Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@07:31:12 GMT

رویارویی مدام عقل وجهل

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۸۲۵۶

رویارویی مدام عقل وجهل

پایگاه خبری جماران: عقل در وجود انسان با سه قوه شهوت، خشم و وهم و خیال رودررو است. هرگاه عقل چیره شود وقوای سه گانه را لگام زند، زندگی توأم با موفقیت، سلامت وسعادت پیش روی انسان است. اما اگر عقل مغلوب هر یک از قوای سه گانه شود آنگاه انسان از انسانیت خود دور مانده و مرتکب گناه می شود. بنابراین مهمترین عامل پیدایش گناه غلبه قوای شهوت، خشم و وهم بر عقل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهوت با وسوسه های شیطانی آغاز و همراه شده وانسان را به جایی می رساند که مرزی میان خوبی و بدی ، زشتی و زیبایی نشناخته و همچون ددان به اطفاء و ارضاء غریزه می پردازد.

قوه خشم نیز با سرکشی و عصیان و با حالتی بغض آلود و کینه توزانه صلاحدیدهای عقل را کنار زده و انسان را به ارتکاب جنایت های هولناک و جبران ناپذیر وادار می سازد. و بالاخره وهم و خیال با اندیشیدن به گناه و سوء نیت، انسان را برای تدارک گناه آماده می کند.

جهل نیز به دلیل اصل هر شری موجب می شود انسان شخصیت ایمانی وانسانی خود را از دست بدهد و عنان عقل را از کف داده و اعمالی که منشأ غیرعقلانی دارند را موجه جلوه دهد.

جهل به عنوان یکی از خاستگاه های گناه و ریشه اصلی گناهان بزرگ شمرده شده است. امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید:« جز انسان جاهل ونگون بخت کسی بر خدا جسارت نمی کند».جهل، تاریکی وحشتزایی است بی هیچ روزنه نوری که آدمی در آن کورکورانه ره می پیماید و به تعبیر امام صادق(ع) چنین فردی «جاهل می زید و گمراه می میرد».

جهل و نادانی کلید بسیاری از گناهان است که فرد و جامعه را به نابودی می کشاند.از جهل لغزشگاه دیگری زائیده می شود به نام بدعت، با بدعت، انسان از روح تعالیم الهی دور افتاده و رفتارهای ناروا وناشایست از خود بروز می دهد.

جاهل جاعل سنت های حسنه را با هوا و هوس های خود همساز کرده و زمینه های انحراف و فساد در جامعه را فراهم می آورد.

هنر جهل پوشاندن هر عمل صالحی است که به انسانیت خدمت می کند وایجاد انحراف در جامعه با حق جلوه دادن باطل است . گناهی که قرآن کریم آن را نهی فرموده است : «حق را به باطل می آمیزید وبا آن که حقیقت را می دانید کتمانش می کنید» (بقره ۴۲)

از مشخصات جهل درآمیختن حق وباطل دریکدیگر واستفاده نابجا ازمفاهیم ارزشمند وپیشه کردن رویه افراط وتفریط است.

هنگامی که آدمی از تعالیم الهی دور افتاد وبه سنت های نادرستی که حاصل بدعت بدعت گزاران است چنگ انداخت، دیو شهوت وخشم در وجودش سربرمی آورد وحد وحدودی برای خود نمی شناسد وسنت های غلط را در جامعه رواج خواهد داد.

جهل با گلچین کردن پاره ای از مفاهیم که با امیال واحساسات هماهنگ است انحراف وناروا را درمیان جامعه می پراکند و زمینه تبهکاری ها را به وجود می آورد.

جهل باوجود تاریکی و تیرگی ، هرگاه در مقابل آیینه حق قرار گیرد، پلشتی وناپاکی اش هویداخواهد شد. ازاین رو حتی افراد جاهل وسیاه دل گاهی در بزنگاه هایی چهره خود را در آیینه حقیقت نما می بینند ودرعمق وجدان خود به بطلان خود اعتراف می نمایند واز کرده خود ولو زودگذر ولحظه ای شرمنده می شوند. منتهی قشر ضخیم سیاهی مانع از آن است که بتوانند به راحتی فضای روحی خود را تغییر دهند.

نماز، یاریگر عقل 

مکتب اسلام به همه ابعاد انسان اعم از جسمی و روحی، مادی و معنوی، فکری و عاطفی و فردی و اجتماعی توجه عمیق نموده و هیچیک از نیازهای بشر را مهمل نگذاشته است. پرورش عقل و فکر، کسب استدلال فکری و مبارزه با اموری که بر ضد استقلال عقل است از قبیل تقلید از نیاکان، از اکابر و چشم پرکن ها، موردعنایت جدی اسلام است.

از سوی دیگر، پرورش اراده و کسب مالکیت بر نفس و آزادی معنوی از حاکمیت میل ها و هوس ها مبنای بسیاری از عبادت های اسلامی و سایر تعالیم این مکتب الهی است. در این میان حس پرستش و عبودیت که همچون جنبشی از اعماق درون انسان سرچشمه می گیرد به عنوان یک غریزه اصلی و با اهمیت موردتوجه خاص اسلام قراردارد و نماز به عنوان مظهر کامل اظهار عبودیت چنان در اسلام شکل گرفته است که پاسخگوی بسیاری از نیازهای فردی و وظایف اخلاقی فرد در جامعه می باشد.

در واقع نماز برآورنده نیازهایی است که عدم تأمین آنها در روح بشر ایجاد عدم تعادل می کند. همچنان که اگر هریک از نیازهای فطری انسان برآورده نشود، روح انسان مضطرب و نامتعادل می شود. عدم پاسخگویی به نیاز پرستش روح انسان را دچار تشویش و پریشانی می سازد.

قرآن کریم به پا داشتن نماز را پس از ایمان به غیب آورده و در تعالیم دینی از نماز به عنوان پایه دین یاد شده است که این نشان از اهمیت این فریضه دینی در مکتب اسلام دارد. نماز در اسلام در رأس برنامه های پرورشی و تربیتی قرارگرفته است. قرآن کریم اهل ایمان را توصیه می کند که از نماز و روزه نیرو و مدد بگیرند تا در زندگی فردی در دام لغزش ها و در زندگی جسمی اسیر طاغوت ها نشوند.

امیرالمؤمنین علی(ع) در آخرین لحظات زندگی اش به برپا داشتن نماز سفارش می کندو می فرماید: خدا را، خدا را، در باره نماز که نماز عمود خیمه دین است.

امام صادق نیز در آستانه سفر آخرت خویشان و نزدیکان خود را فراخواندند و در لحظات آخر عمر خطاب به اطرافیان فرمودند: «هرگز شفاعت ما به مردمی که نماز را سبک بشمارند نخواهدرسید.» نماز اثر بهجت زایی و انبساط آفرینی دارد. همین آثار فضای روح انسان را روشن می کند و امید و عشق به زندگی و هستی را در درون انسان تقویت می نماید که نتیجه آن آرامش خاطر و پاسخگویی به یکی از نیازهای فطری بشر است. انسان نمازگزار تکلیفش با خودش روشن است و دچاراضطراب و نگرانی نیست.

نماز انسان را از لذت معنوی سرشار می کند، لذتی که به عمق روح و جان آدمی مربوط است و زندگی انسان را سرشار از اطمینان قلبی و آرامش مى سازد

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا ماه رمضان اسماعیل علوی سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۸۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

کد خبر 6090858 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • رویارویی میلیمتری جنگنده روس و پهپاد اوکراینی
  • مورایس دوباره به تیم ترسناک رسید
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام