Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی سامانه‌ای هوشمند برای تخمین وضعیت بدن از روی تصویر چشم شدند.

به گزارش ایسنا، شیدا میرلو، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی اطلاعات پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «طراحی سامانه هوشمند جهت تخمین وضعیت بیماری بدن از روی تصویر چشم»، گفت: یکی از موضوعاتی که همواره از قدیم مطرح بوده بررسی بیماری از روی چشم بود که در خصوص بیماری‌های مختلف به‌ویژه دیابت نیز مستندات زیادی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در این پروژه در صدد برآمدیم که ارتباط بین بیماری تصلب شریان و عنبیه چشم را بررسی کنیم، بیان کرد: هدف ما این بود که سامانه هوشمندی را طراحی کنیم که با استفاده از تصویر چشم بتوان بیماری تصلب شریان را در افراد تشخیص داد.

وی با بیان اینکه برای این پروژه دادهای تصویر چشم نزدیک به ۱۰۰ فرد مبتلا به بیماری و ۹۰ فرد سالم را جمع آوری کردیم، عنوان کرد: به نتیجه رسیدیم که با صحت ۹۳ درصد می‌توان به تشخیص بیماری از روی عنبیه چشم پرداخت؛ در این پژوهش ۹۶ داده بیمار و ۸۳ داده سالم مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته میرلو، این سامانه می‌تواند در غربالگری بیماران به پزشک کمک کند؛ اما در حال حاضر نیاز است برای اجرایی شدن تعداد داده‌های بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند و افراد سالم جامعه آماری با دقت بالاتری انتخاب شوند تا بتوان به کار جامعیت بخشید.

وی ادامه داد: برای ما مهم است که بدانیم بیمار در چه مرحله‌ای از بیماری به سر می‌برد که باید تحقیقات خود را گسترده‌تر کنیم.

وی افزود: برای تشخیص بیماری‌های آلزایمر، بیماری‌های مربوط به روده، معده، کلیه، کبد و ... چنین بررسی‌هایی وجود دارد که این مطالعه‌ها نیز در مراحل اولیه هستند و به مرحله کلینیکی نرسیده‌اند؛ اما اگر بتوانیم در مسیر پیشگیری بیماری تصلب شریان قدم برداریم، کار با اهمیتی خواهد بود.

به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اگر بتوانیم در مراحل اولیه درگیری افراد با بیماری موفق به تشخیص بیماری شویم، این تشخیص بیشتر اهمیت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با کاری که انجام داده‌ایم، تنها افراد سالم از بیمار در جامعه آماری تهیه شده مشخص می‌شوند.

بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، استاد راهنمای این پروژه دکتر فرزاد توحید خواه، استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است؛ همچنین این طرح با همکاری دکتر عباس سلیمانی رئیس بخش قلب و عروق مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سینا (بیمارستان سینا) انجام گرفت. دکتر گلناز بغدادی، دانشجوی پسا دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رؤیا همت پور، عنبیه شناس و نماینده دانشگاه پزشکی سنتی ارمنستان نیز در پیشبرد این پژوهش کمک کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چشم دانشگاه اميركبير دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصویر چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۴۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد

به گزارش Livescience و براساس مقاله منتشرشده در Science Advances، محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آنها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آنها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون‌

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آنها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • اعلام نتایج بررسی اولیه پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه تهران
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • بیانیه دانشگاه امیرکبیر در محکومیت سرکوب خشونت‌بار پلیس آمریکا با دانشگاهیان حامی فلسطین
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها