Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@01:34:10 GMT

رونمایی از سامانه سیاست‌گذاری هوشمند بحران‌های اپیدمیک

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۶۸۰۹

رونمایی از سامانه سیاست‌گذاری هوشمند بحران‌های اپیدمیک

سامانه سیاست‌گذاری هوشمند بحران‌های اپیدمیک (ساهوپ) دانشگاه علم و صنعت ایران، امروز شنبه 13 اردیبهشت ماه با حضور دکتر مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، دکتر مفتاحی رئیس اندیشگاه بسیج اساتید کشور، مهندس ایلخان رئیس بسیج مهندسین عمران و معماری کشور، رئیس و جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه علم و صنعت رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، درابتدای این جلسه دکتر میرسامان پیشوایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع و مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت در سخنانی طراحی سامانه "ساهوپ" را حاصل همکاری اندیشکده حکمرانی باز بسیج اساتید دانشگاه، با دانشکده‌های مهندسی پیشرفت و مهندسی صنایع دانست و در تشریح ضرورت عرضه آن گفت: دولت‌ها بدون سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه و مبتنی بر شواهد علمی، هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کنند. اجرای طرح "ساهوپ"(سامانه سیاست‌گذاری هوشمند بحران‌های اپیدمیک)به اصلاح و ارتقای سبک حکمرانی در ایران کمک می‌کند، زیرا ابزار سیاست‌گذاری هوشمند را در اختیار دولت می گذارد.

مدیر پروژه ساهوپ افزود: در دانشگاه علم و صنعت ایران تخصص‌های متنوع علوم انسانی و فنی در کنار یکدیگر وجود دارند و این یک مزیت رقابتی برای دانشگاه محسوب می‌شود.

دکتر پیشوایی، رصد پیامد سیاست‌ها، افزایش سرعت و دقت سیاست‌گذاری، تبدیل تصمیم‌های سیاسی به امری کارشناسی، امکان شبیه‌سازی بحران‌هایی مانند کرونا، تست انواع سیاست‌های کنترلی تحت دوزهای مختلف با زمان‌های اعمال متفاوت را از جمله مزایای سامانه ساهوپ دانست و گفت: این سامانه توسط گروه ده نفره بین رشته‌ای با تخصص‌های مهندسی سیستم، سیاست‌گذاری و اپیدمولوژِی مبتنی بر متدولوژی پویایی‌شناسی سیستم‌ها و مدل اپیدمی اصلاح شده SEIR طی مدت دو ماه کار فشرده طراحی و پیاده‌سازی شده است.



وی درادامه به تشریح معماری و نحوه عملکرد این سامانه و تشریح محیط کاربری آن پرداخت و تاکید کرد: افراد عادی بدون بهره‌مندی از دانش تخصصی می‌توانند از سامانه یادشده بهره بگیرند وما می‌توانیم در صورت حمایت کافی در آینده، ماژول بهینه‌سازی را برای پیشنهاد سیاست‌های اعمالی بهنیه به آن اضافه کنیم. افزایش دقت پارامترهای فنی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری و تجربیات خبرگان اپیدمولوژی نیز ممکن است.

دکتر پیشوایی در پایان پیشنهاد راه‌اندازی مرکز حکمرانی هوشمند در دانشگاه علم و صنعت ایران را برای خدمت‌رسانی به بخش‌های مختلف حاکمیتی مطرح کرد و توسعه سامانه‌های حکمرانی هوشمند در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را با توجه به نیازهای دستگاه‌های حاکمیتی و نیز اتصال سیستم‌های اطلاعاتی به این سامانه‌ها برای افزایش دقت آن‌ها را یک ضرورت دانست.

در ادامه، دکتر زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، در سخنانی ضمن اظهار خرسندی از رابطه بسیار خوب و مناسب دانشگاه علم و صنعت ایران و نهاد بسیج، آن را ناشی از روحیه تعهد و علاقمندی این دانشگاه به پیشبرد امور نظام جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف دانست و گفت:در آینده جنگ با ایران در حوزه‌های زیستی و شناختی است و دشمن می‌داند که قادر به حمله نظامی به ما نیست. لذا تشکیل قرارگاه‌ها و سامانه‌ها در آینده باید بر همین اساس صورت بگیرد.

وی افزود: ما با تمام قوا از این سامانه پشتیبانی می‌کنیم و باید برای ارائه رسمی آن به نهادهای دولتی و حاکمیتی از سوی خود دانشگاه اقدام شود و دولت برای رشد آن حمایت مادی و معنوی به عمل آرد.

دکتر زارعی گفت: ما در دوران مواجهه با کرونا به تجربه معرفتی تازه ای رسیده‌ایم و آنهایی که خدا را کشته بودند و دنبال نظم معرفی تازه‌ای مبتنی بر راهبری علم بودند، متنبه شدند. رسانه‌های فارسی زبان زیر نظر پنتاگون تنها به سطح سیاسی این موضوع توجه می‌کنند. ولی ما باید به سطح معرفی آن هم توجه کنیم. یورگن هابرماس فیلسوف مشهور آلمانی که قبلاً می‌گفت مدرنیته آشوب‌ها را به طور خودسامان اداره می‌کند، هم اکنون می‌گوید باید از نئولیبرالیسم عبور کنیم، زیرا در ایام کرونا به درد ما نخورد.



سطح دوم بحث بعد از سطح معرفتی، سطح فلسفی است و آنهایی که علم را به جای خدا نشاندند نتیجه عمل خود را دیدند. سطح سوم بحث هم سطح حکمرانی است. جمهوری اسلامی در این سه سطح با توجه به امکانات و محدودیت‌هایی که داشته درست عمل کرده و در حوزه حکمرانی نسبت به کشورهای اروپایی عملکرد بهتری داشته است.

سپس دکتر ارجمندی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و نیز آقایان دکتر معینی و دکتر فتحیان روسای دانشکده های مهندسی پیشرفت و مهندسی صنایع نظرات و پیشنهادات خود را برای ارتقای سامانه ساهوپ و سامانه‌های مشابه با آن و نیز الگوسازی برای همکاری‌های گسترده‌تر و غلبه بر چالش های جهان پس از کرونا مطرح کردند.

در پایان این جلسه دکتر ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن تقدیر از بسیج اساتید دانشگاه و دست اندرکاران طراحی سامانه ساهوپ گفت: در دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه فناوری محور و نه صرفا مقاله محور باشد و البته این موضوع به معنای بی توجهی به آیین نامه‌ها نیست. ما به آیین نامه ها توجه داریم، ولی فعالیت در مراکز فناوری و نوآوری هم مهم است. در این زمینه به مراکز فناوری و نوآوری هم پیشنهاداتی داده‌ایم.

وی افزود: حرکت به سمت راه‌اندازی گرایش‌های میان رشته‌ای، رمز موفقیت دانشگاه‌ها در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی است. تمرکز صرف بر آموزش‌های کلاسیک کافی نیست و خوشبختانه دانشکده‌های مختلف دانشگاه با همکاری یکدیگر گرایش‌های کاربردی و موثری ایجاد کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت، دکتر ذاکری ضمن اشاره به دستاورد دانشگاه در تولید الکل در یک آزمایشگاه ظرف مدت ده روز از 28 اسفند تا هشت فروردین آن را ناشی از روحیه جهادی دانشگاهیان دانست و افزود: اگر چه وظیفه دانشگاه‌ها تولید الکل نیست، ولی وقتی رابطه عرضه و تقاضا بر هم خورده، دانشگاه علم و صنعت ایران برای رفع نیاز مردم وارد عمل شده و الکل تولید می کند. الان بهترین فرصت برای نقش آفرینی کشور در زمینه صادرات مرتبط با بیماری کرونا است. ما باید به شرایط پساکرونا در جهان ونیازهای جدید توجه داشته باشیم و از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کنیم. راه اندازی مرکز نوآوری جدید دانشگاه هم به این امر کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علم و صنعت ایران دانشگاه علم و صنعت ایران سیاست گذاری هوشمند اساتید دانشگاه بسیج اساتید سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی استان که براساس اسناد بالادستی تهیه شده، آماده رونمایی است.

جواد قناعت امروز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در اولین شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: سیاست دولت در مباحث فرهنگی پیاده‌سازی گفتمان انقلاب در راستای هویت اسلامی - ایرانی است که در همین راستا دولت در کنار اقدامات زیر ساختی به موضوع فرهنگ هم توجه کرده است.

استاندار با بیان اینکه فعال سازی جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها یکی از این موارد در دولت سیزدهم است، افزود: این شورا قرارگاه سیاست گذاری در سطح استان است.

قناعت گفت: در سال ۱۴۰۲ ما فعال شدن شورای پاسداشت زبان فارسی را داشتیم، این مهم قانون است و مصوبه شورای فرهنگ عمومی را دارد.

وی خواستار جدی گرفتن مصوبات شورای فرهنگ عمومی توسط دستگاه ها شد و افزود: شورای فرهنگ عمومی قرارگاه سیاست گذاری است لذا اولویت ها باید مشخص و دستگاه ها در این جلسات حضور منظمی داشته باشند.

استاندار افزود: برخی موضوعات و تصمیم ها همانند پاسداشت زبان فارسی گرچه شاید برای داخل موضوع کوچکی باشد اما رسانه های دنیا برای آن واکنش نشان می دهند لذا در شورای فرهنگ عمومی باید با مطالعه وارد شد.

قناعت گفت: بزرگداشت مفاخر و نقشه مهندسی استان، پیوست گردشگری و پیوست فرهنگی از موضوعات مطرح شده در این شورا بود، بخش عمده سند جنبه ایجابی و بخشی سلبی است و اگر افراد در قالب گردشگری بخواهند فضای استان را خدشه دار کنند باید ورود کرد.

به گفته وی، آمریکا با قدرت عظیم نظامی در صحرای طبس بدون اینکه ما گامی برداریم درگیر طوفان شن شد و بزرگترین هواپیماهای آمریکا زمین گیر شدند. باید معجزه پنجم اردیبهشت در عرصه‌های ملی جدی دیده شود.

قناعت با بیان اینکه برای اجرای برخی پروژه ها اعتبارات ملی داریم، گفت: نیاز است دستگاه های متولی، مطالبات خود را از مرکز پیگیری کنند تا شاهد پیشرفت فیزیکی بیشتری در پروژه ها باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود
  • انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • هوآوی از نرم‌افزار جدید خودروی هوشمند رونمایی کرد
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد