Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-26@09:02:18 GMT

واکنش شرکت ملی نفت‌کش به یک گزارش

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۰۷۵۱

واکنش شرکت ملی نفت‌کش به یک گزارش

تین نیوز

شرکت ملی نفت‌کش در واکنش به گزارشی با عنوان «پرونده سانچی آخر اردیبهشت رسیدگی می‌شود» که در صفحه 5 روزنامه «شرق» در تاریخ چهارشنبه 10 اردیبهشت منتشر شد، جوابیه‌ای را برای روزنامه «شرق» ارسال کرده است که عینا منتشر می‌شود:

به گزارش تین نیوز به نقل از اروزنامه شرق، «نظر به چاپ گزارشی با عنوان «پرونده سانچی آخر اردیبهشت رسیدگی می‌شود» در صفحه 5 روزنامه «شرق» در تاریخ چهارشنبه 10 اردیبهشت، قابل ذکر است خبرنگار محترم روزنامه «شرق» که در برهه‌های مختلف زمانی درخصوص سانحه سانچی گزارش‌هایی را منتشر کرده بود، در تاریخ 26 آذر ماه 98 با حضور در شرکت ملی نفت‌کش ایران به همراه چند خبرنگار دیگر، در یک نشست سه‌ساعته با کارشناسان و مسئولین امر در این شرکت سؤالات و ابهامات خود را به صورت کامل مطرح کرده و پاسخ نیز دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بعد از گذشت چند ماه بار دیگر همان سؤالات و ابهامات را از زبان وکیل چند نفر از خانواده‌های معترض مطرح کرده است. درخصوص مطالب مذکور که پیش از این به دفعات شرکت ملی نفت‌کش ایران به آنها پاسخ گفته است، توضیحات ذیل ارائه می‌شود:

در ابتدا همانند آنچه قبلا ذکر شد، بار دیگر تأکید می‌شود مستندات و نتایج رسیدگی به پرونده سانچی و آنچه تاکنون شرکت ملی نفت‌کش ایران ارائه داده است، نتیجه رسیدگی و ارزیابی پنج کشور دخیل در سانحه یعنی ایران، هنگ‌کنگ، پاناما، چین و بنگلادش است و کمیته رسیدگی به این سانحه بعد از صدها ساعت جلسه کارشناسی، مشروح یافته‌های خود را به صورت مکتوب ارائه داده و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران به عنوان نماینده ایران در این جلسات کارشناسی، این یافته‌ها را در قالب نشست مطبوعاتی به رسانه‌ها ارائه دادند که مستندات آن هنوز در آرشیو خبرگزاری‌ها موجود است. همچنین شرکت ملی نفت‌کش در راستای ارائه پاسخ شفاف به خانواده‌های شهدای سانچی، توضیحات و نتایج ارائه‌شده را با حضور این خانواده‌ها و البته با مشارکت همه تیم‌های کارشناسی، مدیریتی و سیاسی درگیر در سانحه از ارگان‌های مختلف تشریح کرد و به همه سؤالات و ابهامات خانواده‌ها در یک نشست ۱۰ساعته پاسخ گفت. تعداد ۱۰ خانواده معترض البته حاضر به مشارکت در این نشست نشدند و نماینده خود را فرستادند. همچنین در برهه‌های مختلف زمانی از زمان وقوع سانحه سانچی به دفعات شرکت ملی نفت‌کش توضیحات و پاسخ به ابهامات مختلف را منتشر کرد که مستندات آنها نیز در آرشیو رسانه‌ها قابل دسترسی است.

با این حال و با وجود این توضیحات چندباره، متأسفانه روزنامه «شرق» این ادعاها را در بازه‌های زمانی مختلف تکرار کرده است. با این حال در راستای رسالت ایجاد شفافیت، موارد ذکرشده در روزنامه «شرق» به شرح ذیل توضیح داده می‌شود.

1- شکایت قضائی از شرکت ملی نفت‌کش: برخلاف اظهارات وکیل 10 خانواده معترض در این گزارش، شرکت ملی نفت‌کش ایران هیچ‌گونه اوراق قضائی درخصوص طرح دعوی و شکایت از این شرکت در دادگاه‌های داخلی و یا خارجی و به طور اخص در دادگاه فدرال ایالات متحده دریافت نکرده است.

2- عدم آتش‌گرفتن کشتی در لحظات اولیه تصادم: برخلاف اظهارات غیرکارشناسی و غیرواقعی مطرح‌شده در این گزارش، آتش‌گرفتن کشتی در همان ثانیه‌های اولیه از محتویات جعبه‌سیاه کشتی کاملا مشهود می‌باشد. لازم به ذکر است محتوای جعبه‌سیاه سانحه پیش از این در فضای مجازی پخش شده و به راحتی قابل دستیابی است.

3- درخواست صدور گواهی فوت در همان روز غرق‌شدن کشتی: وکیل ۱۰ خانواده معترض به نادرست در این گزارش اظهار کرد در همان روزی که کشتی غرق شده است یعنی 24/10/1396، درخواست صدور گواهی فوت شده است. در حالی که برابر مستندات موجود، این شرکت یک ماه بعد از سانحه و چند روز پس از آن جناب ربیعی وزیر محترم وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به استناد مواد 26 و 27 قانون ثبت احوال و با توجه به پیگیری‌های مکرر خانواده‌های شهدای کشتی سانچی مبنی بر برقراری مستمری برای ایشان از سازمان ثبت احوال تقاضای صدور گواهی فوت برای 30 شهید نفت‌کش سانچی کرده‌اند و گواهی‌های فوت در تاریخ دوم تا ششم اسفند ماه 96 از طرف سازمان ثبت احوال صادر شده است. نکته حائز اهمیت اینکه ماده 26 قانون ثبت احوال برای صاحب مکانی که شخص در آن فوت کرده است تکلیف قانونی معین کرده است که فوت وی را ظرف 10 روز به اداره ثبت احوال محل اعلام نماید و این شرکت در اجرای این تکلیف قانونی مبادرت به این کار نکرده است. وکیل مزبور همچنین مدعی شده است که صدور گواهی فوت از طریق دورزدن قانون انجام گرفته، در حالی که همچنان که به استحضار رسید شرکت ملی نفت‌کش ایران به تکلیف قانونی خود بر اساس مواد 26 و 27 قانون ثبت احوال عمل کرده است.

4- عدم پرداخت حقوق مالی خانواده‌ها: رسیدگی به وضعیت خانواده‌های سانچی از همان زمان وقوع سانحه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت ملی نفت‌کش بود. در گزارش منتشرشده ادعا شده که به رغم صدور گواهی فوت، حقوق مالی خانواده‌ها تاکنون پرداخت نشده است! در رد این ادعای کذب اولا باید گفت که در همان ابتدای وقوع حادثه این شرکت به هر یک از خانواده‌ها 70 میلیون تومان به عنوان هبه و فارغ از حقوق و تکالیف قانونی پرداخت کرده است.

ثانیا هر خانواده‌ای که برای غرامت فوت به این شرکت مراجعه کرده است، این شرکت بر اساس مقررات دریایی به هر خانواده 105209 دلار (صدوپنج‌هزار‌ودویست‌ونه دلار) و برای هر فرزند صغیر 19382 دلار (نوزده‌هزاروسیصدوهشتادودو دلار) علاوه بر مبلغ فوق بر اساس گواهی حصر وراثت و به صورت اسکناس ارزی غرامت پرداخت کرده است. به طور متوسط هر خانواده ۱۲۰ هزار دلار غرامت دریافت کرد (با دلار نرخ امروز حدود دو میلیارد تومان). تاکنون 18 خانواده از این شهدا غرامت فوق مجموعا به مبلغ 2.212.173 (دومیلیون‌ودویست‌ودوازده‌هزاروصدوهفتادوسه) دلار آمریکا را در قالب اسکناس دریافت کرده‌‌اند. 10 خانواده معترض که از استفاده از گواهی فوت امتناع کرده‌اند، خود از دریافت مستمری قانونی و غرامت فوت عزیز خود اجتناب کرده‌اند و این موضوع اساسا ارتباطی به عملکرد این شرکت و یا هر مقام دیگری نداشته است.

5- وضعیت پیکرهای کشف‌شده: شرکت ملی نفت‌کش از ابتدای حادثه در مورد وضعیت احتمالی پیکر مطهر شهدا همواره سعی کرد تا با استفاده از نظرات کارشناسان این امر طی جلسات مشترک با حضور نماینده خانواده‌ها به چگونگی احتمالی وضعیت پیکر این شهدا پی ببرد. بدیهی است که کلمه (پودر شده‌اند) که در ادعاهای فوق در این گزارش مطرح شده است، موضع رسمی این شرکت نبوده و معلوم نیست با چه هدفی از زبان وکیل این ۱۰ خانواده مطرح شده است!

6- ذکر مطالب نادرست از جلسه خانواده‌ها با کارشناسان: در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در جلسه کارشناسی که با حضور همه تیم‌های دخیل کارشناسی و مسئولین نهادهای مختلف درگیر در سانحه با خانواده‌ها برگزار شده بود، شرکت ملی نفت‌کش (کاپیتان نوذری) مطالبی از جمله در مورد حق‌الزحمه تیم کارشناسی دانشگاه تهران به وکیل این خانواده‌ها ارائه کرده است. در این راستا نکات ذیل حائز اهمیت می‌باشد: اولا در این جلسه هیچ وکیلی از طرف خانواده‌ها حضور نداشته است. 20 خانواده در این جلسه حاضر بودند و 10 خانواده معترض صرفا یک نماینده به این جلسه فرستادند. ثانیا بر اساس مستندات موجود و فیلم کامل جلسه مذکور هیچ‌گونه اظهاری درخصوص مبلغ حق‌الزحمه تیم کارشناسی دانشگاه تهران نشده است. سوم آنکه در همان نشست کارشناسی خانواده‌ها با کارشناسان و مسئولان، رئیس تیم تحقیقات دانشگاه تهران اعلام کرد که بر اساس محاسبات انجام‌گرفته پرسنل کشتی احتمالا در دقایق اولیه و نه در دو یا سه دقیقه اول (ادعای وکیل ۱۰ خانواده) به دلیل تصاعد شدید گازهای سمی در فضای اطراف کشتی، فوت نکرده‌اند.

7- کالبدشکافی پیکر شهید آروی: نکته دیگر استناد وکیل 10 خانواده به گزارش پزشکی قانونی درخصوص کالبدشکافی مرحوم میلاد آروی است که صرف‌نظر از صحت و سقم نقل قول وی از پزشکی قانونی، معلوم نیست که بالاخره چه نتیجه‌ای از این گزارش حاصل شده و ایشان دنبال چه استنتاجی از آن بوده‌اند.

8- ادعای نادرست دستور کاپیتان به خروج از کشتی: همچنین در قسمتی دیگر وکیل این 10 خانواده مدعی شده است که فرمانده کشتی سانچی سه‌دقیقه‌و 30 ثانیه بعد از تصادف دستور خروج پرسنل از کشتی را صادر نکرده است و این در حالی است که بر اساس محتویات جعبه‌سیاه، شهید گران‌قدر کاپیتان عروجی هیچ‌گاه چنین فرمانی را صادر نکرده‌اند و تنها یک بار دستور پوشیدن جلیقه نجات را صادر می‌کند که به‌تن‌داشتن لباس نجات توسط شهید آروی و دو شهید دیگر مؤید همین موضوع است. در صوت جعبه‌سیاه که در فضای مجازی منتشر شده است نیز این موضوع به راحتی قابل فهم است که کاپیتان کشتی هیچ دستور خروجی نداده است.

9- اظهارات عجیب درخصوص ترکیب محموله سانچی: طبق آنچه در گزارش روزنامه آمده است درخصوص میزان وجود مواد سمی در محموله کشتی سانچی مطالب غیرکارشناسی، غیرعلمی و عجیبی عنوان شده که کاملا برخلاف واقع می‌باشد و این موضوع را می‌توان به راحتی و با اندازه‌گیری به دست آورد. جالب اینکه در جلسه‌ای که با حضور نماینده این ۱۰ خانواده معترض برگزار شد، درِ یک بطری آب‌معدنی کوچک که حاوی مقداری از این محموله بود، باز شد و حجم بو و مواد سمی این بطری کوچک افراد حاضر در محل جلسه را به شدت آزرده و مجبور به خروج از اتاق کرد! این بطری آب‌معدنی حاوی محموله، توسط خود نماینده این خانواده‌ها و از پارس جنوبی تهیه شده بود. حال در نظر بگیرید که 110 هزار تن از این مواد به شدت سمی در یک کشتی غول‌پیکر چه میزان عظیمی دود سمی ایجاد خواهد کرد.

10- اظهارات نادرست در مورد قایق نجات سمت راست کشتی: در گزارش روزنامه مطالبی در مورد قایق نجات سمت راست کشتی مطرح شده که غیرواقعی است. پیش از این هم به دفعات عنوان شد که با توجه به شواهد موجود و شدت میزان آتش در سمت راست کشتی در دقایق اولیه، امکان استفاده از قایق سمت راست به احتمال زیاد منتفی است و با بررسی تصاویر موجود از لاشه کشتی این مسئله به راحتی قابل اثبات است. همچنین برخلاف مطالب مطرح‌شده در گزارش روزنامه، این شرکت تاکنون هیچ عکس یا سندی مبنی بر قرارداشتن بازوهای هدایت‌کننده قایق نجات سمت راست کشتی در حالت عملیاتی نداشته است و برخلاف اظهارات غیرکارشناسی و نادرست وکیل این 10 خانواده، در فیلم‌های زیردریایی، بقایای بازوهای قایق نجات و قفل‌های ایمنی آن نشان‌دهنده عدم استفاده از آنهاست.

11- تماس‌های مشکوک: درخصوص تماس‌های مشکوکی که ادعا می‌شود با برخی خانواده‌ها گرفته شده، شرکت ملی نفت‌کش ایران بارها به طور مستقیم و واضح به این خانواده‌ها عنوان کرده است که رسیدگی به وضعیت تماس‌های مخابراتی از حیطه اختیارات این شرکت خارج بوده، ولی شرکت ملی نفت‌کش آماده است تا در صورت درخواست خانواده‌ها پیگیر این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح باشد. با وجود این، هیچ‌گونه مدرک و یا سابقه‌ای از این تماس‌ها از سوی خانواده‌ها به شرکت ملی نفت‌کش ارائه نشد.

در پایان بار دیگر و طبق اظهار چندین باره شرکت ملی نفت‌کش ایران، این شرکت آمادگی خود را جهت پاسخ به هرگونه ابهام یا سؤال باقی‌مانده درخصوص سانحه به رسانه‌ها و خانواده‌های محترم اعلام می‌‌دارد و همچنین از روزنامه حرفه‌ای «شرق» که قطعا با مشی حرکت در چارچوب منافع ملی شناخته می‌شود انتظار می‌رود در انتشار مطالب تخصصی مانند یک سانحه تصادم دریایی دقت بیشتری به خرج داده و ضمن استفاده از نظرات کارشناسان حوزه، از طرح مسائلی که به جز تکدر خاطر خانواده‌های محترم و سوء‌استفاده جریانات ضد منافع ملی حاصلی ندارد خودداری ورزد.

شرق: روزنامه «شرق» بنا بر ابهاماتی که البته بخشی از آنها در نشست خبری شرکت ملی نفت‌کش پاسخ گفته شد و بخشی دیگر که بر ابهامات افزود‌، اقدام به پیگیری موضوع و بیان بخشی دیگر از ابهامات کرد. فارغ از این، جنبه خبری پیگیری حقوقی این پرونده در مجامع بین‌المللی دارای اهمیت بالایی است و پیگیری موضوع را از بعد سیاسی نیز حائز اهمیت می‌کند. در جوابیه شرکت ملی نفت‌کش‌، به مواردی اشاره شده که در مدارک مستدل در اختیار، خلاف آن محرز شده است. در یک مورد مشخص، دستور خروج از کشتی از سوی کاپیتان عروجی است که در VDR موجود است. در اینجا بار دیگر بر وظیفه و رسالت یک رسانه مبنی بر واکاوی ابعاد مختلف یک حادثه پیچیده تأکید می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شرکت ملي نفت کش پرونده سانچي شرکت ملی نفت کش ایران خانواده ها صدور گواهی فوت خانواده معترض ۱۰ خانواده ثبت احوال قایق نجات جعبه سیاه مطرح شده بار دیگر تماس ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۰۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده هم قاتل از «بی‌بدن» شکایت می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به تازگی برخی رسانه ها گزارش داده اند که خانواده پسر متهم به قتل از سازندگان فیلم خواسته‌اند که اگر برخی سکانس های ملتهب "بی بدن" را حذف نکنند، پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار داده و حتی ممکن است حکم توقیف فیلم را بگیرند؟

کم شدن تدریجی سانس های فیلم "بی بدن" در برخی پردیس های سینمایی و جایگزینی با برخی آثار کم‌خطرتر،این ظن را تقویت می‌کند که گردانندگان اکران هم قصد دارند بی سروصدا، "بی بدن" را محدود و درنهایت از اکران حذف کنند؟

با این حال آنچه از اقبال عمومی پیش‌روست اینکه "بی بدن" با وجود محدودیتها، نه فقط در تهران بلکه در شهرستان ها هم گزینه اصلی بسیاری از مخاطبان جدی سینماها برای فیلم دیدن بوده و حتی برخی دستفروشان هم دی‌وی‌دی‌های خالی را به اسم اسم این فیلم به علاقمندان می‌فروشند!

باید منتظر ماند و دید بالاخره سرنوشت "بی بدن" به کجا خواهد انجامید و این فیلم الناز شاکردوست خواهد توانست سر سلامت اکران خود را به پایان برساند؟

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899762

دیگر خبرها

  • خانواده قاتل از «بی‌بدن» شکایت می‌کنند؟
  • خانواده هم قاتل از «بی‌بدن» شکایت می‌کنند؟
  • واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی
  • (ویدئو) اولین واکنش علیرضا دبیر به شکست دیوید تیلور
  • واکنش متفاوت حسن یزدانی به حذف تیلور از المپیک
  • واکنش ناباورانه حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک
  • واکنش احساسی حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور
  • واکنش حسن یزدانی به حذف تیلور از المپیک
  • واکنش غیرمنتظره حسن یزدانی به حذف تیلور | اعتبار کشتی در المپیک کم شد
  • واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک