Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:31:04 GMT

پیامدهای مثبت کرونا برای «جهش تولید»

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۱۴۱۶

پیامدهای مثبت کرونا برای «جهش تولید»

ایسنا/قزوین مسئولان باید به بخش خصوصی و توان علمی و دانشگاهی کشور اعتماد کنند و با حذف بروکراسی اداری برای جهش تولید گام بردارند، اینها شعار نیست واقعیت است، واقعیتی که با شیوع کرونا محقق شد.

تولید از ابزارهای قدرت و توسعه است و برای توسعه پایدار باید تولید پایدار داشته باشیم و این امر مستلزم برنامه‌ریزی است و در نهایت خروجی آن در جهش تولید و معیشت مردم قابل مشاهده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جهش تولید» نیازمند اقداماتی از سوی مسئولین امر است که از جمله این اقدامات می‌توان به جلوگیری از واردات بی‌رویه، جلوگیری از قاچاق کالا، ارائه مشوق‌های خاص به تولیدکنندگان و برخورد جدی با سوءاستفاده‌کنندگان از کمک‌های مالی دولت اشاره کرد.

طی ۲ ماه گذشته با همدلی ایجاد شده و کاهش بروکراسی اداری برای تولید اقلام بهداشتی دست به کار شدیم و در کمتر از یک ماه بازار از محصولات بهداشتی اشباع شد؛ به گفته رئیس جمهور اکنون پس از گذشت این مدت ظرفیت صادرات اقلام بهداشتی نیز در کشور وجود دارد. اینک نوبت آزمون مسئولان فرارسیده است و باید پای‌کار آیند تا با کاهش بروکراسی اداری موجب تحقق «جهش تولید» شوند تا این عنوان در حد شعار باقی نماند زیرا با تحقق آن گام‌های بلندی در بخش اقتصاد، تولید و صادرات برداشته خواهد شد.

روح الله بیات، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در این خصوص به ایسنا می‌گوید: در پی شیوع کرونا در کمتر از یک ماه با تولید ماسک و ضدعفونی‌کننده این اقلام به بازار سرازیر شد؛ این امر نشان‌دهنده ظرفیت بزرگ تولیدکنندگان کشور است. در کنار آن دستگاه‌های اجرایی هم فضا را برای ورود آنان باز کردند و نقل و انتقال سرمایه و تجهیزات از صنعتی به صنعتی دیگر و از بخشی به بخشی دیگر به راحتی صورت گرفت؛ این نشان می‌دهد که می‌توانیم کارهای بزرگ‌تری را انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: اوایل اسفند ماه ۹۸ در کارگاه‌های کشور روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ماسک تولید می‌شد و اکنون پنج میلیون ماسک در روز تولید می‌شود و با ورود شرکت تولید ماسک کشور به این چرخه این میزان به ۲ برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان می‌کند: همراهی بازار با بخش تصمیمات دولت موجب شد تا صنایع در مقابله با کرونا بدرخشند اگر در هر مقطعی تصمیمات بازار با تصمیمات دولت همسو باشد تصمیمات اقتصادی خوبی را شاهد خواهیم بود.

مهدی بخشنده، رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین در اشاره به روند کاهش بروکراسی اداری برای مقابله با کرونا، عنوان می‌کند: بر این امر باور داریم که با اعتماد به بخش خصوصی، می‌توانیم سخت‌ترین شرایط را پشت سر بگذاریم. حذف این بروکراسی‌های دست‌وپا گیر در این مدت، اتفاق بسیار خوبی بوده است. در حال حاضر نیز، کشورمان به یکی از الگوهای موفق مدیریتی برای مبارزه علیه این ویروس تبدیل‌شده است و بخش خصوصی می‌تواند با ارائه راهکارهای به‌روز، شرایط موجود را بهبود ببخشد؛ البته این امر نیازمند اعتماد دولت به این بخش است.

مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فناوری قزوین، اظهار می‌کند: کرونا نشان داد اگر دستگاه‌های اجرایی همراه باشند می‌توانیم شاهد جهش تولید باشیم و در این راستا باید سازوکارهای مربوطه را در کشور ارتقا دهیم تا به یک نیاز سریع پاسخ دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین یادآور می‌شود: در حوزه کرونا مشاهده کردیم که با دستور مقامات مجوزها در کمترین زمان صادر شد و اگر در طول سال به مانند کرونا همدلی مسئولان را شاهد باشیم مطمئناً شاهد جهش تولید در سال ۹۹ خواهیم بود.

برای تحقق اهداف در پساکرونا باید از ذهنیت‌های قبل عبور کنیم

بیات می‌گوید: برای رونق کسب و کارها باید از ذهنیت‌های قبل از کرونا عبور کنیم و با جدیت به تسهیل کسب و کارها توجه کنیم چون در طول ۱۰ سال گذشته بر شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، اقتصاد دانش بنیان، کسب و کارهای متوسط و کوچک تمرکز کردیم و ظرفیت‌های ایجادی باعث شده آمادگی جهش تولید را داشته باشیم.

به گزارش  ایسنا، در این سال‌ها شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای صنعتی برای دریافت کمترین مجوز ماه‌ها و گاهاً سال‌ها پشت در اتاق مدیران می‌ماندند؛ در سال جهش تولید مدیران باید با تسهیل امور موجب رونق و افزایش تولید شوند.

البته ناگفته نماند بخش اعظمی از مشکلات به وجود آمده ناشی از قوانین موجود و دشوار برخی از نهادها و حتی ضعف آن‌هاست که امید است نمایندگان مجلس در سال جهش تولید عزم جدی برای اصلاح و تصویب قوانین به‌کار گیرند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین نیز خاطرنشان می‌کند: در هزاره سوم کسب و کارهای سنتی از بین خواهند رفت و دنیا به سمت کسب و کارهای نوآورانه حرکت خواهد کرد؛ در حال حاضر مشاهده می‌کنیم این کسب و کارهای خلاقانه و ناب در اقتصاد ژاپن سهم قابل توجهی را دارند.

مافی اشاره می‌کند: اگر بخواهیم شرایط رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد کنیم باید قوانین و زیرساخت‌های موجود اصلاح شوند تا بتوانیم به نیاز استارت‌آپ‌ها پاسخ دهیم و ایده به محصول تبدیل شود.

تغییر زیرساخت‌ها لزوم تحقق جهش تولید

بیات تأکید می‌کند: بایستی با جریانی که جامعه‌شناسان از آن به‌عنوان سندروم تأخیر یاد می‌کنند مبارزه کنیم و کار امروز را به فردا بیندازیم، نباید در سیستم مدیران به گونه‌ای رفتار شود که در آن عافیت طلبی مشاهده کنیم؛ اکنون مدیران باید به دنبال ایده‌هایی باشند که بازدهی اقتصادی دارند و هدف صادراتی ما را تأمین می‌کنند تا حمایت‌های لازم را از آن‌ها داشته باشند؛ اما سیستم‌های اداری تا به امروز کوتاهی کرده‌اند.

مافی عنوان می‌کند: مجوزها باید به مانند یگر کشورها در مدت زمان کوتاه و در یک روز صادر شود ولی سازمان‌های متولی برای سنجش کیفیت زیرساخت‌های پایش آنلاین را ندارند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین ضمن تأکید بر اینکه لازم است برخی زیرساخت‌ها در کشور ایجاد و بروکراسی‌ها کاهش پیدا کند، تصریح می‌کند: اغلب سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به بروکراسی عادت کرده و نیازی به تغییر زیرساخت‌ها احساس نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش بروکراسی اداری، اقتصاد هم به برخی زیرساخت‌ها نیاز دارد که در چند سال گذشته با انتخاب شعارهای اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب و تحقق قسمتی از آن‌ها تقریباً این زیرساخت‌ها فراهم شده است.

بیات ضمن اشاره به اینکه با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم اقتصاد، تحمل شرایط نوسانی تاب‌آور خواهد شد، ادامه می‌دهد: در چند هفته اخیر به علت کاهش قیمت نفت اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا با شوک مواجه شد شاخص‌های اقتصاد کلان و نرخ ارز از چند روز گذشته سیر نزولی داشته چون اقتصاد ما به نفت وابسته نیست و به خاطر تحریم‌ها مجبور شدیم از نفت جدا شویم.

این استاد دانشگاه تأکید می‌کند: دوره کرونایی این وضعیت را ایجاد کرد که به قول سهراب سپهری سپهری چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید؛ مدیران باید در شرایط کنونی از طوفان‌های فکری که برای حل مسائل به راه می‌افتد حمایت کنند؛ چون دیگر وقت تعلل نیست.

مافی با اشاره به اینکه اگر زمان را از دست بدهیم رقبا از دیگر کشورها وارد بازار شده و آن را از آن خود می‌کنند، اشاره می‌کند: اگر ایده‌ها تبدیل به محصول و در نهایت وارد بازار شوند شرکت‌های دانش‌بنیان رشد کرده و پایدار خواهند شد.

 در چه زمینه‌هایی باید کار کنیم؟

بیات تصریح می‌کند: شنیده می‌شود این مصوبه برای بانک‌ها ابلاغ شده که سود سپرده بیشتر از ۱۵ درصد پرداخت نکنند؛ حال این سوال پیش می‌آید که چرا دو سال گذشته این مصوبه عملیاتی نشد؟! اگر چنانچه نرخ سود سپرده‌ها کاهش پیدا کند و به همان میزان تسهیلات با قیمت پایین‌تر به متقاضیان پرداخت ‌شود این امر می‌تواند موجب رونق بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش مسکن شود.

وی اضافه میکند: سیستم‌های ما بهره‌ور نیستند و اکنون وقت آن رسیده است که اندیشمندان بر عارضه‌یابی بهره‌وری انسانی تمرکز کنند چون در بخش کارگری و کارمندی به‌ویژه در بخش کارمندی شاهد بهره‌وری پایینی هستیم.

این استاد دانشگاه می‌گوید: در بخش کارگری در مقایسه با کشورهای کره و ژاپن فاصله زیادی داریم کارگران ما بهره‌وری کمتری دارند ولی نسبت به متوسط نیروی کار زحمت زیادی می‌کشند اما باز هم ظرفیت وجود دارد. ارائه آموزش‌های لازم برای افزایش بهره‌وری کارگران مزید علت خواهد بود. گاهی اقتصاد با نهاده‌های تولید اعم از نیروی انسانی، سرمایه و فناوری و گاهی از طریق تهییج عامل انسانی و بهره‌ورتر کردن آن‌ها رشد پیدا می‌کند.

بیات در خصوص تهییج نیروی انسانی تشریح می‌کند: در شرایط کنونی وقتی که بار مخارج خانوار افزایش یافته و تورم حاکم بر جامعه کارگر منتظر آن است که دستمزد بیشتری پرداخت کنند تا کار بیشتری انجام دهد؛ کافی است که همین کارگر به شیفت دوم دعوت شود و کارگران در شرایط کرونایی در سه شیفت مشغول به کار شوند تا هم فاصله اجتماعی رعایت شود و هم شیفت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند. اگر به کارگران گفته شود در صورت بیشتر کار کردن دستمزد بیشتری خواهند گرفت بدین‌گونه کارگر برای کار بیشتر ترغیب خواهد شد.

به کارگیری تمام ظرفیت یک شرکت‌ برای تحقق جهش تولید

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: واحدهای زیادی در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شده‌اند که با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند مسئولین صمت استان دقت کنند که ظرفیت کدام شرکت‌ها از استاندارد مورد قبول پایین‌تر است تا با افزایش تولید و صادرات محصولات شاهد ارزآوری باشیم.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است در برخی از شرکت‌ها افزایش صادرات موجب افزایش قیمت داخلی محصول شود، اگر همزمان ظرفیت‌ها افزایش یابد و ظرفیت جدیدی به صادرات اختصاص داده شود به همان میزان ارزآوری را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین جریان اصلاح الگوهای تولید و بهره‌ور کردن سیستم تولید در کنار تصمیمات سطح کلان مانند کاهش نرخ بهره بسیار در جهش تولید موثر خواهد بود بنابراین امکان جهش تولید وجود دارد و نباید به این جریان مانند جریان عادی نگاه کنیم.

بخش کشاورزی نقش مهمی در جهش اقتصاد دارد

بیات یادآور می‌شود: در قزوین نیز افزایش ۳۶ درصدی بارش‌ها را نسبت به دوره بلند مدت ۳۰ ساله شاهد بودیم. بخش کشاورزی بهترین فضا را برای جهش تولید فراهم می‌کند چون علاوه بر اشتغالزایی ازجهت تولید مواد غذایی اهمیت بسزایی دارد تا مواد غذایی با قیمت پایین‌تری به دست مردم برسد.

وی اشاره می‌کند: بخش کشاورزی بازدهی سریعی را دارد و به زنجیره تأمین کمک خواهد کرد بنابراین مسئولین استانی و بانک‌ها نباید از هر نوع کمکی دریغ کنند چون فرصت از بین خواهد رفت؛ اگر تأمین مالی کشاورزان و پرداخت تسهیلات برای اشتغال‌زایی در این بخش در اردیبهشت ماه صورت بگیرد مفید خواهد بود در غیراینصورت معنا نخواهد داشت و اینجاست که سندورم تأخیر خود را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در سال جهش تولید مسئولان با حذف و کاهش بروکراسی اداری و اصلاح قوانین می‌توانند به تولید هر چه بیشتر کشور کمک کنند البته به شرط آنکه زود دست به کار شوند تا فرصت‌ها از دست نرود. با افزایش تولید می‌توانیم شاهد صادرات و ارزآوری حاصل از آن باشیم تا عواید آن به اقتصاد کشور و مردم بازگردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سال جهش تولید رئیس پارک علم و فناوری قزوین کاهش بروکراسی اداری شرکت های دانش بنیان کسب و کارهای زیرساخت ها سال گذشته جهش تولید بهره وری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس کمیته بین المللی المپیک به دوپینگ ورزشکاران چین

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص دوپینگ شناگران چینی صحبت کرد.

به گزارش طرفداری، توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک پس از اینکه 23 شناگر چینی با وجود مثبت بودن تست دوپینگ در المپیک توکیو شرکت کردند، اعلام کرد به آژانس جهانی ضد دوپینگ اعتماد کامل دارد. تست داروی قلبی تری متازیدین (TMZ) شناگران در یک کمپ تمرینی هفت ماه قبل از بازی‌های 2020 مثبت شده بود.

وادا گفت در موقعیتی نیست که ادعای آژانس ضد دوپینگ چین مبنی بر اینکه آنها به طور ناخواسته این ماده را خورد‌ه‌اند، رد کند. وادا بررسی مستقلی را برای رسیدگی به این پرونده آغاز کرده است. باخ گفت که او و IOC به وادا اعتماد کامل دارند و وادا از مقررات آنها پیروی کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اخراج ورزشکار یونانی از المپیک به خاطر دوپینگ ادعای دوپینگ گسترده در چین برای المپیک

دیگر خبرها

  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • هشدار تشکیلات خودگردان درباره پیامدهای حمله صهیونیست‌ها به رفح
  • واکنش رئیس کمیته بین المللی المپیک به دوپینگ ورزشکاران چین
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت