Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی فاش کرد، او طراح پیشنهاد اسحاق رابین، نخست وزیر پیشین این رژیم به بشار اسد درباره پایبندی اسرائیل به عقب‌نشینی از جولان در مقابل امضای قرارداد صلح با آن بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، ایهود باراک، در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامه عبری زبان "معاریو" اظهار کرد، از زمانی که در حمله ارتش اسرائیل به لبنان، رئیس مرکز اطلاعات این رژیم بوده، با عقب‌نشینی جزئی و ایجاد "کمربند امنیتی" از طریق تشکیل دوباره ارتش آنتوان لحد (مزدور اسرائیلی و رئیس گروه "ارتش جنوب لبنان") مخالف بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


باراک گفت، همواره تلاش می‌کرده رافائل ایتان، فرمانده وقت ارتش اسرائیل و در ادامه موشه لوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم را قانع کند، ایجاد کمربند امنیتی بی‌فایده است و این کمربند به منزله خط "بار لیو" جدیدی خواهد بود که هرگز خدمتی به امنیت اسرائیل نخواهد کرد. (خط بار لیو زنجیره‌ای از استحکامات دفاعی در طول ساحل شرقی کانال سوئز است که رژیم صهیونیستی پس از اشغال شبه جزیره‌ سینا در پی جنگ سال 1967 آن را احداث کرد و هدف اصلی از ساخت آن تامین امنیت ساحل شرقی کانال سوئز و ممانعت از عبور هرگونه نیروی مصری از آن بود).
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی مدت زیادی از دوره دوم نخست‌وزیری اسحاق رابین را رئیس ستاد کل ارتش بود. طبق اظهارات باراک، رابین که در دوره انتخابات تعهد داده بود در جبهه سوریه یا در زمینه مذاکرات با فلسطینی‌ها پیشرفتی ایجاد کند، "اولویت را به جبهه سوریه داد زیرا این مساله برگ‌های برنده فلسطینی‌ها را ضعیف می‌کرد و ما می‌توانستیم مستقیما به حل مساله لبنان بپردازیم، سوریه از لبنان به عنوان عاملی برای تضعیف اسرائیل استفاده کرد و از لبنان، فلسطینی‌ها و پس از 1982 سازمان‌های امل و حزب‌الله را علیه اسرائیل تحریک کرد. بر این باور بودیم اگر ابتدا برای رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز با فلسطینی‌ها تلاش کنیم، سوری‌ها آن را ناکام خواهند گذاشت".
او افزود: من پدر (صاحب) تعهدی هستم که در طول مذاکرات با سوری‌ها به آمریکایی‌ها دادیم، در گفت‌وگوهایم با رابین، ایده‌ای را طراحی کردم، به این شکل که به آمریکایی‌ها تعهد دهیم به شرط امتیازدهی‌های مشخصی آماده‌ایم از جولان عقب‌نشینی کنیم و آمریکایی‌ها می‌توانند به بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) بگویند اطمینان دارند در صورت تضمین منافع امنیتی و سیاسی تل‌آویو و پذیرش این امر، اسرائیل را به حمایت از منافع حیاتی اسد از جمله ارتفاعات جولان تشویق کنند.
طبق اظهارات باراک، مشکل این بود که امکان مذاکره مستقیم با رئیس جمهوری یک کشور متخاصم به ویژه اسد به دور از چشم افکار عمومی و بدون پیشبرد توافق‌ها از قبل وجود نداشت.
این چهره اسرائیلی در ادامه مدعی شد، وارن کریستوفر، وزیر خارجه وقت آمریکا و دنیس راس، هماهنگ‌کننده روند صلح تعهداتی فراتر از آنچه در پیشنهاد رابین عنوان شده بود، به اسد دادند و زمانی که پیشنهادهای داده شده به اسد، به گوش رابین رسید، چهره‌اش از خشم سرخ شد و پشت تلفن بر سر کریستوفر فریاد کشید.
وی افزود: به این ترتیب اولین تلاش رابین در مذاکره با سوری‌ها شکست خورد و زمانی که تلاش‌هایش در مذاکره با هیئت اردنی-فلسطینی و یا نمایندگان فلسطینی داخل (یعنی در کرانه باختری و قدس اشغالی) ناکام ماندند، او به اسلو رفت.
باراک ادامه داد، مذاکرات با سوری‌ها متوقف نشد و او در واشنگتن به عنوان رئیس ستاد کل ارتش همراه با یلی ایتمار رابینوبیچ، سفیر اسرائیل در واشنگتن و دنی یتوم، معاون نظامی رابین با حکمت الشهابی، همتای سوری خود دیدار کرد، چند هفته قبل از آن نیز با ولید معلم (وزیر خارجه کنونی سوریه) دیدار کردیم. با پایان دوره فعالیتم در پست ریاست ستاد کل ارتش، ژنرال آمنون شاهاک، به عنوان رئیس جدید ستاد کل ارتش به درخواست دوباره رابین در راستای تلاش برای دستیابی به پیشرفتی در مذاکرات با سوری‌ها، با حکمت الشهابی دیدار کرد و این تلاش‌ها پس از توافق اسلو و توافق صلح با اردن که بدون توافق اسلو محقق نمی‌شد، ادامه یافتند.
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد، اسرائیل تلاش کرد به توافقی با اسد دست یابد اما این امر مانع از خروج آن از لبنان حتی در دوره اول نخست‌وزیری نتانیاهو نشد و نتانیاهو "پیشنهادهای سخاوتمندانه‌ای" به اسد داد.
او در همین راستا به اظهارات اسحاق مردخای با نتانیاهو در مناظره تلویزیونی انتخابات سال 1999 اشاره کرد که او خطاب به نتانیاهو گفت: " تو چشم من نگاه کن و بگو تو با عقب‌نشینی از ارتفاعات جولان موافقت نکردی"، مردخای می‌دانست درباره چه صحبت می‌کند.
طبق اعای باراک، حافظ اسد مطابق با شروط خود حاضر به صلح بود.
نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی معاریو، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حزب‌الله لبنان در جریان جنگ چند ساله در این کشور با اسرائیل نابود نشد، گفت: نمی‌توان حزب الله لبنان را نابود کرد.
وی افزود: این جنبش یک جنبش مقاومت اصیل در داخل لبنان و در داخل روستاهای این کشور با پوشش غیرنظامی است. نمی‌توان بدون ورود به لبنان به صورت عمیق و بدون ورود به صور و صیدا و باقی ماندن در آنجا، این جنبش را نابود کرد.
باراک گفت: ما بارها این کار را امتحان کردیم اما موفق نشدیم.
وی در خصوص قدرت موشکی حزب‌الله لبنان نیز گفت: قدرت موشکی حزب‌الله در سال‌های 2006 تا 2019 به شدت افزایش یافت و تعداد موشک‌های آن به 140 هزار عدد رسید؛ موشک‌هایی که تمام خاک «اسرائیل» را پوشش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایهود باراک حزب الله نخست وزیر پیشین حزب الله لبنان ستاد کل ارتش فلسطینی ها سوری ها عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۳۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش اصلی اسرائیل با حزب الله لبنان چیست؟

فرارو- قریب به هفت ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد. جنگی که از همان نخستین ساعات آغاز آن تا به امروز، حزب‌الله لبنان به عنوان یک بازیگر مهم در محور مقاومت، با تمام توان به حمایت از ملت و مقاومت فلسطین پرداخته و با انجام عملیات‌های مختلف در مناطق شمالی فلسطین اشغالی، سعی کرده تا مانع از گسیل شدن سیلی از نظامیان و تسلیحات رژیم اشغالگر قدس به سمت باریکه غزه شود.

به گزارش فرارو؛ شواهده عینی نیز حاکی از این مساله هستند که شمار قابل توجهی از یگان‌های ارتش اسرائیل برای مقابله با حزب الله لبنان، در مناطق شمالی اراضی اشغالی موضع گرفته اند و همین عدم حضور آن‌ها در میدان‌های جنگ غزه و گشایش یک جبهه تازه علیه ارتش اسرائیل سبب شده تا غزه کمتر تحت فشار باشد. منابع صهیونیست اعلام کرده اند که حزب الله لبنان تاکنون قریب به ۴ هزار موشک و راکت به سمت مناطق شمالی اراضی اشغالی شلیک کرده است.

موضوعی که به آواره شدن بیش از ۲۰۰ هزار صهیونیست از مناطق شمالی فلسطین اشغالی ختم شده است. این مسائل، حامل چالش‌ها و خسارات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی علیه رژیم صهیونیستی هستند. با این همه حزب الله لبنان علی رغم تمام تهدیدات رژیم اسرائیل، به حملات خود علیه سایت‌ها و مکان‌های نظامی و همچنین شهر و شهرک‌های مختلف در شمال فلسطین اشغالی ادامه می‌دهد. اسرائیل اعلام کرده که نیرو‌های حزب الله باید از مناطق مجاور با فلسطین اشغالی فاصله بگیرند در غیر اینصورت تل آویو به کلیت لبنان حمله خواهد کرد. این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد حزب الله لبنان به آنچه مطلوب صهیونیست‌ها است تن بدهد.

در این رابطه، به تازگی برخی منابع مدعی شده اند "اسرائیل کاتس" وزیر امور خارجه صهیونیست‌ها در گفتگو با همتای فرانسوی خود تاکید کرده که اگر حزب الله از مرز‌های مشترک با اسرائیل فاصله نگیرد، این رژیم راهی جز حمله به لبنان و ایجاد یک منطقه حائل، پیش روی خودش نمی‌بیند. در روز‌های گذشته اسرائیل جدا از بمباران مناطق مختلف در جنوب لبنان، کارزاری هدفمند از ترور فرماندهان حزب‌الله لبنان را نیز در دستورکار قرار داده است. موضوعی که با واکنش حزب الله همراه شده و این جنبش نیز به تناسب، حملات مختلف را به عمق اراضی اشغالی انجام داده است.

با این همه، مساله اصلی در این میان این است که چالش اصلی رژیم اشغالگر قدس با حزب الله لبنان، بیش از همه ناظر به اراده و اقدام این جنبش در تغییر بسیاری از معادلات در مناطق مجاور با مرز‌های لبنان و فلسطین‌اشغالی است. موضوعی که به تایید بسیاری از تحلیلگران و مقام‌های ارشد سابق رژیم اسرائیل نیز رسیده است. به طور خاص، ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق رژیم اشغالگر قدس تاکید کرده که اسرائیل ابتکار عمل را در مناطق شمالی خود از دست داده و این حزب الله است که دستورکار‌های مطلوبش را به تل آویو تحمیل می‌کند.

البته که یکی از اصلی‌ترین برونداد‌های این موضوع این بوده که حملات مداوم حزب الله لبنان به مناطق شمالی فلسطین اشغالی سبب شده تا جو ناامنی در این مناطق، ته نشین شود و نوعی حس ناکارآمدی در رابطه با نهاد‌های نظامی اسرائیلی در ذهن صهیونیست‌های ساکن در فلسطین اشغالی شکل بگیرد. اسرائیل تقریبا هر آنچه می‌توانسته برای پایان دادن به حملات حزب الله لبنان به مناطق شمالی فلسطین اشغالی انجام داده است. با این حال برونداد تمامی تلاش‌ها و اقدامات آن، هیچ بوده است.

با تشدید تنش‌ها نیز حزب الله لبنان از حیث تسلیحات و تاکتیک‌های نظامی شگفتانه‌های جدیدی را رو می‌کند. این مساله خود چالش‌های جدی تری را برای رژیم اشغالگر قدس ایجاد کرده است.

مثلا در جریان یک حمله پهپادی اخیر از سوی حزب الله لبنان به مناطق شمالی فلسطین اشغالی و به طور خاص یک سایت نظامی صهیونیست ها، بیش از ۲۰ فرمانده نظامی اسرائیل کشته و مجروح شدند. موضوعی که سبب شد تا برخی کارشناسان نظامی در اراضی اشغالی از اشراف اطلاعاتی حزب الله به محل حضور نظامیان اسرائیلی و تشکیل جلسه از سوی آن‌ها ابراز شگفتی کنند.

با این همه، چالش اصلی رژیم اسرائیل در رابطه با حزب الله لبنان این است که پس از گذشت قریب به هفت ماه از جنگ غزه، این رژیم نه تنها نتوانسته به اهداف خود در باریکه غزه دست یابد، بلکه حتی در مواجهه و برخورد با حزب الله لبنان نیز ناتوان بوده و نتوانسته آرامش و امنیت روانی را به شهرک نشینان صهیونیست که ساکن شمال فلسطین اشغالی بوده اند و اکنون از خانه‌های خود فرار کرده اند، بازگرداند.

این معادله از حیث نظامی و اطلاعاتی نوعی سرشکستگی بزرگ برای رژیم اسرائیل به حساب می‌آید. اساسا همین رویکرد حزب الله لبنان نیز بوده که سبب شده تا بسیاری از معادلات بازدارندگی در شمال فلسطین‌ اشغالی تغییر کند. به نحوی که می‌بینیم بسیاری از چهره‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی و البته تحلیلگران نظامی این رژیم هشدار می‌دهند که آغاز یک جنگ فراگیر با حزب الله لبنان، می‌تواند جنگ غزه را به یک خاطره خوش برای صهیونیست‌ها تبدیل کند.

دلیل اصلی این موضوع نیز این است که زرادخانه موشکی و تسلیحاتی حزب الله لبنان، میزبان بیش از ۱۵۰ هزار موشک و انواع کلاس‌های پهپادی است. این جنبش به نیرو‌های ویژه و تکاوری نظیر گروه رضوان نیز مجهز است. حزب الله در سال‌های گذشته توانسته یگان‌های زرهی و پدافند هوایی را نیز تشکیل دهد. تمام این معادلات در صورت ماجراجویی بزرگ اسرائیل علیه لبنان می‌توانند سناریو‌های ناامید کننده‌ای را برای این رژیم نوید دهند.

دیگر خبرها

  • حمله موشکی حزب‌الله به مقر فرماندهی لشکر اسرائیل در جولان
  • حزب الله هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • رسانه اسرائیل : حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • چالش اصلی اسرائیل با حزب الله لبنان چیست؟
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را به پرتگاه می‌کشاند
  • فارین پالیسی: ایران و متحدانش بازدارندگی اسرائیل را نابود کردند
  • ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ است
  • ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است
  • شلیک ۴ موشک به مرکز نظامی اشغالگران در مزارع اشغالی شبعا