Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل نقشه برداری هوایی و فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به وابستگی علم نجوم و نقشه برداری گفت: ایرانیان از دیرباز علاوه بر استفاده از نجوم در تعیین طول و عرض جغرافیایی، دارای تقویم نجومی نیز بودند.

به گزارش ایسنا، مهندس صادق نائینی در نشست تخصصی نجوم ژئودزی با تاکید بر اینکه از گذشته های دور، حوزه‌های نقشه برداری و نجوم رابطه تنگاتنگی داشته اند، افزود: این موضوع در کتاب هایی که از بزرگانی چون فردوسی منتشر شده نیز اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در زمان های گذشته حاکمان ایران که در آن زمان گستره آن از هند تا مدیترانه کشیده شده بود نیاز به نقشه برداری داشتند و برای این کار از علم نجوم برای تعیین عرض و طول جغرافیایی استفاده می شد.

نائینی با بیان اینکه بهره‌برداری از نجوم برای تعیین طول و عرض جغرافیایی در ایران قدمت ۳ هزار و ۷۰۰ ساله دارد، اظهار کرد: ایران از سالیان گذشته دارای تقویم خورشیدی بوده است.

مدیر کل اداره نقشه برداری هوایی و فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به کاربردهای نجوم در کشاورزی یادآور شد: تعیین زمان شروع کشت برای کشاورزان بسیار مهم است از این رواز موقعیت ستارگان برای شروع زمان کشت استفاده می کردند.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان فضايي ايران نقشه برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۱۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز هفته نجوم با شعار «نجوم ایران، همبستگی و تعامل»

از سوی انجمن نجوم ایران عناوین اصلی و روزهای هفته نجوم اعلام شد.

به گزارش ایسنا، روز و هفته جهانی نجوم از سال ۱۹۷۳ میلادی با هدف ترویج علم و آشنایی عموم مردم با علم نجوم و تبادل نظر با فعالان جامعه نجوم در دنیا برگزار می‌شود. این روز جهانی هرساله، در یکی از روزهای تعطیل آخر هفته بین ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) تا ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) که ماه در وضعیت تربیع (شب هفتم) قرار دارد، انتخاب می‌شود.

در این روز و هفته جهانی کشورها تلاش می‌کنند تا با برگزاری رویدادهای نجومی این علم را به مردم معرفی کنند.

در سال جاری هفته نجوم در ایران از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و از سوی انجمن نجوم ایران عنوان اصلی روز نجوم «نجوم ایران، همبستگی و تعامل» نامگذاری شده است. 

عناوین روزهای این هفته جهانی به این شرح است:

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت: نجوم راهنمای زندگی
سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت: نجوم، گرامیداشت زمین و حفظ آسمان تاریک
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت: نجوم و هوش مصنوعی
پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت: نجوم، علوم شهروندی و نقش دانشوندان (شهروند دانشمند)
جمعه ۲۸ اردیبهشت: نجوم و دانشمندان ایرانی(به مناسبت بزرگداشت خیام)
شنبه ۲۹ اردیبهشت: نجوم فراتر از مرزها
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: نجوم ایران، همبستگی و تعامل

به گزارش ایسنا، از امروز شنبه ۸ اردیبهشت، ثبت‌نام گروه‌های نجومی در هفته و روز نجوم ۱۴۰۳ آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به لینک https://survey.porsline.ir/s/RIYIcSm نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی نجوم در ایران
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • آغاز هفته نجوم با شعار «نجوم ایران، همبستگی و تعامل»
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • بهره برداری از زورخانه ده ونک
  • بهره برداری از خانه بهداشت کارگری در دماوند