Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:32:22 GMT

آزادی مطبوعات؛ سرآغاز تشکیل جامعه مدنی پویا

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۱۱۹۴

آزادی مطبوعات؛ سرآغاز تشکیل جامعه مدنی پویا

پیدایش مطبوعات در سده گذشته در پیشرفت دموکراسی سهم بسیاری داشته و بر اذهان عمومی اثر زیادی گذاشته است. به همین دلیل هم برای نشان دادن اهمیت سیاسی مطبوعات در همان آغاز بر آن نام رکن چهارم نهادند. امروزه یکی از شاخصه های مهم برای اندازه گیری میزان توسعه یافتگی کشورها، شاخص دانایی و اطلاعات است که مطبوعات در ارتقای آن نقش بارزی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این صورت که مطبوعات می‌توانند با انعکاس مطلوب واقعیت ها و افزایش اطلاعات مردم در راستای توسعه فرهنگی و بالا بردن توان تصمیم‌گیری در جامعه حرکت کنند.

بنابراین اگر موانع پیش روی مطبوعات برداشته شود و آزادی آن ها سلب نشود و بتوانند از اشخاص و دولت هم از نظر سیاسی و فکری و هم از نظر مادی مستقل باشند، می توانند در راه ایجاد جامعه مدنی پویا و گسترش فرهنگ دموکراتیک و افزایش مشارکت اجتماعی نقش موثری ایفا کنند. همین تاثیرگذاری و اهمیت مطبوعات بود که سبب شد به پیشنهاد یونسکو و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر ۱۹۹۱ میلادی روز سوم ماه مه هر سال به عنوان روز جهانی مطبوعات معرفی شود.

مطبوعات زنده و پویا در جامعه

مطبوعات زنده و پویا در هر حکومت به خصوص حکومت های دموکراتیک و جمهوری دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که می توانند بسیاری از معادلات درون قدرت را به نفع مردم و شهروندان تغییر دهند. این مطبوعات باید دارای چنین ویژگی هایی باشند؛ یعنی ذکر واقعیت ها، نقد و بررسی و ارایه تحلیل های واقع بینانه و روشنگرانه نسبت به مسایل و جریان های موجود کشور، نقد عملکردهای دولت، آگاهی دادن به مردم، ابلاغ افکار عمومی به دولت و اعمال فشار عمومی بر آن. این ویژگی ها باعث می شود تا دولت ها تنها زمانی بتوانند دولتی پاسخگو باشند که مردم از عملکرد آن آگاه باشند؛ آگاهی که جز از طریق رسانه‌های گروهی از جمله مطبوعات مستقل و غیروابسته به دولت امکان‌پذیر نیست.

این ویژگی هایی که برشمرده شد در سایه آزادی بیان و آزادی خود مطبوعات قابل دست یابی است؛ آزادی هایی که جوهره جمهوری و دموکراسی محسوب می شود. منظور از آزادی بیان و مطبوعات آن است که هر شهروندی حق اظهار نظر دارد و نیز حق دارد، اظهار نظر خود را مانند دیگران به گوش همگان برساند. برای این منظور افراد، حقِ جستجو و دستیابی به همه نوع اطلاعات و اندیشه‌ها از طریق همه رسانه‌ها را دارند.

البته منظور از آزادی بیان، آزادی مخالفان و منتقدان است زیرا اگر فقط افرادی که به نحوی به قدرت سیاسی وصل اند، آزاد باشند، این آزادی نیست. آزادی یعنی آزادی مخالف. بنابراین هنر حکومت این نیست که مخالف خود را از صحنه دور کند، بلکه هنر حکومت این است که مخالفان خود را وادار سازد تا در چارچوب قانون بتوانند، عقاید و نظریات خویش را بیان کنند که این اتفاق هم با آزادی دادن به مطبوعات عملی می شود.  

در واقع می‌توان گفت که آزادی مطبوعات بخشی از آزادی است که برای رشد تعالی انسان در اختیار وی قرار می گیرد. این آزادی از ضروریات حیات اجتماعی و زندگی سیاسی به شمار می‌آید و وسیله‌ای برای تضارب افکار، مبادله اطلاعات و انتقال میراث بشریت است. همچنین فضای مناسبی جهت گفت وگو و تبادل فرهنگی میان تمدن ها و فرهنگ های مختلف ایجاد می کند.

نقش مطبوعات در هدایت و شکل‌دهی افکار عمومی

مطبوعات وقتی که از آزادی لازم برخوردار باشند، نقش های مختلفی برعهده می گیرند. یکی از اینها، نقش انکار ناپذیر آنها در هدایت و شکل دهی افکار عمومی و تاثیرگذاری آنها بر تحولات سیاسی و اجتماعی است زیرا مطبوعات آزاد و مستقل آیینه فکر، فرهنگ و تحولات درونی و بیرونی ملت ها به شمار می روند و نقش آن ها در فرایند توسعه سیاسی و ایجاد جامعه مدنی انکارناپذیر است.

مطبوعات می توانند با انعکاس واقعیت های جامعه و آموزش سیاسی مردم و پرهیز از یک سویه نگری به توسعه سیاسی و گسترش دموکراسی کمک کنند. آنها با متمرکز شدن بر مشکلات یا پدیده های خاص افکار عمومی را شکل می دهند و در تغییر و تحولات اجتماعی و سیاسی نقش دارند. بنابراین قدرتمندترین رسانه که می تواند بر افکار عمومی تاثیر بگذارد و ذهن  مردم را به هرسویی که می خواهد بکشاند، مطبوعات هستند که با جلوه دادن یک خبر مهم و انتشار آن در سطح گسترده ای از پهنه گیتی رسالت خود را که همان تاثیر بر افکار عمومی است، انجام دهند.

مطبوعات و توسعه سیاسی

مطبوعات و توسعه سیاسی بر روی یکدیگر تأثیر متقابل دارند. به این صورت که نظام سیاسی توسعه یافته برساخت و کارکرد مطبوعات تأثیر می گذارند و متقابلاً مطبوعات نیز به عنوان مجرا و بستر تضارب آرا و عقاید در فراهم کردن گفت وگوی نقادانه، نقش موثری در ایجاد زمینه توسعه سیاسی ایفا می کنند.

البته نباید از نظر دور داشت که توسعه سیاسی به مشارکت روز افزون در سیاست، تحرک توده مردم به شناخت بیشتر افراد و گروه ها نیازمند است؛ یعنی به ۲ شرط نیاز دارد: یکی اینکه مردم احساس کنند که جزئی از ملت هستند و توانایی اثر گذاری و تصمیم گیری در سرنوشتشان را دارند که در این خصوص، وسایل ارتباط جمعی از جمله مطبوعات می تواند به حمایت و تشویق مردم به مشارکت بپردازند و دوم اینکه نهادهایی توسعه یابند که توانایی بیان و تشخیص منافع گروه های متفاوت و تبدیل آنها به برنامه های سازگار و اجرای خط مشی های مربوط را داشته باشند که در این زمینه لزوم ایجاد تشکل های سیاسی و مدنی و مطبوعات مستقل به عنوان تریبون انتقال صداها و ایده های گوناگون احساس می شود.

بنابراین اگر توسعه سیاسی را وجود کثرت، رقابت و مشارکت در جامعه دانست، رسانه ها از جمله مطبوعات می توانند در به وجود آوردن این شرایط و حفظ و تداوم آن نقش مؤثر ایفا کنند. مطبوعات به عنوان یکی از کانال های ارتباطی مهم و تأثیرگذار در ساخت سیاسی جوامع به شمار می آیند که در ایجاد و گسترش فضای توسعه یافته سیاسی می‌توانند نقش آفرین باشند.

ایجاد ارتباط دوسویه میان دولت و مردم یکی از کارکردهای اصلی مطبوعات در روند توسعه سیاسی است. در این راستا مطبوعات می توانند از یک طرف دولتمردان را از نیازها، توقعات و انتقادات مردم مطلع کنند و از طرفی دیگر مردم را از امکانات و محدودیت های ملی آگاه ساخته و به توجیه و تفسیر تصمیم های گردانندگان سیاسی در محدوده قانون اساسی، عرف، ارزش ها و سنت های فرهنگی بپردازند.

همچنین احزاب، تشکل ها، انجمن ها و مطبوعات بستر و مجرای اصلی رقابت ایدئولوژی‌ها هستند اما زمانی که جامعه فاقد تشکل های مدنی و سیاسی باشد، مطبوعات از طریق فراهم کردن کانال مبادله آرا و ایدئولوژی های گوناگون و ایجاد فضای عمومی بحث و گفت وگو منجر به ایجاد مشارکت سیاسی می شوند.

باید گفت که میان مطبوعات و مجموعه عوامل و پدیده های اجتماعی دیگر، هم کنشی و ارتباط متقابل وجود دارد. دامنه فعالیت های آزادانه مطبوعات، محدود به میزان قبض و بسط هایی است که در شرایط سیاسی و اجتماعی به وجود می آید زیر همچنان که مطبوعات می‌توانند به ایجاد  نظام سیاسی توسعه یافته و فضای باز و مشارکت آمیز کمک کنند، متقابلاً ساختار سیاسی و نحوه توزیع قدرت در جامعه بر عملکرد و فعالیت آنها نیز تأثیر می‌گذارند.

برچسب‌ها مطبوعات و خبرگزاری های داخلی روزنامه نگار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون اساسی یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مطبوعات و خبرگزاری های داخلی روزنامه نگار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون اساسی یونسکو مطبوعات و خبرگزاری های داخلی روزنامه نگار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون اساسی یونسکو مطبوعات می توانند توسعه سیاسی افکار عمومی ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۱۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به آغاز اعتراضات دانشجویان آمریکا در محکومیت رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه امروز صدای حق در هر حال شنیده می‌شود، گفت: مشاهده می‌کنیم که مردم دنیا ولو در آمریکا، ظلم ستیز هستند و با نگاه‌های استکباری که در آمریکا و اسرائیل وجود دارد، مخالف هستند.

مهدی باقری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکا در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه تاکید کرد: این اعتراضات برای ما یک نگاه جدیدی ایجاد می‌کند که بدانیم با وجود اقدامات رسانه‌ها و فعالیت‌های بنگاه‌های خبرپراکنی و رسانه‌های غربی که تلاش می‌کنند واقعیات را پنهان کنند و به مردم اطلاعات غلط بدهند و به نفع خودشان ذهنیت سازی کنند، حقایق پشت ابر نمی‌ماند و حتی در آمریکا که تلاش دارند اوضاع دنیا را به نحوی جلوه دهند که به نفع خودشان باشد، باز مردم می‌فهمند که اسرائیل بر حق نیست و در غزه چه جنایتی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: شنیدن صدای آغاز اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا برای ما که در جمهوری اسلامی ایران هستیم و رسانه‌ها در حال کار شبانه روزی علیه ما و جبهه مقاومت هستند خبر خوبی است؛ چراکه مشاهده می‌کنیم که مردم دنیا ولو در آمریکا، ظلم ستیز هستند و با نگاه‌های استکباری که در آمریکا و اسرائیل وجود دارد، مخالف هستند و این می‌تواند کمک کار ما باشد تا بدانیم صدای حق در هر حال شنیده می‌شود و نباید از این ادعای رسانه‌های دنیا که می‌خواهند این تلقی را ایجاد کنند که کل دنیا به سمت صرفاً فسق و فجور رفته و هیچ جایی به دنبال عدالت طلبی و عدالت خواهی نیستند، مرعوب شویم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین با اشاره به بازداشت دانشجویان معترض در دانشگاه‌های آمریکا و سرکوب شدید اعتراضات آنها گفت: مردم ما باید بدانند تفاوت ایران با کشوری مثل آمریکا که خود را مهد آزادی می‌داند، چقدر است؛ در کشور ما رفتار با مردم معترض در اعتراضات بسیار مهربانانه است، اما حکومت آمریکا وقتی مردمش نسبت به اقدامات رژیم مستکبری مثل اسرائیل اعتراض می‌کنند، حاضر است مردم خود را تحت فشار قرار دهد و به آنها لطمه بزند و حتی در دانشگاه‌ها حضور پیدا کند و با دانشگاهیان برخورد بسیار زننده و تند و تیز داشته باشد؛ این اتفاقات نشانه‌ دهنده رو به انحطاط بودن حکومت آنها و تعالی حکمرانی در کشور ماست؛ در کشور ما اگر با کسانی اعتراض خود را با رفتاری ولو خطا انجام می‌دهند، با رأفت برخورد می‌شود.

باقری افزود: در سالهای گذشته در کشور چالش‌های اجتماعی متعددی داشتیم که شاید عمده آنها ناشی از خطای در اطلاع رسانی بوده اما با این وجود سعی بر رأفت بود و عفو رهبری در سال ۱۴۰۱ نمونه بی نظیری است؛ هر چقدر آمریکا از آزادی و تمدن حرف می‌زند، کشور ما در موقت بهتری در این زمینه قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره تاثیر عملیات «وعده صادق» بر ایجاد انگیزه در دانشجویان کشورهای دیگر در امید داشتن به مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوز، تاکید کرد: هم عملیات «وعده صادق» در ایجاد و افزایش انگیزه دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در دنیا در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه اثرگذار بوده و هم این اعتراضات موجب ضریب پیدا کردن این عملیات می‌شود. امروز مشاهده می‌کنیم که با وجود اقدامات امپراتوری عظیم رسانه‌ای غرب و شرق و تلاش آنها برای زیر سوال بردن عملیات وعده صادق در دنیا، نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه عکس آن رخ داده و امروز هم این عملیات باعث ایجاد قوت قلب برای آزادی خواهان و آزادی طلبان شده و هم از طرف دیگر حرکت این آزادی خواهان باعث می‌شود عملیات ما باعزت و اقتدار بیشتری مطرح شود؛ امروز نه تنها کسی نتوانست حرکت جمهوری اسلامی ایران را محکوم کند بلکه در ادامه کار ما در دانشگاه‌های آمریکا نیز اعتراضات سراسری شکل گرفته است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اعتراضات جوانان و دانشگاهیان دنیا در محکومیت رژیم صهیونیستی نیازی به شبکه سازی و توسعه شبکه‌ای ندارد، گفت: اعتراضاتی که در میان جوانان دنیا شکل گرفته است نشان از آن دارد که فطرت جوانان دنیا در حال مبارزه با ظلم است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • مسؤولان به وضعیت راه‌های نامطلوب استان بوشهر رسیدگی کنند
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت