Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@02:48:48 GMT

نگاهی به آسیب‌های روحی بهبودیافتگان از کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۸۹۹۳

نگاهی به آسیب‌های روحی بهبودیافتگان از کرونا

رویداد۲۴  سرد و بی‌رمق می‌گوید: «آن‌طور که باید در خانه ماندن را جدی نگرفتم. قبل از اعمال ممنوعیت جاده‌ها به مسافرت رفتم و سوغات این سفر برایم ویروسی بود که شاید هرگز فراموش نکنم. حالا که عمیق‌تر به این مساله نگاه می‌کنم، می‌بینم گاه منافع شخصی در گرو منافع اجتماعی است. امروز می‌فهمم تاکید پزشکان برای رعایت هر یک از اصول پزشکی همچون پرهیز از مسافرت و مهمانی‌های خانوادگی بی‌شک برای حفظ سلامتی و جان هر یک از خود ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نباید از خانه خارج می‌شدم؛ تاوان سنگینی داشت. کاش درک می‌کردیم گاه بی‌توجهی به نصایح پزشکی خسارات جبران‌ناپذیری به‌بار می‌آورد.

درباره احساسات و عواطف روحی‌اش بعد از بهبودی می‌پرسم؛ می‌گوید: با وجود بهبودی کامل هنوز از تجربه دوباره این بیماری، خودباختگی و افسردگی آن‌روز‌ها می‌ترسم.

آسیب‌های روحی این بیماری را نمی‌توان انکار کرد، اضطراب و نگرانی از مبتلا شدن خانواده‌ات و ترس و وحشت از انگ این بیماری. سخت است احساس کنی حتی نزدیک‌ترین آدم‌های زندگی‌ات شاید تا مدت‌ها از دیدنت بیم داشته باشند.»

کرونا ویروس به عنوان یک بیماری ناشناخته، اما نام‌آشنا در این روز‌ها به گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکنون بیش از دو میلیون و ۹۰۰ نفر را در سراسر جهان درگیر و جان ۲۰۷ هزار و ۹ نفر را گرفته است.بیشتر بخوانید: بیماری‌هایی که پس از شیوع ویروس کرونا افراد را تهدید می‌کندویروسی که گاه با عوارض سخت و طاقت فرسا در صورت درمان قطعی نیز به جهت اضطراب و تنش ناشی از ترس و وحشت عدم معالجه، انگ جامعه و... به اعتقاد روانشناسان با برخی از آسیب‌های روحی همچون افسردگی و گرفتگی همراه می‌شود.

یک روانشناس و مشاور در این رابطه به گفت: ظهور یک بیماری ناشناخته و مبهم بی‌شک برای هر جامعه سبب اضطراب و تنش می‌شود و این اضطراب و تنش گاه با ابتلاء و همچنین بهبود بیماری نیز تداوم می‌یابد.

نرگس نوروزی افزود: بر این اساس گاه بیماران مبتلا به این ویروس با درمان قطعی بیماری نیز از اضطراب و نگرانی رنج می‌برند.

وی ادامه داد: همچنین یکی از مهمترین آسیب‌های روانی بهبودیافتگان اختلالات روان‌تنی است؛ بر اساس این اختلال، بهبودیافته با وجود معالجه و درمان قطعی بیماری دچار خودبیماری انگاری است.

نوروزی تصریح کرد: به عبارت دیگر، مکرر متصور از بیماری است و جزئی‌ترین آسیب‌های جسمانی را به کرونا ویروس ارتباط می‌دهد. تداوم این آسیب روحی سبب وسواس فکری و عملی (افراط در شست وشو) و در نهایت آزردگی و افسردگی می‌شود.

این روانشناس افزود: خشونت و پرخاشگری نیز گاه با تداوم ترس و نگرانی بروز پیدا می‌کند؛ رعب و وحشت به عنوان یک هیجان منفی باید تخلیه شود و این تخلیه با بروز خشم و غضب تجلی می‌یابد.

نوروزی در خصوص کاهش و رفع این آسیب‌ها نیز عنوان کرد: بهبودیافتگان بیماری‌های خاص (نظیر کرونا ویروس) بعد از گذران دوره درمان به مشاور و روانشناس مراجعه و از پیگیری مداوم اخبار و اطلاعات در خصوص بیماری خودداری کنند.

به گفته وی اقوام و نزدیکان نیز در بازگشت بهبودیافتگان به روزمرگی‌ها و زندگی عادی نقش موثری ایفا می‌کنند.

یک روانشناس شخصیت نیز در این رابطه عنوان کرد: گفتگو در خصوص آسیب‌های روانی بهبودیافتگان کرونا مستلزم مطالعات جامع و دقیق است؛ اما به طور حتم برخی بیماری‌های روحی همچون افسردگی با ابتلاء به کرونا ویروس و تحمل اضطراب و نگرانی ناشی از آن تقویت می‌شود.

عطاالله محمدی افزود: براساس شماری از تحقیقات در کشور آمریکا ویروس کرونا با بروز عفونت در سیستم عصبی نیز همراه بوده است و بنابراین می‌تواند برای سیستم عصبی فرد مشکل‌آفرین باشد.

۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا عفونت سیستم عصبی را تجربه کرده‌اند

وی ادامه داد: براساس این تحقیقات نزدیک به ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا عفونت سیستم عصبی را تجربه کرده‌اند و برخی از بیماران هم دچار سکته مغزی شده‌اند.

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در ادامه یادآور شد: در زمان حاضر مهمترین مساله حفظ جان مردم است؛ بنابراین گاه جامعه از اختلالات و آسیب‌های روانشناختی این بیماری غافل می‌شود. این در حالی است که با شیوع این بیماری جامعه اضطراب و نگرانی شدیدی را تجربه می‌کند و بنابراین رسیدگی به مباحث روانی نیز حائز اهمیت است.

به گفته محمدی، بعد از مهار و کنترل این بیماری (در جهان پساکرونا) آسیب‌های روانی ناشی از گذار از این بحران تجلی می‌یابد؛ اما آسیب روانی بهبودیافتگان بیماری کرونا بی‌شک نیازمند تحقیق و پژوهش است. منبع: ایرنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا آسیب های روحی اضطراب و نگرانی کرونا ویروس سیستم عصبی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۸۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است

یک نظرسنجی بین‌المللی که بنابر اعلام «گاردین» آخر هفته آینده منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، «جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد: این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.

این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آن‌ها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID) فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش، ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند، اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

آن‌ها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدید‌های جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان (سویه اچ۵ان۱ H ۵ N ۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاو‌های اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

«اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاو‌ها تعجب‌آور است، زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده بودند، اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاو‌ها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او، ابتلای گاو‌ها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت‌های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ این‌ها ممکن است ما را پشیمان کنند.

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است