Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@09:07:31 GMT

نیاز ۱۵۰ میلیون تومانی برای مقابله با ملخ کوهان دار

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۶۳۶۸

نیاز ۱۵۰ میلیون تومانی برای مقابله با ملخ کوهان دار

نصرآبادی با اشاره به درگیری ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاغزارهای خراسان جنوبی با آفت ملخ کوهان دار گفت: برای حجم بیشتری از سم پاشی و کنترل تاغزارها نیاز به ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«علیرضا نصرآبادی» امروز (14 اردیبهشت) به رسانه های گروهی اعلام کرد: بعد از بارندگی های مطلوب، به موجب بالا رفتن سطح رطوبت میزان برخی حشرات مانند ملخ کوهان دار و کرم برگ خوار در مراتع استان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: گرچه خطر ملخ کوهان دار کمتر از ملخ صحرایی است ولی دو هزار و 500 هکتار از تاغزارهای استان درگیر آفت ملخ کوهان دار شده است.

 

نصرآبادی با بیان اینکه هر نوع حشره ای که در طبیعت از میزان طبیعی خود خارج شود تبدیل به آفت می شود، گفت: ملخ کوهان دار سال های گذشته در مراتع و تاغزارهای استان وجود داشت اما طی دو سال اخیر به دلیل افزایش میزان بارندگی ها و افزایش سطح رطوبت خاک افزایش بیشتری پیدا کرده و تبدیل به آفت شده است.

 

وی عنوان کرد: کانون 100 هکتاری آفت ملخ کوهان دار در شهرستان سرایان شناسایی شده است و هم اکنون با هزینه ای حدود 20 میلیون تومان مبارزه با این افت در این کانون آغاز شده است.

 

وی تصریح کرد: برای حجم بیشتری از سم پاشی و کنترل تاغزارها نیاز به 150 میلیون تومان اعتبار داریم چراکه این نوع ملخ فقط از تاغزارها استفاده می کند و وارد مزارع نمی شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه نگرانی مضاعفی را در کشاورزان شاهد هستیم، گفت: این در حالی است که کارشناسان منابع طبیعی معتقدند جای نگرانی برای مزارع وجود ندارد.

 

هجوم کرم برگ خوار به مرتع خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی همچنین از رشد نوعی حشره به نام کرم برگ خوار در مراتع استان خبر داد و گفت: هجوم کرم برگ خوار به دلیل افزایش رطوبت در استان شروع به تخم ریزی کرده و میزان آن از حد معمول خارج شده است.

 

وی عنوان کرد: هم اکنون حدود 6 هزار هکتار از مراتع و جنگل های منطقه ی پلوند، تجه و چاه نو در شهرستان فردوس درگیر این آفت شده است.

 

وی با بیان اینکه این گزارش هجوم این نوع حشره در شهرستان های بشرویه و خوسف گزارش شده است، گفت: این حشره بعد از دو هفته به نوعی پروانه تبدیل می شود که برای محیط زیست و منابع طبیعی و جنگل ها مفید است.

 

وی تصریح کرد: کرم برگ خوار در حال حاضر در منطقه ای رشد کرده که از نهال های کوچک تغذیه می کند، و این مورد دغدغه کشاورزان است چراکه میزان آسیب قبل از شاپرک شدنشان افزایش می یابد.

 

وی با بیان اینکه این نوع کرم از برگ های گیاهان مرتعی تغذیه می کند، گفت: هم اکنون مرتع داران نیز از وجود این حشره نگرانند لذا کارشناسان ما به کمک مسئولان محیط زیست درصد هستند تا راه حلی برای کاهش میزان خسارت این آفت بیابند.

 

نصرآبادی بیان کرد: متاسفانه نمی توان برای حذف این آفت از سم استفاده کرد، چراکه مشکلات محیط زیستی بسیاری در صورت استفاده از سم در پی خواهد آمد چراکه پرندگان حشرات سمی را می خورند و می میرند،از طرفی دام ها از مرتع تغذیه می کنند و نمی توان حجمی مانند 2 هزار هکتار را برای شم پاشی و  قرنطینه کرد.

 

نصرآبادی با اشاره به نگرانی سازمان جنگل‌ها و محیط زیست از صدمه به نهال های کوچکی  که با هدف جلوگیری از بیابانزایی و کاهش گرد و غبار کاشته شده اعلام کرد: با همکارانمان در سازمان محیط زیست هم اندیشی خواهیم داشت تا بهترین شیوه را برای مهار این آفت اجرایی کنیم.

 

 وی به نقل از مسئولان سازمان محیط زیست گفت: در این مناطق خرگوش و پرنده های خاصی داریم که در صورت استفاده از سم احتمال مسموم شدنشان زیاد است، البته نجات نهال های کوچک نیز دغدغه ای مهم برای ما و محیط زیست است.

 

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: ملخ کوهان دار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خراسان جنوبي بیرجند ملخ کوهان دار منابع طبیعی خراسان جنوبی کرم برگ خوار محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۶۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  در چند روز گذشته چند شهرستان استان بدخشان افغانستان شاهد تجمع و اعتراضات مردمی بود اعتراضاتی که به دنبال تخریب مزارع کشت شده خشخاش آغاز شد نا آرامی‌ها تا جایی پیش رفت که حکومت سرپرست افغانستان هیاتی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داد و گفت: از تصمیم خود برای مقابله با کشت خشخاش کوتاه نخواهد آمد در همین حال مبارزه طالبان با کشف مواد مخدر و انهدام آن نیز در افغانستان ادامه دارد مسئولان حکومت سرپرست افغانستان می‌گویند: هیچ همکاری از ناحیه جامعه جهانی و کشور‌های منطقه و همسایه برای کشت جایگزین خشخاش در افغانستان انجام نشده است از سویی دیگر به نظر می‌رسد هنوز برخی کشور‌ها به جدیت طالبان برای مقابله با خشخاش با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند آمار‌ها از افزایش کشفیات مواد مخدر به ویژه صنعتی از مبدا افغانستان در کشور‌های همسایه و منطقه حکایت دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 


شات لیست
-مولوی حمدالله (معاون فرماندهی پلیس شهرستان غورک استان قندهار)
- عبدالمتین قانع (سخنگوی وزارت کشور افغانستان)
-----

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • ۳۵ هزار لیتر سوخت قاچاق از یک شرکت در کاشان کشف شد
  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در ساوه کشف شد 
  • غرق شدن چادرهای آوارگان فلسطینی در آب باران
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • نیاز ۱۰۰ میلیارد تومانی اجرای طرح‌های آبرسانی شیروان
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی