Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@18:36:12 GMT

نقش ویتامین c در پیشگیری و درمان کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۹۵۴۶

نقش ویتامین c در پیشگیری و درمان کرونا

ایران اکونومیست-یک متخصص تغذیه گفت: برای پیشگیری و درمان کرونا، بهتر است از منابع طبیعی و غذایی ویتامین c استفاده شود و نیازی به مصرف مکمل‌های این ویتامین وجود ندارد.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: ویتامین c از موارد محلول در آب محسوب می‌شود که بدن قادر به ساخت و ذخیره آن نیست و باید به طور روزانه مواد اختصاصی برای تامین این ویتامین مصرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقدار نیاز روزانه در افراد مختلف بر حسب سن و وضعیت موجود متفاوت است و بر حسب سن از ۴۰ تا ۱۲۰ گرم را شامل می‌شود. همچنین بر اساس وضعیت، بعضی از حالات مانند زنان باردار، افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، ورزشکاران و بیماران نیاز به این ویتامین را افزایش می‌دهد.

او در ادامه افزود: در ورزشکاران به دلیل تمرین‌های ورزشی منظم و مداوم، تولید رادیکال‌های آزاد افزایش پیدا می‌کند و در مقابل نیاز به مواد آنتی اکسیدان دار مانند ویتامین c زیاد می‌شود. در افراد بیمار به خصوص سرماخوردگی‌ها برای افزایش قدرت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد لنفوسیت‌ها، مصرف ویتامین c توصیه شده است.

اولیایی گفت: ویتامین c در تقویت سیستم ایمنی، کارکرد گلبول‌های سفید خون، سلامتی پوست، ساخت کلاژن (جلوگیری از پیر شدن پوست)، پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی، پیشگیری از افزایش چربی خون و پیشگیری از سرطان‌های مختلف نقش موثری دارد.

این متخصص تغذیه مطرح کرد: در بسیاری از تحقیقات مشاهده شده است که خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی با مصرف ویتامین c کاهش پیدا نمی‌کند، اما ممکن است در کوتاه کردن دوره بیماری تاثیر مثبت داشته باشد. به همین منظور مصرف ویتامین c در بهبود بیماری‌های ویروسی می‌تواند موثر باشد. با توجه به عدم اطلاعات جامع نسبت به بیماری کرونا، توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که از مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین c خودداری شود؛ زیرا در صورت زیاده روی و تاثیر منفی بر سلول، می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. البته این موارد ذکر شده به تحقیقات جامع تری نیاز دارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای پیشگیری و درمان کرونا، بهتر است از منابع طبیعی و غذایی ویتامین c استفاده شود و نیازی به مصرف مکمل‌های این ویتامین وجود ندارد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: منابع غذایی ویتامین c شامل سبزیجات تازه (اسفناج، کلم و جعفری)، میوه‌ها (پرتقال، لیمو شیرین، کیوی، آناناس و لیمو ترش)، فلفل دلمه، گوجه فرنگی و پیاز می‌شود که توصیه می‌کنیم در برنامه غذایی روزانه به میزان لازم استفاده شود. در صورتی که نسبت به مکمل‌های ویتامین c افراط صورت بگیرد، می‌تواند مشکل گوارشی مانند اسهال و خطر بروز سنگ‌های کلیوی را افزایش دهد. برای مصرف مکمل‌های ویتامین c از ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم را در نظر بگیرید.

اولیایی در پاسخ به تاثیر ویتامین c برای پیشگیری و بهبود کرونا، گفت: در واقع تحقیقاتی انجام شده، اما هنوز نتیجه قطعی ایجاد نشده است. در بعضی تحقیقات مصرف مقادیری با دُز‌های بالای ویتامین c در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به کرونا تا حدی تایید شده است، اما این تحقیق کامل نیست و نمی‌توان به عنوان توصیه اصلی برای درمان کرونا در نظر گرفت.

این رژیم شناس مطرح کرد: نگهداری بیش از حد مواد غذایی حاوی ویتامین c در یخچال، پختن آن‌ها و نور می‌تواند تاثیر این ویتامین را کاهش دهد؛ بنابراین سعی کنید میوه و سبزیجات را به صورت تازه مصرف کنید.

او در ادامه افزود: نوزادانی که در سال اول زندگی از شیر مادر استفاده نمی‌کنند، زنان باردار، افرادی که در معرض سوء تغذیه هستند، افراد مسن، بی اشتها، مبتلا به ایدز، سیگاری، مبتلا به دیابت نوع ۱ و وابسته به انسولین و مبتلا به بیماری‌های گوارشی باید نسبت به مصرف ویتامین c دقیق و محتاط باشند و به میزان لازم استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مصرف ویتامین c متخصص تغذیه ویتامین c درمان کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری سه شنبه شب در دیدار رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از بزرگ‌ترین خدمات را دانشگاه علوم پزشکی ارائه می دهد و با تلاش هایی که در استان شده شرایط به سمت پیشرفت است اما با افق شایسته هنوز فاصله وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: نگاهمان به مراکز استراتژیک در استان همچون آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی و بهداشت درمان که دستگاه هایی هستند که زیربنای تمدن را تولید می کنند باید تغییر کند.

وی بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) امنیت و سلامت را زیر ساخت تمدن عنوان کردند، به همین خاطر باید به حوزه سلامت فوق العاده توجه کرد و به لحاظ اعتبارات در حوزه تامین تجهیزات، زیرساخت و نیروی انسانی نیاز است این عرصه دیده شود و نیز مدیریت اقتصاد سلامت بر مساله پیشگیری متمرکز باشد، لذا باید روی خیرین پیشگیری در عرصه درمان کار و طراحی کنیم.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: اگر خیریه ها و وقف های پیشگیری از بیماری داشته باشیم هم هزینه آن کمتر است و هم اثر آن بیشتر است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر اظهار داشت: یکی از کارهایی که باید انجام داد استفاده از طب دریا برای سلامت است، در حالیکه می توان با آماده سازی عمق و کف دریا به راحتی پیاده روی دریایی داشته باشیم که در نشاط و شادابی و سلامت مفاصل بسیار موثر است.

آیت الله صفایی بوشهری بیان کرد: استان بوشهر به خاطر شرایط خاصی که دارد و به ویژه در جنوب استان، باید بیش از جمعیت به لحاظ نیازهای درمانی توانمند باشد و جغرافیایی در عرصه سلامت موفق است که بیش از نیازهای استاندارد جمعیت بیمار، دارای توانمندی باشد.

وی با بیان اینکه به حوزه بهداشت و درمان مثل عرصه امنیتی باید کمک کرد گفت: پیشگیری، درمان، هم زیر ساخت و هم حوزه نرم افزار گران است، لذا کار سخت اما شدنی است و می طلبد مسئولان اعتبارات لازم را برای زیرساخت تامین کنند و به مساله درمان همانند مسائل استراتژیک نگاه داشته باشند.

وی با اشاره تصمیماتی در خصوص ساخت بیمارستان صنعت نفت در استانی دیگر گفت: نباید طوری باشد که صنعت و انرژی در این استان به همراه آلاینده ها باشد و بیمارستان نفت در استان دیگری احداث شود.

آیت الله صفایی بوشهری همچنین خواستار تجهیز بیمارستان های شهرستان های دیگر شد و گفت: نباید تمرکز درمان روی مرکز استان باشد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به مراجعه برخی از مردم به دیگر استان ها جهت درمان گفت: برخی از مردم برای درمان به خارج از استان مراجعه می کنند، در استان نباید کمبودی باشد که منجر به این شود بیمار به خاطر این کمبود امکانات به استان دیگری برود؛ اگر بیمار به خارج از استان مراجعه می کند به صورت اختیاری باشد.

آیت الله صفایی بوشهری افزود: بایستی طراحی استاندارد صورت گیرد که در یک بازه زمانی این کمبودها تمام شود.

کد خبر 6093649

دیگر خبرها

  • کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • روش‌های پیشگیری و قطع ریزش موی سر، ابرو و مژه
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟