Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:37:03 GMT

مرگ و کوری فرجام دوگانه کرونا و الکل متانول

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۰۱۸۴

مرگ و کوری فرجام دوگانه کرونا و الکل متانول

یکی از مهمترین توصیه های کادر بهداشت و سلامت در جریان همه گیری ویروس کرونا گندزدایی سطوح بود که این توصیه بهداشتی تقاضا را برای خرید و استفاده محلول های ضدعفونی کننده از جمله فرآورده هایی بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) تا حد قابل توجهی افزایش داد تا جایی که در ابتدای شیوع این ویروس بسیاری هنگام مراجعه شهروندتان برای خرید این محلول ها به داروخانه با جمله «نداریم سوال نفرمایید» مواجه می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان افراد سودجو و قاچاقچیان با سو استفاده از خلاء ایجاد شده در کنار نیاز مبرم و تقاضای زیاد مردم برای خرید موادضدعفونی کننده، دست به عرضه الکل های تقلبی زدند که دسترسی آسان شهروندان به این قبیل مواد تقلبی آسیب هایی به همراه داشت.

چرا که بعد از تبلیغ دروغین تاثیر نوشیدن الکل در مصونیت از ابتلا به کرونا، عده ای از روی ناآگاهی و ساده لوحی اقدام به مصرف خوراکی آن کرده و نتیجه آن، مسمومیت، کوری و حتی مرگ افراد بوده است.

برخی سودجویان الکل صنعتی را با وایتکس ترکیب کرده و پس از اینکه رنگ آن به سفید تبدیل شد، آن را به عنوان اتانول عرضه می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا بیان کرد: برخی افراد سودجو الکل صنعتی که به شکل رنگ زرد و قرمز است را با وایتکس ترکیب کرده و پس از تبدیل شدن رنگ آن به سفید، محلول یاد شده را به عنوان اتانول عرضه می کنند.

دکتر محمد طاهری افزود: برخی  افراد نیز از روی ناآگاهی اقدام به نوشیدن و مصرف این نوع الکل می کنند که این موضوع صدمات جبران ناپذیری را برای آنها به همراه داشته است.

وی اظهار داشت: یکی از راه های تشخیص الکل اتانول (پزشکی) از متانول (صنعتی) این است که آن را به پنبه آغشته کرده سپس پنبه را آتش بزنیم، اگر پنبه دارای شعله کوتاه بوده و در زمان کم و با کناره های نارنجی بسوزد، آن الکل صنعتی است چراکه الکل اتانول یا پزشکی با شعله آبی رنگ، مدت زمان طولانی تر و طول شعله بیشتر می سوزد.

مدیر روابط عمومی علوم پزشکی همدان گفت: الکل متانول یا صنعتی به رنگ زرد و قرمز بوده و از منظر استفاده برای ضدعفونی کردن در پایین ترین سطح در بین الکل ها قرار دارد و این نوع الکل به راحتی توسط پوست، سیستم ریوی و گوارشی جذب و متابولیزه شده و به متابولیت های سمی و بسیار خطرناک تبدیل می شود.

دکترای تخصصی میکروب شناسی پزشکی ادامه داد: این متابولیت ها می توانند آسیب های جبران ناپذیری را برای بخش های مختلف بدن انسان از جمله کلیه، سیستم اعصاب مرکزی ایجاد کرده یا فرد را به حالت کُما ببرد.

طاهری با بیان اینکه الکل متانول به دلیل دمای احتراف بالا بیشتر در بخش صنعتی و به عنوان سوخت موتورها استفاده می شود تاکید کرد: در حال حاضر از هیچ فرآورده الکلی به صورت خوراکی نمی توان برای حذف ویروس کرونا استفاده کرد و در هیچ منبعی علمی هم برای ضد عفونی کردن سطوح از الکلی صنعتی یا متانول استفاده نشده و پیشنهاد هم نمی شود.

الکل های تقلبی و قاچاق، به صورت فله ای و بی نام و نشان عرضه می شوند و نه تنها حاوی اتانول نبوده بلکه حاوی مقادیر بالایی متانول هستند.

عضو هیات علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: ویروس کرونا دارای چربی است و این دسته ویروس ها نسبت به مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل حساسیت زیادی دارند. 

طاهری اضافه کرد: الکلی که هم اینک در بهداشت و سلامت استفاده می شود «اتانول» است و این نوع الکل جذب پوستی بسیار  پایین و قدرت میکروب کشی بسیار بالایی است.

وی افزود: الکل اتانول برای ضدعفونی کردن علیه میکروارگانیزیم ها استفاده می شود چراکه با تغییر در ساختار پروتئین و حذف چربی می تواند میکرو ارگانیزیم را از بین ببرد و ویروس کرونا دارای چربی بوده و به شدت به مواد ضدعفونی کننده دارای پایه الکلی حساس است.

الکل‌های تقلبی حاوی مقادیر بالای متانول هستند

داروشناس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این باره بیان کرد: الکل های تقلبی و قاچاق، به صورت فله ای و بی نام و نشان عرضه شده یا در مندرجات روی بسته بندی، نه تنها حاوی اتانول نبوده بلکه حاوی مقادیر بالایی متانول هستند.

دکتر مجید حنیفه افزود: بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچ گونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

این داروشناس گفت: الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن این که اثر ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) دارد، به علت سمی بودن، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است.

حنیفه ادامه داد: بر خلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.

وی اظهار داشت: با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول برای ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوحی مانند دستگیره، در و میز کار وجود ندارد.

این دارو شناس تاکید کرد: خوردن بیش از حد الکل حتی اگر دست ساز نباشد، اثرهای مخربی به دنبال دارد و می تواند منجر به کاهش هوشیاری، کُما و در نهایت مرگ افراد شود.

حنیفه گفت: افزایش بیش از حد الکل در جریان خون، باعث آسیب به بخش هایی از مغز می شود که کنترل سیستم های حیاتی بدن از جمله سیستم تنفسی و قلبی را بر عهده دارند و موجب گیجی، خواب آلودگی، کاهش هوشیاری، استفراغ، تشنج، اختلال تنفس، کاهش ضربان قلب، کاهش دمای بدن، اختلال در تعادل اکترولیت های خون و مرگ می شود.

مسمومیت ۶۵ نفر بر اثر مصرف الکل

مدیر اورژانس پیش‌ بیمارستانی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان نیز با بیان اینکه ۶۵ نفر از ابتدای اسفند سال گذشته تاکنون بر اثر مصرف الکل در این استان مسموم شدند به ایرنا گفت: بیشترین میزان مسمومیت ها مربوط به شهرستان همدان با ۳۴، ملایر ۱۴ و نهاوند ۶ نفر و سهم مابقی شهرستان ها بین یک تا ۲ نفر است.

حبیب الله معصومی با بیان اینکه ۶۱ نفر از این تعداد از بیمارستان مرخص شدند اضافه کرد: هرچند این افراد از بیمارستان ترخیص شدند اما مصرف الکل برای برخی از آنها عارضه هایی همچون تاری دید و نابینایی به همراه داشته اند.

مدیر اورژانس پیش‌ بیمارستانی و رییس حوادث دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان ادامه داد: ۶۱ نفر از افراد بستری در بیمارستان ها به علت استفاده از اتانول و چهار تن به علت استفاده از متانول مسموم شده بودند.

عده ای از روی جهل و ناآگاهی، عده ای برای سرگرمی و افرادی هم برای پایان دادن به زندگی اقدام به مصرف متانول در همدان کردند.

معصومی افزود: چهار تن از افراد به علت مصرف بیش از حد و مسمومیت شدید جان خود را از دست دادند که طبق بررسی های صورت گرفته تعدادی از روی جهل و ناآگاهی، عده ای برای سرگرمی و افرادی هم برای پایان دادن به زندگی اقدام به مصرف متانول کردند.

وی گفت: به دنبال تبلیغ ناصحیح تاثیر مصرف الکل در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا افرادی اقدام به نوشیدن این ماده کردند که این اقدام آنها عوارض جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت بر روی بدنشان داشته است.

مدیر اورژانس پیش‌ بیمارستانی و رییس حوادث دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان افزود: عده ای افراد سودجو نیز اقدام به ترکیب ماده ای با الکل صنعتی و بی رنگ کردن و فروش آن به عنوان اتانول کردند که استفاده از این محلول به علت خاصیت جذب شدن حتی از طریق پوست عوارضی به همراه داشت.

معصومی اضافه کرد: متانول به تنهایی سمی نیست بلکه در بدن تبدیل به متابولیت ثانویه یعنی اسید فرمیک می شود که برای بینایی به شدت سمی است و همچنین می تواند منجر به مرگ افراد شود.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان سازمان اورژانس همدان مرگ و میر پروندهٔ خبری قربانیان الکل صنعتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان سازمان اورژانس همدان مرگ و میر همدان سازمان اورژانس همدان مرگ و میر دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی همدان الکل های تقلبی ویروس کرونا الکل صنعتی مصرف الکل الکل ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی تولید بنزین از متانول پتروشیمی‌ها اظهار داشت: متانول یکی از مهمترین محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی است که حدود ۱۶ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده، حدود ۱۲ میلیون تن تولید می‌شود و از این میزان حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون صادر و یک میلیون تن نیز به مصرف بازار داخل می‌رسد.

ظرفیت تولید متانول به ۲۷ میلیون تن می‌رسد

وی افزود: ما اکنون بعد از چین، عربستان و ترینیداد و توباگو مقام چهارم تولید متانول جهان را داریم که بنا بر این است تا ۲۰۲۸ ظرفیت تولید این محصول به ۲۷ میلیون تن برسد و در این صورت به تولیدکننده دوم جهان در حوزه تولید متانول تبدیل خواهیم شد.

در دنیا با متانول چه می‌کنند؟

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: متانول از طریق گاز متان پارس جنوبی و سایر میادین تولید می‌شود، گاز پروپان و بوتان را جدا می‌کنیم و گاز ترش متان به واحدهای متانول‌سازی تحویل داده می‌شود البته از زغالسنگ هم متان را استخراج از آن متانول تولید می‌کنند یعنی تولید گاز چین عمدتا بر منبای زغالسنگ است بنابراین تعرفه‌هایی بر متانول وارداتی ایران وضع می‌کنند که تولید متانول از زغالسنگ در کشورشان دچار مشکل نشود.

بازار صادراتی ایران

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید فعلی متانول ما به بازار چین و ۱۰ درصد به بازار هند می‌رود، تصریح کرد: علت اینکه ایران سرمایه‌گذاری زیادی روی این متانول کرده این است که اولا از اولین واحدهایی بود که در حوزه پتروشیمی راه‌اندازی شده و ما تقریبا تکنولوژی آن را داریم، همچنین سودآوری زیاد این صنعت باعث شده که به توسعه آن گرایش وجود داشته باشد و علیرغم برنامه‌هایی که برای توسعه صنایع پایین‌دست این محصول وجود دارد اما سرمایه‌گذاران تمایل دارند که واحد متانول احداث و گاز تولیدی تبدیل به متانول و در بازار داخل و صادرات بفروشند.

کاربرد متانول

به گفته حسینی؛ وزارت نفت ادعا دارد که در این سال‌ها واحدهای متانولی ۷ میلیارد دلار سود بین سهامداران توزیع واحدهای تولیدی کرده‌اند که سود بسیار بالایی است، ما قطعا می‌توانیم از این فرصت و سرمایه‌گذاری که ایجاد شده به نحو احسن استفاده کنیم، یعنی می‌توان از متانول به صورت ساده برای اکتان‌افزایی، برای تهیه MTB و همچنین مواد تولید لاستیک استفاده کرد و یا اینکه در برخی جاها به عنوان سوخت به مصرف می‌رسد، یعنی می‌توان به بنزین اضافه کرد.

وی ادامه داد: شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مجوز داده تا ۵ درصد به بنزین متانول اضافه شود، بیش از ۵ درصد اضافه شود هم میزان اکتان به شدت بالا می‌رود و هم اینکه باعث می‌شود خورندگی افزایش یافته و موتور خودرو خشک شود، البته در دیگر کشورها اقداماتی برای استفاده از متانول در سوخت انجام داده‌اند، یعنی باید فرایند جدیدی طی شود.

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی ناترازی بنزین

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: در دنیا برای اضافه کردن متانول به بنزین از یک روان‌کننده ویک نوع ادتیو استفاده می‌کنند که اولا اکتان بنزین را در حد ۹۵ درجه نگاه می‌دارد و نگرانی در مورد خورندگی (کروژن) موتور را برطرف می‌کند، همچنین گازهای خروجی از اگزوز فاقد آلایندگی می‌شود، بنابراین می‌تواند برای کشور مفید باشد، ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم ۱۵ تا ۲۰ درصد کمبود بنزین را تامین کنیم.

وی بیان داشت: متانول را می‌توان هم ساده به عنوان اکتان‌افزا استفاده کرد و هم اینکه می‌تواند به زنجیره تولید رفته و تبدیل به اتانول، پروپیلن و الفین شود، اکنون پروژه‌هایی در ایران برای تبدیل متانول به اتانول شروع شده حتما ما می‌توانیم بر پایه متانول تولیدی؛ صنعت پتروشیمی را در پایین دست‌توسعه داده و زنجیره سوم پتروشیمی را در کشور تکمیل کنیم.

صرفه متانولی شدن بنزین

حسینی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با استفاده از ادتیو و سایر کمک‌کننده‌ها متانول را به بنزین اضافه کنیم هم بابت صادرات این محصول نگرانی نداریم و هم اینکه مقرون به صرفه است، اکنون قیمت بنزین حداقل ۸۰۰ دلار در تن است در حالی که متانولی که صادر می‌کنیم به طور متوسط حدود ۵۰ میلیون دلار است، بنابراین هم می‌تواند باعث کاهش قیمت بنزین تولیدی برای کشور شود و هم اینکه از صادرات متانول به صورت خام جلوگیری می‌کند.

در نیروگاه‌ها هم کاربرد دارد؟

وی گفت: در حال حاضر کشورهای دیگر از متانول در حوزه تولید بنزین استفاده می‌کنند حتی چینی‌ها در برخی شهرهای بزرگ از متانول برای خطوط تاکسی استفاده می‌کنند، شاید بتوان به صورت مستقیم به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها نیز به مصرف رساند و هم اینکه با ترتیباتی به بنزین اضافه کرد، قطعا استفاده از ترکیب بنزین متانول و ادتیو کمک زیادی به کاهش کسری تراز بنزین خواهد کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: در کشورهایی مثل مالزی و چین بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها را تبدیل به بنزین ۹۵ و ۹۷ می‌کنند و با استفاده از متانول و ادتیو به بازار سایر کشورها صادر می‌کنند، هیچ متخصص و کارشناسی هم بر بنزین تولیدی از این ترکیب ایراد وارد نمی‌کند زیرا آزمایش انجام شده نشان داده بقیه آیتم‌ها هیچ تغییری نکرده و در حالی که گازهای سمی تثبیت شده و خورندگی هم زیاد نشده، اکتان افزایش یافته است.

کاهش آلایندگی

وی تاکید کرد: یکی از علت‌های فعلی آلودگی هوای کشور اکتان پایین بنزین تولیدی است و هم اینکه بعضا استانداردهای یورو ۴ را ندارند در حالی که با استفاده از متانول می‌توان اکتان همه بنزین تولیدی کشور را در حد ۹۵ افزایش داد و به این ترتیب حتما باعث کاهش آلودگی می‌شود چون بنزن و آروماتیک افزایش پیدا نمی‌کند و سولفور کم می‌شود نتیجه اینکه به کاهش آلودگی و بهبود سوخت خودروهای کشور کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • ۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است
  • ظرفیت کافی برای به‌کارگیری فارغ التحصیلان مامایی وجود ندارد
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز/ عین‌الهی: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است!
  • فرجام مجاهدی که نامش بر دانشگاه صنعتی نشست
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز