Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفتاد و چهارمین روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۹۶۴۴۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۱۵۶ نفر فوت شده و ۷۷۳۵۰ نفر بهبود یافته‌اند. «علیرضا زالی» رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اعلام اینکه تعداد بستری‌های بیست و چهار ساعت گذشته نسبت به روز قبل‌تر از آن ۲ درصد کاهش داشته، تاکید کرده است؛ آن چیزی که امروز مهم است، توجه به این نکته است که شرایط اپیدمی در تهران و سایر شهرها به صورت شکننده تلقی شود، زیرا هر گونه تغییر رفتار می‌تواند، ما را با مشکل مواجه کند و همچنان شهر تهران در زمره شهرهای پرمخاطره در مواجه با ویروس کرونا قلمداد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت نیز بیان اینکه تا خردادماه و تا تابستان روند نزولی را خواهیم داشت، اما این موضوع به این معنا نیست که برخی از استان‌ها پیک‌های موردی را نداشته باشند. همچنین احتمال طغیان مجددا ویروس کرونا در ایران و کشور‌های دیگر وجود دارد و پیروزی ما در این زمینه شکننده است.

به هیچ عنوان کمبود کیت نداریم

اخذ تست کرونای روزانه از کادر پزشکی در بخش‌های ویژه منطقی نیست

«خسرو صادق نیت» رییس بیمارستان امام خمینی (ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره چگونگی اخذ تست کرونا از پرسنل درمانی گفت: به هیچ عنوان کمبود کیت نداریم، اما استفاده از آن بر مبنای پروتکل مشخصی است. البته این پروتکل، در هر بیمارستان بنابر رای متولیان، تعیین، ابلاغ و اجرا می‌شود. ما برای پرسنل به قدر کفایت و لزوم تست در اختیار می‌گذاریم. برای پرسنل خودمان، بویژه برای کسانی که به محل کار باز می‌گردند و آنهایی که مشکوک به ابتلای کووید19 هستند، تست پی سی آر را انجام می‌دهیم و همچنین برای افرادی که علامت دارند، تست پی سی آر انجام می‌شود.

وی افزود: اگر تست این همکاران مثبت باشد، به قرنطینه می‌روند و تمام زمان لازم برای قرنطینه را در مرخصی می‌گذرانند تا مطمئن شویم وقتی به کار باز می‌گردند، سالم هستند. تست پی سی آر در دسترس است و برای هر کسی که نیاز داشته باشد، انجام می دهیم.

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) تصریح کرد: قاعده تست پی سی آر این است، کسانی که علائم دارند، یا کسانی که علامت‌دار بودند و آماده بازگشت به کار هستند، تست شوند.

وی درباره اخذ تست کرونا از پرسنلی که در بخش ویژه  کار می‌کنند، تصریح کرد: در بخش‌های عادی احتیاجی نیست، ولی ممکن است برای آن دست از پرسنل جراحی و به منظور صحت سلامت آنها تست پی سی آر گرفته شود. از کسانی هم که قبلا در بخش‌های ویژه کرونا کار کرده‌اند، تست گرفته می‌شود تا از صحت سلامت آنها مطلع شویم.

او درباره اخذ تست کرونا از متخصصان بیهوشی و جراحانی که روزانه با جراحی سروکار دارند، گفت: از آنها تست گرفته می‌شود؛ اما منطقی نیست که هر روز از آنها تست بگیریم. توصیه‌ای هم نمی‌شود که هر روز از این افراد تست گرفته شود. باید فرد علامت داشته باشد، یا ما فکر کنیم که در دوره کمون به سر می‌برد که می‌تواند ناقل ویروس باشد، تا تست شود.  

ویروس کرونا در گرما به طور کامل از بین نمی‌رود

نگران شیوع همزمان کرونا و آنفولانزا در فصل پاییز هستیم

«احمدرضا بهره‌مند» کلینیکال میکروبیولوژیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که پیش از این مطرح شده بود، گرمای هوا باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود، اما شاهد هستیم که در برخی نقاط جهان با افزایش گرما بیماری کاهش پیدا نکرده است، نظر شما در این باره چیست؟ گفت:  وقتی حرارت از ۳۵ به بالا و تا ۴۰ درجه برسد، این ویروس شروع به فروکش کردن می‌کند. در حقیقت اشعه یو وی ای موجود در نور خورشید براساس اطلاعاتی که داریم، تکثیر این ویروس را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیش از این گفته شده بود که ویروس در هوا انتقال پیدا نمی‌کند و روی سطح می‌نشیند، ادامه داد: این گفته کاملا درست نیست، چراکه این ویروس هم روی سطح می‌نشیند و هم در هوا منتقل می‌شود و در خصوص این مطلب نیز آزمایش شده است. ذراتی که از سرفه افراد خارج می‌شود دو نوع هستند؛ هم ذراتی‌اند که سنگین بوده و روی سطوح می‌نشینند و هم شامل ذراتی است که در هوا پخش می‌شود و حال این ذرات در آفتاب داغ از بین می‌روند؛ البته در این فاصله نیز ممکن است، از افراد ناقل به افراد دیگر هم منتقل شوند؛ یعنی این از بین رفتن به معنی از بین رفتن کامل نیست، اما مدام کاهش پیدا می‌کند و از حالت اپیدمی خارج شده و به حالت پراکندگی تبدیل می‌شوند. 

این کلینیکال میکروبیولوژیست تاکید کرد: ویروس کرونا در هوای گرم کمتر می شود، اما وجود دارد و به طور کامل از بین نمی رود، حتی در ماه مرداد هم همینطور است، اما همانطور که سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده است؛ انتظار می رود در فصل پاییز یعنی در ماههای مهر، آبان و آذر سیر سینوسی جدیدی از بیماری کرونا بوجود آید که منطبق با زمان آنفولانزا است.

وی افزو: طبق اطلاعاتی که داریم برمبنای ژنتیکی ویروس ممکن است، جهش های جدید داشته باشد و ما در آن زمان احتمالا با یک کرونای جدید مواجه هستیم. نگرانی همه و سازمان بهداشت جهانی در خصوص شیوع احتمالی کرونا در فصل پاییز است و توصیه می‌شود همه به ویژه افراد مسن واکسن آنفولانزا و ذات الریه را بزنند.

بهره‌مند در واکنش به اینکه گفته می شود، علائم بیماری در افرادی که به تازگی به کرونا مبتلا شده اند، تغییر کرده اند و علائم بیماری به طور مشخص تب و سرفه شدید نیست، گفت: پاسخ این سوال بسیار سخت است و نمی خواهم با پاسخ به این سوال در اذهان عمومی وحشت و اضطراب ایجاد کنم، دلایل علمی وجود دارد که براساس آن گفته می شود، این ویروس در پی سیکل هایی که دارد و تکثیرهایی که می شود، ممکن است اتفاقاتی به لحاظ ژنتیکی برایش بیفتد و تغییر کند، اما در حال حاضر ادله‌ای محکمی ندارم که براساس آن بتوانم بگویم که در کرونا ویروس این اتفاقات افتاده است.

وی در این رابطه ادامه داد: وقتی ژن ها جهش پیدا می کنند یک سیستم کنترلی در ویروس ها وجود دارد به نام سیستم کنترل اصلاح ژن که آن را کنترل می کنند، اما ویروس هایی مانند کرونا فاقد این سیستم کنترل اصلاح هستند. ما از نظر علمی و تئوری برای این موضوع توجیه داریم که از حوصله این بحث جداست. در مجموع به لحاظ علمی ویروس وقتی در سیکل های مختلف تکثیر می شود، جهش پیدا می کند البته جهش الزاما بد نیست، به طور مثال ویروس آنفولانزا جهش می کند و این جهش ها را بررسی می کنند و برای آن واکسن می‌سازند، لذا واکسن امسال آنفولانزا با واکسن آنفولانزا در سالهای گذشته به دلیل جهش هایی که داشته، متفاوت است. 

این کلینیکال میکروبیولوژیست تاکید کرد: همانطور که گفتم، الزاما هر جهشی بد نیست و این جهش می تواند جلوی بیماری زایی را گرفته و یا انتقال بیماری را کم کند، اما جهش های دیگری هم هست که می تواند بد باشد، اما تاکید می کنم من در حال حاضر مطالعات جدیدی را ندیدم که براساس آن بتوانیم بگوییم که این ویروس در یک ماهه گذشته جهش پیدا کرده که باعث تغییر ماهیتی آن شده و این جهش ها باعث تغییر علائم بیماری شده است.در واقع در این یکماه ادله علمی مدللی در این مورد تاکنون ندیده ام و نمی خواهم چیزی را بگویم که ادله‌ای برای آن ندارم. 

بهره‌مند درباره روند سینوسی بیماری کرونا گفت: وقتی که این ویروس ۵ سیکل انتقال پیدا می کند، می تواند حدود ۳۴۵ الی ۳۴۷ نفر را آلوده کند در صورتی که اگر همین سیکل را آنفولانزا  داشته باشد، حدود ۴۴ نفر را آلوده کند بنابراین وقتی که جمعیت فاصله را رعایت نمی کنند و به تمام این الزاماتی که وزارت بهداشت و دکتر زالی بارها سفارش کرده‌اند توجه نمی‌کنند؛ ممکن است با افزایش بیماری در مواقعی مواجه باشیم. 

وی تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست ها و عدم حضور در تجمعات و رعایت فاصله اجتماعی بسیار ضروریست و تبعا عدم رعایت این موارد باعث می شود، وقتی ویروس در سیکل های مختلف تقسیم می شود، بر تعداد بیماران نیز افزوده شود و تعداد افراد آلوده با عدم رعایت موارد بهداشتی اعلام شده بالا می‌رود و این الزاما ربطی به جهش ویروس ندارد. 

بهره‌مند درباره استفاده از پلاسما درمانی در درمان کرونا گفت: پلاسمادرمانی از گذشته بوده است و یکی از روش‌های بسیار خوب درمان بیماری است و از سال ۱۸۹۱ که آنفولانزای اسپانیایی شایع شد از پلاسمادرمانی استفاده شده است. همچنین در بیماری‌های مختلف مانند کزاز، دیفتیری سیاه سرفه و ... از روش پلاسما درمانی استفاده می شود، اما باید توجه داشته باشیم که پلاسما درمانی بجز بیماری سیاه سرفه در اغلب بیماری‌هایی که  مورد استفاده قرار گرفته، بیماری ریوی مانند کرونا نبوده است.

وی تاکید کرد: در پلاسمادرمانی باید از میان انواع پادزهرها و یا آنتی‌بادی‌هایی که در بدن بیماران است، سرم خالص تهیه شود و آزمایشات بالینی بعد از تهیه سرم انجام شود. پلاسمادرمانی قطعا موثر است، اما تولید آن زمانبر است.برای پلاسمادرمانی باید کاملا مطمئن بود که در سرم تهیه شده بیماری‌های دیگری وجود ندارد و باید مورد تایید سازمان غذا و دارو واقع شود. اکثر کشورها نیز به دنبال پلاسما درمانی هستند و این درمان خیلی هم امیدبخش است و به لحاظ علمی کاملا تایید شده است و در بسیاری از بیماری‌ها کاربرد درستی داشته است، اما باید آزمایشات بالینی در خصوص آن انجام شود و در صورتی که واکنش منفی و یا اثرات سوء نداشت و همچنین عاری از مواد زاید و مواد مضر بود به تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو رسیده باشد. 

اضافه شدن دو هفته به ترم تحصیلی جاری

آموزش تا اواسط تیر ماه ادامه دارد

 تصمیم‌گیری برای امتحانات زود است

«علی اکبر افضلیان» معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آموزش‌های مجازی و بازگشایی احتمالی دانشگاه‌ها گفت: ما از اوایل اسفند و با شیوع کرونا ویروس در کشور، آموزش‌های غیرحضوری را ارائه کردیم. از طریق دو سامانه یکی سامانه آنلاین که حدود چهار هزار و سیصد درس در آن ارائه شده و دیگری سامانه آفلاین این کار انجام شده است. در هر دو بستر، استاد و دانشجویان روی مسائل درسی تبادل خیلی خوبی دارند و صدا، تصویر و متن قابل تبادل است که اولی به صورت آنلاین و برخط است و همان لحظه انجام می‌شود و عینا طبق برنامه هفتگی دانشگاه است.

وی در ادامه توضیح داد: دومی که در سیستم آفلاین است؛ سال‌هاست در دانشگاه استفاده می‌شود که همین نوع تبادل میان استاد و دانشجو در آن ممکن بوده ولی غیربرخط است؛ یعنی استاد مطالب را روی این بستر مجازی می‌گذارد و دانشجو می‌تواند بعدها از آن استفاده کند. حتی دانشجو می‌تواند نظرش را بیان می‌کند و استاد نظرات را گوش کند.

معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اضافه شدن دو هفته به ترم تحصیلی جاری گفت: به خاطر مشکلاتی که تا به حال بوده دو هفته به این نیم سال تحصیلی اضافه کردیم و به این ترتیب تا اواسط تیر ماه ترم ما ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص برگزاری حضوری یا مجازی امتحانات گفت: در مورد امتحانات هنوز تصمیم نگرفتیم و بستگی به این دارد که ستاد ملی مبارزه با کرونا چه شرایطی برای بعد از ماه مبارک رمضان و در خرداد یا تیر اعلام کند، هر تصمیمی که باشد ما بر اساس آن عمل خواهیم کرد. 

افضلیان گفت: هنوز زود است که در مورد نحوه چگونگی برگزاری امتحانات صحبت کنیم. ما از نهم فروردین به اساتید گفتیم که سعی کنند از کلاس به روش‌های مختلف ارزیابی کنند تا بتوانند بعدا یک شکل از ارزیابی مستمر از عملکرد دانشجو داشته باشند؛ اما صحبت در مورد امتحانات هنوز زود است و فعلا نمی‌توان چیزی گفت. اکنون ما در حال بررسی راه‌های مختلف هستیم، اما اکنون هیچ اظهارنظری نمی‌کنم تا به تجمیع برسیم و حالا هم زود است و تا امتحانات هشت هفته دیگر وقت داریم. 

معاون آموزشی دانشگاه‌ها شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا اینترنت برای دانشجویان شما به صورت رایگان محاسبه می‌شود؟ گفت:ما لیست‌های IP را به شرکت مخابرات دادیم و اینترنت برای  دانشجویان رایگان محاسبه می‌شود و از طرف ما نیست. البته فعلا بازخوردی نگرفتیم که ببینم در صورت حساب‌های دانشجویان منعکس شده است یا نه. 

وی در خصوص وضعیت اینترنت و پهنای باند دانشگاه توضیح داد: پهنای باند دانشگاه حدود هزار مگابیت هرتس است که وقتی دانشجویان بودند به صورت خیلی حجیم استفاده می‌شد و حالا که دانشجویان نیستند، برای پهنای باند از طرف دانشگاه مشکلی نیست، اما از طرفی در زمینه اتصال دانشجویان به اینترنت دانشگاه مشکلاتی وجود دارد که همه با آن مواجهیم به این شکل که در نقطه کور و سرعت کم، با قطعی اینترنت رو به رو هستیم.

افضلیان بیان کرد: در زمینه دسترسی دانشجویان به ما گزارش‌هایی منعکس شده که این گزارش‌ها دو دسته‌اند؛ یک مورد به صورت قطع و وصل شدن اینترنت است، مورد دیگر نیز نارسایی اینترنت در برخی از نقاط کشور است. به هر حال دانشجویان به شهرها و روستاهای خودشان برگشتند و ممکن است امکانات و دسترسی به اینترنت در برخی مناطق کمتر از جاهای دیگر باشد. با این وجود تلاش می‌کنیم با همین امکانات، شرایط را بهبود بخشیم و کارمان را انجام دهیم. 

وی درباره ارائه دروس عملی خاطرنشان کرد: ما حجم قابل توجهی دروس عملی یا دروس نظری- عملی داریم که اگر تا آخر تابستان شرایط بهتر شد، ارائه آنها را تکمیل خواهیم کرد و اگر احیانا تا شهریور ماه نتوانستیم درسی را ارائه کنیم،‌ آن درس عملی را ناتمام اعلام کرده و ترم بعد مجددا ارائه خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در پایان یادآور شد: در قدم اول برنامه این است که تا آخر تابستان درس‌های عملی هم به سرانجام برسد و ارائه شود. اگر احیانا نشد، ترم بعدی ارائه شده و نمره‌اش در همین ترمی که هست درج می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرونا معاون آموزشی دانشگاه پلاسما درمانی خبرنگار ایلنا اخذ تست کرونا وزارت بهداشت فصل پاییز ویروس کرونا شهید بهشتی بیماری ها بهره مند جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی ناتو از فعالیت های روسیه علیه کشورهای عضو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنجشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آنچه که «فعالیت‌های مضر» در قلمرو کشورهای ناتو خواند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، ناتو در بیانیه‌ای در تارنمای خود اعلام کرد: متحدان ناتو عمیقا نگرانی فعالیت‌های مضر اخیر در قلمرو اعضای خود است؛ از جمله فعالیت‌هایی که منجر به انجام تحقیقات و پیگرد چندین فرد در ارتباط با اقدامات دولتی خصمانه علیه جمهوری چک، استونی، آلمان، لتونی، لیتوانی، لهستان و انگلیس شده است.

این بیانیه افزود: این حوادث بخشی از کارزار فزاینده روسیه در منطقه یورو-آتلانتیک از جمله در قلمرو ناتو است که توسط نیابتی‌ها انجام می‌شود.

ناتو اعلام کرد: این اقدامات شامل کارشکنی، اقدامات خشونت‌آمیز، مداخله سایبری و الکترونیک، کارزارهای انتشار اطلاعات غلط و سایر اقدامات ترکیبی است. متحدان ناتو درباره اقدامات ترکیبی روسیه که امنیت این پیمان را تهدید می‌کند، عمیقا ابراز نگرانی می‌کنند.

ناتو گفت: ما بطور فردی و جمعی برای مقابله با این اقدامات عمل خواهیم کرد و به همکاری نزدیک در این زمینه ادامه می‌دهیم. ما به اعمال و تقویت ابزارهای خود برای مقابله و رقابت با اقدامات ترکیبی روسیه ادامه خواهیم داد و به ائتلاف خود و متحدانمان اطمینان می‌دهیم که برای بازدارندگی و دفاع در مقابل اقدامات یا حملات ترکیبی آمادگی داریم.

در بخش پایانی بیانیه ناتو آمده است: ما رفتار روسیه را محکوم می‌کنیم و از روسیه می‌خواهیم که همچون ناتو به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. اقدامات روسیه نمی‌تواند مانع از ادامه حمایت ناتو از اوکراین شود.

دیگر خبرها

  • نگرانی ناتو از فعالیت های روسیه علیه کشورهای عضو
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • مشکل کمبود دبیر و آموزگار در سال تحصیلی جدید حل شد
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • اضافه شدن هزار و ۴۸۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور