Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه علمیه قم گفت: بر مبنای روایات، عدل اساس ایمان و وجه مشترک دعوت همه انبیاء(ع) است. پیغمبر اکرم(ص) فرمود: من مأمورم بین شما عدالت را اجرا کنم. ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم دقایقی پیش در شبکۀ سه سیما در ویژه‌برنامه‌ای به صورت زنده از حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها گفت: در سوره انبیاء داستان 16 پیغمبر به صورت مختصر آمده، مفصّل همین داستان‌ها در سوره‌های دیگر قرآن منعکس شده است؛ مثلاً درباره حضرت نوح علیه‌السلام دو آیه در این سوره آمده اما درباره ایشان یک سوره کامل با عنوان «نوح» هم داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حضرت داوود علیه‌السلام از پیامبران بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت یعقوب علیه‌السلام است، خدای متعال در هفت جای قرآن از داوود علیه‌السلام (پدر سلیمان) نام برده و ویژگی‌هایی برای او ذکر کرده است:

1ـ عبد خدا. خدا در قرآن کریم وقتی می‌خواهد داستان معراج را مطرح کند می‌فرماید ما عبدمان را به معراج بردیم؛ این اهمیت مسأله عبودیت را می‌رساند.

 2ـ صاحب قدرت.

3ـ ارتباط زیاد با خدا.

4ـ کوه‌ها با حضرت داوود تسبیح می‌کرد.

5ـ خلیفه خدا.

6ـ برخورداری از حکمت.

7ـ برخورداری از ملک و حکومت.

 8ـ مظهر صبر و بردباری.

 9ـ فصل الخطاب در قضاوت و داوری‌ها.

10ـ همنوا شدن پرندگان با او.

وی با اشاره به داستانی نقل شده در قرآن درباره قضاوت حضرت داوود و سلیمان علیهماالسلام گفت: روزی بین دو نفر اختلاف شد؛ یکی دامداری بود که گوسفندانی داشت و دیگری باغداری بود که مزرعه‌ای از درختان انگور داشت. از نظر فقه شیعه هر کسی مالک اموال خود است؛ یعنی اگر من گوسفند دارم حق ندارم آن را در باغ دیگری بیاورم، همچنین گفته شد حیوانات را شب به چراگاه نبرید بلکه صبح ببرید.

وی افزود: گوسفندان آن مرد شبانه وارد مزرعه آن باغدار شد و تمام مزارع او را نابود کردند، فردا صبح میان آن دو اختلاق شد؛ خدمت حضرت داوود علیه‌السلام آمدند، او گاهی در داوری‌ها و قضاوت‌ها از پسرش سلیمان‌ هم استفاده می‌کرد، داوود فرمود: صاحب گوسفندان باید تمام گوسفندانش را به عنوان خسارت با باغدار بدهد، سلیمان قضاوت دیگری کرد؛ او راه جبران خسارت را اینطور گفت که صاحب گوسفندان باید یک سال درآمد خودش از این حیوانات را به باغدار باشد.

«خدا در این آیات قضاوت سلیمان را تأیید کرد و فرمود ما این را به سلیمان فهماندیم، خدا سخن حضرت داوود را رد نکرد بلکه هر دو علم داشتند، نه اینکه قول پسر، قول پدر را از بین برد، هر دو قضاوتشان درست بود اما خدا دومی را تأیید کرد، حتی برخی مفسران گفتند این در مقام گفتگوی میان پدر و پسر بوده است. این موضوع در آیه 78 سوره مبارکه انبیاء آمده است: وَ دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ إِذْ یَحْكُمَانِ فِی الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِیهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَكُنَّا لِحُكْمِهِمْ شَاهِدِینَ».

این کارشناس مسائل دینی با بیان مطلب فوق گفت: یکی از مهم‌ترین درس‌های این آیه، رعایت عدالت در حکم و قضاوت است. در روایت داریم عدل اساس ایمان است. پیغمبر اکرم(ص) فرمود: من مأمورم بین شما عدالت را اجرا کنم. عدالت وجه مشترک دعوت همه انبیاء(ع) است، عدالت تساوی نیست، بلکه هر کسی به اندازه جایگاهش از آن برخوردار است.

وی عدالت را اساس حکومت دینی دانست و افزود: عدالت دو قسم است؛ اجتماعی و فردی. اقسام عدالت عبارتند از: عدالت در سخن، عدالت در نگاه، عدالت در رفتار با کفّار، عدالت در اقتصاد، عدالت در شهادت، عدالت در حکومت، عدالت در رفتار با خانواده، عدالت در ارتباط با فرزندان، عدالت درباره خودمان و ... .

ثواب تلاوت یک آیه از قرآن در ماه رمضان/ آزادی یک میلیون نفر از جهنّم در هر شب این ماهمواعظ رمضانی رهبر انقلاب| «تلاوت با تدبّر»+عکسدعای روز هشتم ماه مبارک رمضان/ پاداش حمایت از یتیمان در کلام رسول خدا(ص)ترتیل جزء هشتم قرآن‌ با صدای "عبدالباسط و عباس امام جمعه"نماهنگ|ماه رمضان بستری برای ترویج تقوافرحزاد: "تقیّد به تقوا" عصارۀ تمام توصیه‌های اهل‌بیت(ع) به شیعیان است

انتهای پیام/

R1410/P1439/S4,37/CT11 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان حجت الاسلام رفیعی علیه السلام حضرت داوود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۱۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند

به گزارش خبرنگار مهر، روز جمعه (۱۴ اردیبهشت ماه)، یک زن سوئدی در میدان شهر مالمو سوئد به قرآن کریم توهین کرد. این فرد موهن، همان زنی است که هفته گذشته و در نزدیکی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده بود. در ویدئوی منتشر شده، نشان داده می‌شود که این زن با حفاظت کامل پلیس سوئد دست به این اقدام موهن می‌زند و مسلمانان نیز در حالی که پرچم فلسطین به دست دارند، علیه او شعار داده و از مقدسات اسلامی دفاع می‌کنند.

به دنبال این اقدام موهن، «روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران»، «همایون سامه یح نجف آبادی نماینده کلیمیان ایران»، «اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان ایران»، «آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران» و «شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران»، نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کردند:

«اهانت به قرآن کریم، اقدام ضد اندیشه، ضد اخلاق و ضد بشری مدعیان آزادی بیان در اهانت به قرآن کریم که تحت حمایت استکبار جهانی، رژیم غاصب صهیونیستی و ایادی غرب در کشور سوئد که با حمایت مقامات این کشور انجام می‌شود، یک جنایت فرهنگی است.

مقامات سوئدی که مسبب ایجاد این جنایت بوده‌اند باید از این قبیل اقدامات علیه مقدسات اسلامی و بشری دست برداشته و با عذرخواهی از تمام مسلمانان و موحدان، جهان درصدد جبران آن برآیند.

اهانت به قرآن، هتک فضیلت انسانیت و اخلاق است و دولت سوئد در این اقدام شرم آمیز، آزادی بیان را به مسلخ برد. تکرار زنجیره‌ای این اهانتها در کشورهای غربی، نشانه برنامه ریزی‌های پنهان جریان‌های ضد دینی در اسلام ستیزی است، که این نشان از استیصال غرب و کارنامه سیاه خود که نشان از اسلام هراسی در آن مثل روز روشن بوده که طبعاً اقدامات دین ستیز و جنون آمیز با شعارهایی همچون آزادی بیان، پرده از صورت کریه و دستان ناپاک مستکبرین عالم برداشته و ضمیر شیطانی آنان را رسوا کرده و در آینده نیز خواهد کرد.

ما نمایندگان ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی ایران این اقدام جنایتکارانه هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم می‌کنیم و نیز نفرت و انزجار خود را از این تصمیم شوم و عمل کوردلانه اعلام کرده و اقدام قاطعانه تمام نهادهای بین‌المللی در تقابل با این گونه رفتارهای مذبوحانه و جریحه‌دار کردن عواطف برادران و خواهران مسلمان را خواستاریم و از همه آزادی‌خواهان جهان می‌خواهیم در کنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به همه مقدسات و نفرت پراکنی مقابله کنند.»

کد خبر 6097263 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • علم‌الهدی: امامتِ سیاسی دشمن دارد و تا امروز هم این دشمنی ادامه داشته
  • علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • چه افرادی امام صادق(ع) را شهید کردند؟
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)