Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس صبح امروز(۱۴ اردیبهشت‌ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پس از تأکیدات رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در خصوص لزوم بررسی موضوع صید ترال و برخورد با متخلفین، از مدیرکل شیلات استان، فرمانده دریابانی و فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواسته‌شده است، نسبت به برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت شناورهای غیرمجاز، خصوصاً صید ترال در کل آب‌های استان هرمزگان اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی قهرمانی خاطرنشان کرد: این دستور قضایی با توجه به لزوم حمایت از اشتغال و تولید در استان در راستای تحقق منویات داهیانه مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال به‌عنوان "جهش تولید" و همچنین به‌منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و صیانت از حقوق عامه صادر شده است.

در همین خصوص مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این شناورها از محدوده صید قانونی خود خارج‌شده و با استفاده از تورهای ترال که استفاده از آن‌ها ممنوع است، موجب چندین مورد خسارت‌های زیست‌محیطی شدند.

حبیب مسیحی تازیانی ادامه داد: این ۲ شناور با دستور دادستانی توقیف و به بندرگاه منتقل‌شده‌اند و پرونده تخلفات آن‌ها به دادگاه ارسال شد.

وی تخریب زیستگاه آبزیان، صدمه به بستر دریا و صید گونه‌های غیرمجاز را بخش دیگری از تخلفات انجام‌شده دانست و عنوان کرد: بابت استفاده از تورهای ممنوعه ترال جریمه ۳میلیارد ریالی مالکان هر یک از شناورها در انتظار است.

مسیحی ادامه داد: خدمه یکی از این شناورها نیز هنگام مواجه‌شدن با مأموران دریابانی یک تور ترال را پاره و در بستر دریا رها کرده‌اند که این اقدام موجب گرفتار شدن انواع آبزیان از جمله گونه‌های مختلف لاک‌پشت‌ها در این تورها می‌شود.

همچنین رئیس اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست هرمزگان اضافه کرد: این اداره برای این تخلف نیز در لایحه قضایی تنظیم‌شده، درخواست یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال غرامت کرده است.

افشین عسکری اضافه کرد: صید مرجان و کوسه نیز از دیگر قانون‌شکنی‌های انجام‌شده توسط این شناورهاست که جریمه صید هر کیلو مرجان  ۴۰میلیون ریال و هر کوسه ۳۰۰ میلیون ریال است.

وی یادآور شد: محموله این شناورها شامل ۲ تن صید غیرمجاز توسط شیلات توقیف‌شده و پرونده با شکایت مرزبانی، شیلات و حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در حال پیگیری قضایی است.

به گزارش ایسنا، از آنجا که انجام صید به روش ترال کف شامل کشیدن ابزار سنگین ماهیگیری در کف دریاست، این ابزار شامل تخته نگه‌دارنده تور، تور، زنجیرهای پایینی، طناب‌های بینابینی و سایر ابزار، تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ در کف دریا ایجاد می‌کنند، که از جمله این تخریب‌ها می‌توان به شکستن مرجان‌ها، تخریب بستر، تخریب لانه آبزیان کف زی ، ایجاد کدورت بالا در لایه پایینی و در نتیجه کاهش اکسیژن محلول آب، از بین بردن لارو ماهیان و آبزیان علی‌الخصوص آبزیانی که نزدیک کف شکار یا زندگی می‌کنند، خسارت به زیستگاه ،از بین بردن فیتوپلانگتون‌ها و زئو پلانکتون‌ها و حذف جلبک‌ها و علف‌های دریایی اشاره کرد. این اثرات باعث کاهش تنوع زیستی گونه‌ها و تغییرات وسیع اکولوژیکی و زیست‌محیطی می‌شوند و بسیار شبیه به برش یکسره درختان در جنگل است.

تفاوت آن در این است که در این‌گونه صید موجودات زنده نیز علاوه بر درختان از محیط حذف می‌شوند. علاوه بر موارد مذکور صید ترال با توجه به اینکه تمامی موجودات را صید کرده و هیچ آبزی توان فرار از تور را ندارد،دارای میزان صید ضمنی بسیار بالایی نیز است.

براساس تحقیقات صید به روش ترال می‌تواند در هر ساعت بیش از ۱۰ برابر میزان آلودگی جامدات معلق در آب نسبت به مواد معلقی که شامل مجموع فاضلاب‌های شهری، صنعتی و ماشین‌های لایروبی رودخانه‌هاست، آلودگی ایجاد کند. براساس تحقیقات و مقالات علمی منتشرشده  بین ۴ تا ۱۵ سال زمان لازم است تا آثار تخریب صید ترال در بستر از بین رفته و محیط به حالت اولیه برگردد.

* ایسنا

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: صید ترال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان هرمزگان  گفت: در راستای مبارزه و مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی و به منظور مقابله و برخورد جدی با قاچاقچیان و همچنین با هدف جلوگیری از خروج و قاچاق سرمایه ملی، مأموران پلیس امنیت اقتصادی شهرستان میناب با همکاری مأموران انتظامی پاسگاه حسنلنگی شهرستان بندرعباس در ۲۴ ساعت گذشته حین کنترل خودرو‌های عبوری و اجرای ایست و بازرسی درسطح حوزه استحفاظی تعداد سه دستگاه کامیون نفتکش حامل سوخت قاچاق را شناسایی و توقیف نمودند.

وی افزود: مأموران جمعا ۸۹ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل کشف و ضبط نموده و ۳ متهم نیز در این راستا دستگیر شدند.

این مقام ارشد انتظامی استان با اشاره به تشکیل پرونده و معرفی متهمان به مرجع قضائی، ارزش سوخت‌های کشف شده را بنا به نظر کارشناسان مربوطه، ۲۶ میلیارد ریال عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • محموله ۱۵ میلیاردی لوازم یدکی و لوازم آرایشی قاچاق در توقیف پلیس
  • ممنوعیت ترددها شناورها در کیش تا ساعت ۱۹ ادامه دارد
  • ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سامان تخریب شد
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • مصوبات شورای ترافیک شهرستان هرسین لازم الاجرا و الزام آور است
  • کشف داروی غیرمجاز در مرغ فروشی
  • از توقیف بیش از ۶۰۰ کیلو مواد مخدر تا کشف داروی غیرمجاز از مرغ فروشی
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • توقیف تجهیزات حفاری غیرمجاز در خرامه
  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان