Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان‎ با اشاره به بازمانده‌های گروه موسوم به ۱۴ مارس برای مانع تراشی علیه دولت در راه مبارزه با فساد و سوء استفاده از مطالبات برحق مردم گفت: اگر وجود مقاومت نبود، لبنان در مسیر عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل پیش می‌رفت . ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

"صادق نابلسی" استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان‎ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا فشار گروه احزاب 14 مارس لبنان به دولت برای وادار کردن «حسان دیاب» نخست وزیر به استعفا است، گفت: آشکار است که بقایای گروه 14 مارس تمایل دارند که دولت را به سمت استعفا سوق دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بین تمایل و توان تفاوت وجود دارد. احزاب و نیروهای زیر مجموعه گروه 14 مارس به نظر می‌رسد که امروز ناتوان از انجام کار هستند و بیشتر به گسست و تزلزل نزدیکتر هستند و هر یک از اعضای آن منافع خاص خود را دارد و بسیار محتاطانه با اوضاع برخورد می‌کند؛ به ویژه که کشورهایی که به طور تاریخی از این احزاب و نیروها حمایت می‌کنند، سیگنال‌های متضادی ارسال می‌کنند که این امر باعث سردرگمی در گزینه‌ها و رویکردها و احتیاط در ورود به یک رویارویی تمام عیار می‌شود.

وی در ادامه اشاره به گروه 14 مارس افزود: بله، همه توانش در این لحظه، مزاحمت ایجاد کردن در مسیر کار دولت و تحریک مردم علیه آن به منظور جلوگیری از اصلاحات است زیرا روشن است که این اصلاحات، زیان زیادی به مقبولیت و حضور سیاسی و حتی دارایی‌ها و منافع تجاری آن (گروه 14 مارس) وارد خواهد کرد.

حسان دیاب: آشوب‌های لبنان سازمان یافته است و اهداف سیاسی را دنبال می‌کند«حسان دیاب» نسبت به تحرکات مشکوک برای ایجاد آشوب در لبنان هشدار داد

نابلسی در پاسخ به این سوال که در سایه تهدیدهای آمریکا برای فشار اقتصادی به مردم و دولت لبنان در صورت تن ندادن به سیاست‌های واشنگتن و رژیم اسرائیل، شما نقش آمریکا در بحران کنونی لبنان را چطور می‌بینید؟ گفت: دولت آمریکا فشاری بیشتری برای تغییر رفتار حزب‌الله اعمال می‌کند؛ همانطور که معتقد است. این دولت معتقد است که رنج و درد باعث تعدیل در سیاست‌های داخلی حزب الله خواهد شد و به عنوان مثال، این حزب از کمک به مسئله فلسطین دست خواهد کشید. دولت آمریکا همچنین دل به خسته شدن حزب‌الله و حامیان و هوادارانش تحت تاثیر تنگنای مادی و محاصره اقتصادی و مشاکل ناشی از حمایت رسانه‌ای و سیاسی از این حزب بسته است. چنین برداشتی این انگیزه را به برخی در داخل لبنان می‌دهند که به سیاست بدخواهی و حیله گری و کودتا علیه هر چیزی - که می‌تواند به حزب الله صلح و ثبات داخلی و دولتی موثر و نهادهای قوی و نظایر آن ببخشد. براین اساس، برخی از اینها در بی پروایی و ریسک به نهایت رفتار می‌کنند به این گمان که حزب الله عقب نشینی خواهد کرد و آمریکا و غرب قادر به دور کردن حزب الله از نقش و مسئولیتش هستند.

مصاحبه|حطیط: آمریکا یک جنگ سیاسی را در لبنان مدیریت می‌کند/ دولت دیاب از پشتوانه قدرتمند داخلی برخوردار است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم که برخی مطالبه حزب‌الله و دولت حسان دیاب برای تلاش جهت مبارزه با فساد اقتصادی و لزوم شفافیت کاری بانک لبنان را باعث احساس خطر برخی و تلاش آنها برای سوء استفاده از مطالبه برحق مردم جهت تحریک آنها علیه دولت و حامیانش می‌دانند و تحلیل شما در این زمینه چیست، گفت: برخی از مردم گرسنه و ناراضی و اهرم بیکاری شدید و گرانی برای حمله به دولت یا علیه حزب الله سوء استفاده می‌کنند. اما دولت قاطعیت خود را در قبال اتهامات وارده به خودش ابراز داشته و حزب‌الله نیز در مواضع خودش ثابت قدم است. در نتیجه، سوء استفاده از این وضعیت که می‌تواند ثبات عمومی را تهدید کند، برای همین گروه نیز بسیار خطرناک است زیرا این به معنای آن است که این گروه به منافع خودش نیز با دستان خودش آسیب خواهد زد زیرا درپس طوفان چیز جز زوال نقش‌های آنها و گسست آمال و آرزوهایشان نیست.

نابلسی در پاسخ به سوالی درباره نقش دولت‌های پیاپی روی کار آمده در لبنان در طول سه دهه گذشته مشهور به دوران زمامداری سعد حریری در گسترش فساد اقتصادی و اجرا نشدن پروژه اقتصادی با تکیه بر امکانات و توان داخلی گفت: بی شک دوران سیاسی (خاندان) حریری از دهه 90 قرن گذشته در پس اکثر بحران‌های کشور خواه سیاسی یا اقتصادی یا نظایر آن است. اما مشکل این است که اینهایی که وابسته به این دوران هستند، به همه اینها اذعان نمی‌کنند. انگار آنها در جهانی دیگر به سرمی‌برند. امروز ما محصول این سیاست را در قرض گرفتن و دنبال روی برداشت می‌کنیم. این امر لبنان را در هر بزنگاهی در معرض تندباد قرار داده است. اگر وجود مقاومت نبود، لبنان در مسیر عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل پیش می‌رفت و در مشکلات اقتصادی بیشتری با فروش نهادها و دارایی‌ها و ثروت‌هایش به طمع ورزان در خارج غرق می ‌شد.

اختصاصی| افشای پروژه حریری در لبنان /موج جدید ناآرامی‌ها با فرمان سفیر آمریکا در بیروتبازگشت حریری از پاریس به بیروت؛ آیا دور تازه‌ای از کشمکش‌ها در انتظار لبنان است؟پشت‌پرده تحریکات فرقه‌ای علیه دولت لبنان چیست؟گزارش| بازی مالی ــ سیاسی آمریکا در لبنان با استفاده از مهره‌های داخلی

انتهای پیام/

R36442/P/S8,90/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سعد الحریری لبنان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سعد الحریری لبنان حزب الله لبنان سعد الحریری لبنان رژیم اسرائیل سوء استفاده گروه 14 مارس علیه دولت حسان دیاب حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۱۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تاکید کرد کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به گزارش ایسنا، نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به نقل از النشره، وی گفت: صحنه سرکوب تحصن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا نقاب را از چهره واقعی آمریکا بر انداخت و دروغ بودن ادعاهای آنها درباره آزادی بیان را در مقابل دنیا آشکار کرد اما غزه ‌بی باک بر جامعه بین‌المللی که با دشمن همدست است و کشورهایی که با رژیم صهیونیستی در منطقه سازش کرده‌اند حساب باز نمی‌کند بلکه به جبهه‌های مقاومت در لبنان عراق و یمن تکیه می‌کند.

وی گفت: ادامه فعالیت جبهه‌های پشتیبان غزه بعد از ۲۰۰ روز از درگیری‌ها از کریات تا ایلات و دریای سرخ و مابعد آن، نشان دهنده قدرت جبهه‌های مقاومت و ناتوانی دشمن اسرائیلی و آمریکا در شکستن اراده مقاومت در منطقه است.

قاووق افزود: رسیدن پهپادهای مقاومت به عمق اراضی اشغالی در عکا، بیت هیلل و عرب العرامشه نشان دهنده قدرت این پهپادها برای عبور از تمام سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل است. پهپادهای مقاومت از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل عبور کرده‌اند و به جایی که مقاومت بخواهد می‌رسند و این یک موفقیت استراتژیک برای مقاومت در این درگیری است.

وی گفت: کثرت تهدیدات رژیم صهیونیستی دلیل قدرت نیست بلکه دلیل آشفتگی و ترس و نگرانی دشمن است. دشمن قبل از اینکه به فکر جنگ با حزب‌الله در لبنان بیفتد بیش از هزار محاسبه انجام می‌دهد.

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: میانجی‌گری‌ها و پیام‌های بین‌المللی به خاطر نجات غزه یا کمک به لبنان نیست بلکه برای نجات دشمن جنایتکار صهیونیستی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح/ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیل
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان