Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@08:50:16 GMT

تولید 106 محصول سالم توسط زنان روستایی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۴۴۲۰

تولید 106 محصول سالم توسط زنان روستایی در کشور

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: یکی از پروژه‌هایی که مشترکا جهاد کشاورزی استان کرمان و دیگر استان‌های کشور با امور زنان به‌مدت سه سال در حال اجرا دارند، استانداردسازی محصولات کشاورزی توسط زنان روستایی است که این مسئله سبب توانمندی زنان روستایی در بحث تولید محصولات سالم می‌شود و در سطح کشور ۱۰۶ محصول سالم توسط زنان روستایی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، معصومه ابتکار امروز در ارتباط ویوئو کنفرانسی با شورای برنامه‌ریزی استان کرمان اظهار داشت: شاخص‌های عدالت جنسیتی را در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهور در انتهای سال ۹۶ تصویب کرده‌ایم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در انتهای این سند یک برنامه عملیاتی  پیش‌بینی شده و یک بخشی به‌عنوان پایش و ارزیابی دارد، افزود: پایش و ارزیابی بر اساس شاخص‌های عدالت جنسیتی است که این شاخص‌ها هر کدام یک شناسنامه دارد؛ ما شناسنامه را در همین ماه به همه استان‌ها ابلاغ می‌کنیم.

ابتکار تصریح کرد: سند ارتقاء وضعیت زنان استان کرمان و دیگر استان‌ها از نظر ما هم  راهبرد و هم برنامه اجرایی دارد.

وی گفت: به‌عنوان مثال یکی از پروژه‌هایی که مشترکا جهاد کشاورزی استان کرمان و دیگر استان‌های کشور با امور زنان به‌مدت سه سال در حال  اجرا دارند، استانداردسازی محصولات کشاورزی توسط زنان روستایی است و این طرح در سال جاری هم ادامه می‌یابد.

ابتکار عنوان کرد: این مسئله سبب توانمندی زنان روستایی در بحث تولید محصولات سالم می‌شود و خوشبختانه در سطح کشور ۱۰۶ محصول سالم توسط زنان روستایی تولید می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان داشت: یک هزار زن روستایی در این زمینه آموزش دیده‌اند و تعداد قابل توجهی زن تسهیل‌گر در این زمینه تربیت کرده‌ایم.

وی گفت: از ۱۰۶ محصول سالم تولیدشده توسط زنان روستایی، ۴۶ برند به وجود آمده که استان کرمان هم برند محصولات کشاورزی زنان روستایی را دارد که قابلیت این را دارد که این برند ارائه شود و حتی در بحث صادرات این برندها می‌توانند رقابت‌های بسیار بالایی را داشته باشند.

ابتکار ادامه داد: هر کدام از این برندها گواهینامه‌های استاندارد در زمینه سموم و بقایای کودهای شیمایی را دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما امسال طرح حمایت از بحث تولید گیاهان دارویی را مشترکا با وزارت جهاد کشاورزی داریم که حتما این طرح در استان کرمان هم اجرا خواهد شد و طرح بسیار مهمی  که مورد استقبال قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ابراز داشت: یک طرح توانمندسازی برای زنان روستایی در قالب بوم‌گردی را در سال جاری داریم زیرا بوم‌گردی‌ها فرصت‌های خوبی برای زنان روستایی به وجود آورده است.

ابتکار بیان کرد: با همکاری وزارت تعان، کار و رفاه اجتماعی طرح‌های در حال اجرا در سطح استان کرمان داریم که مهم‌ترین آن حمایت از فعالیت‌ تولیدی‌های تعاونی زنان که بخشی از این تعاونی‌ها روستایی هستند، بود.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های مشترک ما با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساماندهی شغل‌های خرد و خانگی است.

 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: طرحی را با وزیر کشور و همکاری یک تشکل غیردولتی در حال اجرا داریم که این طرح هم موفق بوده و بیش از  ۸۰۰  نفر سرپرست خانوار در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در سطح استان کرمان زندگی می‌کنند.

ابتکار بیان کرد: از طرح‌هایی که مشترکا در استان کرمان در حال اجرا با دستگاه هستیم  طرح نهضت سوادآموزی برای حمایت از توسعه سوادآموزی برای دختران عشایری و روستایی و تولید محتواهای آموزشی برای آنها است.

وی تاکید کرد: طرح گفت‌وگوی ملی خانواده را با وزارت آموزش و پرورش در استان کرمان در حال اجرا هستیم که این طرح دو مرحله در استان اجرا شده و همچنین افزایش مشارکت‌های اجتماعی دختران دانش‌آموز از دیگر طرح‌های ما با آموزش و پرورش در استان است.

ابتکار گفت: ما برای هر استانی مهم‌ترین مسائل اجتماعی و خانواده را به‌صورت یک کتاب در اختیار داریم و کتاب استان کرمان را هم داریم که در پرتال امور زنان قابل رویت است.

وی افزود: شاخص‌های ملی خانواده در ستاد ملی خانواده در پایان بهمن ماه قبل از کرونا برای اولین بار با حضور رئیس جمهور به تصویب رساندیم و با این شاخص‌ها اکنون وضعیت خانواده‌ها در هر نقطه‌ای از کشور قابل رصد، پایش و ارزیابی از بعد اقتصادی،فرهنگی، جمعیتی، مسائل نشاط خانواده‌ها و مسائل روانی خانواده‌ها است و خانواده ایرانی را از هر نظر می‌توانیم بسنجیم .

ابتکار عنوان کرد: یک طرح با وزارت علوم و فن‌آوری در حال اجرا داریم به عنوان طرح سفیران فرهنگی دانشگاه‌های کشور که در استان شما نمایندگان تشکل‌ها در این طرح شرکت کرده‌اند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطر نشان کرد:  طرح ارتقاء تاب‌آوری اجتماع نیز از سال ۹۶ سه بار در استان کرمان و در ۹۵۰ نقطه کشور اجرا شده که به جوامع محلی کمک می‌کند در برابر آسیب‌ها و مشکلات طاقت‌فرسا، خودباوری و توانمندی‌های درونی خود را بشناسند و راهکار و راه حل و با کمک بازیگران محلی به دست بیاورند.

ابتکار افزود: استان کرمان در انتصاب مدیران زن در سطح کشور رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده که در جایگاه خوبی در سطح کشور قرار دارد.

انتهای پیام/80018/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: زنان خانواده تولید استاندارد امور زنان و خانواده توسط زنان روستایی زنان روستایی استان کرمان استان کرمان رئیس جمهور سطح کشور حال اجرا محصول سالم استان ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۴۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌

 شیوا شبدینی   بیان کرد: آخرین روز سلامت «خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» عنوان یکی از روزهای «هفته سلامت» است، در این نام‌گذاری به طور ویژه اهمیت خانواده به‌عنوان اولین پایگاه آموزشی در زمینه‌های تغذیه سالم و ورزش همگانی پیش از ورود به جامعه موردتوجه قرار گرفته است.

وی افزود: یک خانواده سالم، با ایجاد فرهنگی از آگاهی درباره سلامت، این امکان را به اعضایش می‌دهد که بهترین تصمیم‌ها را در خصوص سلامتی خودشان بگیرند، آموزش‌های مرتبط با تغذیه سالم، مراقبت از بدن و روح و تدابیر پیشگیری از بیماری‌ها، بخشی از این فرهنگ سلامت در خانواده هستند که به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کنند.

پزشک مرکز سلامت تصریح کرد: باتوجه‌به افزایش چندبرابری چاقی در چند دهه اخیر و به‌تبع آن افزایش کم‌سابقه موارد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن نظیر کبد چرب و دیابت، تغذیه سالم و ورزش همگانی که از عوامل اصلی پیشگیری از چاقی هستند بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و بر نقش و اهمیت خانواده و به طور ویژه مادر خانواده به‌عنوان اولین مروج این سبک زندگی سالم تأکید شده است.

وی یادآور شد: تهیه غذای سالم یکی از ارکان اصلی سلامت هر فرد به شمار می‌رود و تصور من بر این است که بانوان نقش اصلی را در این زمینه عهده‌دار هستند. اگر بتوانیم مادران و خانم‌های خانه‌دار را در زمینه تغذیه سالم آموزش دهیم شاید گام بزرگی در این زمینه برداریم، در درجه اول آموزش به خانواده اهمیت دارد و محل دیگری که فرد به آن وارد می‌شود مهدهای کودک و مدارس هستند، پس در مرحله بعد تمرکز اصلی باید روی آموزش در مهدهای کودک و مدارس باشد.

شیوا شبدینی در ادامه تشریح کرد: دیگر مراکزی که می‌توانیم آموزش‌ها را در آن‌ها آغاز کنیم، محل‌های کار و ادارات هستند، بارها دیده شده که غذاهایی که برای کارمندان تهیه و طبخ می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اکنون اکثر افراد ناگزیرند غذا را یا در محل کار بخورند یا از طریق رستوران‌های اطراف محل کار خود تهیه کنند. اگر غذاهایی که ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند غذای سلامتی باشد، سلامت کارمندان نیز تضمین می‌شود.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها بر این باورند که پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و سلامت هزینه‌های زیادی دارد، اما اگر واقعاً کلاه‌خود را قاضی کنیم متوجه می‌شویم که بدن ما در طول هفته‌ها و ماه‌ها چقدر مواد غذایی ناسالم مانند انواع شیرینی‌ها، تنقلات، چیپس و پفک و انواع نوشابه‌های شیرین و آب‌میوه‌های صنعتی دریافت می‌کند، اگر از مصرف این غذاها و تنقلات ناسالم پرهیز کنیم می‌توانیم هزینه‌ای را که پیش‌تر صرف این غذاها می‌کردیم، به تهیه مواد غذایی سالم اختصاص دهیم.

شبدینی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که دیده می‌شود کم‌تحرکی است، ساعات خیلی طولانی حضور در ترافیک سنگین شهری باعث می‌شود افراد تحرک کمی داشته باشند، کم‌تحرکی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی (استخوانی) است.

وی افزود: اگر بتوانیم در کنار تغذیه سالم حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان به فعالیت ورزشی اختصاص دهیم و در آخر هفته‌ها به همراه خانواده ورزش‌های خیلی ساده مانند رفتن به پارک‌ها، کوهستان و بازی‌های گروهی را مدنظر قرار دهیم تا حد زیادی از بیماری‌های کبد چرب و دیابت که روند ابتلا به آن‌ها آن با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، می‌توانیم پیشگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت