Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@18:06:39 GMT

بانوان زیادی در تاریخ استان کرمان نقش آفرین بودند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۱۷۷۱

بانوان زیادی در تاریخ استان کرمان نقش آفرین بودند

فدایی با اشاره به اینکه در تاریخ استان کرمان زنان مؤثری داشته و داریم؛ نقش مؤثر زنان در فرهنگ و سیاست استان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: همچنین در حوزه های اقتصادی و کارآفرینی زنان نقش مهمی در استان کرمان داشته اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدجوادفدایی، شنبه(۱۳ اردیبهشت) در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان در ارتباط ویدئوکنفرانس با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به رونمایی از سند «ارتقاء وضعیت زنان و خانواده» اشاره کرد و با استناد به آیه ۱۱ سوره مبارکه تحریم گفت: از نظر قرآن کریم زن می تواند الگوی مردان هم باشد زیرا در این آیه همسر فرعون الگویی برای زنان و مردان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

استاندار کرمان این موضوع را حاکی از جایگاه زن در قرآن کریم و دین اسلام دانست و با بیان اینکه در آیات دیگری از قرآن کریم نیز به جایگاه زن پرداخته شده؛ اظهار داشت: این امتیاز بزرگی است که از نظر قرآن کریم زنان می توانند الگوی جامعه و مردان باشند.

 


وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان کرمان زنانی الگو بوده و هستند و از جمله آنها می توان به تنها حاکم زن در کشور بعد از اسلام اشاره کرد و افزود: «ترکان خاتون» در دوران قراختائیان بوده  و 26 سال حکومت کرده و در دوران این بانوی حاکم، کارهای فرهنگی زیادی در استان کرمان شد.

 

 

فدایی با افزودن این مطلب که او در شکل گیری تاریخ کرمان نقش زیادی داشته و اولین دانشگاه ایران در دوره اسلامی توسط این حاکم زن در کرمان در سال 650 هجری قمری تأسیس شده و اساتید بزرگی از جمله شیخ محمود شبستری در این دانشگاه تدریس کرده اند؛ نقش مؤثر زنان در فرهنگ و سیاست استان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: همچنین در حوزه های اقتصادی و کارآفرینی زنان نقش مهمی در استان کرمان داشته اند.

 


وی با بیان اینکه دکتر طاهره صفارزاده نیز بانویی از استان کرمان است که شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن کریم و نخستین زنی است که قرآن کریم را به دو زبان فارسی و انگلیسی ترجمه کرده است؛ خاطرنشان کرد: در تاریخ استان کرمان زنان مؤثری داشته و داریم و امیدواریم این روند در استان ادامه پیدا کند.

 

 

استاندار کرمان نرخ مشارکت اقتصادی بانوان در استان کرمان را 14.9 درصد در سال 97 و نزدیک به متوسط کشوری دانست و گفت: اما در نرخ بیکاری بانوان، وضعیت استان نامطلوب و در سال 97 نرخ بیکاری زنان استان 27 درصد بوده که از متوسط کشور خیلی عقب هستیم و باید کار زیادی در این بخش انجام بدهیم.

 

 

وی در خصوص اشتغال بانوان با تصریح به اینکه در سال 96 از 14 هزار فقره تسهیلات خوداشتغالی بیش از پنج هزار مورد به بانوان اختصاص داده شده و از 2020 نیروگاه کوچک مقیاس استان، 720 مورد به زنان سرپرست خانواده اختصاص پیدا کرده؛ همه این موارد را نشاندهنده برداشتن قدم های خوب در راستای اشتغال بانوان قلمداد کرد.

 


فدایی با اعلام اینکه استان کرمان با وجود 300 نفر دهیار زن و عضو شورای شهر رتبه اول را در کشور دارد و 180 سمن در حوزه زنان و خانواده در استان فعال هستند؛ افزود: 54 هزار و 391 زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان هستند و رتبه چهارم کشور را داریم که 50 درصد این بانوان نیازمند شغل هستند.

 

 


وی با اشاره به اینکه در استان سالانه به طور متوسط پنج هزار شغل برای زنان سرپرست خانوار ایجاد می کنیم که باید این روند شتاب و سرعت بیشتری پیدا کند؛ اظهار داشت: در پست های مدیریتی استان کرمان به طور نسبی از حضور بانوان استفاده شده و در انتخاب مدیران در شرایط مساوی، قطعاً اولویت را به بانوان می دهیم.

 

 

استاندار کرمان در پایان بر لزوم انجام اقداماتی در حوزه بانوان جنوب استان تأکید کرد و افزود: در زمینه احداث هنرستان دخترانه شبانه روزی و سالن های ورزشی موردنیاز در جنوب با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری، تلاش می کنیم.

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: زنان استان کرمان قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۱۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد

حسینعلی رضا زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر طرح «زندگی با آیه‌ها» را فرصتی برای ترویج و تبیین آموزه‌های قرآن کریم در جامعه دانست و اظهار کرد: این طرح با هدف تبیین ۳۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم با هدف ایجاد یک حرکت ملی با هم‌افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و رسمی آغاز شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آستارا افزود: این طرح همزمان با سراسر کشور در شهرستان آستارا نیز پیگیری شد و به حول و قوه الهی با اهتمام همه آحاد مردم و مجموعه ها و نهادها در ۴ مرحله رقم خورد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم این طرح در ماه مبارک رمضان اقدامات خوبی انجام شد و از ظرفیت صداوسیما، فضای مجازی، شبکه مبلغان به ویژه جلسات جزء خوانی قرآن کریم برای به سمع و نظر رساندن قرآن به مردم استفاده شد بطوریکه که حدود ۵۰۰۰ نفر از جمعیت شهرستان آستارا پای درس قرآن نشستند.

حجت الاسلام رضا زاده با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح مسطورا در شهرستان آستارا گفت: مرحله سوم با برگزاری آزمون نهایی طرح مسطورا پس از اعلام عمومی در سطح شهرستان در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) این شهرستان برگزار شد.

وی افزود: این آزمون با حضور ۵۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم شامل دانش آموزان، روحانیون، کارمندان، بازاریان، معلمان و… با هدف یادآوری آیات فوق و تجلیل از برترین شرکت کنندگان در طرح فوق برگزار شد که پس از اعلام نتایج با هدایای نفیس از آنها قدردانی خواهد شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آستارا با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ نفر نیز در مسابقات سراسری این طرح شرکت کردند، افزود: حدود ۱۰۰۰ نفر در شهرستان حافظ این ۳۰ آیه بودند.

وی از اجرای مرحله چهارم این مرحله در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مرحله چهارم این طرح با هدف آشنایی بیشتر کنشگران قرآنی با بحث آموزه های قرآن برای زندگی است که با ایجاد نظام اندیشه‌ای و فکری و کنشگری در زمینه تعلیم کتاب براساس کتاب طرح کلی و عمل به قرآن با برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین برگزار می شود.

حجت‌الاسلام رضازاده گفتمان سازی قرآنی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآن کریم به باورها، اندیشه‌ها و رفتارهای عملی بین همه اقشار مردم را از نتایج اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در شهرستان آستارا دانست و گفت: قطعاً این طرح می تواند زمینه‌ساز ایجاد جامعه قرآنی در کشور باشد.

کد خبر 6092510

دیگر خبرها

  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل