Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@21:35:58 GMT

حسرت یک تعزیه‌خوان فدیمی از خانه‌نشینی‌ و اجرا در رمضان

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۶۷۳۲

حسرت یک تعزیه‌خوان فدیمی از خانه‌نشینی‌ و اجرا در رمضان

یکی از قدیمی‌ترین تعزیه‌خوان‌های کشور می‌گوید: هر سال ماه رمضان ۹ شب در تهران اجرای تعزیه داشتیم، اما الان فقط حسرت آن برای ما و مردمی که در این شهر کمتر تعزیه می‌بینند باقی مانده است.

مرتضی صفاریان که با ۸۷ سال سن، عمری را به تعزیه‌خوانی مشغول بوده است، این روزها مثل بعضی دیگر از مردم برای مصون ماندن از کرونا در خانه مانده ولی همچنان در فکر تعزیه‌هایی است که قرار بود ماه رمضان امسال در تهران برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در گفت‌وگویی با ایسنا بیان می‌کند: هر سال ۹ شب در ماه رمضان تعزیه داشتیم، مثل تعزیه حر، مسلم، ابوالفضل(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س). امسال هم اجرا در حسینیه‌ای در مشیریه تدارک دیده شده بود که متاسفانه (با شیوع کرونا) همه چیز تعطیل شد. این تعزیه‌ها مستقیم مخصوص ماه رمضان نیستند ولی معمولا در این ماه هر مجلسی را که شبیه امیرالمومنین (ع) در آن باشد اجرا می‌کنیم. این تعزیه‌ها همیشه جمعیت زیادی را برای تماشا می‌کشاند چون در تهران آن‌چنان تعزیه‌ای اجرا نمی‌شود و مردم خیلی علاقه‌مند هستند. اما الان هم خودم از این وضع خسته شده‌ام و هم می‌دانم مشتاقان زیادی هستند که منتظر اجرای تعزیه بودند. دوست داشتم شرایط طوری بود که می‌شد تعزیه امسال را اجرا کنیم.

این تعزیه‌خوان قدیمی درباره وضع درآمد و زندگی همکارانش با توجه به تعطیلی اجباری پیش‌آمده می‌گوید: بعضی تعزیه‌خوان‌ها یا شاغل‌ هستند یا بازنشسته، اما واقعیت این است که خیلی از ما حتی با وجود بازنشسته بودن خرج زندگی‌مان را از همین تعزیه‌های ماه رمضان و محرم و صفر و ایام فاطمیه درمی‌آوردیم. همین امسال هم که برنامه ما لغو شده می‌دانم شرایط برای خیلی‌ها سخت شده است ولی نمی‌دانم چه می‌شود کرد.

صفاریان درباره پیگیری امور مربوط از طریق انجمن تعزیه هم با گله‌مندی می‌گوید: من یک سال است که دیگر آن‌جا نمی‌روم چون انجمن تعزیه تا به حال نتوانسته فعالیت مثمرثمری داشته باشد. قرار بود برای تعزیه‌خوان‌هایی که غیراصولی می‌خوانند و از نوحه‌هایی غیرمجاز و غیراصیل با موسیقی‌ غیرمرسوم در تعزیه استفاده می‌کنند، جلسه‌ای گذاشته شود، اصلا قرار بود هفته‌ای یک روز بنشینیم، شورا برگزار کنیم تا درباره این مسائل بحث و مشورت کنیم، اما متاسفانه هیچ‌کدام از این کارها انجام نشد و من هم دیگر به آن‌جا نرفتم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تعزيه تعزیه خوان ماه رمضان تعزیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۶۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، بازیکنان دو تیم مس و پیکان بعد از گل شدن آخرین ضربه پنالتی توسط میثم تیموری روحیات متفاوتی را تجربه کردند. در ضربات پنالتی خودروسازان با نتیجه 5 بر 4 بازنده مقابل مس لقب گرفتند تا حسرت بزرگی را در ورزشگاه مس تجربه کنند.

چند متر آنطرف تر از بازیکنان پیکان در میانه زمین که حسرت از دست رفتن فرصت بزرگ حضور در مرحله بعدی جام حذفی را پشت سر می‌گذاشتند، مسی‌ها حلقه شادی تشکیل دادند و به خوشحالی بعد از برد با رفتن به سمت حامد لک پرداختند.

تقابل حسرت و شادی اعضای دو تیم پیکان و مس بعد از پایان مسابقه امروز جام حذفی صحنه‌های جالبی را به ثبت رساند و تصاویری جذاب را به جا گذاشت.

دیگر خبرها

  • حسرت شوت‌زنی که پنالتی از دست داد (عکس)
  • حسرت استقلالی‌ها از معرفی یک دروازه‌بان جدید!
  • عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • تعیین و اختصاص ردیف اعتبار ملی برای طرح جامع آبرسانی البرز
  • اجرا خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل