Web Analytics Made Easy - Statcounter

«یاسر قزوینی حائری» مدرس گروه مطالعات عراق دانشگاه تهران معتقد است که آمریکا به دنبال ایجاد تغییراتی در شیوه حضور خود در عراق متناسب با آینده‌ای است که برای عراق ترسیم می‌کند. ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

«یاسر قزوینی حائری» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدرس گروه مطالعات عراق دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی درباره تصمیم آمریکایی‌ها برای خروج از عراق اینکه این اقدام آمریکایی‌ها «تاکتیکی» است یا اینکه واقعا آنها مجبورند که بر اساس مصوبه پارلمان عراق از عراق خارج شوند، با تاکید بر اینکه « به نظر نمی‌رسد آمریکا بخواهد از عراق بیرون برود بلکه حضور خود در عراق را به روز خواهد کرد» افزود: از طرفی آمریکایی‌ها شاید حضورشان را در عراق کمرنگ تر کنند، اما به نظر می‌رسد این مسئله می‌تواند متناسب با شیوه‌های جدید جنگ الکترونیک در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد امروز تعداد نیرو و تجهیزات عریض و طویل برای آمریکایی‌ها آنقدر اهمیت ندارد که حضور اطلاعاتی و امنیتی از طریق گرفتن تسهیلاتی جهت دسترسی بیشتر به اطلاعات و حضور پهپادی در عراق، به ویژه برای پوشش اطلاعاتی و زدن اهداف مشخص از طریق پهپادهای نقطه زنی مانند انواع پهبادهای RQ.

به عقید این تحلیلگر مسائل عراق، از همین رو به نظر نمی رسد آمریکا بخواهد از عراق بیرون برود بلکه حضور خود در عراق را به روز خواهد کرد. مسئله این است که آمریکا حالا که دهه‌ها از جنگ جهانی دوم می گذرد آیا از آلمان و ژاپن خارج شده است که بخواهد از عراق خارج شود؟ به نظر نمی‌رسد که آمریکا به این راحتی از عراق خارج شود. در واقع آمریکا به دنبال ایجاد تغییراتی در شیوه حضور خود در عراق متناسب با آینده‌ای  است که برای عراق ترسیم می‌کند.

قزوینی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکایی‌ها اخیرا به گفت‌وگوهای راهبردی با عراق روی آورد‌ه‌اند آیا آنها به دنبال یک توافق جدید با عراقی‌ها هستند؟ افزود: تاریخ توافق نامه‌های قبلی عراق با آمریکا به پایان رسیده است، در واقع یک توافق نامه چارچوب استراتژیک بین عراق و آمریکا در سال 2008 به امضا رسید که طی آن نیروهای آمریکا می بایست تا 2011 به طور کلی از عراق خارج می شدند. این توافق نامه در پایان سال 2011 به پایان رسید.

استاد دانشگاه گروه مطالعات عراق دانشگاه تهران با بیان اینکه «آمریکایی‌ها نمی‌پذیرند که مسئله داعش به پایان رسیده است» تصریح کرد:  پس از حضور داعش دولت عراق از آمریکایی‌ها خواست تا عراق را در بیرون راندن داعش از مناطق مختلف عراق کمک کند. بر این مبنا نیروهای آمریکایی دیگر بار در عراق حضور یافتند و البته پس از اعلام پیروزی بر داعش البته اگر پذیرفته شود حضورشان در عراق دیگر دلیلی نداشت، در واقع پارلمان عراق همین مسئله را مد نظر قرار داده بود، آمریکایی‌ها هم امروز همین را عنوان می‌کنند و با این استدلال که نیروهای عراقی توان مقابله با داعش را پیدا کرده‌اند پایگاه‌های کوچک خود را در اختیار نیروهای عراقی قرار می‌دهند، اما آمریکایی‌ها نمی‌پذیرند که مسئله داعش به پایان رسیده است و در واقع خطر تروریسم را یک خطر دائم و ثابت تلقی می‌کنند که باید با آن البته با شیوه‌های جدید‌تری از جمله شکل گیری و یا بازسازی دولت ملی قدرتمند و متمرکز در عراق که آمریکا را به عنوان هم پیمان اصلی خود تلقی می‌کند به مقابله برخاست.

دکتر قزوینی  در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان  می‌گویند که در این گفت‌وگوهای راهبردی هم قرار نیست اتفا‌ق جدیدی بیافتد چون آمریکایی‌ها امتیازی به عراقی‌ها نمی‌دهند فکر می‌کنید که طرفین یعنی عراقی‌ و آمریکایی‌ از این گفت‌‌وگوها به دنبال چه هستند چون گفته می‌شود که آمریکایی‌ها برای حضور طولانی مدت قصد دارند که بخش‌های اقتصادی و فرهنگی با عراق را بیشتر و پررنگ تر کنند به نظر شما این تا چه عملی است ؟ گفت : دست کم روی کاغذ آمریکایی‌ها از ایجاد یک دولت قوی و قدرتمند و مستقل و مشروع و کارآمد و متمرکز در عراق حمایت می‌کنند، دولتی که البته هم پیمان شماره یکش آمریکا باشد. الکاظمی نیز نگاه‌هایی بسیار نزدیک به این نظریه دارد.

وی با بیان اینکه «آمریکایی‌ها به دنبال توافقنامه جدیدی با عراق هستند» تصریح کرد: شاید بتوان گفت آمریکا می‌خواهد تهدید حاصل از مصوبه پارلمان عراق را به فرصتی برای خود تبدیل کند و توافق نامه جدیدی را با عراق امضا کند که مطمئنا بیش از عراق منافع آمریکا را مد نظر قرار خواهد داد. البته یکی از سلاح‌های مهم آمریکا برای حمایت از هم پیمانانش می‌تواند حمایت از توازن در برابری دلار با واحد پول آن کشور باشد، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در عراق تا حدی رعایت شد، اما مسئله این است که در دوره جدید، دوره کرونا و پایین آمدن قیمت نفت، آمریکایی‌ها تا چه حد می‌توانند از این طریق به عراق کمک کنند. در هر صورت ما نباید انتظار یک «طرح مارشال جدید» را برای عراق داشته باشیم. البته مذاکره یعنی چانه زنی و اگر طرف عراقی بتواند از موضع قدرت و حرفه‌ای مذاکره کند شاید بتواند از آمریکا امتیازهایی بگیرد.

فزوینی با بیان اینکه « آمریکا برای امتیاز دادن با عراق مذاکره نمی‌کند» افزود: اگر طرف عراقی در مذاکره حرفه‌ای و با قدرت وارد نشود، معلوم نیست چیزی به دست بیاورد، به ویژه اینکه در آن سوی میز دولت غیرقابل پیش بینی ترامپ قرار دارد. گیریم که عراقی‌ها بتوانند از آمریکا امتیاز هم بگیرند، ولی چه کسی تضمین می‌کند که این امتیازات در دولت‌های بعدی پابرجا بمانند،  بالاخره حافظه تاریخی در این مسئله چیز دیگری را نشان می دهد.

مصاحبه|تحلیلگر عراقی: آمریکا به دنبال تثبیت حضور خود در عراق برای تداوم بی‌ثباتی در منطقه استمصاحبه|استاد دانشگاه بغداد: واشنگتن درصدد تضعیف نهادهای نظامی عراق است/ ترفندهای مختلف آمریکا برای ماندن در عراقمصاحبه| تحلیلگر عراقی: عراق نباید به دنبال توافقنامه جدید با آمریکا باشد/ آمریکا در پی دور زدن مصوبه پارلمان است

وی درباره چرایی تاخیر تشکیل کابینه مصطفی الکاظمی «سهم خواهی احزاب سیاسی» را یکی از دلایل اصلی آن دانست و افزود: مطمئنا سهم خواهی گروه‌ها تاثیر بسیار زیادی در به تاخیر افتادن تشکیل دولت دارد. الکاظمی در نوشته‌هایش کاملا ضد نظام سهم خواهی نشان داده، او نقطه بازی سیاستمداران عراقی را خیلی خوب بلد نیست و نگاه‌های ویژه ای نسبت به بستن کابینه‌اش دارد، هرچند گویا از نگاه‌های نخستینش مبنی بر بستن کاملا مستقل کابینه عقب نشینی کرده ولی به نظر نمی‌رسد به راحتی با این مسئله به ویژه در خصوص وزارت‌های امنیتی یعنی وزارت کشور و وزارت دفاع کنار بیاید.

مدرس گروه مطالعات عراق دانشگاه تهران با اعلام اینکه الکاظمی یک استاد دانشگاه یعنی «حارث حسن » را به عنوان وزیر خارجه خود معرفی کرده است، گفت:  بی‌شک گروه‌های سیاسی عراقی استقلال الکاظمی را در انتخاب کابینه بر نخواهند تافت. این در حالی است که برخی از قبل می‌گفتند این بازی گروه‌های سیاسی است تا دولت تشکیل نشود و عادل عبدالمهدی همچنان نخست وزیر بماند.

مصاحبه| دانایی‌فر: میزان موفقیت «الکاظمی» در تشکیل دولت بالاست/ تلاش آمریکایی‌ها برای امضای توافق جدید با عراقمصاحبه| تحلیلگر عراقی: آمریکا چه طرحی برای عراق دارد؟مصاحبه| کاظمی قمی: اتفاق جدیدی در گفت‌وگوهای راهبردی واشنگتن ــ بغداد نمی‌افتد/ آمریکا به‌دنبال تضعیف استراتژی دفاعی عراق است

انتهای پیام/

R36442/P/S8,90/CT2

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حضور خود در عراق آمریکا به دنبال استاد دانشگاه نظر نمی رسد عراق خارج آمریکایی ها توافق نامه برای عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۸۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد قاسم الهاشمی عضو مرکز مطالعات عراق درباره حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مرکز مطالعات عراق با هدف معرفی آثار و عرضه تولیدات جدید خود با محوریت تثبیت فرهنگ مقاومت، امسال نیز با ۴۰ عنوان کتاب تازه انتشار یافته در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می‌کند و در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب نیز برنامه‌های متعددی را تدارک دیده است.

وی افزود: مرکز مطالعات عراق تاکنون ۱۹۵ عنوان کتاب منتشر کرده است، از میان کتاب‌هایی که منتشر کردیم امسال با ۱۰۰ عنوان کتاب شرکت می‌کنیم که از این تعداد ۴۰ عنوان کتاب جدید و چاپ اولی در غرفه مرکز مطالعات عراق در بخش بین الملل نمایشگاه عرضه خواهد شد. این کتاب‌ها به موضوعات مختلفی از جمله گفتمان مقاومت می‌پردازد و هدف آنها تثبیت فرهنگ مقاومت در میان ملت عراق و انتقال دقیق تفکر و آرمان‌های مکتب امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (دام ظله) به ملت عراق است. به خصوص اینکه شهید سلیمانی نیز شاگرد همین مکتب آسمانی بود.

الهاشمی در ادامه سخنان خود گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب نقش مهمی در برملا کردن دروغ‌ها و ادعاهای بی اساس رسانه‌های غربی دارد و بر این اساس می‌توان این رویداد مهم فرهنگی را یکی از مصادیق مهم جهاد تبیین که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری (دام ظله) بوده، تلقی کرد. نمایشگاه بین المللی کتاب به تمام ملت‌های جهان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تمام موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیر خود، در زمینه‌های علمی و فکری نیز پیشتاز است بر همین اساس این نمایشگاه می‌تواند بر اساس دیپلماسی فرهنگی روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عراق با سایر کشورها بخصوص کشورهای همسایه و مسلمان را بر اساس ارزش‌های فکری و انسانی مشترک بنا نهد.

عضو مرکز مطالعات عراق با اشاره به «بخوانیم و بسازیم» شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: این شعار از منظر فلسفه علم و دانش، یک شعار اساسی و بنیادی است، چرا که بدون خواندن که گام اول علم آموزی است، نمی‌توان چیزی را ساخت از سوی دیگر پر واضح است که ساختن بدون علم نتیجه‌ای به جز نابودی و ویرانی نخواهد داشت. نمایشگاه کتاب سنگ بنای ترویج فرهنگ کتابخوانی به شمار می‌رود. به خصوص اگر تنوع گروه‌های مخاطب از نظر علمی و سنی و زبانی و تخصصی مد نظر قرار گیرد که این امر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کاملاً مشهود بوده است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب در یک برهه ۱۰ روزه نمی‌تواند به یک پاتوق فرهنگی به معنای کامل آن تبدیل شود. اما پاتوق‌ها و مراکز دائمی فرهنگی و فکری در ایران می‌توانند از این نمایشگاه برای معرفی خود به اقشاری که جذب چنین فضاهایی می‌شوند استفاده کنند. در مورد صنعت نشر نیز عوامل متعددی دخیل است که باید همه جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد، به نظر می‌رسد استفاده از فضای مجازی در زمینه‌های مختلف ادبی و تحقیقاتی و تفریحی و حتی علم آموزی، یک چالش بزرگ پیش روی صنعت نشر است که باید توسط کارگروه‌های تخصصی مطالعه و بررسی شود.

الهاشمی ادامه داد: بی شک مسؤولان فرهنگی ایران با برگزاری نمایشگاه کتاب وظیفه خطیری در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه دارند تا نمایندگان این کشورها با حضور در نمایشگاه کتاب بتوانند محصولات فرهنگی خود را با ایران مبادله کنند. در این زمینه اولین مشکلی که در مسیر تبادل فرهنگی خودنمایی می‌کند، تفاوت زبانی است. به خصوص اینکه نیمی از همسایگان ایران از نظر مسافتی مرزهای طولانی با سایر کشورهای عربی دارند، لذا می‌توان به عنوان گام نخست برای بهبود تبادل فرهنگی، توجه به تفاوت‌های زبانی و ادبی و فرهنگی را مد نظر قرار داد تا با مدیریت صحیح این چالش، مسیر تبادل محصولات فرهنگی هموار شود.

وی گفت: انتخاب کشور یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب بسیار انتخاب به موقع و به جایی بود که مسؤولان برگزاری نمایشگاه کتاب انجام دادند، زیرا در این برهه از زمان برادران مسلمان یمنی به حمایت از مردم مظلوم غزه به پا خواستند. همانطور که همه می‌دانند، جمهوری اسلامی ایران از زمان شکل‌گیری خود منادی آزادی ملت‌های تحت ستم از ظلم و اشغالگری بوده و امام خمینی (ره) بارها این موضوع را در سخنرانی‌های متعددی خود بیان کرده‌اند، لذا طبیعی است که در این نمایشگاه موضوع فلسطین و غزه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، به خصوص اینکه در سال گذشته شاهد یکی از بزرگترین عملیات‌های موفقیت آمیز مردم مظلوم فلسطین و غزه بر علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی بودیم.

عضو مرکز مطالعات عراق افزود: این تصمیم مقامات باعث توجه بیشتر ملت‌های جهان، به خصوص ملت‌های مسلمان به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، و در پی آن توجه به آرمان‌ها و ارزش‌های رسمی و اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شود تا مردم دنیا بدانند که تنها مدافع واقعی ملت‌های مظلوم در برابر استکبار و استثمار و استعمار، ایران است که شجاعانه و با تمام توان، به این مسیر ادامه می‌دهد.

کد خبر 6095478 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا/عراق با بازیکن مس رفسنجان به المپیک رسید
  • فیلم/روایت استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا از لحظات دستگیری‌اش به دست پلیس نیویورک
  • صعود عراق به المپیک برای نویدکیا گران‌ تمام شد