Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:23:20 GMT

کاهش 38 درصدی جرائم فضای مجازی در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۳۸۶۱

کاهش 38 درصدی جرائم فضای مجازی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه برداشت اینترنتی، یکی از بیشترین جرائمی است که در فضای مجازی استان به وقوع می پیوند، گفت: در مجموع جرائم فضای سایبری استان از کاهش 38 درصدی برخوردار است.

سردار علیرضا مظاهری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه برداشت اینترنتی، یکی از بیشترین جرائمی است که در فضای مجازی به وقوع پیوسته است، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه متخصصان و پزشکان جهت در خانه ماندن بنابراین مجرمان سایبری که در گذشته از حربه  فیشینگ و دسترسی غیر مجاز به حساب بانکی افراد استفاده می کردند در حال حاضر با عنوان برنده شدن در مسابقات رادیویی و تلویزیونی از مردم کلاهبرداری می کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با سخت تر شدن کار برای مجرمان بنابراین کلاهبرداران فضای مجازی در پیام رسان واتس آپ با مخاطبان تماس گرفته و با این عنوان که شما در مسابقات رادیویی و تلویزیونی برنده شده اید با  استفاده از ترفند تقلید صدای چهره های شناخته شده کشور مبنی اقدام به کلاهبرداری بر اینکه شما برنده شده اید می خواهیم پول به حساب شما واریز کنیم شما را به پای دستگاه عابر بانک می کشانند و از آنان کلاهبردار می‌کنند.

مظاهری ادامه داد: شهروندان توجه داشته باشند برای واریز پول به هر حساب صرفا شماره کارت مهم است و نیازی به اعلام سایر مشخصات بانکی نیست و حضور در پای عابر بانک  الزامی نبوده و یک ترفند کلاهبرداری است.

فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی با بیان اینکه پلیس فتا سایه سار امنیت در فضای مجازی است و با مخلان و هنجارشکنان در این فضا با جدیت برخورد خواهد کرد، از کاربران این فضا خواست تا به هیچ وجه فریب افراد سود جو را نخورده با رعایت نکات ایمنی در استفاده از فضای مجازی از وقوع هر گونه جرمی پیشگیری کنند.

مظاهری در پایان با اشاره به اینکه با تلاش کارکنان پلیس فتا استان و از زمان استفاده از رمز پویا و همچنین رعایت توصیه های پلیس فتا جرایم فضای مجازی 38 درصد کاهش یافته است از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، موضوع را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی به همکاران ما اطلاع دهند تا پلیس فتا بتواند با همکاری مردم در تحقق هرچه بیشتر امنیت در فضای سایبر موفق باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خراسان شمالي فضای مجازی خراسان شمالی فضای مجازی پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری فردی که با جعل هویت یک خواننده محبوب اقدام به راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی کرده بود و از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می کرد، خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: یکی از خواننده های مطرح در کشور به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد یک صفحه جعلی با نام و تصاویر وی در شبکه های اجتماعی ساخته شده و اقدام به دریافت وجه و کلاهبرداری از شهروندان می کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد یک صفحه اینستاگرامی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده با سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی و محبوبیت شاکی با جعل هویت وی با استفاده از تصاویر آرشیوی و ترفند کمک به افراد بی بضاعت از کاربران کلاهبرداری می کند.

وی افزود: کارآگاهان سایبری پلیس فتا پایتخت با بهره گیری از روش های علمی مجرم را در فضای مجازی شناسایی و با به دست آمدن اطلاعات هویتی وی پس از تشریفات قضایی متهم در یکی از مناطق شمال تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: مجرم در تحقیقات به‌عمل‌آمده به ساخت صفحه جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و دریافت وجه از بیش از ۳۰ نفر از شهروندان اعتراف و ابراز پشیمانی کرد، وی همچنین انگیزه خود را کسب مال نامشروع و مطرح شدن در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های مجازی جعلی که با جذابیت‌های ظاهری اغواکننده آراسته شده اقدام به فریب قربانیان خود کرده و از جملات زیبا و فریبنده برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند لذا هموطنان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی می توانند موضوع را از طریق مرکز فوریتها سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ یا نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • افزایش توجه به امنیت کارگران در فضای مجازی
  • بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی مسدود شد
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • انسداد بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی
  • انسداد ۱۲۸ تارنمای مجرمان اقتصادی در فضای مجازی
  • دستگیری ۱۲ نفر از باند قمار در گلستان/ تراکنش‌های غیر مجاز فراتر ۶۰۰ میلیارد تومان بود
  • مسدودسازی بیست و هشت صفحه هنجارشکن در فضای مجازی
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد