Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مهر، آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق شهر تهران، در اولین جلسه هفتگی درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان که به‌صورت مجازی از حسینیه شیخ مرتضی زاهد (ره) برگزار شد، با اشاره به انواع روح در انسان، گفت: قرآن شخص مؤمن را زنده و کافر را مرده می‌داند. در روایات آمده که هر انسان دارای سه روح است که این روح حرکت می‌کند، فکر می‌کند، کار می‌کند و اگر این روح ایمان پیدا کند، یک روح چهارم هم به او اضافه می‌شود، که اسم آن روح الایمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: انسان با این روح چهارم یک زندگی تازه پیدا می‌کند که دیگران چنین زندگی و حیاتی را ندارند. علامت این زندگی هم فهم در حرکت است، که یک کارهایی می‌تواند انجام دهد که دیگران نمی‌توانند انجام دهند، یا اینکه یک فکرهایی می‌تواند داشته باشد که دیگران ندارند. علامت این حیات حرکت و ادراک است.

ویژگی‌های مؤمن

این استاد اخلاق با اشاره به ویژگی‌های مؤمن، گفت: مؤمن کسی است که ایمان او قبول است و درجه لازم ایمان را کسب کرده است. حالا اگر به حد نصاب ایمان رسیده باشد یک چیزهایی می‌تواند بفهمد که دیگران نمی‌توانند، بفهمند.

وی افزود: برخی از اصحاب امام حسین (ع) در روز عاشورا در برابر نماز امام ایستادند و تیرهایی که به‌سوی حضرت پرتاب می‌شد به جان خود می‌خریدند. این کاری است که کسی دیگر نمی‌تواند انجام دهد. اصلاً به‌طور طبیعی اگر خطری به سمت انسان بیاید، انسان از آن خطر می‌گریزد، یا اگر چیزی به سمت چشم شما بیاید، چشم خودش بسته می‌شود.

آیت‌الله جاودان یادآور شد: اما این افراد در روز عاشورا موقع نماز جلوی تیرها ایستادند و وقتی می‌دیدند، تیر به سمت امام می‌آمد، سریع خود را به‌سوی تیر می‌بردند که تیر به آنها بخورد. می‌بینید که این یک حرکت غیر طبیعی است که از طبیعت بیرون است و این افراد در اثر ایمان بالا به این جایگاه رسیدند که تیر را به جان می‌خریدند که به امام تیر نخورد، و انسان عادی نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد.

کسب نور هدایت وعده قرآن نسبت به اهل ایمان

وی با بیان اینکه انسان با کسب ایمان زنده شده و حیات نورانی کسب می‌کند، گفت: قرآن در آیه ۱۲۲ سوره انعام می‌فرماید «أَوَمَنْ کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ»، کسی که مرده است و ما او را زنده می‌کنیم. حالا یک فرد مقدماتی را فراهم کرده و با فکر، دقت در خلقت و مطالعه درست به ایمان رسیده است. و خدا می‌فرماید پس ما او را با این ایمان زنده کردیم.

این استاد اخلاق اضافه کرد: در ادامه خداوند می‌فرماید «وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا»، و آن ایمان و آن حیات یک نور است که این فرد این نور را دارد و دیگران این نور را ندارند. این نور یک فهم و قدرت و توان برای انسان می‌آورد که یک کارهایی می‌تواند، انجام دهد که انسان طبیعی و معمولی از داشتن آن و توانایی انجام آن برخوردار نیست.

آیت‌الله جاودان افزود: سپس خداوند می‌فرماید «یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ»، حالا چنین انسانی که به ایمان رسیده و در برابر کسب این ایمان به او نور داده‌اند، این انسان می‌تواند با این نور ببیند و آنچه رذیله است، انجام نمی‌دهد. مثلاً اگر به دروغ می‌رسد، دیگر دروغ نمی‌گوید؛ اگر به خیانت می‌رسد، خودداری می‌کند؛ چون بر اثر این نور و ایمان متوجه این رذیله می‌شود و آن را انجام نمی‌دهد و ایمانش دیگر اجازه نمی‌هد که خیانت کند.

تشخیص راه صحیح اولین نتیجه ایمان قوی

آیت‌الله جاودان تشخیص راه حق از باطل را از اولین ثمرات کسب ایمان دانست و اظهار کرد: اولین نتیجه ایمان این است، که انسان می‌تواند راه صحیح را تشخیص بدهد و دیگر گول نخورد، حتی اگر یک حزب یا گروه با رنگ و بو و شعارهای جذاب بیایند، نمی‌توانند او را گول بزنند.

وی گفت: حتی اگر یک میلیارد روی میز او به عنوان رشوه بگذارند، این پول او را گول نمی‌زند و او نادرستی این عمل را می‌فهمد، وگرنه هر کس به‌طور معمولی می‌داند پول رشوه بد است، ولی شاید افراد معمولی آن را قبول کنند، اما فرد مؤمن به یک فهم عمیق‌تر از این فهم افراد معمولی رسیده و از رشوه و هر کار رذیله دیگری دوری می‌کند. نشانه کسب این نور و ایمان، تشخیص حق و باطل است؛ که به تعبیر قرآن علم راسخ است، که با علم راسخ دیگر درستی و نادرستی‌ها را متوجه می‌شود.

منبع: الف

کلیدواژه: آیت الله جاودان انجام دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۴۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آیت الله محمدی لائینی دراین نشست افزود: لایه اول فرهنگ همان باور است، روزانه باید باور‌ها و ایمان خودمان را قوی کنیم؛ ضعف معرفت و باور دینی اولین مسئله در حوزه فرهنگ عمومی است.

وی گفت:امیدواریم که جلسه شورای فرهنگ عمومی به خروجی مطلوب ولو سی‌درصدی برسد، قلیلی که در حال تقلیل نباشد و در حال تکثیر باشد خوب است، مثلا همین مسئله‌های زاد و ولد و ازدواج.که نیازمند توجه بیشتر است.

آیت الله لائینی تصریح کرد: تولید انسان در کنار صنعت و کشاورزی مهم‌تر و  پاشنه‌آشیل‌های جدی امزوز کشور است، یکی از مشکلات دستگا‌ه‌های اجرایی ما این است که مسئولینش این را باور ندارند مثلا در بحث رعایت پوشش، آنها را هم باید به این اصول فرهنگی با برگزاری کلاس و دوره باورمندتر کرد.

وی تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، تعاونی‌ها، دانش‌بنیان، صنایع خانگی، کشاورزی و ... حوزه‌های مشارکت مردم است، سال گذشته سال مانع‌زدایی بود قطعا اول موانع یا گره‌های سر راه حرکت ماشین اقتصاد و تولید را مشخص کردید، برداشتن آن موانع خودش اولین عامل برای جهش تولید است.

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس+عکس
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • با انجام عملیات وعده صادق همه دنیا به قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی پی برد
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • (ویدئو) اولین تصاویر از محل وقوع تیراندازی و حریق در اربیل
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • خلاصه بازی الهلال ۲ - ۱ العین امارات، اولین شکست پایان رؤیای قهرمانی بود + ویدئو