Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نوشته المیادین، تحرکات سیاسی روز افزون آمریکا در شرق سوریه به نظر می رسد در راستای تلاش ها برای دستیابی به توافقات میان احزاب و گروه های سیاسی کرد است در حالی که روسیه نیز تحرکات این چنینی را در پیش گرفته اما اهداف دو طرف متفاوت از یکدیگر است.

تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه و چراغ سبز نشان دادن به ترک ها برای حضور در امتداد جغرافیایی که تل أبیض را به رأس العین و حومه الرقه و الحسکه متصل می کند، باعث شد تا کردها احساس خطر و تهدید کرده و به دولت سوریه و روس ها نزدیک شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با وجود ادعای آمریکا برای خروج از سوریه اما  حضور نظامی آن در پایگاه ها و نقاط مختلف الحسکه و دیر الزور و حضور یگانی تحت فرماندهی ویلیام روباک سفیر سابق آمریکا در سوریه خلاف آن را ثابت می کند.

به نظر می رسد که یگان روباک تمرکز خود را بر روی توافق کردی- کردی به منظور تغییر در صحنه سیاسی و نظامی در شمال و شرق سوریه قرار داده که دستاوردی سیاسی برای واشنگتن محسوب می شود.

براساس اطلاعات موثقی که شبکه المیادین به آن دست یافته واشنگتن در حال حاضر برای دو هدف اصلی تلاش می کند، اول ایجاد صلح میان گروهای کرد برای خلق یک گروه بزرگ از مخالفان دولت سوریه و دوم کاستن از ترس های ترکیه و مقدمه چینی برای نزدیکی ترک ها و کردهای سوریه.

اما به نظر می رسد که توافق کردی -کردی با توجه به اختلاف های ایدئولوژیک آنها دشوار است و توافق سابق همانند دهوک و هولیر و نیز هیات عالی مذاکرات شکست خورده است و در نتیجه این اختلاف ها دفاتر احزاب شورای ملی کرد ، توسط کردهای خودمختار بسته و شماری از اعضای این حزب بازداشت و دفاتر آنها آتش زده شد.

اما هم اکنون توافق های مقدماتی صورت گرفته و به احزاب شورای ملی اجازه بازگشایی دفاتر آن در الحسکه و عین العرب داده شده و حصر خانگی دو تن از فرماندهان آن پایان یافته و نیز حکومت خودگران کرد برای تبادل اسرا دو طرف اعلام امادگی کرد که این همکاری سرنوشت افراد مفقود شده را آشکار می کند.

با این وجود، تلاش های آمریکا برای وحدت بخشی به نیروهای نظامی کرد "قسد" با مشارکت روژاوا و ادغام آنها تحت اتاق فرماندهی مشترک راهی دشوار است در حالی که دولت خودمختار کرد آن را رد می کند چرا که از نظر آنها پیشمرگه ها با یگان های ترکیه در ارتباط هستند.

فرید سعدون کارشناس سیاسی در سوریه در این ارتباط معتقد است که تلاش های امریکا برای متحد کردن کردها باید نتیجه میدانی داشته باشد و این نوع مذاکرات جدید نیست و روسیه نیز پیش از این برای آن تلاش کرده و مذاکراتی را برای فراهم کردن دیدار فرماندهان کرد با یکدیگر ترتیب داده است.

وی معتقد است که ایجاد اتحاد میان کردها مقدمه ای برای تشکیل یک بخش خودگردان جدید با مشارکت کردها و عشایر سایر شهروندان است و پس از آن یک ساختار سیاسی مخالف و اداره خودگردان جدید در شمال و شرق سوریه تشکیل می شود.

طبق این گزارش اما تلاش مسکو برای ایجاد وحدت میان کردها برای آغاز گفت و گوی مستقیم با دولت سوریه است که در عین حال دولت سوریه می تواند مناطق تحت کنترل آنها را باز پس گیرد.

توافق کردی- کردی از حمایت روسیه و دولت سوریه برخوردار است چرا که به وجود آمدن این توافق یک پیکره سیاسی و نظامی جدید را بوجود می آورد که بر سرنوشت و آینده منطقه به دور از نزاع های نظامی تأثیر می گذارد اما متضرر اصلی از این توافق ترکیه است که به هیچ وجه نمی خواهد این توافق صورت گیرد، چرا که در صورت این توافق باید خاک سوریه را ترک کند.

برچسب‌ها مسکو روسیه ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو روسیه ایالات متحده آمریکا مسکو روسیه ایالات متحده آمریکا دولت سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۵۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌نشینی تل‌آویو از شروط خود در توافق پیشنهادی با مقاومت فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع فلسطینی آگاه در گفت و گو با شبکه المیادین تاکید کردند: توافق پیشنهادی که جزئیات آن منتشر شده پایه و اساس جدی مذاکراتی را تشکیل می‌دهد که ممکن است به یک توافق فراگیر قریب الوقوع منجر شود.

این منابع اضافه کردند: مساله مهم و حیاتی برای جنبش حماس که در این توافق نهایی نشده موضوع آتش بس است که باید صراحتاً در توافق ذکر شود.

آنها تصریح کردند: ما شاهد پیشرفت آشکار در این توافق پیشنهادی اخیر بودیم چرا که طرف صهیونیستی از شروط خود در خصوص بازگشت آوارگان فلسطینی و عقب نشینی دست برداشته است.

لازم به ذکر است که سایت شبکه المیادین امروز جزئیات توافق پیشنهادی سه مرحله‌ای را میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین منتشر کرد که بر اساس آن اسرای موجود نزد دو طرف آزاد شده و آوارگان فلسطینی به منازل خود بازمی گردند و نظامیان صهیونیست نیز به سمت مرزهای نوار غزه عقب نشینی می‌کنند.

کد خبر 6095175

دیگر خبرها

  • عقب‌نشینی تل‌آویو از شروط خود در توافق پیشنهادی با مقاومت فلسطین
  • لغو آماده‌باش نیرو‌های ارتش صهیونیستی برای حمله به رفح
  • گزارش المیادین از جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی
  • روز ۲۰۹ طوفان‌الاقصی|گزارش المیادین از بندهای توافق احتمالی
  • انصارالله: به هر تجاوزی از خاک مبدا پاسخ می‌دهیم
  • روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد