Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-30@15:12:07 GMT

معلمان هسته اصلی روشنفکری هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۵۰۴۵

به گزارش ایلنا، در یادداشت فلاحی که به خبرگزاری ایلنا ارسال شده آمده است: در میان گروه‌ها و لایه‌های مختلف اجتماع، معلمان و فرهنگیان، هسته اصلی روشنفکری هستند که می‌توانند حاملان اصلی گفتمان ترقی و توسعه باشند.

برای محاسبه جایگاه یک کشور در جدول توسعه، جایگاه آموزش و کارگزاران آن یعنی معلمان، بسیار مهم و قابل تامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه‌ای که معلمانش اسیر اجحاف و تبعیض باشند در مسیر تعالی قرار نخواهد گرفت. قطار توسعه زمانی به مقصد می‌رسد که شالوده آن فرهنگی باشد و فرهنگیان در منزلت استعلایی قرار بگیرند.

معلمان جریان سازند و می‌توانند جریانی فرهنگی، تمدنی و معرفتی ایجاد کنند که تمام جنبه‌های واپسگرا و منحط جامعه را نقد کند و در مسیر اصلاح آن گام بردارد به شرط آنکه به باور و قلم و نگاه زلال و بی شائبه آنها احترام گذاشته شود و آنها را در ازدحام نیازمندی‌های حقیر و روزمره گرفتار نساخت و برای حفظ مناعت طبع و عظمت روح شان مجدانه تلاش کرد.

معلم روح تعالی و ترقی یک جامعه است و می‌تواند در سایه آموزش خویش جامعه را به سمت تغییر آگاهانه پارادایم‌های فکری رهنمون سازد.

ممکن است یک جامعه با بحران های مختلف روبرو باشد اما بحران تضعیف منزلت معلمان، بزرگترین بحرانی است که می تواند اضمحلال یک جامعه را رقم بزند، چون معلمان قلب انسان سازی و معرفت افزایی هستند.

وقتی بپذیریم که نظام اندیشگی قوام بخش "زیست جهان" است و معلم هسته اصلی این نظام اندیشگی است آن گاه می پذیریم که حفاظت از منزلت معلمان فوری‌ترین نیاز جوامع مختلف برای عبور از واپسگرایی است.

اگر چه امروز "زیست جهان" بشر به اسارت قدرت و ثروت درآمده است اما این معلمان هستند که می‌توانند عاملان جنبش‌های فکری و فرهنگی باشند که توان شکستن قفل‌های این اسارت مرگبار را دارند.

در جهانی که امروز بی مهابا به سمت نیهیلیسم و بی مبنایی می‌رود و شالوده ستیزی و ارزش گریزی به مشق شب کارگزاران سیاسی‌اش تبدیل شده است این معلمان هستند که افق های جدیدی به روی انسان می‌گشایند و متفکرانه به آشفتگی‌های ذهنی او پاسخ می دهند.

بنابراین باید این خلیفه فرهنگی را با عشق نواخت و از شرافت و کرامت انسانیش با جان حفاظت کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جدول مجلس شورای اسلامی معلم روز معلم استان ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه «یه اردوی خاص» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با گرامیداشت هفته معلم، ویژه‌برنامه «یه اردوی خاص» با حضور نوجوانان و دانش‌آموزان تهرانی با میزبانی از معلمان مدارس پایتخت توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۱۰ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

حمیدرضا خونویی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: اولین برنامه حلقه «بچه‌های فرهنگسرا» در سال ۱۴۰۳ در قالب برگزاری اردو برای معلمان و با هدف تکریم جایگاه معلمان به مناسبت هفته معلم برگزار می‌شود. روال همیشگی بر این بوده است که معلمان با هدف نشاط دانش آموزان اردو ترتیب ببینند ولی در برنامه «یه اردوی خاص» این روال تغییر کرده و معلمان میهمان دانش‌آموزان می‌شوند و حلقه بچه‌های فرهنگسرا از طراحی تا اجرای اردو را خودشان برعهده دارند.

وی ایجاد فضای با نشاط و تکریم جایگاه معلمان را از جمله اهداف این برنامه دانست و افزود: در این برنامه، نوجوانان پس از تشکیل تیم اجرایی و تعیین نقش برای اعضا، ضمن هماهنگی با فرهنگسرا، نسبت به دعوت از معلمان مدرسه خود یا مربیان آموزش فرهنگسرا برای شرکت در اردو اقدام می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در خصوص چگونگی برگزاری این اردوها گفت: این اردوها به صورت نیم‌روزه برگزار می‌شود و شامل بخش‌های متنوع اردویی نظیر بازی‌های گروهی و …است و مکان برگزاری آنها بنا بر امکانات هر منطقه در فرهنگسراها و در بعضی دیگر از مناطق در خارج از محیط فرهنگسرا برگزار می‌شود.

خونویی در پایان ضمن دعوت از نوجوانان برای عضویت در حلقه «بچه‌های فرهنگسرا» گفت: نوجوانان علاقه‌مند برای شرکت در این برنامه و عضویت در حلقه «بچه‌های فرهنگسرا» می‌توانند به فرهنگسرای نزدیک محل سکونت خود و یا به درگاه رسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی farhangsara.ir مراجعه کنند.

کد خبر 6090944 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • حمایت بیش از ۶۰۰۰ معلم کرمانی از ایتام 
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • زنگ سپاس از معلمان کهگیلویه و بویراحمد در ۳۰۰۰ آموزشگاه نواخته شد
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • برنامه «یه اردوی خاص» برگزار می‌شود
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است
  • روز خاص ورزش با رویداد هم‌مسیر اتیسم(عکس)