Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد پزشکی‌اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: «مهم‌ترین موضوع در این‌باره، ایجاد اطمینان کاذب است. سازمان بهداشت جهانی تصریح می‌کند به جای ماسک، فاصله‌گذاری را رعایت کنید».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر نوذر نخعی، در یک نشست خبری مجازی درباره ضرورت یا عدم ضرورت استفاده از ماسک با اشاره به وجود انواع مختلف ماسک در بازار، یادآور شد: پزشکان و پرستاران و کسانی که با بیماران قطعی کرونا در ارتباط نزدیک هستند نیاز است که ماسک بزنند اما برای دیگر افراد جامعه، این هشدار وجود دارد که استفاده از ماسک، یک اطمینان‌خاطر کاذب ایجاد کند چرا که نوع ماسک و نحوه استفاده از ماسک می‌تواند خود باعث انتقال ویروس به کسی شود که ماسک را بر صورت می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای اینکه بدانیم چه کاری علمی‌تر و اصولی‌تر است، یا باید به مقالات معتبر دنیا مراجعه کنیم و یا به سازمان‌های مرجع و معتبر از جمله سازمان بهداشت جهانی. او گفت: «در آخرین گزارش این سازمان درباره‌ی استفاده از ماسک آمده که اگر افرادی غیر از پرسنل بهداشتی و درمانی و نزدیکان با بیماران از ماسک استفاده کنند احساس امنیت کاذب در آن‌ها ایجاد می‌شود ضمن اینکه هزینه‌های بی‌مورد هم به خانواده تحمیل می‌شود و ممکن است باعث کمبود ماسک و نرسیدن آن به بیمارستان‌ها بشود».

وی افزود: «مهم‌ترین موضوع در این‌باره، ایجاد اطمینان کاذب است. سازمان بهداشت جهانی تصریح می‌کند به جای ماسک، فاصله‌گذاری را رعایت کنید».

 

ماسک اطمینان خاطر کاذب ایجاد می‌کند

وی سپس توضیح داد: «اما سوال مطرح است اگر به جای شلوغی رفتیم آیا مجبوریم از ماسک استفاده کنیم؟ توصیه این است که اولا سعی کنید به مکان‌های شلوغ نروید. اگر هم مجبور بودید، ساعاتی را انتخاب کنید که آن مکان خلوت است».

وی توصیه مرکز مبارزه و کنترل بیماری‌های اروپا درباره‌ی استفاده از ماسک را هم یادآور شد: «این مرکز گزارشی در همین ماه منتشر کرده و حتی از سازمان بهداشت جهانی هم بیش‌تر بر روی ماسک خط قرمز کشیده و اصلا توصیه نمی‌کند و معتقدند ریسک را بیش‌تر می‌کند. در این گزارش، تاکید شده کسانی که با بیمار سروکار دارند از ماسک استفاده کنند. مردم عادی معمولا بلد نیستند چه‌طور از ماسک استفاده کنند و همین، می‌تواند خطرآفرین باشد. دو هفته پیش، گزارشی آمد که ویروس کرونا بیش از هفت روز می‌تواند در پارچه‌ی ماسک زنده بماند. همین گزارش مرکز مبارزه بیماری‌های اروپا، تصریح می‌کند ماسک‌های خانگی منافذ بسیار بزرگی دارند و اثربخشی را کم می‌کنند و ضرر بیش‌تری هم دارند».

نخعی ادامه داد: «در گزارش سی‌بی‌سی یا همان مرکز مبارزه با بیماری‌های آمریکا اما توصیه می‌شود اگر ماسک خانگی بزنید از نزدن آن بهتر است. پس، بین دو مرکز علمی، اختلاف فاحش وجود دارد. به نظر می‌رسد این مرکز در آمریکا، تحت فشارهای سیاسی و با توجه به شیوع بالای مرگ‌ومیر در آمریکا، چنین توصیه‌ای را مطرح کرده‌اند تا شاید تاثیر حتی اندکی داشته باشد».

 

فاصله‌گذاری، مهم‌ترین اصل پیشگیری است

وی در ادامه گفت: «فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمندی مردم، عامل اصلی در پیشگیری از بیماری است». نخعی افزود: «در این بیماری، هوشمندی خیلی مهم است. همین‌طور که وقت خروج از خانه، در منزل را قفل می‌کنیم و یا ماشین خود را در جای امن می‌گذاریم یعنی با هوشمندی اموال خود را از دستبرد سارقان حفظ می‌کنیم، در حال حاضر هم در برابر این ویروس باید هوشمندانه عمل کنیم».

 

تاثیرات آب‌وهوا بر کرونا

نخعی سپس درباره‌ی اینکه آیا گرمای هوا بر این ویروس کرونا تاثیر دارد یا خیر؟ توضیح داد: «در این‌باره، دو سوم مقالاتی که در یک ماه اخیر چاپ شده، می‌گویند موثر است و بقیه می‌گویند موثر نیست. به نظر می‌رسد مقالاتی که می‌گویند موثر است را بیش‌تر بتوانیم تایید کنیم. در بررسی‌هایی که در ترکیه صورت گرفته، علاوه بر درجه حرارت، سرعت باد ۱۴ روز قبل و جمعیت منطقه و میزان تراکم آن هم موثر بوده است».

وی افزود: «نباید بگوییم امروز دمای هوا چند است و براساس آن اقدام کنیم. کسانی که به ادارات و شهرداری‌ها و دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند باید در خاطر داشته باشند تراکم جمعیت و عدم رعایت فاصله‌ی لازم از هر موضوع دیگری بر این ویروس بیش‌تر تاثیر دارد».

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اظهار کرد: «مطالعه‌ی خوبی هم در چین انجام شده که ۲۱ شهر در ایتالیا و ۲۱ شهر در ژاپن و ۳۰ شهر در چین در آن دیده شده است. براساس این مطالعات، مشخص شد که هوای نسبتا خنک برای این ویروس خوب است. بهترین رطوبت (برای اینکه کرونا نتواند رشد کند)، ۶۰ درصد است. رطوبت خیلی زیاد یا خیلی کم، خوب نیست. سرعت باد هم خیلی موثر است. سرعت ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر در ساعت سرعت خوبی نیست ولی بیش از ۲۰ کیلومتر باشد خوب است».

وی افزود: «پس، علاوه بر درجه حرارت، رطوبت و سرعت باد موثر است». نخعی اضافه کرد: «اختلاف دمای صبح و شب هم اگر زیاد باشد گفته می‌شود که موثر است».

وی در عین‌حال تصریح کرد: «خیلی روی آب‌وهوا متمرکز نشوید. اگر تجمعات شکل بگیرد و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود، شیوع سرعت می‌گیرد».

وی با بیان اینکه نباید گول آب‌وهوا را بخوریم ولی می‌توان به تاثیرات آن امید داشته باشیم، گفت: «در کرمان، طوری نشود که مثل بندرعباس و خوزستان که با افزایش زیاد مبتلایان مواجه شده‌اند بشویم. کسانی که مثلا در شهداد یا قلعه‌گنج هستند نباید به شرایط آب‌وهوایی دل ببندند و دیگر نکات را فراموش کنند. تنها با فاصله‌گذاری اجتماعی است که مشکلی پیش نمی‌آید».

وی ادامه داد: «اصناف به توصیه‌های بهداشتی خوب عمل کردند، نظارت خوبی هم بر آن‌ها می‌شود و برخی از اصناف از برخی ادارات بهتر رعایت می‌کنند».

نخعی تصریح کرد: «اگر مردم در ایام عید نوروز همکاری نمی‌کردند الان فاجعه داشتیم. الان هم که مجدد رفت‌وآمدها برقرار شده، بیماری کمی رشد افزایشی دارد البته نه شدید».

وی سپس گفت: «گرما ویروس را کمی ضعیف می‌کند اما می‌بینید که طی روزهای گذشته، بیماری در مناطق گرمسیری کشور، رشد فزاینده داشته است و خوشبختانه شدت این رشد در کرمان کمتر است چون مردم تا حد زیادی رعایت می‌کنند».

نخعی تاکید کرد که هرگونه برگزاری مراسم و تجمع‌ها می‌تواند ابتلا به کرونا را در استان شدت بخشد.

 

آخرین خبرها از واکسن و داروی کرونا

وی در ادامه، در پاسخ به این پرسش که آیا از تلاش‌های جهانی برای کشف واکسن یا داروی کرونا نتایج امیدبخشی حاصل شده یا خیر؟ توضیح داد: «دیشب گزارشی در این‌باره خواندم. یک لیست چهار صفحه‌ای از داروهایی که در حال بررسی است وجود داشت. هر دارویی که احتمال داده می‌شده تاثیر داشته باشد در حال آزمایش است ولی تاکنون، هیچ دارویی به هیچ عنوان به‌طور قطعی مطرح نیست و همه در حال بررسی است».

وی درباره واکسن کرونا هم اظهار کرد: «درباره‌ی ابولا شش سال طول کشید تا واکسن آن ساخته شد، اچ‌آی‌وی وقتی آمد، گفتند دو سال یا پنج سال دیگر واکسن آن می‌آید. ۴۰ سال گذشته و هنوز واکسن نیامده است. البته نمی‌توان این شرایط را به کرونا هم تعمیم داد بلکه می‌خواهم بگویم ساخت واکسن هم به این راحتی نیست». وی اضافه کرد: «چیزی که اکنون مهم است این است که سبک زندگی‌مان را طوری تغییر دهیم که کمترین خسارات را در این اپیدمی ببینیم».

 

تغییر علائم کرونا

نخعی درباره‌ تغییر علائم کرونا نیز توضیح داد: «در گزارشی که چند روز پیش از سوی سی‌بی‌سی آمریکا منتشر شد، شش علامت دیگر برای کرونا اضافه شده بود اما علائمی که به وضوح دیده می‌شود تغییر شدیدی نکرده طوری که پزشک نتواند آن را تشخیص دهد. از دست دادن حس بویایی یا چشایی، یا بی‌علامت بودن که ۲۰ روز است دارد پررنگ می‌شود و علائم پوستی و قرمزی چشم هم اخیرا دارند به‌عنوان علائم کرونا مطرح می‌شوند». استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: «از چهار، پنج روز قبل ضعف و فلج اندام‌های تحتانی نیز مطرح شده است. فرد با تشخیص بیماری‌هایی شبیه سکته مغزی مراجعه کرده که متوجه شدند مبتلا به کروناست. اینکه چرا این علائم در برخی افراد نمودار می‌شود را نمی‌توان به طور دقیق پاسخ گفت».

 

در تابستان هم کرونا هست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تابستان بدون کرونا می‌توانیم زندگی کنیم؟ توضیح داد: «۱۵ درصد از سرماخوردگی‌ها، مربوط به کرونا ویروس‌هاست ولی جالب این است که در تابستان خیلی کم سرما می‌خوریم ولی باز هم امکان آن وجود دارد. پس نباید بگوییم در تابستان کرونا به صفر می‌رسد. انتظار داریم در تابستان هم باشد ولی با مقدار کمتری. همه چیز به رفتار ما بستگی دارد».

نخعی افزود: «درباره‌ی اینکه آیا در پاییز و زمستان مجدد کرونا شیوع می‌یابد، اکثر منابع می‌گویند به احتمال زیاد این‌طور خواهد بود اما برخی گزارش‌ها می‌گویند مثل سارس ۲۰۰۳ که خود به خود رفت، این ویروس هم خود به خود از بین می‌رود».

 

رد ادعای سنگاپوری‌ها

وی در پاسخ به پرسشی دیگر، مبنی بر اینکه پیش‌بینی دانشمندان سنگاپوری مبنی بر اینکه اپیدمی کرونا در جهان تا ۱۱ آذرماه امسال و در ایران، تا هفتم مهرماه کاملا به پایان می‌رسد چه‌قدر مورد تایید است؟ تصریح کرد: «درباره‌ی این اپیدمی، حتی متخصصان برجسته دنیا هم نمی‌توانند با اعداد و ارقام و دقیق صحبت کنند. هرکس چنین مسائلی را مطرح می‌کند انگار علم غیب داشته است، کسی با شهامت چنین چیزی را نمی‌تواند بگوید و تایید هم نشده است».

 

دلیل آمار متفاوت مرگ در برخی کشورها

نخعی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا مرگ‌‌‌ومیر بابت کرونا در برخی کشورها بالاست؟ اظهار کرد: «چون اکثریت جمعیت، پیر هستند و میانگین سنی بالایی دارند».

وی ادامه داد: «این سوال هم مطرح است که چرا آمار مرگ‌ومیر کرونا در هندوستان با وجود جمعیت یک میلیاردی آن بالا نیست؟ در این‌باره گفته می‌شود که ۸۲ درصد مرگ‌های هندوستان در خانه رخ می‌دهد و مردم به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند، ضمن اینکه حدود ۸۰ درصد مرگ آن‌ها ثبت نمی‌شود. در نتیجه آمار دقیق نیست در کنار این، جوان بودن جمعیت این کشور هم البته نقش دارد». وی افزود: «برخی هم می‌‌پرسند چرا در ژاپن آمار مرگ بالا نیست؟ هنوز برای این پرسش، پاسخ قطعی داده نشده و آن را حتی یک راز و رمز تلقی می‌کنند. البته وزیر سابق بهداشت این کشور می‌گوید آمارهای واقعی، ده برابر این ارقام فعلی است و دقیق نیست». وی اضافه کرد: «خیلی براساس آمار کشورهای دیگر نمی‌توان به نتایج قطعی‌ای رسید».

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا در ایران کرونا در کرمان فاصله گذاری اجتماعی سازمان بهداشت جهانی ماسک استفاده استفاده از ماسک درباره ی ی ماسک بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۹۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی