Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@07:33:04 GMT

3 هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری اصلاح شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۰۱۹۴

3 هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری اصلاح شد

رئیس اداره فنی مرتع منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته در حدود 3 هزار هکتار از مراتع استان تحت عملیات اصلاح و احیای به منظور بهبود پوشش گیاهی قرار گرفت.

فرامرز مردانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه سال گذشته در حدود 3 هزار هکتار از مراتع استان تحت عملیات اصلاح و احیا، به منظور بهبود پوشش گیاهی قرار گرفت، گفت: این  عملیات در 30 سامان عرفی و با مشارکت 60 بهره‌بردار انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره فنی مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هدف از تولید بذرهای مرتعی حفظ و احیای گونه‌های مرتعی است و این کار از طریق جمع‌آوری و تولید بذر انجام می‌شود، ادامه داد: بذرهای مرتعی به دو روش تولید و به دست مرتع‌دار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در شیوه نخست بذرهای مرتعی از طریق ایستگاه تولید بذر جمع‌آوری می‌شود و بذرهای که امکان کشت به این طریق را ندارد از طریق مراتع تأمین می‌شود، افزود: مناطقی که این بذرهای مرتعی را دارد شناسایی و منطقه مورد نظر قرق و بذر از طریق دامدار و یا شرکت‌های تعاونی فراگیر وابسته به منابع‌طبیعی جمع‌آوری می‌شود.

قرق دو ساله مراتع هدف برای کشت بذر

مردانی با اشاره به اینکه بذور از دامدار و یا شرکت‌های تعاونی فراگیر وابسته به منابع‌طبیعی خریداری می‌شود، اضافه کرد: بذور در فصل مناسب که عموما اوایل تا اواسط پاییز است در قالب پروژه‌های امانی، پیمانی و تلفیقی از هر دو تحویل مرتع‌دار و بهره‌بردار می‌شود.

وی توضیح داد: مکان مورد نظر برای کشت بذور توسط اداره‌کل منابع‌طبیعی مشخص می‌شود که در راستای اجرایی شدن اهداف طرح‌های مرتع‌داری و به منظور بهبود و اصلاح مراتع پس از انجام عملیات بیولوژیک به مدت 2 سال قرق خواهد شد.

رئیس اداره فنی مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طرح تولید و جمع‌آوری بذور مرتعی سابقه قدیمی دارد و از اواخر دهه 60 تاکنون در استان اجرا می‌شود، گفت: سال گذشته 13 تا 14 تن بذور مرتعی از مراتع استان جمع‌آوری، خریداری و توزیع شد.

وی اضافه کرد: عملیات اصلاح و احیا در مراتعی که پوشش گیاهی آن بر اثر چرای مفرط، وجود دام مازاد بر ظرفیت، عدم رعایت تقویم چرایی یعنی حضور دام پیش و پس از موعد مقرر در مرتع و... از بین رفته باشد اجرا می‌شود.

انتهای پیام/3339/م

منبع: فارس

کلیدواژه: بهبود پوشش گیاهی مراتع چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری منابع طبیعی جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۰۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ کارشناس هواشناسی استان گفت: بارش‌های بهاری در پاره‌های از نقاط استان تا اوایل هفته آینده در چهارمحال و بختیاری پیش بینی شده است.
قطره با اشاره به اینکه آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست، افزود: بیشترین فعالیت سامانه بارشی امروز در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، فارسان، کیار، لردگان، خانمیرزا و فلارد است.
وی از کوهنوردان خواست از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها