Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@02:20:27 GMT

دستور توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال در هرمزگان صادر شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۱۱۱۷

دستور توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال در هرمزگان صادر شد

ایسنا/هرمزگان در پی تأکید رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان، دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس از صدور دستور قضایی به‌منظور توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال و مأموریت مشترک شیلات، دریابانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خصوص خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس صبح امروز(۱۴ اردیبهشت‌ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پس از تأکیدات رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در خصوص لزوم بررسی موضوع صید ترال و برخورد با متخلفین، از مدیرکل شیلات استان، فرمانده دریابانی و فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواسته‌شده است، نسبت به برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت شناورهای غیرمجاز، خصوصاً صید ترال در کل آب‌های استان هرمزگان اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی قهرمانی خاطرنشان کرد: این دستور قضایی با توجه به لزوم حمایت از اشتغال و تولید در استان در راستای تحقق منویات داهیانه مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال به‌عنوان "جهش تولید" و همچنین به‌منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و صیانت از حقوق عامه صادر شده است.

در همین خصوص مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این شناورها از محدوده صید قانونی خود خارج‌شده و با استفاده از تورهای ترال که استفاده از آن‌ها ممنوع است، موجب چندین مورد خسارت‌های زیست‌محیطی شدند.

افشین عسکری ادامه داد: این ۲ شناور با دستور دادستانی توقیف و به بندرگاه منتقل‌شده‌اند و پرونده تخلفات آن‌ها به دادگاه ارسال شد.

وی تخریب زیستگاه آبزیان، صدمه به بستر دریا و صید گونه‌های غیرمجاز را بخش دیگری از تخلفات انجام‌شده دانست و عنوان کرد: بابت استفاده از تورهای ممنوعه ترال جریمه ۳میلیارد ریالی مالکان هر یک از شناورها در انتظار است.

عسکری ادامه داد: خدمه یکی از این شناورها نیز هنگام مواجه‌شدن با مأموران دریابانی یک تور ترال را پاره و در بستر دریا رها کرده‌اند که این اقدام موجب گرفتار شدن انواع آبزیان از جمله گونه‌های مختلف لاک‌پشت‌ها در این تورها می‌شود.

رئیس اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست هرمزگان اضافه کرد: این اداره برای این تخلف نیز در لایحه قضایی تنظیم‌شده، درخواست یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال غرامت کرده است.

عسکری اضافه کرد: صید مرجان و کوسه نیز از دیگر قانون‌شکنی‌های انجام‌شده توسط این شناورهاست که جریمه صید هر کیلو مرجان  ۴۰میلیون ریال و هر کوسه ۳۰۰ میلیون ریال است.

وی یادآور شد: محموله این شناورها شامل ۲ تن صید غیرمجاز توسط شیلات توقیف‌شده و پرونده با شکایت مرزبانی، شیلات و حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در حال پیگیری قضایی است.

به گزارش ایسنا، از آنجا که انجام صید به روش ترال کف شامل کشیدن ابزار سنگین ماهیگیری در کف دریاست، این ابزار شامل تخته نگه‌دارنده تور، تور، زنجیرهای پایینی، طناب‌های بینابینی و سایر ابزار، تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ در کف دریا ایجاد می‌کنند، که از جمله این تخریب‌ها می‌توان به شکستن مرجان‌ها، تخریب بستر، تخریب لانه آبزیان کف زی ، ایجاد کدورت بالا در لایه پایینی و در نتیجه کاهش اکسیژن محلول آب، از بین بردن لارو ماهیان و آبزیان علی‌الخصوص آبزیانی که نزدیک کف شکار یا زندگی می‌کنند، خسارت به زیستگاه ،از بین بردن فیتوپلانگتون‌ها و زئو پلانکتون‌ها و حذف جلبک‌ها و علف‌های دریایی اشاره کرد. این اثرات باعث کاهش تنوع زیستی گونه‌ها و تغییرات وسیع اکولوژیکی و زیست‌محیطی می‌شوند و بسیار شبیه به برش یکسره درختان در جنگل است.

تفاوت آن در این است که در این‌گونه صید موجودات زنده نیز علاوه بر درختان از محیط حذف می‌شوند. علاوه بر موارد مذکور صید ترال با توجه به اینکه تمامی موجودات را صید کرده و هیچ آبزی توان فرار از تور را ندارد،دارای میزان صید ضمنی بسیار بالایی نیز است.

براساس تحقیقات صید به روش ترال می‌تواند در هر ساعت بیش از ۱۰ برابر میزان آلودگی جامدات معلق در آب نسبت به مواد معلقی که شامل مجموع فاضلاب‌های شهری، صنعتی و ماشین‌های لایروبی رودخانه‌هاست، آلودگی ایجاد کند. براساس تحقیقات و مقالات علمی منتشرشده  بین ۴ تا ۱۵ سال زمان لازم است تا آثار تخریب صید ترال در بستر از بین رفته و محیط به حالت اولیه برگردد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صید ترال صید ترال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۱۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از آزادسازی حدود ۱۵ هزار متر مربع از اراضی ملی جنگلی در دهنه توسکستان گرگان خبر داد و گفت: سه بنا و اعیانی غیر مجاز در این منطقه قلع و قمع شدند.

حمید سلامتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: در منطقه جنگلی توسکستان و حومه آن شاهد قطعه بندی اراضی کشاورزی ، تصرف منابع ملی و ساخت و ساز های غیر قانونی ‌در آن بودیم که با دستور دادستان مرکز استان گلستان کلیه ساخت و سازها غیرقانونی تخریب و اراضی مورد نظر به چرخه کشاورزی و طبیعت بازگشتند.

وی افزود: با توجه به قطعیت دادنامه صادره از شعبه دوم حقوقی گرگان نسبت به یک قطعه زمین واقع در اراضی ملی توسکستان به مساحت حدود ۱۴ هزار متر مربع، عملیات خلع ید و قلع و قمع کامل اعیانی با وسیله لودر و بیل میکانیکی اجرایی شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان همچنین گفت: در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت ۲ قطعه زمین از عرصه های منابع ملی واقع در توسکستان معروف به باغ سرهنگ به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع که در ان اعیانی (خانه بنا شده ) بنا شده بود؛ توسط بیل مکانيکي تخریب گردید.

سلامتی ادامه داد: سال های گذشته برخی آرای قلع و قمع صادر شده بود اما به علت برخی نگرانی ها امکان اجرای آن را وجود نداشت که در چند ماه اخیر با حمایت قاطع دادگستری اداره‌کل منابع طبیعی استان جسارت بیشتری برای اجرای این آرا و برخورد با متخلفان پیدا کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم استان خواست در صورت مشاهده هرگونه تعرض به منابع ملی و طبیعی مراتب را با شماره تماس‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

دیگر خبرها

  • تالار افلاک خرم‌آباد به دلیل تیراندازی‌های غیرمجاز در عروسی‌ها پلمپ شد
  • توقیف ۳ میلیارد ریال کالای احتکاری از انبار غیرمجاز در اصفهان
  • تخریب دو ساخت غیرمجاز در اسدآباد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • از توقیف شمش‌های مسی قاچاق تا کشف ۶ کیلوگرم حشیش در تنکابن
  • تداوم تخریب تغییرکاربری‌های غیرمجاز در شهرستان سامان
  • توقیف موتورسنگین غیرمجاز در طرح پلیس رفسنجان
  • تخریب ۱۲ ویلای غیرمجاز در چهارباغ البرز
  • تعطیلی بنادر مسافربری غرب هرمزگان
  • بنادر غرب هرمزگان به دلیل شرایط نامساعد جوی تعطیل شد