Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@08:03:35 GMT

نجفی برای بار سوم محاکمه می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۳۵۵۹

آفتاب‌‌نیوز :

یکی از پرونده‌های مهم و جنجالی سال 98، پرونده محمدعلی نجفی بود. او وزیر علوم دولت‌های دهه ۶۰، وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی‌رفسنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت محمد خاتمی، عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشاور اقتصادی دولت حسن روحانی و دوازدهمین شهردار تهران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میترا استاد - همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران- ۷ خردادماه سال 98 با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. طبق کیفرخواست صادره اتهامات نجفی، قتل عمد خانم میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) است.

محمدعلی نجفی در دادسرای جنایی تهران در همان زمان با اشاره به قتل همسرش، اعلام کرد که این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌اش را پرداخت کنم اما او می گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی.

سرانجام معاینات مقتوله انجام و نتیجه به مرجع قضائی اعلام شد و ۱۳ خردادماه کیفرخواست پرونده «محمدعلی نجفی» صادر و پرونده او به شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی ارسال شد.

در دور اول رسیدگی به این پرونده سه جلسه دادگاه در روزهای ۲۲ تیرماه سال ۹۸ ، ۲۶ تیرماه سال ۹۸ و ۳۱ تیرماه سال ۹۸ در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و نهایتا نجفی با احراز قتل عمد میترا استاد به قصاص محکوم شد. بعد از آن برادر میترا استاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد.

پس از آن حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی در ۲۸ مردادماه سال ۹۸ از ثبت اعتراضش نسبت به دادنامه صادره در خصوص پرونده موکلش خبر داد و گفت: ما قتل را شبه عمد می دانیم.

سرانجام شهریورماه سال 98 حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران در پرونده محمدعلی نجفی با اتهام قتل عمد میترا استاد که برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، از سوی این مرجع قضایی نقض شد و برای رفع نقص تحقیقات و تکمیل آن به شعبه بدوی رسیدگی کننده به پرونده - شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران- اعاده شد.

در رسیدگی مجدد به پرونده ، دو جلسه دادگاه در ششم و نهم آذرماه سال 98 در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و دادگاه مجددا قتل عمد را محرز دانست و نجفی به 7 سال و نیم حبس محکوم شد که مجددا به این حکم اعتراض کرد و پرونده به شعبه 41 دیوان عالی کشور ارجاع شد.

نهایتا حمیدرضا گودرزی ۱۰ فروردین ماه سال ۹۹ در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که پس از فرجام خواهی ما نسبت به رای صادره در دور دوم رسیدگی، پرونده به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شد و در مراجعات متعددی که به شعبه ۴۱ دیوان عالی داشتم، دیوان عالی، رای صادره را نقض کرده و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع شده است.

سرانجام گودرزی ۹ اردیبهشت سال جاری گفت که پرونده موکلم به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ ارجاع شده و در یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه مجددا در شعبه مذکور به پرونده موکلم رسیدگی می شود.

براساس این گزارش، پس از کش و قوس‌های فراوان برای سومین بار قرار است فردا(یکشنبه) ۱۴ اردیبهشت ماه به پرونده محمدعلی نجفی رسیدگی شود و باید منتظر حصول نتیجه در رسیدگی قاضی متین راسخ به این پرونده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نجفی میترا استاد محمدعلی نجفی میترا استاد دیوان عالی ارجاع شد قتل عمد سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۳۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد

عصر ایران - دادگاه کیفری لاهه، جمعه 14 اردیبهشت، به افرادی که علیه این مرجع قضایی بین‌المللی و کارکنان آن تهدید به انتقام‌جویی می‌کنند، هشدار داده و تاکید کرد که چنین اقداماتی ممکن است «حمله به اجرای عدالت» تلقی شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از العربیه، دفتر کریم خان، دادستان کل مستقر در لاهه در بیانیه‌ای که در وب‌سایت «ایکس» منتشر شد، گفت تلاش می‌کند در هر بار که گفت‌وگوها با اختیاراتش سازگار شود، با همه ذی‌نفعان تعاملی سازنده برقرار کند.

خان در ادامه افزود: «اما این استقلال و بی‌طرفی زمانی تضعیف می‌شود که افراد تهدید می‌کنند در صورت اتخاذ «تصمیماتی» در خصوص تحقیقاتی که در حیطه اختیارات وی است، اقدامات تلافی‌جویانه علیه دادگاه یا کارکنان آن انجام دهند.»

دادستان کل دادگستری بین‌المللی نیز هشدار داد که «چنین تهدیدهایی، حتی در صورت عملی نشدن، می‌تواند یک حمله به اجرای عدالت تلقی شود که رسیدگی به آن به او در دادگاه کیفری بین‌المللی سپرده می‌شود.

وی در ادامه گفت که دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار پایان دادن «فوری» به «اقداماتی است که برای مقامات این دادگاه مانع، ارعاب یا تأثیر غیرقانونی ایجاد می‌کند.

دفتر دادستان لاهه در گزارش به خبرگزاری «فرانسه» مشخص نکرد که چه کسی این تهدیدات را مطرح کرده است و یا این که این تهدیدات با اسرائیل و جنگ غزه مرتبط است یا خیر.

دادگاه کیفری بین‌المللی در سال 2021 تحقیقاتی را درباره عملکرد اسرائیل و همچنین جنبش حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی احتمالی در سرزمین‌های فلسطینی فلسطین آغاز کرد.

این دادگاه بین‌المللی پس از آن دامنه تحقیقات را گسترش داد تا شامل تشدید خصومت‌ها و خشونت‌ورزی‌هایی شود که از ابتدای تهاجم اسرائیل به غزه در پاسخ به حمله 7 اکتبر حماس آغاز و به موازات آن در کرانه باختری نیز تشدید شده است.

مقامات اسرائیلی به «نیویورک تایمز» گفتند که احتمال می‌رود دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت اعضای دولت اسرائیل و احتمالاً بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در ارتباط با مدیریت عملیات نظامی ویران‌کننده‌ای که اسرائیل در نوار غزه در پاسخ به حمله حماس آغاز کرد، صادر کند.

آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز چهارشنبه، احتمال طرح اتهام از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی علیه مقامات اسرائیلی در رابطه با جنگ غزه را «خطری برای دموکراسی‌ها» دانست(!) و از متحدانش خواست تا با آن «مخالفت» کنند.

نتانیاهو به نوبه خود گفت که هدف از صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیل در صورت صدور، «تهدید فرماندهان و سربازان اسرائیل و به ویژه فلج کردن توانایی اسرائیل برای دفاع از خود» خواهد بود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حکم بازداشت نتانیاهو در آستانه صدور

دیگر خبرها

  • جریمه 23 میلیون تومانی قاچاق البسه در نهبندان
  • محکومیت ۶ میلیاردی قاچاقچی کالا دراصفهان
  • تعزیر قاچاقچی البسه در نهبندان
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • اصرار قاضی تورین: ستاره یووه محاکمه می‌شود
  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • جریمه کابینت ساز متقلب در کرمانشاه
  • ۳۰۰۰کیلوگرم چوب قاچاق از یک کامیون در یاسوج کشف شد