Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پژوهشگران "دانشگاه داندی"(University of Dundee) اسکاتلند، بیش از ۲۷۰۰ ژنوم را در "کرم‌های‌ الگانس"(C. elegans) مورد بررسی قرار دادند تا به درک بهتری در مورد دلیل جهش‌ها برسند. این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه جهش‌های DNA، از آسیب رسیدن به آن و ترمیم نادرست آن ناشی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

DNA سلول، پیوسته در معرض فشار فیزیکی و شیمیایی قرار دارد که می‌توانند به آن آسیب برسانند و موجب جهش در آن شوند اما سلول‌ها، مکانیسم‌های ترمیم بی‌شماری نیز دارند که به آنها امکان می‌دهد آسیب‌های DNA را بلافاصله پس از رخ دادن، ترمیم کنند. گاهی اوقات به خاطر بروز خطا یا عدم شناسایی ضایعات DNA، روند ترمیم با شکست رو به رو می‌شود. چنین شرایطی می‌تواند به جهش‌هایی منجر شود که دلیل بروز سرطان هستند.

بسیاری از مواد سمی موسوم به "ژنوتوکسین"(genotoxin) از جمله موادی که در دود تنباکو یافت می‌شوند، به بروز جهش‌هایی در ژنوم می‌انجامند. دکتر "نادزدا ولکوا"(Nadezda Volkova)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شناسایی چنین نشانه‌هایی در سرطان، به دانشمندان امکان می‌دهد تا عامل بروز آسیب ژنتیکی را در وهله اول ردیابی کنند و بتوانند با توجه به آنها، به تشخیص و درمان بپردازند.

در هر حال، ممکن است بسیاری از نشانه‌های جهش که در ژنوم سرطان بررسی می‌شوند، با هیچ ژنوتوکسینی مرتبط نباشند. ولکوا و همکارانش برای درک ریشه این نشانه‌ها، اثر ترکیب ۱۲ ژنوتوکسین را روی کرم‌های الگانس که مکانیسم ترمیم DNA آنها با شکست مواجه شده بود، آزمایش کردند. آنها در این بررسی نشان دادند که نشانه‌های جهش، از ادغام آسیب DNA با مکانیسم نادرست ترمیم ناشی می‌شوند.

ولکوا افزود: بسیاری از تغییرات DNA که ما در این پژوهش مورد بررسی قرار دادیم، در سرطان‌های انسانی نیز رخ می‌دهند اما ما دریافتیم که نشانه‌های جهش، متنوع‌تر از آنچه پیشتر تصور می‌کردیم هستند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: درمان سرطان مواد سمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۲۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  برخورد یک دستگاه خودرو سواری با تیر برق در محور جاده خوی- فیرورق؛ سبب شکستگی یکی از تیرهای برق این محور شد که اکیپ عملیاتی اداره بهره برداری و دیسپاچینگ مدیریت توزیع برق خوی بلافاصله پس از اطلاع از حادثه به محل اعزام و با هدف پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی و تامین برق پایدار برای اهالی منطقه، به صورت شبانه نسبت به تعویض تیر و رفع مشکل ایجاد شده، اقدام کردند.

دیگر خبرها

  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • قبور آسیب‌دیده خلدبرین ترمیم می‌شود
  • ترمیم قبور آسیب‌دیده خلدبرین
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • پیش‌بینی ایلان ماسک از بروز جنگ داخلی در غرب
  • آسیب دیدن سعید آقاخانی در سریال «نون خ»
  • ترمیم نمرات و سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز