Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:06:36 GMT

  سد مخزنی کاسه‌رود ابرکوه سرریز کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۸۰۹۳

  سد مخزنی کاسه‌رود ابرکوه سرریز کرد

مرتضی سعیدی روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سد کاسه دارای سرریزی به ارتفاع ۶ متر و به طول ۱۴۰ متر و از جنس سنگ و سیمان توسط این اداره برای کنترل روان آب‌های حوزه بالا دست ساخته شد.

وی با بیان اینکه این سازه در سال ۱۳۹۰ با هدف تجمیع سیلاب‌ها و جلوگیری از تخریب جاده یزد – ابرکوه ساخته ‌شد، افزود: برخی از سال به دلیل وجود سیلاب ، زیستگاه و مامن تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول حوزه آبخیزداری ابرکوه ادامه داد : این سازه آبی در فاصله ۲۰ کیلومتری و در ۹ کیلومتری جاده ابرکوه – یزد واقع است .

سعیدی بابیان اینکه این شهرستان تحت تاثیر تداوم ۲ دهه خشکسالی ، کاهش بارندگی ، افت سطح آب‌های زیر زمینی، قرار دارد، خاطرنشان کرد: آبگیری سد و بندها ، نقش تاثیر گذاری در تقویت آب سفره های زیر زمینی دارد.

وی افزود: به دنبال بارش‌های اخیر و جاری شدن سیلاب در حوزه شمال فارس و برخی مناطق شهرستان ، از مجموع ۲۳ سد و بندهای خاکی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان که ۱۵.۷ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد ، درمجموع ، ۱۲ میلیون مترمکعب سیلاب در این بندها ذخیره سازی شد.

مهار سیلاب و روان آب نقش موثری در پیشگیری از تخریب زیرساخت ها از جمله پل ها، آبراهه ها، راه های بین مزارع ، مسیرهای ارتباطی، اراضی زراعی ، باغی و گلخانه ها  دارد و  سبب تقویت منابع آب های زیرزمینی از جمله چاه ها ، چشمه ها و  قنات می شود.

بر اثر تداوم ۲ دهه خشکسالی و افت ۲۱ متر سطح سفره های آب زیرزمینی حدود ۴۰ فروچاله در شهرستان به وجود آمد و کشاورزان با خاموش کردن چاه های کشاورزی در فصل زمستان برداشت آب را از چند سال گذشته مدیریت می کنند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم بیش از ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها ابرکوه سیل منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ابرکوه سیل منابع طبیعی ابرکوه سیل منابع طبیعی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در بازدیدی که به اتفاق رئیس دادگستری، مسئولان فرمانداری، شهرداری و روسای ادارات راهداری و امور منابع طبیعی از مناطق مختلف آسیب دیده از سیلاب اخیر انجام گرفت با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده، ضمن قدردانی از عوامل دخیل در کنترل بحران، خواستار تحلیل علمی علل ورود سیلاب به شهرستان و حل دائمی آن شد.

رضا یعقوبی اظهار داشت: صبوری و همکاری عموم مردم و همچنین زحمات بی شائبه و طاقت فرسای مجموعه عوامل دخیل در کنترل و مدیریت بحران از جمله فرماندار و کارکنان فرمانداری، بخشداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها، دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های انتظامی، سپاه و بسیج مردمی، که به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کردند، در کنترل سیل اخیر بسیار موثر بود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند با اشاره به همراهی تمامی ارگان‌ها در دفع خطر و کاهش خسارات، بر لزوم حفظ آمادگی نهاد‌های ذی ربط تاکید کرد و گفت: باید این سطح از وفاق و همکاری بین بخشی در آینده هم تداوم یابد و با بهره گیری از تجارب میدانی به دست آمده و نیز دعوت از کارشناسان و صاحب نظران در ستاد مدیریت بحران، در خصوص کاهش آسیب پذیری شهرستان تصمیم گیری شود و با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در شهرستان و نیز پیگیری در سطح استانی و کشوری برای اخذ بودجه و امکانات به منظور پیشگیری از حوادث مشابه در آینده اقدام شود.
این مقام قضایی با تاکید بر اینکه ترک فعل‌ها می‌تواند شامل قصور و اشتباهات در گذشته و اهمال در زمان حاضر باشد، تصریح کرد: زحمات بی شائبه و شبانه روزی دستگاه‌های مجری و خدمات رسان از جمله مدیران و کارمندان این مجموعه‌ها در کاهش خسارات احتمالی نباید نادیده گرفته شود و به همین جهت ضمن قدردانی از تمامی افراد دخیل در این امر، دستگاه قضایی از افراد دلسوزی که به صورت جهادی و با کمبود امکانات برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند حمایت قاطع خواهد داشت. 

وی افزود: از سویی دیگر دادسرای شهرستان مطالبه گری لازم را با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله گزارش و پیگیری ترک فعل ها، برای مدیریت بحران و تکرار حوادث ناگوار به ویژه در خصوص وقوع سیلاب به عمل می‌آورد، که این موضوع نیز در راستای حمایت از حقوق عامه و نیز کمک عملی به دستگاه‌های اجرایی است، تا ان شاءالله از این طریق موجبات رفع مشکلات فعلی که در طول سالیان و شاید به علت تصمیمات اشتباه گذشته به وجود آمده اند، فراهم شود.

دادستان زرند با بیان اینکه مهم‌ترین اصل مدیریت بحران جلوگیری از وقوع و تکرار حوادث است، گفت: وقوع سیل و تکرار حوادث مشابه در چند سال اخیر انتظار به حق مردم برای رفع نواقص و کنترل بارش‌ها و سیلاب‌ها را به دنبال داشته است و بنابراین در این خصوص هیچگونه کوتاهی پذیرفته نیست.

وی با اعلام هشدار خطر غرق شدگی، به شهروندان توصیه کرد، از نزدیک شدن به تالاب‌های به وجود آمده ناشی از سیل و محل‌هایی که سیلاب در آن جمع شده خودداری کنند؛ چرا که ممنوعیت شنا در سد‌های خاکی به علت تهدیدات بهداشتی و مهم تر از آن خطر غرق شدگی به واسطه رسوبی بودن تالاب‌ها و چسبندگی ناشی از گل و لای است که این موضوع به دفعات در شهرستان رخ داده و خانواده‌های بسیاری شاهد از دست دادن جوانان خود به علت شنا در سد‌های خاکی بوده اند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم)
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از سد کهیر شهرستان کنارک
  • تصاویر سرریز شدن سد بر اثر شدت باران در خراسان