Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@05:32:24 GMT

تخلف بانک ها از دستور بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۳۷۲۵

تخلف بانک ها از دستور بانک مرکزی

در حالی که در زمان شیوع کرونا بانک مرکزی با هدف حمایت از وام گیرندگان، اعلام کرد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد اما شماری از بانک‌ها به بهانه‌های مختلف تلاش کردند که از اجرای این طرح شانه خالی کنند.

به گزارش پول نیوز، پس از شیوع کرونا و آسیب دیدن مشاغل و اخلال در روند درآمدزایی خانوارها، اعلام شد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بر این اساس، قرار شد اقساط وام‌های قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین ۹۹ و اردیبهشت ۹۹ دریافت نشود و بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به پایان دوره پرداخت اقساط منتقل شود.
اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود گذشت بیش از دو ماه هنوز برخی بانک‌ها همچنان در اجرای این تصمیم مقاومت می‌کنند.
توقفی یکباره در کسب و کارها نه تنها ایران بلکه جهان را با رکود قابل توجهی مواجه کرده است. از روزهای پایانی سالی که گذشت، دولت با تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی به فکر مراعات حال کسبه افتاد و اولین گام را با اعلام تعویق اقساط سه ماهه وام های کسب و کار و قرض الحسنه برداشت.
گامی که رئیس کل بانک مرکزی بارها و بارها در رسانه ها تاکید و از مدیران بانکی خواست تا از گرفتن اقساط اینگونه وام ها خودداری کرده و اقساط کسر شده از حساب گیرندگان تسهیلات را به حسابشان بازگرداند. اما داستان به اینجا ختم نشده و متاسفانه برخی از بانک ها از اجرای این دستور العمل همچنان سرباز می زنند و اقساط را از حساب مشتریان خود کسر می کنند.
پیگیری‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه به اردیبهشت ماه یعنی آخرین ماه تعویق سه ماهه اقساط قرض‌الحسنه رسیده‌ایم، اما برخی بانک‌ها همچنان به برداشت از حساب مشتریان ادامه داده‌اند.
جالب‌تر اینجاست که تعدادی از بانک‌ها باوجود پرداخت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی مشتری به آن‌ها در پیامکی اعلام کرده‌اند که «مشتری گرامی: وضعیت قرارداد.... به دلیل عدم پرداخت بدهی به سررسید گذشته تبدیل شد.»
البته برخی بانک‌ها از همان ابتدا با بانک مرکزی همراه شده و دریافت اقساط این وام‌ها را به طور کامل متوقف کردند، اما شماری دیگر از بانک‌ها به بهانه «عدم ارایه درخواست از سوی وام گیرنده»، «وجود موجودی در حساب وام گیرنده»، «توان مالی وام گیرنده» و «تایید فرم برداشت مستقیم از حساب در زمان سررسید قسط توسط وام گیرنده»، به بی توجهی خود به ابلاغ بانک مرکزی ادامه دادند.
افزایش شکایات مردم نسبت به برداشت اقساط از حساب‌های وام گیرندگان توسط بانک‌ها باعث شد بانک مرکزی چندین بار نسبت به این موضوع تذکر دهد و حتی رییس کل بانک مرکزی نیز بر لزوم توجه بانک‌ها به این موضوع تاکید کرد.
بر این اساس، بانک مرکزی نیز در ۱۸ فروردین ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد: بانک‌ها و موسسه‌های غیربانکی که مبالغ اقساط قرض‌الحسنه سررسید شده در بازه زمانی مصوبه شورای پول و اعتبار را از حساب تسهیلات‌گیرندگان یا ضامن‌ها برداشت کرده‌اند، مسترد کنند.
بانک مرکزی تاکید کرد بخشنامه ۱۵ اسفند ۹۸ درباره مصوبه شورای پول و اعتبار که جهت تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا صادر شده است، باید اجرا شود.
در پی ادامه بی توجهی بانک‌ها به رعایت این بخشنامه، بانک مرکزی در نیمه نخست فروردین ماه، اقدام به راه اندازی سامانه ثبت شکایات احتمالی مشتریان بانکی دارای تسهیلات قرض‌الحسنه کرد.
در کل ناهماهنگی سیستم بانکی در چنین شرایطی ناشی ضعف رویه های اداری میان دستگاهی و یا عدم پذیرش دستورات مرجع بالادستی است که این امر منجر به سردرگمی بانک ها می شود. بهتر است بانک مرکزی حوزه نظارت بر چنین شرایطی که قبلا در وام ازدواج هم رخ داده بود را بیش از پیش تقویت کند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کسب و کار تعویق سه ماهه قرض الحسنه وام اقساط پرداخت اقساط وام گیرنده بانک مرکزی قرض الحسنه بانک ها بانک ها سه ماه وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۳۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

جام جم آنلاین اصفهان؛ نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور به پشتوانه اعتماد مشتریان خود توانست بیشترین درصد رشد منابع را در سال ۱۴۰۲ ثبت کند.

منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۷۴ همت رسیده است. این در حالی است که منابع این بانک در پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵۶ همت بود و بانک موفق شده در سال ۱۴۰۲ منابع خود را حدود ۷۶ درصد افزایش دهد.

این درصد رشد منابع بهترین عملکرد در سطح شبکه بانکی کشور به شمار می‌رود و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور، این دستاورد را کسب کرده است.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • مشکل بزرگ استقلال با مالک جدید پرسپولیس
  • خاندزوی: بدهی‌های ایران تا سال قبل را به صفر رساندیم
  • ناتوانی مردم آمریکا در پرداخت اقساط وام‌ها
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد
  • حساب پس‌انداز برای این افراد غیرقانونی شد
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • وام بزرگ ۳۰۰ میلیون تومانی را از این بانک‌‎ها دریافت کنید
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی