Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@20:24:37 GMT

تورم در بازار اجاره؛آتش زیر خاکستر

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۷۶۵۹

تورم در بازار اجاره؛آتش زیر خاکستر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بازار اجاره فعلاً زیر سایه سنگین کرونا راکد و کساد مانده اما در همین رکود سنگین، مظنه قیمتی اجاره‌بها به‌واسطه رشد نجومی قیمت مسکن در سال گذشته، به‌صورت چراغ خاموش در حال افزایش است و تقریباً هیچ برنامه‌ای نیز برای حمایت از مستأجران وجود ندارد. به این معادله نابرابر، باید افت محسوس درآمد خانوارها در دوره کرونا را نیز اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از ممنوعیت نقل‌وانتقال مستأجران در فروردین که به‌واسطه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی وضع شده بود، بازار اجاره همچنان به‌دلیل هراس شهروندان از شیوع کرونا نیمه‌جان و کساد است اما در همین دوره زمانی، بخشی از مستأجران به دلایل مختلف اعم از تغییر محل تحصیل فرزندان، کاهش یا افزایش توان مالی یا نیاز به تغییر متراژ منزل ناچار به انتقال منزل اجاره‌ای خود هستند و عملاً با 2 مشکل بزرگ مواجه شده‌اند. مشکل اول این افراد، ممانعت ساکنان فعلی منازل استیجاری از بازدید افراد غریبه، به‌دلیل ترس از شیوع ویروس کروناست که عملاً دایره انتخاب آنها را محدود می‌کند و مشکل دوم و احتمالاً بزرگ‌تر، رشد روزافزون نرخ اجاره‌بها در همین بازار راکد است که براساس رشد سنگین قیمت مسکن در سال گذشته، به‌روزرسانی و تعیین می‌شود و مستأجران در برابر آن کاملاً بی‌سلاح هستند.

پایان باز برای قیمت اجاره

بررسی‌های میدانی  از دفاتر مشاور املاک حاکی از این است که فعلاً اجاره‌بهای معدود واحدهای استیجاری موجود در بازار کشف قیمت نشده و بسته به انصاف و حتی نیاز مالی صاحبخانه‌ها، نرخ‌های متفاوت و گاه عجیب‌وغریبی برای آنها پیشنهاد شده است. یکی از مشاوران املاک محدوده هفت‌تیر، میانگین قیمت اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی در این محدوده را بسته به سن سازه و امکانات آن 90تا 130هزار تومان در ‌ماه اعلام می‌کند و معتقد است درصورت تداوم رشد قیمت مسکن، این نرخ‌ها تا یکی، دو‌ماه آینده باز هم افزایش خواهد یافت. همچنین مشاوران املاک منطقه 17تهران نیز از روند صعودی اجاره‌بهای مسکونی خبر می‌دهند و میانگین قیمت اجاره‌بهای یک مترمربع زیربنای مسکونی نوساز در این منطقه را بالای 70هزار تومان اعلام می‌کنند. پیگیری‌ها از مشاوران املاک مناطق 8و 4نیز از صعودی بودن قیمت‌گذاری بازار اجاره حکایت دارد. نکته قابل‌تأمل اینکه برخی مشاوران املاک از تلاش خریداران مسکن برای جبران کسری منابع مالی مورد نیاز برای خرید خانه از محل افزایش رهن آپارتمان خبر می‌دهند که عمدتاً از کمبود واحدهای استیجاری در بازار و همچنین نظارت اندک دولت بر این بازار حکایت دارد. بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به ساماندهی بازار مسکن و قاعده‌مند کردن بازار اجاره باعث شده، قیمت بازار اجاره بیش از نرخ تورم و فراتر از توان مالی مستأجران افزایش پیدا کند و این خانوارها به‌واسطه نبود شرکت‌های حرفه‌ای اجاره‌داری و واحدهای استیجاری دولتی یا اجتماعی، به پذیرش این نرخ‌ها ناچار هستند. این مسئله اگرچه در ظاهر جامعه تغییری ایجاد نمی‌کند اما در عمل هم سبد مصرفی خانوارهای اجاره‌نشین را کوچک‌تر می‌کند و هم به رشد فقر در این طبقه از اجتماع دامن می‌زند.

مستأجران زمین‌گیر

فعلاً یک‌ماه به آغاز فصل سنتی جابه‌جایی در بازار اجاره باقی مانده و بخش زیادی از مستأجران که این فصل را برای نقل‌وانتقال انتخاب کرده‌اند، همچنان برای یافتن واحد مطلوب نظر و توافق با صاحبخانه فرصت دارند اما امسال به‌واسطه شیوع کرونا، هم برنامه مدارس و زمان برگزاری امتحانات تغییر کرده و احتمالاً آغاز فصل جابه‌جایی به اوایل تابستان منتقل خواهد شد و هم با تعطیل شدن امکان بازدید از خانه‌های استیجاری دارای سکنه، عملاً جوش خوردن معاملات اجاره با مشکل مواجه شده است. در این وضعیت مستأجرانی که سررسید قرارداد اجاره آنها فرارسیده به تمدید قرارداد یا تخلیه ملک مجبور هستند اما به‌دلیل مهیا نبودن امکان بازدید واحدهای استیجاری به‌دلیل هراس شهروندان از شیوع کرونا، عملاً زمینگیر شده‌اند و در سردرگمی به‌سرمی‌برند. در این شرایط همه‌چیز به توافق موجر و مستأجر بستگی دارد؛ هرچند در همین توافق نیز از هر نظر صاحبخانه دست بالا را دارد نه مستأجر. پیگیری‌ها از دفاتر مشاور املاک تهران حاکی از این است که فعلاً تا 80درصد قراردادهای اجاره موجود در بازار با توافق مالک و مستأجر تمدید می‌شود و عملاً نرخ‌ آنها در آمارهای رسمی بازار اجاره وارد نمی‌شود. طبق اظهارات مشاوران املاک، همین قراردادهای تمدید شده نیز اغلب با نرخ‌های استعلام شده از بازار و از بنگاه‌های املاک به توافق ختم می‌شود و میزان افزایش قیمت آنها بین 30تا 50درصد برآورد می‌شود. درحالی‌که امسال مجموع درآمد حقوق‌بگیران، به‌عنوان طبقه غالب در بازار اجاره در بهترین حالت 20درصد هم افزایش پیدا نکرده و عملاً باید از ذخایر و پس‌اندازهای احتمالی، جور افزایش سنگین اجاره‌بها را بکشند.

دوباره کوچ اجباری

یکی از مسائلی که همه مشاوران املاک متفق‌القول آن را تأیید می‌کنند، کوچ اجباری مستأجران کم‌توان از محل سکونت فعلی به کوچه، خیابان و حتی محله‌های پایین‌تر است که به‌واسطه افزایش اجاره‌بها، خارج توان این خانوارها در حال بروز است. این اتفاق در سال گذشته نیز کم‌وبیش رخ داده بود که البته اخبار آن زیر بار خبرهای مربوط به برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از مستأجران دیده و شنیده نشد اما امسال نیز در شرایطی که نه برنامه‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی از مستأجران اجرایی شده و نه قاعده و قانونی برای ساماندهی به قیمت اجاره‌بها وجود دارد، دوباره موج مستأجران کوچنده به‌خصوص در کلانشهرها به راه می‌افتد.

   قدرت اجرایی لایحه تمدید اجاره‌بها

در شرایطی که بازار اجاره با 2مشکل اساسی کرونا و رشد قیمت مواجه شده، وزارت راه و شهرسازی لایحه‌ای مبنی بر تمدید 6ماهه قراردادهای اجاره به دولت ارسال کرده که درصورت تصویب، قراردادهای اجاره با سررسید دوره شیوع کرونا به‌صورت خودکار تا 6‌ماه بعد تمدید می‌شود تا هم سلامت خانوارها تأمین شود و هم به‌واسطه کاهش قدرت خرید در ماه‌های اخیر، بار مالی مضاعف به آنها تحمیل نشود. البته طبق قواعد بازار اجاره، حتی تصویب چنین لایحه‌ای در دولت نیز تأثیر چندانی برای بازار ندارد و در نهایت این مستأجر و مالک هستند که باید بر سر تمدید یا خاتمه قرارداد توافق کنند. طبق اعلام مشاوران املاک، مالکانی هستند که حتی اجاره قانونی ماه‌های دوره شیوع کرونا را از مستأجران خود دریافت نکرده‌اند اما در مقابل افرادی نیز وجود دارند که حتی برای تمدید قرارداد اجاره برای چند ماه، خواستار اعمال افزایش نرخ شده‌اند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مسکن واحد مسکونی نرخ تورم اجاره بها مسکن اجتماعی مستاجران وزارت راه و شهرسازی واحدهای استیجاری مشاوران املاک بازار اجاره قیمت اجاره شیوع کرونا اجاره بها نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۷۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان سال (۱۴۰۲) و افزایش قیمت مسکن در روزهای پایانی سرد سال و همزمان با شروع سال جدید، افزایش نرخ اجاره بها کابوس مستأجران شد که در مقابل با فاصله گرفتن نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها با قدرت پرداختی مردم، موجب تشدید کابوس و دل‌سرد شدن آنها شد.

البته طبق رسم سال‌های گذشته بازار مسکن، افزایش قیمت اصلی ملک در ماه اردیبشهت و خرداد با توجه به اتمام مدارس و تغییر محل زندگی خانوار رخ خواهد داد؛ همچنین بازار ساخت مسکن در سال اخیر روند مثبتی نداشته و سیاست‌های انقباضی دولت، علاوه بر ایجاد آرامش موقتی در این صنعت، عملاً راه به جایی نبرد.

بر اساس این گزارش، بازار مسکن امسال هم با تأثیرپذیری از سال گذشته در رکود تورمی گذراند. کارشناسان حوزه مسکن معتقدند، مردم دیگر توانی برای خرید خانه ندارند و طبق آمار، شاخص دسترسی به مسکن ۱۰۷ یا ۱۰۹ سال شده، حال چه کسی می‌تواند ۱۰۹ سال زنده و تمام عمر خود را کار کند؛ با وجود گرانی‌ها و مشکلات بعدی کشور قطعاً رسیدن به این موضوع، تقریباً یک امر محال است.

همچنین بر اساس گفته مشاورین املاک با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش دلاری قیمت آپارتمان، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت دور از ذهن است؛ بنا به این دلیل، انتظار می‌رود معاملات تهاتری در بازار مسکن رونق بیشتری پیدا کند.

تلاش سیاست‌گذار برای کنترل نقدینگی از یک سو و حکومت رکود تورمی مسکن از سوی دیگر موجب شده طیف وسیعی از فعالان صنعت ساختمان با بحران جدی روبرو شوند که در صورت ادامه این روند، احتمالاً با تضعیف عرضه مسکن در بازار در بلند مدت، مطابق سیاست‌های دولت برای کنترل قیمت و عرضه مسکن، این بازار حرکت نخواهد کرد.

بر اساس اهمیت مسکن در معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال گذشته (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره در مناطق «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره «منطقه ۲۰» تهران را بررسی کنیم.

طبق آمار ارائه شده از رهن و اجاره مسکن در مناطق مختلف تهران، یک آپارتمان ۸۸ متری دوخوابه در منطقه ۲۰ محله «جوانمرد قصاب» تهران با پرداخت ۵۵۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۵ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد تازه ساخت (۱۴۰۳) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۷۵ متری دوخوابه، تازه ساخت یا به اصطلاح کلید خورده در منطقه ذکر شده، در محله «شهادت» تهران، نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

نرخ رهن اجاره واحدهای دیگر در منطقه ۲۰ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۰) متراژ ساختمان عمر ساختمان قیمت اجاره (تومان) قیمت رهن (تومان)
ابن‌بابویه ۸۰ ۱۴۰۱ _ ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جوانمرد قصاب ۸۸ ۱۴۰۳ ۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
حمزه آباد - متروی شهر ری ۷۰ ۱۴۰۱ ۱,۰۰۰,۰۰۰ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌آباد ۸۵ ۱۴۰۳ _ ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دیلمان - میدان نماز ۸۵ ۱۴۰۱ ۸,۰۰۰,۰۰۰ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سر تخت ۸۰ ۱۳۹۵ _ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهادت ۷۵ ۱۴۰۳ _ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صفاییه ۸۷ ۱۴۰۱ _ ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ظهیر آباد ۸۰ ۱۴۰۰ _ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
عباس‌آباد ۸۰ ۱۴۰۰ _ ۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فیروزآبادی - شهر ری ۸۶ ۱۴۰۳ _ ۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ولی آباد - شهید آوینی ۸۵ ۱۳۹۸ _ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر، طبق مشاهدات میدانی خبرنگار مهر، از منطقه ۲۰ تهران مشخص است که در این منطقه خبری از نوسانات شدید قیمتی نیست و به نظر می‌رسد ترکیب دو عنصر رکود و تورم همچنان در بازار مسکن پا برجاست و زنگ خطر تعداد کم معاملات در این بازار در گوش فعالین این صنعت به صدا در آمده است.

در شرایط رکود تورمی دو سمت عرضه و تقاضا هر دو متضرر خواهند بود، مصرف کننده توان خرید ندارد و تولید کننده با فقدان فروش در چرخه کسب و کار با مشکل مواجه خواهد شد.

کد خبر 6095932 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • پایانی بر اجاره بهای بی‌حساب و کتاب مسکن
  • «سقف‌گذاری برای اجاره‌بها» به قانون تبدیل شد
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!