بازار ارزان انیمیشن در ایران یک فرصت است/ غفلت از یک ظرفیت جهانی
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۳۶۲۱
روانبخش صادقی کارگردان انیمیشن و عضو هیات مدیره خانه سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت انیمیشن در حوزه اطلاعرسانی و آموزش در مقاطع بحرانی گفت: انیمیشن میتواند تاثیرگذاری خوبی در زمینه آموزش و فرهنگسازی در موارد خاص مانند شیوع بیماری کرونا داشته باشد، در واقع با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، بسیاری از هنرمندان داخلی و خارجی دست به تولید انیمیشنهای مختلف زدهاند که آثار تولید شده از سوی هنرمندان خارجی بسیار خوب و قابل توجه بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان کرد: در انیمیشنهایی با مضمون کرونا که در ایران ساخته شده، هنوز اثر قابل توجه و خوبی ندیدهام که این مساله به دلیل نبود برنامهریزی مناسب از سوی نهادهای مختلف برای تولید انیمیشنهای آموزشی است.
این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: به تازگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا، جلسهای داشتیم و در آنجا اعلام شد که در حوزه انیمیشنهای آموزشی ورود پیدا کرده و البته ایدههای خوبی نیز برای تولید این نوع از انیمیشنها ارائه کردند که میتوان روی آن کار کرد.
هنوز از پتانسیل انیمیشنسازی ایران استفاده نکردهایم
وی توضیح داد: معتقدم هنوز از پتانسیل انیمیشن ایران برای ساخت آثار آموزشی و فرهنگساز استفاده نشده است و تلویزیون نیز بهعنوان یکی از رسانههای تاثیرگذار در کشور، از این پتانسیل برای آموزش و اطلاعرسانی درباره این بیماری استفاده نکرده است.
ایران بازار ارزانی برای تولید انیمیشن به شمار میرود و به همین دلیل معمولا سفارشهای خوبی نیز دریافت میکنند و انیماتورها به راحتی میتوانند از این پتانسیل برای تولید انیمیشن برای کشورهای دیگر استفاده کنند. اما پیش از هر چیز باید به مصرف داخلی در این زمینه توجه کردصادقی گفت: در این میان نهادهای مختلف مانند مرکز پویانمایی صبا نیز باید حضور پررنگتری برای سفارش و تولید این آثار داشته باشد که البته تا امروز چندان در این زمینه ورود پیدا نکرده است. البته آثاری در این حوزه تولید شده که بسیار تکراری است. البته شنیدهام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این حوزه ورود پیدا کرده است.
عضو هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: بیماریهای این چنین که به حوزه بهداشت و پزشکی مربوط میشود و زبان تخصصی خود را دارند، با استفاده از زبان انیمیشن میتوان آن را سادهتر کرده و اطلاعات مورد نیاز را به مخاطب منتقل کرد. در واقع انیمیشن زبان علم پزشکی و راهکارهای مبارزه با بیماریهای همهگیر را سادهتر کرده تا همه گروههای سنی بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورند.
سفر به دنیای میکروسکوپی ویروسها
وی تاکید کرد: این را نباید فراموش کرد که با انیمیشن میتوان وارد عالم میکروسکپی ویروسها شد و با فضای فانتزی دنیای ویروسی را نمایش داد، همان دنیایی که در فضای رئال نمیتوان آن را ارائه کرد، در واقع با استفاده از این فضا همه موارد و مشکلات را میتوان به زبان سادهتر برای مخاطب عام بیان کرد و در این زمینه نمونههای خارجی بسیار خوبی دیدهام که تاثیرگذاری خوبی در جامعه خود داشتهاند.
صادقی با اشاره به اینکه در کل میتوان گفت انیمیشن برای انتقال اطلاعات و آموزشهایی از این دست خیلی بهتر و تاثیرگذارتر از آثار رئال است، گفت: تاکید میکنم که جای انیمیشن در ایران برای اطلاعرسانی مناسب و آموزشهای صحیح بسیار خالی است و باید به آن توجه بیشتری کرد، اگر در این زمینه درست ورود پیدا میکردیم بی شک بسیاری از مشکلات که با انتشار اخبار غلط برای مقابله با ویروس کرونا ایجاد شده بود، بوجود نمیآمد.
وی بیان کرد: میتوانستیم با سرمایهگذاری مناسب برای مقابله با کرونا، انیمیشنهای خوبی را تولید کنیم که تاثیرگذاری آن از حرف زدن درباره این ویروس بیشتر بود.
این کارگردان انیمیشن توضیح داد: نباید فراموش کرد که ایران بازار ارزانی برای تولید انیمیشن به شمار میرود و به همین دلیل معمولا سفارشهای خوبی نیز دریافت میکنند و انیماتورها به راحتی میتوانند از این پتانسیل برای تولید انیمیشن برای کشورهای دیگر استفاده کنند. اما مساله این است که پیش از هر چیز باید به مصرف داخلی در این زمینه توجه کرد.
وی ادامه داد: درست است که تولیدکننده انیمیشنهایی مانند «دیرین دیرین» در این زمینه ورود پیدا کرده و کارهای خوبی نیز تولید کردهاند، اما باید از تولید تک به تک فاصله گرفت و با در نظر گرفتن بودجه مناسب، تولیدات انیمیشن را با موضوع کرونا در یک راستا تولید کنیم.
صادقی در پایان گفت: البته در این میان آموزش و پرورش و یا وزارت بهداشت نیز میتوانند بودجههای مناسبی را برای تولید انیمیشنهای آموزشی در نظر بگیرند، اما متاسفانه این سازمانهای آموزشی بودجه کافی برای تولید انیمیشن ندارند.
کد خبر 4912949 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: انیمیشن روانبخش صادقی ویروس کرونا ویروس کرونا موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی تئاتر ایران برنامه رادیویی فیلم سینمایی رادیو نمایش ماه مبارك رمضان رادیو تک آهنگ شبکه دو سیما فیلم کوتاه برای تولید انیمیشن خوبی نیز ورود پیدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صنعت نوشتافزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
بررسیهای آماری نشان میدهد بازار کشورهای منطقه، با توجه به مشترکات فرهنگی، میتواند بازار قابل تأملی برای نوشتافزار ایرانی باشد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صنعت نوشتافزار در ایران طی یک دهه گذشته تلاش کرده با استفاده از تمام ظرفیتهای ممکن، جایگاه قابل قبولی را بتواند در بازار داخل به دست آورد. در حالی که یک دهه پیش شکل گرفتن صنعت نوشتافزار در ایران برای بسیاری دستنایافتنی و غیر ممکن بود، همت و توان تولیدکنندگان داخلی نشان داد که میتوان با برنامه و گام به گام، در کنار اقلام خارجی، سهم قابل توجهی از سبد خانوادهها را به خود اختصاص داد.
اما صنعت نوشتافزار به این سادگی و آسانی به این مرحله نرسید. وجود عوامل تأثیرگذار بیرونی مانند شیوع کرونا و تعطیلی مدارس سبب شد تا چرخ تولید برخی از واحدها از کار بیفتد یا به کندی به کار خود ادامه دهد. نوشتافزار همانند دیگر بخشهای صنعتی کشور در یک دهه گذشته با مشکلات خرد و کلان متعددی مواجه شد، اما توانست با برنامهریزی و ترسیم چشمانداز، تا حد قابل قبولی به رشد خود ادامه دهد. دست اندرکاران این صنعت در آستانه ورود به دومین دهه فعالیت خود در نامهای به رهبر معظم انقلاب، صادرات را از مهمترین برنامههای خود عنوان کرده بودند؛ امری که علیرغم ایجاد فرصتهای متعدد، چالشهای چشمگیری نیز پیش روی تولیدکنندگان خواهد گذاشت.
نوشتافزار که از جمله صنایع فرهنگی است، میتواند در کنار انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به دیگر کشورها، از منظر اقتصادی نیز سودآور باشد. گردش مالی حوزه صنایع فرهنگی، آمار عجیب و غریبی است. براساس آمارهای اعلامشده، دوهزار و 250 میلیارد دلار سهم صنعت صنایع فرهنگی در دنیا است، همچنین براساس پژوهشهای انجامشده، 500 میلیارد دلار گردش مالی صنعت انیمیشن و صنایع وابسته در دنیا اعلام شده است که از این میان، فقط 222 میلیارد دلار گردش مالی انیمیشن در دنیا تخمین زده شده است. همچنین این صنعت توانسته است برای 29.5 میلیون نفر در دنیا اشتغالزایی کند.
اما ایران برای راهیابی به بازارهای لوازمالتحریر منطقه، چه فرصتهایی دارد و از چه جایگاهی در سطح منطقه و جهانی برخوردار است؟ اردیبهشتماه سال گذشته سند راهبردی صنعت نوشتافزار به منظور ترسیم وضع موجود و افقهای پیشرو، منتشر شد. سندی که تا هفته قبل عمومی نشده بود و تنها تدوینکنندگان از مفاد و جزئیات آن اطلاع داشتند. در بخشی از این سند، به جایگاه ایران در صنعت نوشتافزار جهان و منطقه اشاره شده است.
براساس آمار منتشر شده در درگاه الکترونیکی ریسرچ اند مارکت، گردش مالی صنعت نوشتافزار در سال 2021 میلادی؛ 21.6 میلیارد یورو بوده است که این میزان در سال گذشته میلادی(2023) به 22.5 میلیارد یورو رسیده و پیشبینی میشود در سال جاری(2024) به 25 میلیارد یورو برسد. براساس تحقیقات صورت گرفته پیشبینی میشود گردش مالی این صنعت در سال 2030 میلادی به 32.3 میلیارد یورو برسد. اما ایران در کجای این معادلات تجاری در سطح جهانی ایستاده است؟
سند راهبردی نوشتافزار به منظور بررسی جایگاه منطقهای و جهانی صنعت نوشتافزار ایران، ابتدا به ارزیابی میزان صادرات، واردات و تراز تجاری اقلام پرمصرف از جمله خودکار، ماژیک، مداد تحریر، مدادرنگی و ... پرداخته است. براساس آمار صادرات منتشر شده ارزش صادرات انواع خودکار، خودنویس، رواننویس، ماژیک و اجزا و قطعات مربوطه در جهان حدود 6/17 میلیارد یورو در سال 2021 بوده، کشورهای چین، ژاپن و آلمان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده و ایران در میان 202 کشور در رتبه 66 صادرات قرار دارد.
تولید نوشتافزار ایرانی با کاغذ ایرانیبا توجه به آمار منتشر شده، ارزش واردات انواع خودکار، خودنویس، ماژیک، رواننویس و اجزا و قطعات مربوطه در سال 2021 به 5/6 میلیارد یورو بوده که به ترتیب کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و چین سهم عمده واردات را به خود اختصاص دادهاند. ایران در میان 225 کشور رتبه 84 را در واردات دارد. با توجه به قرار گرفتن انواع خودکار و ماژیک در گروه کالایی 27، بخش عمده واردات مربوط به اجزا و قطعات همچون نوک ساچمهای خودکار، فیلتر ماژیک و غیره است.
همچنین میزان واردات کشورهای همجوار و منطقه در سال 2021 حدود 177 میلیون یورو بوده که با توجه به مشترکات فرهنگی و منطقهای نشاندهنده ضرورت برنامهریزی به منظور کسب سهم از بازار موجود است.
همچنین براساس آمار صادرات منتشر شده، ارزش واردات انواع مداد و مغز مداد در جهان حدود 1/5 میلیارد یورو در سال 2021 بوده که کشورهای چین، آلمان و برزیل بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده و ایران در میان 169 کشور در رتبه 68 صادرات قرار دارد. همچنین ارزش واردات انواع مداد و مغز مداد در سال 2021 به 1/4 میلیارد یورو رسیده و کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه سهم عمده واردات را به خود اختصاص دادهاند. ایران در میان 220 کشور رتبه 100 را در واردات دارد که با توجه به قرار گرفتن انواع مداد و مدادرنگی در گروه کالایی 4، بخش عمده واردات مربوط به نوک مداد است. همچنین میزان واردات کشورهای همجوار و منطقه در سال 2021 حدود 71 میلیون یورو بوده که با توجه به مشترکات فرهنگی و مذهبی نشاندهنده ضرورت برنامهریزی به منظور افزایش سهم بازار قابل دسترس است.
طبق محاسبات، بیشترین نسبت تراز تجاری(صادرات/ واردات) مداد، مدادرنگی، مداد شمعی، مغز مداد متعلق به کشور ژاپن با عدد 18/34 است. ایران با نسبت 0/09 در رتبه بیست و دوم رتبهبندی مذکور قرار دارد.
بر همین اساس ارزش صادرات دو سال آخر منتهی به اجرای برنامه راهبردی صنعت نوشتافزار را در سالهای 1400 و 1401 از نظر ارزشی را میتوان در جدول ذیل مشاهده کرد:
انتهای پیام/