Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:18:27 GMT

کارخانه‌های پنبه به تعاونی‌های کشاورزی واگذار شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۶۵۴۷

کارخانه‌های پنبه به تعاونی‌های کشاورزی واگذار شود

به گزارش روز یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «حسین شیرزاد» در جمع فعالان اقتصادی و اعضای اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی افزود: دستیابی به هدف جهش تولید منوط به اجرای تمام عیار و کامل طرح پنبه، واگذاری هر چهار کارخانه موجود در کشور به اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی، تزریق سرمایه و سرمایه پذیر کردن اتحادیه و تامین مالی به هنگام با انکشاف بازارهای جدید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: موضوع ضرورت «دلینتاسیون» بذور پنبه تولید داخل و جایگزینی آن با بذور کرکدار همواره از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که در حال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد بذور تولید داخل به صورت دلینته شده در اختیار پنبه کاران گذاشته می شود و ۷۰ درصد دیگر که مورد کشت قرار می گیرد به علت کرکدار بودن بذر به عنوان بذور استاندارد از سوی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال پذیرفته نمی شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تصریح کرد:  امروزه به طور تقریبی در تمام کشورهای تولید کننده پنبه از بذر دلینته استفاده می‌شود زیرا استفاده از این نوع بذر باعث ۵۰ درصد کاهش مصرف بذر و هزینه تولید نیز می‌شود و با فراهم شدن امکان ضدعفونی وغنی سازی بذور، موجبات افزایش عملکرد در واحد سطح نیز به مقدار قابل ملاحظه ای حدود ۲۰ درصد می شود.

به گفته وی، این وضعیت در شرایطی است که چهار کارخانه دلینته از ۲۵ سال قبل در کشور احداث و آماده بهره برداری قرار گرفته و سال‌ها بلااستفاده بوده و در حال حاضر دو کارخانه واقع در شهرستان های کاشمر و گرگان که مدیریت آنها از سال گذشته به این شرکت واگذار شده است، درحال بهره برداری است.

شیرزاد با تاکید بر اینکه دلیل عدم بهره برداری از این کارخانه ها در سنوات گذشته مسئله مدیریت و مالکیت دولتی آنها بوده که امکان بازسازی و بهره برداری صحیح از آنها را دچار مشکل ساخته است، گفت: اگرچه مدیریت دو کارخانه کاشمر و گرگان به طور موقت از طریق وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه تعاونی‌های پنبه واگذار شده است و شرکت با وجود سرمایه گذاری، بالغ بر هفت میلیارد ریال، معذالک به علت نیاز مبرم به بازسازی اساسی، بهره برداری از دو کارخانه یاد شده با مشکلات زیاد همراه است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: با توجه به مراتب فوق بهره برداری از سه کارخانه کاشمر، گرگان و پارس آباد و دلینتاسیون تمام بذور تولید داخل، مستلزم واگذاری دائمی کارخانجات یاد شده از طریق وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه تعاونی‌های پنبه بوده تا به این صورت تا انجام بازسازی و نوسازی لازم امکان پذیر شود و در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب مزین به سال جهش تولید نامگذاری شده شاهد دلینتاسیون ۱۰۰ درصدی بذور تولیدی پنبه باشیم که این عمل مصرف بذور را به حدود ۵۰ درصد کاهش می دهد و علاوه برآن با فراهم شدن امکان ضدعفونی و غنی سازی بذور موجبات افزایش عملکرد در واحد سطح، حداقل به میزان ۲۰درصد نیز فراهم شده که خود انگیزه بسیار موثر در توسعه کشت و افزایش تولید پنبه و تامین نیاز داخل کشور خواهد بود.

شیرزاد خاطرنشان کرد: از سویی بهبود کیفیت بذر پنبه نیز فاکتور پراهمیت دیگری در توسعه کشت پنبه به شمار می‌رود و در رابطه با افزایش کیفیت بذر پنبه که مهمترین فاکتور در دستیابی به عملکرد مطلوب محسوب می شود، تهیه بذر پنبه بدون کرک (دلینته) است.

وی اضافه کرد: اکنون اتحادیه با مدیریت شرکت بین المللی کشاورزی و بازرگانی فجر سبز خاورمیانه (وابسته به اتحادیه) از چهار کارخانه موجود در کشور، مدیریت دو کارخانه کاشمر و گرگان را در اختیار داشته و فعلا از کارخانه دلینته کاشمر بهره برداری می شود و حدود یک سوم بذر مورد کشت در کشور در این کارخانه دلینته می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین بازسازی این کارخانجات که نیازمند سرمایه گذاری زیاد است تنها با تعیین تکلیف مالکیت آنها از طریق واگذاری مالکیت آنها به بخش خصوصی با قیمت کارشناسی امکان پذیر بوده و انجام این امر از اقدامات مهم در جهت افزایش کیفیت بذر مورد کشت در کشور با انجام دلینتاسیون ۱۰۰ درصد بذور، خواهد بود. اتحادیه طی دو سال گذشته سعی کرد تا با افزایش کیفیت الیاف تولیدی گام های استواری بردارد، زیرا موضوع بهبود کیفیت الیاف از دوجنبه قابل توجه است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: نکته اول تصفیه پنبه است که در این ارتباط انجام تعمیرات سالانه کارخانجات و نظارت بر کار آنها از نظر چگونگی تصفیه و رعایت نکات فنی با توجه به کیفیت ضروری است.

به گفته وی، نکته دوم نیز نحوه برداشت پنبه است که اکنون به علت عدم رعایت اصول صحیح برداشت دستی توسط کارگر، کیفیت برداشت مطلوب نبوده و در نتیجه الیاف استحصالی از کیفیت فیزیکی مطلوب صنایع نساجی برخوردار نیست.

وی افزود: بنابراین مکانیزه کردن برداشت پنبه نه تنها انگیزه‌ای برای توسعه کشت پنبه (با رفع مشکلات کارگری و کاهش هزینه برداشت) خواهد بود بلکه با انجام به موقع برداشت و با کیفیت مطلوب، افزایش خواص فیزیکی الیاف همراه با توسعه کشت فراهم خواهد شد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی پنبه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پنبه وزارت جهاد کشاورزی پنبه وزارت جهاد کشاورزی اتحادیه تعاونی بهره برداری دو کارخانه توسعه کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۶۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود