Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@10:42:50 GMT

حجم آب‌ سطحی پشت سدهای کردستان ۵ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۳۸۷۸

حجم آب‌ سطحی پشت سدهای کردستان ۵ درصد کاهش یافت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کامران خرم اظهارکرد: حجم آب‌های سطحی پشت سدهای مخزنی استان تا پایان فروردین سال آبی جاری ۲.۱ میلیارد مترمکعب بوده است.

وی اضافه کرد: میزان ذخیره منابع آب زیرزمینی استان نیز تا پایان سال ۹۸، یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیشتر از آن، ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به ممنوعیت تخصیص منابع آب و مجوزهای جدید حفر چاه در بخش کشاورزی و صنعتی دشت‌های شرقی اشاره کرد و گفت: پارسال در مجموع بیش از ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و بر اثر آن حدود سه میلیون ۴۰۰ هزار مترمکعب آب به آبخوان‌ها برگشت داده شد.

خرم اظهار کرد: در کردستان بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که از این تعداد ۳۳ درصد منابع برقدار و مابقی آن شامل ۶۷ درصد منابع غیربرقی است.

وی بر جدیت این شرکت در برخورد با متخلفان و حفر چاه‌های غیرمجاز به ویژه در دشت‌های شرقی استان تاکید کرد و افزود: بر اساس آمار به‌دست آمده در کردستان تعداد ۷هزار حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و اطلاعات آن ثبت و به‌روزرسانی شده است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود. از مجموع ۱۶ سد کردستان، هشت سد در حال بهره‌برداری است.

کد خبر 507258 برچسب‌ها استان کردستان سد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کردستان سد شامل رودخانه میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان

سرهنگ رضا همتی‌زاده اظهار کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل آمار تصادفات در فروردین ماه عدم توجه به جلو با ۴۰ درصد، عدم رعایت حق تقدم با ۳۲ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با ۲۸ درصد مهم‌ترین علت رخ داده تصادفات درون‌شهری در کردستان بوده است.

رئیس پلیس راهور کردستان افزود: در فروردین ماه سال‌جاری تصادفات فوتی در مقایسه با مدت مشابه با سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش، تصادفات جرحی ۱۵ درصد کاهش و تصادفات خسارتی با ۲۰ درصد افزایش ثبت شده است.

وی گفت: علی‌رغم وجود تعطیلات نوروزی که افزایش سفر‌های نوروزی را در پی داشت، با برنامه‌ریزی پلیس، جلب همکاری سازمان‌های مرتبط و همچنین حضور پررنگ کارکنان، تصادفات فوتی و جرحی در ماه اول سال کاهشی بوده است.

همتی‌زاده گفت: تصادف عابرین پیاده با ۶۰ درصد و موتورسیکلت با ۳۵ درصد بیشترین عوامل شکل‌گیری تصادفات درون شهری کردستان در فروردین ماه بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد