Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:53:50 GMT

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۴ اردیبهشت ماه

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۷۴۸۷

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۴ اردیبهشت ماه

تقدیر لاریجانی از کارگران در نطق پیش از دستور/ بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس/ انتقاد از برخورد غیر انسانی آمریکا با دانشمند ایرانی زندانی/ اعلام وصول لایحه استخدامی ‌شهرداری‌ها و... از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی گفت: لازم می‌دانم از مراحم رهبر معظم و مراجع عظام تقلید، علما و دانشمندان و همکاران عزیز تشکر نمایم و روز کارگر را به همه کارگران سخت کوش تبریک بگویم؛ کارگرانی که در شرایط سخت شیوع کرونا مجاهدانه برای رفع مشکلات کشور تلاش نمودند و در این نبردی که آمریکا با تحریم خود ضد ملت ایران ایجاد نمود با فداکاری و تلاش شبانه روزی کشور را اداره کردند و می کنند و اجازه ندادند که خواب حاکمان کاخ سفید در ایران تعبیر شود.

ناطقین امروز مجلس

یک عضو کمیسیون امنیت ملی: پرتاب ماهواره نور نشان داد که امکان توسعه در شرایط تحریم نیز هست

رنجبرزاده: پیشرفت‌های نظامی کشور ما منشور عزت و عظمت جهان اسلام شده است

نماینده سلسله و دلفان: پرتاب ماهواره نور باعث یاس و ناامیدی ایادی استکبار شد

امیری: صندوق حمایت از کسب و کارهای خرد تشکیل شود/ در شرایط فعلی به همدلی احتیاج داریم

ابطحی خطاب به منتخبان مجلس یازدهم: خودتان را ارزان نفروشید

***

در جریان بررسی جزییات اصلاح قانون انتخابات، نمایندگان نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات مجلس را اصلاح کردند و بر اساس آن مصوب شد که نظارت استصوابی در انتخابات مجلس طبق مواد قانون انتخابات مجلس حاکم باشد.

همچنین با تصویب نمایندگان از این پس عدم التزام عملی کاندیداها به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می رسد.

در مصوبه‌ای دیگر هم مقرر شد که ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها فقط مراجع چهارگانه باشد.

در ادامه بررسی های نمایندگان، مواد ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ این طرح تصویب شد. بر این اساس مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات‌های اجرایی به حداکثر ۱۵ روز افزایش یافت.

نمایندگان  مهلت شورای نگهبان برای بررسی شکایات نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس از سوی هیات مرکزی نظارت را هم از ۲۰ روز به ۳۰ روز افزایش دادند.

با تصویب مصوبه‌ای دیگر از طرح اصلاح قانون انتخابات، دادستان از هیات اجرایی انتخابات مجلس حذف شد.

در این جلسه دو تن از نمایندگان هم تاکید کردند که مواد طرح اصلاح قانون انتخابات مغایرتی با قانون اساسی نداشته و هدف اصلی جلوگیری از تضییع حقوق کاندیداها و افزایش اعتماد عمومی است.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

انتقاد سلیمی از برخورد غیر انسانی آمریکا با دانشمند ایرانی زندانی

پژمانفر: مردم باید عملکرد مجلس دهم را ارزیابی کنند

نماینده زابل: حاشیه‌نشینی سیستان مورد توجه قرار گیرد

نماینده مشهد: عدم حمایت از ساکنین مناطق محروم موج مهاجرت را بدنبال دارد

میرزاده: از دولت انتظار می‌رود هرچه زودتر به مطالبات فرهنگیان رسیدگی کند

کواکبیان: دستگاهای نظارتی بر افزایش قیمت کالاها رسیدگی کنند

هشدار حاجی‌دلیگانی نسبت به افزایش قیمت برنج و خرید و فروش زمین و مسکن

قوامی: دولت درباره شاخص بورس باید کنترل داشته باشد

تذکر کامران در مورد همسان‌سازی حقوق کارگران و رتبه‌بندی معلمان

نماینده بروجرد: سهام عدالت نباید به بی عدالتی تبدیل شود

مقدسی: انتقال هپکو به ایمیدرو تسریع شود

نماینده بافق: مجلس نسبت به گرانی‌ها عکس‌العمل نشان دهد

سلیمی: سهام عدالت عادلانه پرداخت شود

بهرام نیا: وزارت کار هر چه زودتر وام برای دام‌های سنتی را پرداخت کند

نماینده همدان: از مردم و اقشار آسیب‌پذیر در بحران کرونا حمایت شود

***

در ادامه جلسه علنی امروز، احمد امیرآبادی فراهانی  از اعلام وصول لایحه استخدامی شهرداری‌ها براساس اصل ۸۵ قانون اساسی خبر داد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی از مواد لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری ها را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان ماده ۲۳ این لایحه را اصلاح کردند.

در پایان نیز علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مهمترین اخبار امروز مجلس قانون انتخابات علي لاريجاني طرح اصلاح قانون انتخابات انتخابات مجلس شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟

بنا بر پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، آقایان محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، منوچهر متکی و مجتبی ذوالنور تاکنون ۴ گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، 245 نماینده مجلس دوازدهم در دور اول انتخابات در 11 اسفند ماه مشخص شدند و 45 نماینده باقی‌مانده نیز در دور دوم انتخابات در جمعه این هفته (21 اردیبهشت) مشخص خواهند شد تا مجلس دوازدهم کار خود را با 290 نماینده از 7 خرداد ماه به ریاست مسن‌ترین نماینده مجلس، آغاز کند.

گزارش تسنیم از ترکیب نمایندگان مجلس دوازدهم

 

اولین دستور رسمی و علنی مجلس جدید، رئیس و هیئت رئیسه با رای اکثریت نمایندگان خواهد بود.

از پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه چه کسی رئیس قوه مقننه خواهد شد، آغاز شده است و در همین راستا نامزدهای‌ ریاست مجلس جلسات متعددی را با عناوین مختلف  برگزار و با رسانه‌‌ای کردن تعداد حاضرین در جلسه سعی کردند تا احتمال نشستن بر صندلی شماره یک مجلس را برای خود تقویت کنند.

اگرچه حدود 10 نماینده از نمایندگان منتخب برای ریاست مجلس آتی، در حال تلاش و رایزنی‌ هستند اما طبق بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگاران تسنیم از گروه‌های مختلف سیاسی، 4 نامزد بالقوه برای ریاست آتی مجلس شورای اسلامی مطرح هستند و تلاش برخی دیگر از نمایندگان منتخب برای این مهم، ممکن است حتی به کاندیداتوری هم نکشد.

بنا بر این گزارش، محمدباقر قالیباف با سابقه ریاست مجلس در 4 سال گذشته، علی نیکزاد با سابقه دو دوره‌ای وزارت و نائب رئیسی مجلس، منوچهر متکی با سابقه یک دوره سکانداری وزارت خارجه و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با سابقه نائب رئیسی مجلس یازدهم، 4 گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند که ممکن است در اثر رایزنی‌هایی که اکنون در حال انجام است، در نهایت 2 گزینه برای رای‌گیری در صحن علنی باقی بمانند.

این افراد هم‌اکنون در حال رایزنی‌ با منتخبان مجلس دوازدهم برای جلب نظر آنها هستند و یک منبع آگاه و مطلع نیز به خبرنگار تسنیم گفته است که این 4 گزینه علاوه بر رایزنی‌ با نمایندگان منتخب، همزمان با یکدیگر نیز در حال رایزنی‌ هستند تا شاید بتوانند یکی از گزینه‌ها را به نفع خود از صحنه رقابت کنار بزنند.

همچنین برخی نمایندگان تصور می‌‌کنند که ممکن است سید محمود نبویان نماینده فعلی و منتخب اول تهران، گزینه پیش‌بینی نشده و غافلگیرکننده انتخابات ریاست مجلس باشد اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که آقای نبویان در گفت‌وگوهایی که با چند نماینده منتخب مجلس داشته تصریح کرده که تمایلی برای ریاست مجلس ندارد.

البته در این میان، برخی منتخبان مجلس دوازدهم هم هستند که  می‌گویند یک نماینده منتخب دیگر، تمایل وافری برای برای ریاست مجلس دارد اما تاکنون نتوانسته حتی به تعداد انگشتان 2 دست، نظر نمایندگان منتخب را جلب کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم