Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مهدوی ارفع ریشه اصلی معنای فتنه را اضطراب و اختلال خواند و گفت: بیشترین فتنه ها مربوط به آشوب های اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» در نخستین نشست شرح حکمت های نهج البلاغه شریف که شامگاه روز گذشته 13 اردیبهشت در حسینیه مجازی برگزار شد گفت: اولین حکمت نهج البلاغه، پیرامون فتنه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: یکی از پرفراوانی ترین موضوعات در دوران حکومت امیرالمومنین(ع) که در نهج البلاغه نیز تبلور بسیاری دارد، موضوع یا مسئله فتنه است؛ دشمنان حق و حقیقت با هدف ناکارآمد کردن نظام اسلامی به رهبری امام علی(ع) تا توانسته اند، جامعه را دچار فتنه کرده اند.

وی افزود: حضرت می فرمایند: « در فتنه ها مانند بچه شتر نر ۲ ساله باش»؛ حال چه ویژگی بچه شتر ۲ ساله دارد که ما در فتنه ها باید مانند آن رفتار کنیم؟ می فرمایند: « بچه شتر نر ۲ سال ۲ ویژگی دارد که شباهت رفتار ما در فتنه ها باید شبیه او باشد. اولین ویژگی این است که کمر محکمی ندارد که بتواند سواری دهد یا باری را بردوش او بگذارند. دوم اینکه چون مذکر است، سینه شیردهی ندارد که او را بدوشند.

به گفته حجت الاسلام مهدوی ارفع در نهج البلاغه اولین نکته پیرامون فتنه این است که زندگی، جامعه و حیات ما بدون فتنه امکان ندارد، فتنه یکی از سنت های ثابت الهی در تمامی بشر است؛ چرا که فتنه یکی از آزمایش های الهی است و خداوند در قرآن کریم فرموده اند کسی خیال نکند که به صرف آنکه بگوید ایمان آوردم ما او را امتحان نمی کنیم، تمام امت های گذشته را نیز ما آزمودیم تا صف مومن از منافق جدا شود.

این استاد نهج البلاغه خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) نیز در خصوص گریزناپذیر بودن فتنه اینگونه می فرمایند که فردی از شما نگوید خدایا از فتنه به تو پناه می برم، چرا که کسی نیست که از فتنه در امان باشد، لاکن آنکه می خواهد به خدا پناه ببرد از آزمایش های گمراه کننده پناه ببرد. یعنی به جای آنکه بگوید خدایا! ما را امتحان فتنه نکن، باید بگوید خدایا! ما را گرفتار مذن الفتن نکن یعنی فتنه هایی که ما را از دین گمراه کند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: در کتب لغت در خصوص معانی فتنه معانی مختلفی گفته شده است، که ریشه همه این معانی و مصادیقی که برای فتنه بیان شده است یک حقیقت است و آن اضطراب و اختلال است؛ وقتی سنگ طلا را در کانی می اندازند، دچار اضطراب بر اثر حرارت زیاد می شود. بنابراین ریشه اصلی فتنه، اضطراب و اختلال است و بسته به موقعیتی که فتنه به کار رود یک معنا و اثر خاص خودش را دارد.

« آشوب های اجتماعی است» بیشترین جایی که فتنه در نهج البلاغه مطرح شده است

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با اشاره به اینکه « آشوب های اجتماعی است» بیشترین جایی که فتنه در نهج البلاغه مطرح شده است مطرح کرد: دشمنان در جریان فتنه قصد دارند با ایجاد آشوب و درگیری، کار نظام اسلامی را مشکل کنند، بیشترین موردی که فتنه در لسان امیرالمومنین(ع) به کار رفته است در خصوص همین آشوب های اجتماعی است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع بیان کرد: در فتنه باطل خودش را شبیه حق جلوه می دهد. حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: فتنه ها آنگاه که روی آورند با حق شباهت دارند و وقتی پشت می کنند و تمام می شوند، حقیقت چنان که هست نشان داده می شود، فتنه ها در همه جا می چرخند، از همه شهرها عبور می کنند در بعضی از شهرها، حادثه می آفرینند و از برخی شهرها می گذرند. (خطبه ۹۳ نهج البلاغه شریف)

حضرت علی(ع) در خطبه ۱۰۲ نیز در این خصوص عباراتی دارند، می فرمایند: فتنه هایی چون تاریکی شب که هیچ نیرویی نمی تواند برابر آنان ایستد و هیچ کس نمی تواند پرچم های آنان را فروکشد، به سمت شما می آیند، چونان شتری که مهار شده است و جهاز برپشت آن نهاده و ساربان آن را کشانده و به سرعت آن را می راند. 

فتنه ها آغازی خوش و پایانی ناخوش دارند 

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: اگر نهج البلاغه به درستی در جامعه ما ترویج شده بود و اگر ما در این ۴۰ سال دوران انقلاب، سستی به خرج نمی دادیم و همین نهج البلاغه را از کودکی درس و مشق زندگی بچه ها و خودمان قرار داده بودیم، اصلا معنا نداشت که این فتنه ها در جامعه اسلامی رخ دهد، چرا که در دوران حکومت بی نظیر امام علی(ع) این فتنه بود؛ انسان عاقل از این فتنه های تجربه و درس می گرفت و به محض اینکه نشانه های فتنه را می دید در مقابل آن می ایستاد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اظهار امیدواری از خیزش انقلابی برای درک نهج البلاغه شریف مطرح کرد: فتنه ها هلاکت کننده و نابود کننده هستند در نامه ۶۵ حضرت علی(ع) اینگونه می نویسند که از شبهه و حق پوشی بپرهیز؛ فتنه ها دیرزمانی است که پرده های خود را گسترانده و دیده هایی را کور کرده است. فتنه چون شباهت به حق پیدا می کند، انسان هایی را که بصیرت درستی ندارند را نابینا می کند، یعنی نمی توانند حق را تشخیص دهند، مانند نابینایی که چاه و چاله را نمی تواند، تشخیص دهد.

ریشه و عوامل اصلی فتنه انگیزی در جامعه

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی مطرح کرد: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه ۲ علت اساسی را در خصوص ریشه و عوامل اصلی فتنه انگیزی در جامعه مطرح می کنند که اولی هواپرستی و دومی بدعت گذاری در دین است.

گفتنی است، حجت الاسلام مهدوی ارفع در شرح حکمت اول نهج البلاغه شریف پیرامون فتنه و ابعاد آن با استفاده از متن این کتاب شریف در حکمت ۹۳، خطبه های ۹۳، ۱۰۲، ۱۵۱، ۱۷، ۱۸۷، ۱۹۲، ۱۹۶ و ۱۵۶ به تبیین و تشریح پرداخت.

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: نهج البلاغه شریف حجت الاسلام مهدوی ارفع ماه مبارک رمضان حجت الاسلام مهدوی ارفع آشوب های اجتماعی نهج البلاغه شریف امیرالمومنین ع نهج البلاغه فتنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۲۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور دستور داد؛ متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند

سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اجتماعی، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوط خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به هنگام یاری کنند.

وی دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است»، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به این‌که «مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی موثر است»، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رئیس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آیین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ابراهیم رئیسی یک دستور جدید صادر کرد +جزئیات
  • رئیس‌جمهور دستور داد؛ متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • پلیس فتا: ۹۱ درصد حجم «آلودگی جرایم غیر اخلاقی» مربوط به اینستاگرام است
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه