را مهار می‌کند و به همین دلیل است که از دیرباز در فصل زمستان و ماه‌های سرد سال از شلغم پخته به منظور تسکین علائم عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی، سینوزیت (التهاب در حفره‌های سینوسی اطراف بینی)، بهبود سرفه و گرفتگی صدا استفاده می‌شده است.

کاویانی خاطرنشان کرد: برگ‌های سبز شلغم نیز از ارزش غذایی زیادی برخوردار هستند. به این معنی که برگ‌های سبز شلغم سرشار از ویتامین‌های K،C، اسید فولیک و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) هستند.

به گفته وی، ریشه و برگ‌های سبز شلغم حاوی مقدار کمی اسید اگزالیک هستند (۲۱/۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم) که این ماده طبیعی در بعضی سبزی‌های متعلق به خانواده براسیکا (کلمیان) یافت می‌شود.

کاویانی با اشاره به اینکه اسیداگزالیک قابلیت تبدیل‌شدن به بلور و ایجاد سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری را دارد، تاکید کرد: افراد دارای کلیه سنگ‌ساز باید با احتیاط بیشتری شلغم را مصرف کنند. به این افراد توصیه می‌شود همراه با مصرف این سبزی‌ها مقدار کافی آب سالم بنوشند تا با افزایش حجم طبیعی ادرار سبب کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • چه کار کنیم نعناع روی دوغ نماند؟ | ترفند مخلوط شدن سبزی خشک در دوغ با کمک آب جوش
  • جریمه ۶ میلیاردی سزای گرانفروشی سبزی در اردبیل
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند