Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@17:24:00 GMT

استفاده از نهال های مقاوم در برابر سرما ضروری است

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۹۳۳۱

استفاده از نهال های مقاوم در برابر سرما ضروری است

نادر فخری شنبه شب  در نشست با مسوولان و کارکنان  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان- شاهرود،  افزود:  کشاورز و باغداری که ۴ سال مداوم با سرمازدگی محصول یکساله خود روبرو بوده سرمایه و امیدش از بین رفته است نیاز به اعتماد سازی در تغییر الگوی کشت و جایگزینی اقلام مقاوم دارد.
وی با بیان اینکه مهم ترین بخش فرهنگ سازی و متقاعد کردن باغداران و کشاورزان اعتماد سازی است، تصریح کرد: تغییرات  باید طوری انجام شود که باغدار و کشاورز با میل و رغبت آن را پذیرا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرماندار  شهرستان شاهرود ادامه داد: اگر این فرهنگ سازی انجام نشود کشاورز و باغدار در برابر تغییرات مقاومت کرده و بخش عمده تحقیقات این مرکز بی اثر و مغفول خواهد ماند.
فخری با بیان اینکه نمودارها نشان می‌دهند که شرایط  سرمازدگی محولات کشاورزی و باغی در سال های آینده هم وجود داشته باشد، اظهار داشت: مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی شهرستان باید تلاش بیشتری در زمینه  اصلاح الگوی  کشت و جایگزین اقلام مقاوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه این مرکز باید نشست هایی در بخش های توجیهی، کارشناسی و تحقیقاتی داشته باشد، افزود: اداره جهاد کشاورزی هم در بخش های اجرایی، ترویجی و متقاعد کردن کشاورزان باید بیشتر کوشا باشند.
فرماندار شاهرود با بیان اینکه این مجموعه ها باید همکاری بیشتری باهم داشته باشند تا بهتر از گذشته کار ها پیش رود، ابراز داشت: مرکز تحقیقات بعد از شرایط کنونی و سفید شدن شرایط شهرستان از لحاظ کنترل ویروس کرونا باید طی مدت ۲ هفته نشست هایی با حضور شوراها، دهیاری و اعضای شورای تامین برای ترویج این فرهنگ داشته باشند.
به گفته وی دهیاری ها و شورا ها محل رجوع مردم هستند که به وسیله آن ها می‌توان کشت جایگزین اقلام جدید را در بین باغداران و کشاورزان ترویج کرد.
وی با بیان اینکه باید کشاورز و باغدار را با این فرهنگ سازی به سمت نتیجه تحقیقات هدایت کرد، اظهار داشت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی  یکی از سرمایه های ارزشمند شهرستان شاهرود است.
فخری شهرستان شاهرود را دارای ظرفیت و قابلیت های بسیار بالایی خواند و ابراز داشت: مرکز تحقیقات در کنار دانشگاه های این شهرستان از ظرفیت های مهم  این شهرستان برای توسعه بوده که باید بیش از پیش در امر کشاورزی مورد توجه قرار گیرند.
معاون استاندار سمنان با اشاره به اینکه شهرستان شاهرود در موضوع اشتغال و سرمایه ‌گذاری در بخش کشاورزی، دامداری و جاذبه های گردشگری و تاریخی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، تصریح کرد: در راس این ظرفیت ها کشاورزی شهرستان یکی از فرصت ها و مزیت های بسیاری خوب برای اشتغال دارد.
وی با بیان اینکه هفت درصد مناطق حفاظت شده کشور در شاهرود است، افزود : بر اساس آمار شهرستان شاهرود جزء ۱۹ قطب کشاورزی کشور است که در این بخش باید از فرصت مرکز تحقیقات بیشتر از گذشته استفاده شود.

فرماندار شاهرود ادامه داد: مدیریت راهبری و ایده در موضوع تحقیقات را به این مرکز واگذار شده و جهاد کشاورزی مکلف به اجرای برنامه های این مرکز است.
وی مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی را دو بال کشاورزی موفق خواند و گفت: جهاد کشاورزی باید با اجرای برنامه ها، پیگیری و اثر بخشی آن ها بتواند انگیزه مرکز تحقیقات را ارتقا بخشد.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان،سال ۹۷ در زمینه جذب و آموزش به دانش آموزان رشته کار و دانش، حایز رتبه برتر کشوری شد. همچنین ۹ رشته مانند گیاهان دارویی و گیاه پزشکی در مقطع کاردانی و یک رشته در مقطع کارشناسی در این مرکز تدریس می شود.
این مرکز در سال ۱۳۴۲ در کیلومتر سه جاده شاهرود – بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی مطرح و پس از فراهم شدن مقدمات در سال ۱۳۴۹ فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.
بتدریج با ساخت واحدهای زیربنایی مانند ساختمان، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و خرید ماشین آلات کشاورزی در سال ۱۳۶۷و با ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا جاذبه های گردشگری جهاد کشاورزی سرما سرمایه کشاورزی و منابع طبیعی سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شاهرود مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۹۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # سریال ، سریال تلویزیونی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • نصب یک هزار و ۹۲۶ کنتور هوشمند برق در شاهرود
  • ویژه برنامه‌های هفته معلم در شاهرود
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!