Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:21:11 GMT

دوره‌های مجازی مشاوره کتابدار برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۵۸۴۴

دوره‌های مجازی مشاوره کتابدار برگزار می‌شود

به گزارش عصر شنبه پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نخستین دوره مجازی مشاوره کتابدار با محوریت داستان‌های عامه پسند ایرانی و تجربه‌های خواندن برگزار می‌شود. این دوره‌ها از طریق سامانه آموزش مجازی نهاد به نشانی amoozesh.iranpl.ir ارائه شده و کتابداران می‌توانند از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۵ اردیبهشت ماه با ورود به سامانه فراگیر آموزش و پروفایل آموزشی خود،‌ در دوره منتخب ثبت نام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوره آموزش مجازی مشاوره کتابدار با موضوع داستان‌های عامه‌پسند ایرانی به طرح مباحث ویژگی‌های فرمی رمان عامه‌پسند ایرانی، ویژگی‌های مضمونی رمان عامه‌پسند ایرانی و معرفی و نقد چند نمونه رمان عامه‌پسند ایرانی با تدریس محمد بکایی، نویسنده، می پردازد. این دوره آموزشی سه ساعته، طی سه جلسه روزهای ۲۷ اردیبهشت و سوم و دهم خردادماه برگزار خواهد شد.

دوره آموزش مجازی مشاوره کتابدار با موضوع تجربه‌های خواندن نیز با تدریس مریم برادران، محقق، نویسنده و مدرس دانشگاه به طرح مباحثی همچون بیان تجربیات شخصی در مطالعه، بیان رویکردهای هنجاری به مطالعه و کارکردهای آن، خواندن به عنوان عمل ارتباطی، خواندن با لذت و اثراتش در تحقیقات و کتابخانه به مثابه زیست بوم و نقش کتابداران در آن می پردازد. این دوره نیز طی سه جلسه در روزهای ۳۰ اردیبهشت ماه و ششم و سیزدهم خردادماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. امکان حضور همکارانی که در سال ۱۳۹۷ در دوره مشاوره کتابدار شرکت کردند،‌ به دلیل همپوشانی محتوای ارائه شده، در دوره تجربه‌های خواندن میسر نیست.

مباحث ارائه شده در این دوره ها از طریق سامانه آموزش نهاد و در قالب فیلم به اشتراک گذاشته می شود و شرکت کنندگان پس از اتمام دوره موظف به گذراندن آزمون نهایی هستند که زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

دوره‌های آموزشی مشاوره کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش از این به صورت حضوری و در شهرهای اردبیل، دزفول، ساری، تنکابن، شیراز، بندرعباس، مشهد، تبریز و اهواز برگزار شده است.

کارگاه غیرحضوری «کتابداری تعطیل نیست» برگزار می‌شود

کارگاه غیرحضوری «کتابداری تعطیل نیست» ویژه کتابداران شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت با تدریس فاطمه پازوکی برگزار می شود.

این برنامه با هدف آموزش مباحثی همچون خدمات و برنامه های کتابخانه های عمومی در کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹؛ اهمیت دسترس پذیری فضاهای عمومی جامعه از جمله کتابخانه ها در دوران همه گیری؛ رهنمودهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای مقابله با ویروس کرونا در کتابخانه‌ عمومی، در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت با تدریس فاطمه پازوکی، رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و عضو کمیته کتابخانه‌های عمومی اتحادیه انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) به صورت مجازی برگزار می شود.

کتابداران کتابخانه‌های عمومی می‌توانند جهت ثبت نام و حضور در کارگاه عدد ۸ را به سامانه ۱۰۰۰۴۵۰۱۸ ارسال کنند.

استقبال زندانیان از مطالعه در سیره و زندگی اهل بیت(ع)

رئیس اداره فرهنگی زندان مشهد در پیامی از استقبال و اشتیاق زندانیان به مشارکت در برنامه های فرهنگی و کتابخوانی با موضوع زندگی و سیره اهل بیت(ع) خبر داد و گفت: مطالعه و کتابخوانی یکی از برنامه‌ها و فعالیت های همیشگی در زندان ها است و معمولا افراد حاضر در این اماکن وقت خود را با مطالعه و کتابخوانی  پر می کنند. اداره زندان های مشهد نیز در سال های گذشته ارتباط خوبی با اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی داشته و برنامه های فرهنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی برگزار شده که این برنامه ها با مشارکت بسیار خوب زندانیان همراه بوده است.

حجت الاسلام محسن لزگی، افزود: در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سال گذشته نیز تعداد زیادی از زندانیان و کارکنان اداری ما با مطالعه کتاب های جشنواره در این برنامه  فرهنگی سهیم شدند. در سال جاری نیز این آمادگی وجود دارد تا  برنامه فرهنگی و معنوی دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با همکاری مدیریت زندان مشهد با شکوه بیشتر برگزار شود.

برچسب‌ها کتابداری نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب پروندهٔ خبری سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابداری نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب کتابداری نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور عامه پسند ایرانی برگزار می شود برنامه ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۵۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل

کمال‌الدین میرجعفریان در نشست با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: توسعه فضای کتابخانه‌ای در اردبیل و نزدیک شدن به سرانه متوسط کشوری یکی از مطالبات دانش‌آموزان و دانشجویان در سال‌های اخیر بوده است.

او ادامه داد: در پاسخ به این نیاز و رفع نیازمندی‌ها پس از جلسات متعدد کارشناسی پراکندگی کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر اردبیل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و برای رفع مشکلات فرهنگی تلاش می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هم در این جلسه از مذاکره با خیر کتابخانه‌ساز برای احداث کتابخانه عمومی خبر داد و افزود: خیرین کتابخانه‌ساز آماده احداث پروژه احداث کتابخانه عمومی پس از تحویل زمین هستند.

پروانه رضاقلیزاده خاطر نشان کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود طی یک تا ۲ سال آینده بتوانیم کتابخانه‌هایی شایسته در مناطق مختلف شهر اردبیل افتتاح کنیم تا شهروندان ساکن در این مناطق از فضای مطالعاتی و خدمات کتابخانه‌ای آن بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: دسترسی آسان به کتابخانه یکی از استاندارد‌های فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) می‌باشد و این امر مستلزم افزایش تعداد کتابخانه‌ها در مناطق مختلف شهری و روستایی است.

در این جلسه مقرر شد تا در خصوص تامین زمین مورد نظر برای احداث کتابخانه عمومی در محلات دروازه مشگین و میدان جهاد که وسعت و تراکم جمعیت قابل توجهی داشته و از کتابخانه‌های عمومی شهر فاصله چشمگیری دارد، اقدامات لازم توسط دستگاه‌های ذیربط صورت بگیرد.

همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مکلف شد زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع در خیابان دامپزشکی برای احداث کتابخانه در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل قرار دهد.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است. در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های استان اردبیل ۸۲ باب (با یک میلیون جلد کتاب) است که ۶۵ باب از آنها زیر نظر مستقیم اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود و ۱۷ باب دیگر با مشارکت سایر ارگان‌ها و نهاد‌های خصوصی و دولتی فعالیت می‌کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور