غلامی: رفع محدودیت برنامههای مذهبی در مناطق سفید از بدیهیات است؛ برای سایر مناطق چه کردید؟
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۷۱۵۹
حجتالاسلام غلامی با بیان اینکه متدینین و مسجدیها جزو بافرهنگترین و قانونگراترین اقشار محسوب میشوند و اگر ضوابطی تعیین شود، آن را به درستی رعایت میکنند، گفت: رفع محدودیتها در مناطق سفید، جزو بدیهیات است؛ بحث بر سر سایر مناطق است.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، صاحبنظر دینی و رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس افزود: تصمیم ستاد ملی کرونا در خصوص توقف فعالیت مساجد و حرمهای مطهر برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تصمیم درستی بود و همانطور که همه مشاهده کردند، این تصمیم با همراهی جدی و همدلانه جامعه دینی روبرو شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: از طرف دیگر، در هفتههای گذشته متدینین به ویژه مسجدیها نشان دادند در مقابله با این ویروس بیش از سایر اقشار جامعه در صحنه حضور دارند. برای مثال، نه فقط مساجد در توزیع رایگان مواد ضدعفونی بین مردم اقدامات موثری انجام دادند، بلکه خیلی از مسجدیها همراه با نیروهای دیگر در ضدعفونی کردن اماکن عمومی و ... وارد عمل شدند. یکی دیگر از کارهای مهم، تولید صدها هزار ماسک در مساجد و حسینیهها و اهدای آن به مردم و بیمارستانها یا تولید غذا و آب میوه و ارسال آن برای بیمارستانها بود.
حجتالاسلام غلامی خاطرنشان کرد: حتی در قضیه نیاز مبرم کشور به اهدای خون، دیدیم که جمع کثیری از بانوان مسجدی و بسیجی با مراجعه خودجوش به سازمان انتقال خون و اهدای خون، به درخواست آن سازمان پاسخ دادند.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب به مناسبت نیمه شعبان گفت: در جای دیگر، بعد از سخنرانی رهبر بزرگوار انقلاب در ۱۵ شعبان و تاکید بر رسیدگی مردم به اقشار ضعیف، باز هم مساجد و هیاتها از هیچ تلاشی دریغ نکردند و تا الآن دهها میلیارد تومان توسط مسجدیها و هیاتیها به منظور تهیه بستههای غذایی برای اقشار ضعیف و آسیبدیده جمعآوری شده است.
وی افزود: از روزهای گذشته شاهد رفع گام به گام و مشروط محدودیتها از سوی ستاد کرونا هستیم. در همین جهت، انتظار جامعه دینی این است که محدودیتهای اعمال شده در اماکن مذهبی هم تدریجاً و البته با رعایت پروتکلهای بهداشتی رفع شود. اینکه در مناطق سفید محدودیت برداشته شود که جزو بدیهیات عقلی است؛ بحث بر سر سایر مناطق است.
دکتر غلامی اضافه کرد: من بارها با این سئوال از سوی برخی روبرو شدم که چطور فعالیت متروی تهران یا پاساژهای بزرگ، عادی شده و ازدحام جمعیت در این اماکن و عدم رعایت فاصله نادیده گرفته میشود، اما وقتی نوبت به شروع کار مشروط اماکن مذهبی و مساجد میرسد و ائمه جماعت رعایت فاصلهگیری و پروتکلهای بهداشتی در مساجد را ممکن و قابل تضمین اعلام میکنند، موضوع جدی گرفته نمیشود.
وی با اشاره به آمارهای رسمی آلودگی محیطهای مختلف اظهار داشت: من شنیدم در یک تحقیق عالمانه که اخیرا توسط یکی از مجموعههای مرتبط با دولت انجام شده است، سهم اماکن مذهبی در گسترش ویروس در شرایط عادی ناچیز معرفی شده است؛ چه رسد به اینکه پروتکلها هم با دقت رعایت شود.
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: روشن است که مساجد و حرمهای مطهر همچنان تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستند و از تصمیمات آن ستاد به هیچ وجه سرپیچی نمیکنند، اما این نقد به ستاد ملی کرونا وارد است که نه تنها درباره نقش مساجد و سایر اماکن مذهبی، بزرگنمایی شده بلکه به پیشنهاد دلسوزان در این عرصه اعتنای لازم صورت نگرفته است.
غلامی تأکید کرد: امروز چندین مدل برای آغاز به کار اماکن مذهبی با رعایت پروتکلها از سوی سازمان تبلیغات یا مرکز امور مساجد و غیره ارائه شده است که باید ستاد کرونا به این مدلها توجه کند. عقیده دارم متدینین و مسجدیها جزو بافرهنگترین و قانونگراترین اقشار محسوب میشوند و اگر ضوابطی تعیین شود، آن را به درستی رعایت میکنند. مثلا میتوان برای حضور محدود مردم در مساجد منتخب با رعایت فاصلهگیریها ثبتنام کرد و جدای از ضدعفونی مرتب مساجد و سنجش تب افراد قبل از ورود، شرط حضور در مساجد را استفاده از ماسک اعلام کرد. از این قبیل مدلها ارائه شده و چنانچه ستاد ملی کرونا به این مدلها توجه کند چه بسا بتوان از نیمه دومماه مبارک رمضان به بعد، امکان بازگشایی بعضی از مساجد و اماکن مذهبی را ـ که قادر به تامین شرایط هستند ـ شاهد بود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: مساجد اماکن مذهبی دولت انتقال خون ستاد ملی کرونا اماکن مذهبی پروتکل ها مسجدی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۷۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بیحجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
محمود علیزادهطباطبایی، عضو شورای مرکزی و معاون حقوقی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در روزنامه سازندگی نوشت:
نیروی انتظامی برای مقابله با مساله بدحجابی، طرحی را به نام طرح نور به اجرا درآورد. در راستای این طرح در همه معابر و اماکن عمومی، واحدهای پلیس مستقر شدند و با کسانی که به تشخیص پلیس حجاب شرعی را رعایت نمیکردند به عنوان برخورد با جرایم مشهود، اقدام به بازداشت و اعزام به مراکز پلیس کردند. سخن پلیس این بود که اقدامش «رعایت قانون» و مطالبه مردم متدین است. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیز در سال گذشته از برخورد با کشف حجاب در معابر عمومی، خودرو و اماکن خبر داده بود. وی از استفاده از فنآوری و تجهیزات پیشرفته برای شناسایی فرد خاطی در حوزه معابر عمومی خبر داده و گفته بود که ابتدا به فرد خاطر تذکر داده خواهد شد و بعد از آن فرد با مدارک به حوزه قضایی معرفی شده تا به پروندهاش رسیدگی شود.
اقدام نیروی انتظامی آن هم توسط مامورانی که از آموزش و تربیت کافی برخوردار نبودند و بازداشت برخی از خانمها به اتهام بدحجابی موجب ایجاد تنشهای اجتماعی شد. پلیس که باید مأمن و پناهگاه مردم باشد، در موقعیتی قرار گرفت که برخی خانمها که متهم به عدم رعایت حجاب شرعی هستند در برخورد با پلیس، احساس ناامنی میکنند.
آنچه که باید مبنا و معیار اقدام پلیس باشد، قانون است و به تعبیر رهبری، قانونگرایی خیلی مهم است. قانون ریل است اگر از این ریل خارج شویم حتماً آسیب و صدمه است.
فعلاً مبنای قانونی برخورد با عدم رعایت حجاب شرعی، تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که مجازات عدم رعایت حجاب شرعی، جزای نقدی است. حکومت باید در مقابل پدیدههای اجتماعی، برخورد ایجابی را بر برخورد سلبی ترجیح دهد و در مورد رعایت حجاب شرعی در طول ۴۵ سال گذشته در زمینه تعلیم، تبلیغ، ترویج، تشویق، تادیب و نصیحت که جنبه اثباتی و ایجابی دارند، اقدام برنامهریزی شده و مطالعه شدهای انجام نپذیرفته است. مسائل اجتماعی مانند مسائل فنی و اقتصادی باید مورد مطالعه قرار گیرند و راهحل اجتماعی برای آنها پیدا شود. برخورد خشونتآمیز با موضوع عدم رعایت حجاب شرعی درحال حاضر مبنای قانونی ندارد و موجب میشود که فضای جامعه تند شود. این ادعا که مطالبه مردم متدین، برخورد با پدیده عدم رعایت حجاب شرعی است، موجب میشود جامعه را به دو قشر اقلیت «مردم متدین» و اکثریت «غیرمتدین» تقیسم کنیم و به جای ایجاد فضای مهربانی و سرشار از مهر و محبت و حسنظن و خوشبینی، فضایی انباشته از کینه و دشمنی در جامعه ایجاد شود.
به دنبال برخوردهای اخیر پلیس با پدیده کشف حجاب، عضو دفتر رهبری نوشت:«رهبر انقلاب گفتهاند، کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی است، منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده است، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بیقاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به تازگی برخی از مسئولان به دلیل کارهای بیقاعده تذکر دریافت کردند».
همان طور که رهبری اشاره کردند، مقابله با پدیده بیحجابی نیاز به کار برنامهریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال گذشته تکرار شده و نتیجهای هم نداشته است.
مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی در خاطرات هفتم شهریور سال ۶۳ خود میفرماید: «امروز مسافران هواپیمای ربوده شده را برای زیارت کربلا بردهاند. فیلمی که از سیمای عراق پخش شد خیلی از زنان مسافر را بیحجاب نشان داده است». ۱۳ شهریور پس از یک هفته چالش و پیگیری عراق حاضر نشد هواپیما را پس بدهد اما مسافران و خدمه پرواز با یک پرواز هلندی وارد تهران شدند. این بازگشتها میتواند صحنه یک استقبال ملی باشد اما در فرودگاه اتفاق عجیبی افتاد. حدود ۳۰ نفر از مسافرها را دادستانی انقلاب برای تحقیق از فرودگاه به زندان اوین بردند. به نظر میرسد، دادستانی انقلاب کار خوبی نکرده. تذکر دادم که آزادشان کنند. حدود یک ماه قبل از این اتفاق، دادستانی عمومی تهران، بیانیه تندی داده بود که متولیان ادارات، اماکن عمومی، تالارها و هتلها باید بانوانی را که رعایت حجاب صحیح را نمیکنند، راه ندهند وگرنه مورد تعقیب قرار میگیرند. همین ایام چند روزی در تهران شاهد تظاهرات علیه بدحجابی بودیم که گاهی با خشونتهای عجیبی همراه میشد. ناطقنوری، وزیر کشور با انتقاد از بدحجابی از کارهای انجام گرفته هم انتقاد کرد و گفت آیا شما انقلابی هستید؟ قطعاً حزباللهی مشت به چشم بیحجاب نمیزند، تیغ نمیکشد و نسبت زنا به کسی نمیدهد.»
مرحوم هاشمی همچنین روایتی از جلسه سران قوا با حضور امام داده که شب مهمان احمدآقا بودیم. آقایان ولایتی، اردبیلی، خامنهای و میرحسین موسوی هم بودند. امام هم شرکت کردند، درباره تظاهرات حزباللهیها علیه بیحجابی بحث شد.
ملاحظه میکنیم این مشکل از اول انقلاب بوده و متاسفانه برای این پدیده اجتماعی، تحقیق و مطالعه علمی صورت نگرفته و قانونی هم که اخیراً در مجلس تصویب شده و بین مجلس و شورای نگهبان در رفتوآمد است نه تنها نمیتواند مشکل را حل کند که مسائل اجتماعی را گستردهتر مینماید و اگر با تدبیر با آن برخورد نشود، نگرانی از تکرار حوادث سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.
به نظر میرسد اینگونه برخوردهای تند با پدیده بدحجابی برنامهریزی شده از طرف دشمنان این ملت باشد. برعکس سیاستهای رهبری که توصیه به برنامهریزی برای حل موضوع داشتند.
رویکرد اصلی باید در ارتباط با عدم رعایت حجاب شرعی اصلاح و بازپروری بزهکاران باشد اما متاسفانه به نظر میرسد،سیاست جنایی به سمت نگرش امنیتمداری تغییر کرده و امنیت اخلاقی به یکی از چالشهای اصلی تغییر یافته است و تعیین ضمانت اجرایی قانونی و تحمیل آن بر بزهکاران این عرصه تغییر یافته و مبتنی بر سیاست جنایی امنیتگرایانه است.
به نوعی با فرض دشمن دانستن و عدم رعایت حجاب، حقوق کیفری دشمنمدار در این حوزه را حاکم کرده است که با سیاست جنایی امنیتگرا در حوزه جرائم اخلاقی، آسیبهای جدی به نظام اجتماعی کشور وارد میشود که منجر به افزایش هزینه با این جرائم میگردد. متاسفانه در فرهنگ حقوقی ما تعریف واحدی از رعایت حجاب وجود ندارد و قانونگذار، تعیین مصادیق را بر عهده شرع قرار داده است. رسالت حقوق کیفری جرمانگاری و گزینش واکنش اجتماعی مناسب در راستای پاسداری از ارزشهای جامعه انسانی است.
صفت مجرمانه دادن به برخی رفتارها میتواند در زمره مصادیق امنیتگرایی در حقوق کیفری مطرح شود. بنابراین زمانی که ارتکاب رفتاری برای امنیت روانی جامعه خطرناک تشخیص داده شود و نتوان با ابزارها و ضمانت اجرایی غیرکیفری به آنها پاسخ گفت، قانونگذار آن رفتار را جرم میانگارد. در مورد جرایم اخلاقی به خصوص عدم رعایت حجاب شرعی، قانونگذار بین بیحجابی و بیعفتی و بیحیایی تفاوتی قائل نشده و این سیاست نوساندار برای مردم آزاردهنده است. در حوالی انتخابات به کسانی که عدم رعایت حجاب را به بیحیایی کشاندهاند، میدان میدهند. تصویر افراد بیحجاب را پای صندوق رای نشان میدهند و سلبریتیهایی که حتی حریم حیا را درنوردیدهاند از رسانههای عمومی مطرح میشوند اما بعد از انتخابات دوباره تندرویها با برخوردهای غیرمنطقی استمرار مییابد. به نظر میرسد، راهحل موضوع حجاب بر برخورد کیفری بنا شده و در طول ۴۵ سال حاکمیت نتوانسته حجاب را به صورت هنجار عمومی درآورد و بیحجابی را از طرف جامعه به عنوان ناهنجاری پذیرفته نشده است و حاکمیت نمیتواند با اکثریت بانوان که این هنجار را نپذیرفتهاند، برخورد کند.